Kirjoittaja Aihe: Peugeotien hankintojen pohdintaa  (Luettu 15905 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 397
Peugeotien hankintojen pohdintaa
« : 15.11.2024, 18:24:32 »
Tässä on nyt aktiivisimmat ruuhkavuodet vuodesta 2019 ajeltu uusilla Peugeoteilla, isoimman osan ajasta ollut kaksi takuunalaista kulkinetta alla. Kaikki olleet Puretechejä, kuten tuolla keskustelua puretech moottoreista -ketjussa olen maininnutkin. Ajokilometrit ovat kuitenkin hyvin maltillisia ja toisella autolla ei ensi vuonna uutta seuraajaa tule, vaan ajattelin taas alkaa harrastamaan noita hieman vanhempia Pösöjä. Tätä ajatusta edesautti se, että ensi vuonna minulle vapautuu tila, johon sitten voin useammankin harrasteauton säilöä. Mutta yksi uusi Peugeot saa jatkossakin pysyä pihassa, mutta millä tekniikalla?

Viiden vuoden aikana ollut nuo neljä 1.2. Puretechiä (ja kaksi on siis vielä pihassa) ja niissä ei tuo hihnaongelman lisäksi mitään vikaa oikeastaan ole ollut, ja tuonkin  kanssakin on pystynyt elämään kun on ollut ensimmäinen omistaja. Olisi se silti mukavaa että seuraavassa ei heti olisi tiedossa jotain tyyppivikaa. Mutta onko sellaista? BlueHDI - Adblue haasteet ei nappaa ja oliko tässä 136 e-DCS nyt heti joku vaihteisto-ongelma tiedossa. Mites nuo sähkövispilät ja lataushybridit, onko tällä hetkellä tiedossa olevia ongelmia? Autolla ajetaan noin 12 tkm vuodessa ja enemmistö ajosta tulee kaupunkiajosta, sen puolesta kai sähköauto voisi olla valinta, tosin hinta huomattavasti korkeampi verrattuna vaikka nyt tuohon kevythybridiin.

Nykyiset
407 coupe V6, 308 SW Allure Pack, Partner Tepee  & 304
Entiset:
Peugeot 308 SW Allure Pack Launch Edition, 308 Allure, 406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT, 807 ST, 2008 Allure Pack Motion

ArtoR

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: Peugeotien hankintojen pohdintaa
« Vastaus #1 : 04.12.2024, 09:01:00 »
oliko tässä 136 e-DCS nyt heti joku vaihteisto-ongelma tiedossa

Osaako joku kertoa tästä lisää?

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 366
  • ajossa: 407 Coupé, Jumpy 120, iVTEC
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 094
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Peugeotien hankintojen pohdintaa
« Vastaus #3 : 04.12.2024, 10:19:15 »
Onko lisäaineistuksesta helpottajaksi?

https://www.ikh.fi/fi/adblue-laitteiston-lisaaine-250ml-kent86864
Nuo mainos/seurantaklikkaukset voisi tietty aina poistaa jakamistaan linkeistä (ks. yllä tuo korjattu lainaus), kiitos :)

Mutta siis tuolle on huomattavasti edullisempikin vaihtoehto olemassa. Tosin tuotahan menee vain liraus tankilliseen = pullo kestää jokusen vuoden
https://www.motonet.fi/tuote/liqui-moly-def-anti-crystal-additive-adblue-lisaaine-250-ml?product=60-03692

Itsellä on nyt seostetut litkut olleet kesästä lähtien sisässä, enkä ole SCR:n toiminnassa havainnut mitään eroa suuntaan enkä toiseen. Syy tuohon lisäainaistukseen on kohdalle osunut suutinvika (autolla ajettu vasta 65tkm), joka kustansi töineen merkkarilla 500€, niin ensin tietty kokeiltiin seostukset joskos auttaisi sen muutaman satkun matkalla mitä autolla vielä urea-vikaisena sai ajella, ennen kuin olisi kieltäytynyt starttaamasta - ei apua, joten lompakkoa piti sitten kouraista pikkasen syvemmältä ja vaihdattaa tuo suutin. Tuon seurauksena on nyt sitten myös tallissakin tuollanen korkattu 10 AdBlue tonkka jo valmiiksi seostettuna odottamassa, jonka kippaan varmaan tuossa alkukesästä autoon.
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 366
  • ajossa: 407 Coupé, Jumpy 120, iVTEC
Vs: Peugeotien hankintojen pohdintaa
« Vastaus #4 : 04.12.2024, 11:47:08 »
No nyt unohtui perata linkin osoiterivi, eli ylim. merkkien poisto kysymysmerkki mukaanlukien, sorry siitä. Olin varmaan liian täpinöissä kun näin mainoksen ko. lisäaineesta...
99% käyttäjistä ei tuota ?-kikkaa silti tiedä.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 439
Vs: Peugeotien hankintojen pohdintaa
« Vastaus #5 : 04.12.2024, 12:12:34 »
Seostin Kentillä pönttöön päin ja täytön jälkeen torvi jäi hyllyyn, niin kuivuttuaan siellä oli kuin styrox-murua.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 094
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Peugeotien hankintojen pohdintaa
« Vastaus #6 : 04.12.2024, 12:25:22 »
Seostin Kentillä pönttöön päin ja täytön jälkeen torvi jäi hyllyyn, niin kuivuttuaan siellä oli kuin styrox-murua.
AdBlue tosiaan kristalisoituu kuivuttuaan ihan kuin virtsakivet konsanaan, enkä uskokaan että tuo lisäaineistus sitä ihan kokonaan poistaa.

Joidenkin juttujen mukaan tuo lisäaine on kuin "saippuaa" tuonne AdBlue lisättynä, rikkoo pintajännitystä ja siten paitsi ennaltaehkäisee kristalisoitumista ja lisää pakkaskestoa reilun asteen verran, niin se myös mahdollistaa suuttimelle entistäkin hienomman pisarakoon ja tätä kautta myös SCR:n toiminta tehostuu. Tiedä sitten, mitään faktapohjaista mittaustulosta tms. tuosta en ole kyllä nähnyt, mutta... ???
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
Vs: Peugeotien hankintojen pohdintaa
« Vastaus #7 : 17.02.2026, 19:08:40 »
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 439
Vs: Peugeotien hankintojen pohdintaa
« Vastaus #8 : 17.02.2026, 21:38:45 »
Talvellahan tuolle töitä olisi. ;D

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 397
Nykyiset
407 coupe V6, 308 SW Allure Pack, Partner Tepee  & 304
Entiset:
Peugeot 308 SW Allure Pack Launch Edition, 308 Allure, 406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT, 807 ST, 2008 Allure Pack Motion

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 717
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 406 ST Executive 2,0 red, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 407 2,0 ST Executive Business red

forceman

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Peugeotien hankintojen pohdintaa
« Vastaus #11 : eilen kello 13:13:29 »
Vaikeaksi menny joo uuden pökötin ostaminen

>puretech, joo ei enää ikinä tätä
>adbluediesel, ei tartte edes välttää kun ei saa
>lataushybridi, ei tätä välivaiheen fiaskoa kiitos
Jäljelle jää sitten sähkö
>e-208, ihan liian pieni
>e-308 sw, pieni akku, hidas lataus, pienet tehot, iso hinta
>e-408, ei myydä Suomessa
>e-508, ei ole
ainoa vaihtoehto on enää katumaasturimöhköt, jos ei ole halua tai tarvetta möhkölle joka on iso kaikkialta muualta kuin sieltä tavaratilasta missä sitä tarvitsee, ni vaikea perustella itselleen. Koko idea sähköisestä katumaasturista on älytön, nostetaan kulutusta turhan isolla korilla. Ei sillä maastoon kukaan hullu kuitenkaan aja, kun yksi naarmu pohjassa se on siinä.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 094
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Peugeotien hankintojen pohdintaa
« Vastaus #12 : eilen kello 14:43:12 »
Koko idea sähköisestä katumaasturista on älytön, nostetaan kulutusta turhan isolla korilla.

No hei, toi oli se ainut perustelu miksi Rifterkin sähköistettiin (ihan päin /c:ttä) ja polttis pudotettiin kokonaan pois.

Mutta siis aika sama tilanne sitä on itselläkin, kun pitäisi olla se täyssähköinen nykyistä Berlingo XL vastaava kulkine, jossa olisi vetomassaa, tavaratilaa ja rangea, mutta silti ei liikaa hintaa = eippä vaan löydy Stellantis-leiristä moista tuotetta lainkaan. No ei sillä, ei niitä juuri löydy muiltakaan, mutta kyllä se silti panee pikkasen ihmetyttämään miten totaalisen hampaaton tuosta é-Berlingostakin tehtiin. Loistava tuote pilattiin näin aivan totaalisesti :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05