Kirjoittaja Aihe: 407 - Rele rikki  (Luettu 3981 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aeaepaelae

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
407 - Rele rikki
« : 22.05.2025, 13:10:07 »
2.0 Sedan 2005. Auto lakkasi käynnistymästä ja huoltomiehen sanoin "sulakerasian moottorin virransyöttörele on rikki". Onko tästä hajua mitä toi tarkoittaa? En oikein saanut huoltomiehestä mitään irti mitä olisin ymmärtänyt. Ja voiko yksittäisen releen vaihtaa vai meneekö koko boksi vaihtoon? Näyttää olevan mun silmään kiinteitä murikoita, etten osaa sanoa. Huoltomies myös totesi, ettei niitä enää valmisteta. Pitääkö tää paikkansa? Olis aika rikollista pistää just 100000 ajettu muuten lähes virheetön yksilö romikselle.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 717
Vs: 407 - Rele rikki
« Vastaus #1 : 22.05.2025, 17:27:22 »
Jos ei muuten niin purkuosa
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 406 ST Executive 2,0 red, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 407 2,0 ST Executive Business red

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 396
Vs: 407 - Rele rikki
« Vastaus #2 : 29.05.2025, 19:58:28 »
Kyse varmaan bsm yksiköstä? Rele on siellä kiinteästi mutta on toki vaihdettavissa jos elektroniikan korjaus on hallinnassa. Netistä löytyy ohjeita.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 - Rele rikki
« Vastaus #3 : 30.05.2025, 08:47:02 »
Kyse varmaan bsm yksiköstä? Rele on siellä kiinteästi mutta on toki vaihdettavissa jos elektroniikan korjaus on hallinnassa. Netistä löytyy ohjeita.

Pääsee halvemmallakin ja varmemmin, kun rele kuitenkin porsii melko vanhoista purkaamon boxeistakin. , PSF-1 eli BSM:ään on lisättävissä ulkoinen rele. V6-malliin on olemassa tarkka ohje johdinnumeroineen, mutta tuo ("aiheen sedan 2005 lienee nelikko?") ja sähköistys on hieman erilainen kun ECUkin.

Tässä suuntaa antava ohje:

Motonetistä tai Biltemasta laadukas 40 A kestävä yksikärkinen rele, johon tuodaan BSM:n pääliittimen (M13 mutteri auki ja pulttiin pujotetaan pyöreä Abiko) alta, eli akulta tuodaan 12V. Johdoksi 4 mm2 ja vähintään 2,5 mm2. Lisätään 40 A sulake väliin. Sitten releen käämin toiseen päähän lenkitetään sama 12 V. Releen toiseen päähän etsitään moottorin ECUlta tuleva maadoittava tieto "moottorin käynnistymisestä" (turvatoiminto, ks. alla). Sitten releen kärjeltä viedään johto ruiskusuuttimien yhteiseen plussaan, eli haaroitetaan (on mahdollista tuoda BSM:n boxillekin sulakehaaroittimella). Kaksi lisäjohtoa  on kytkettävissä BSM:n tulevien liittimien johdoista (haaroitetaan). Releen asennus vaatii kyseisen 407:n johtojen piirikaavion tiedot, eli Sedrestä tutkimisen=kyseisin Peugeotin ECUn ja BSM:n piirikaavio ja sitten johtoihin merkittyjen numeroiden etsimisen.

Tuo edellä mainittu "turvatoiminto" on bensiinipumpun käyntiin liittyvä, eli jos moottori ei käy tai ole startattu käyntiin (pulssia ei tule kampiakselin asentotunnistimelta), niin päärele ei vedä ja pumppu ei saa virtaa  ;). Sama 12 V on lenkitetty ruiskutussuuttimille, joita sitten moottorin ECU maadoittelee ja availee suuttimia.

Voit saada auton käyntiin kokeellisesti kytkemällä 25 A sulakkeen kautta akusta johdon suoraan ruiskusuuttimen yhteiseen 12V johtoon. On PSF-1 eli BSM-boxille tuleva paksumpi johto ja tuurilla seurattavissa johtosarjasta. V6-mallissa on harmaa 13xx-mumerolla ja oheisena kuva.
 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 717
Vs: 407 - Rele rikki
« Vastaus #4 : 16.12.2025, 16:34:57 »
2.0 Sedan 2005. Auto lakkasi käynnistymästä ja huoltomiehen sanoin "sulakerasian moottorin virransyöttörele on rikki". Onko tästä hajua mitä toi tarkoittaa? En oikein saanut huoltomiehestä mitään irti mitä olisin ymmärtänyt. Ja voiko yksittäisen releen vaihtaa vai meneekö koko boksi vaihtoon? Näyttää olevan mun silmään kiinteitä murikoita, etten osaa sanoa. Huoltomies myös totesi, ettei niitä enää valmisteta. Pitääkö tää paikkansa? Olis aika rikollista pistää just 100000 ajettu muuten lähes virheetön yksilö romikselle.

Onnistuiko korjaus? Mulla saattoi tulla sama vika samaan autoon
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 406 ST Executive 2,0 red, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 407 2,0 ST Executive Business red