Kirjoittaja Aihe: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.  (Luettu 7730 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« : 23.06.2025, 12:12:04 »
Eli omassa 2010-mallisessa 1.6HDi:ssä oli palanut ECU. Nyt löytyy uusi ECU mutta vanhassa oli isompi musta liitin palanut.

Onko jollain vastaavaa josta voisi vilkaista miten johdot ovat kytketty liittimeen?

Varaosaliittimessä oli eri väriset johdot joista ei apua ole.

Keskimmäisestä liittimestä saan tunnistettua sijainnit ja vaalea on vielä ehjä, joten nämä eivät aiheuta ongelmia.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #1 : 23.06.2025, 20:10:36 »
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #2 : 23.06.2025, 22:00:06 »
Hyvä video. Juotoskolvi ja kutistesukka olisi myös johtoliitoksista tehneet (surraamisen ja teipin sijaan) erinomaiset ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #3 : 24.06.2025, 19:58:57 »
https://www.youtube.com/watch?v=0vq-RQoyXAs Näkyiskö tuolta videolta?

Osittain. Video on tullut katsottua monta kertaa. Mutta omassa näyttää värit menevän eri tavalla. Täytyy vielä katsoa muutaman kerran.

Oletan myös surrattujen johtojen olevan samaa tarkoitusta varten. Ja ne ovat myös eri värisiä.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 331
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #4 : 24.06.2025, 20:10:20 »
Eipä noiden värien perään kannata niin tarkasti katsella, Peugeoteissa johtimet tunnistetaan noilla kuvassakin näkyvillä kirjaimilla ja numeroilla.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #5 : 24.06.2025, 20:15:44 »
Johdot lienee numeroitu joiden perusteella tulisi kytkeä. Koneelta löytyi muistaakseni jonkun 407:n kytkentäkaavio. Pieni pistoke on takatutkille ja toinen noista isommista etututkille. Toiseen isommista pistokkeista tulee jännitesyötöt, maadoitukset ja väylä-johdot.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #6 : 24.06.2025, 22:29:22 »
Johtojen numeroinnista en saanut kunnolla selvää. Täytyy purkaa pidemmältä jos löytäisin lukukelpoisia numeroita.

Irtoliitin ja uusittava on kytkennöistä päätellen tuossa kaaviossa oleva ylempi liitin. Muut ovat jo OK. Pikkuliittimen kanssa selvisi liittimen rungon vaihtamisella. Valkoinen isompi liitin oli OK ja puhdistus riitti.

En edellisellä kerralla tosiaan täsmääviä numeroita löytänyt mutta uutta yritystä vaan kehiin.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2025, 22:36:17 kirjoittanut Rimmed762 »

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #7 : 24.06.2025, 23:03:11 »
Saishan nuo varmaan mitattua mitkä on maajohdot (1,10) ja mihin tulee 12v (2,11) Jää enää sitten väyläjohdot (5,14)
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #8 : 25.06.2025, 11:45:20 »
Maat löytyi merkintöjen perusteella ja kytketty ykköseen ja kymppiin.

M750A ja -B olivat vielä luettavissa.

Kaivamalla reilusti pidemmälle löytyi myös plussat (XC2A ja -B) ja nekin ovat jo kytketty. Eli enää CANin johtimet ovat jäljellä.

Onko CAN johtojen kanssa merkitystä kumpi tulee kumpaan?

« Viimeksi muokattu: 25.06.2025, 12:14:28 kirjoittanut Rimmed762 »

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #9 : 25.06.2025, 17:47:55 »
Tarkennetaan vielä kysymystä. Jos kytkee CANit väärin päin niin rikkoutuuko jotain? Liittimien kääntö on helppo homma mutta ei viitsisi paskoja mitään matkalla sinne.


powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #10 : 25.06.2025, 19:15:33 »
Ei sinällään liene vaarallista. Ainoastaan voi tulla vikakoodeja jotka voi vaatia testerillä kuittaamisen. Omaan on retrofitattu alkuperäinen parkkitutka joten johtojen värit itsellä on ainakin eri. Tuli mitattua yleismittarilla väylät. 5 pinniin n. 1V (0.6v) ja 14 pinniin n 4V (4.4v). Jännite riippuu väylän aktiivisuudesta.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #11 : 25.06.2025, 19:34:51 »
Hyvä tuninki, eli korjaus ja tuosta saa muillekin 407laisille tehtyä piiri-kytkentäkaavio.  CANni ei vioitu, vaikka olisi johdot ristissä, mutta PP:n vinkin mukaan suoraan maaliin. Onkohan muuten polttanut boxia syöttävän sulakkeen, kun boxi kärvähti? Boxi kai sai jostakin vettä, kun kärvähti?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #12 : 25.06.2025, 20:08:38 »
Uskallan siis kokeilla kytkeä kaapelit. 50/50.  ;D

F12 oli ehjä mutta koska palo on tapahtunut edellisen omistajan aikana niin oletan hänen vaihtaneet sen. Etenkin koska ohjekirja kertoo sulakkeen olevan 30A mutta paikalla on 15A.

Täytyy illemmalla vielä yleismittarin kanssa ihmetellä boksin liitoksia.

Jo tässä vaiheessa täytyy muistaa kiittää kaikkia osallistujia. Mulla oli erilainen sähkökaavio jossa numerot erosivat reilusti. Ilman vinkkejä olisi homma edelleen jäissä.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 331
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #13 : 25.06.2025, 21:35:23 »
Jos tulee jatkossa tarvetta sähkökaavioille, niin ne löytää tuon ikäiseen standalone Sedrestä. Siihen pääset käsiksi sivustolta https://www.psa-diag.fr/ ja sieltä rullaa kohtaan "Schematiques - Manuels".

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #14 : 25.06.2025, 22:30:13 »
Tuoltahan tuli tuo softakin haettua. Täytyy katsoa uudelleen. Kiitoksia.

Nyt on kaikki kytketty mutta vieläkin huutaa vikaa. Eli huomenna uudelleen.