Kirjoittaja Aihe: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.  (Luettu 7729 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #15 : 27.06.2025, 23:41:52 »
Ja löytyyhän sieltä enemmänkin korjattuja liitoksia ja uusia johtoja. Liitin josta haaroittuu syöttö boksille kahteen pisteeseen. Tämän takaa on keltainen johto katkaistu ja korvattu paksummalla johdolla. Täytyy siis sukeltaa sinne syvemmälle.

Myös mielenkiintoisia ongelmia rekisterikilven valojen kanssa. Toinen mykkä ja toinen välkkyy...

Perkaaminen jatkukoon. Voisin kuvitella, että nämä viat saattavat liittyä toisiinsa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #16 : 28.06.2025, 09:17:47 »
Ja löytyyhän sieltä enemmänkin korjattuja liitoksia ja uusia johtoja. Liitin josta haaroittuu syöttö boksille kahteen pisteeseen. Tämän takaa on keltainen johto katkaistu ja korvattu paksummalla johdolla. Täytyy siis sukeltaa sinne syvemmälle.

Myös mielenkiintoisia ongelmia rekisterikilven valojen kanssa. Toinen mykkä ja toinen välkkyy...

Perkaaminen jatkukoon. Voisin kuvitella, että nämä viat saattavat liittyä toisiinsa.

No nyt vastustaa moinen viritelmä. Mitä paksumpi johto, niin polttaa sitä varmemmin sulakkeen 😀. Rekkarivalot ovat usein saaneet vettä, omaan ex-407:aan korvasin hehkulamput ledinauhalla, tosin lamppujen vikapiippaus piti estää kuormavastuksella.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #17 : 28.06.2025, 10:27:34 »
Hankalinta korjaamisessa on korjausten korjaaminen.  ;D

Katsotaan mitä tulee kun saa sähköt funkkaamaan. Sen jälkeen toivottavasti alkaa ongelmapesäke purkautumaan.

Lamppujen pitäisi olla nyt OK. Seuraavaksi asentamaan. Samalla kaivelemaan johtosarjoja.

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #18 : 28.06.2025, 20:04:16 »
Eli paksumpi johto oli rekisterikilven valoille ja ne toimivat nyt.

Seuraavana vuorossa olisi sitten PSA Diag ja tutka.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #19 : 28.06.2025, 21:50:08 »
Eli paksumpi johto oli rekisterikilven valoille ja ne toimivat nyt.

Seuraavana vuorossa olisi sitten PSA Diag ja tutka.

Menee kohta jännäksi :). Maaliinhan tuo on menossa ja sitten kovasti hanaa!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #20 : 29.06.2025, 00:29:27 »
Läppäri on ladattu. Huomenna tuoreilla silmillä kimppuun. Toivottavasti PSA Diag löytää boksin. Tämän jälkeen rikkinäiset anturit olisivat vain yhtä juhlaa. Selkeät viat ja helppoja korjata.

Jos ei löydy niin sitten ihmetellään enemmän. Takaluukussa odottaa myös suodattimia ja jarruosia huoltoa varten. Leima on tuore joten ajoaikaakin on. Tämä peruutusvaroittimen korjaus alkaa olemaan jo periaatteellista.   :D

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #21 : 29.06.2025, 14:36:32 »
Edelleen mykkä. Tosin nyt on kirkkauden- ja sateentunnistus alkaneet toimia.

Täytyy penkoa mistä virta tulee boksille. Epäilen, että ECU ei saa sähköä. Hakoteillä saatan olla mutta se on tällä hetkellä epäilys.

Täytyy tutkia nuo takakontin sulakkeet. Siellä ainakin on sulakkeita mutta...
« Viimeksi muokattu: 29.06.2025, 14:46:35 kirjoittanut Rimmed762 »

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #22 : 29.06.2025, 14:50:00 »
En ilmeisesti ole ensimmäinen täälläkään. Korjauksia löytyy.

Täytyy kaivella kaaviota ja katsoa mitä kautta sähkö tulee ECUlle. Ja miten tuon sulakeboksin tunnistus tapahtuu.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2025, 14:54:29 kirjoittanut Rimmed762 »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #23 : 29.06.2025, 14:56:44 »
Hyvin etenee ja jälkikäteen todettuna "liian simppeli vika" huvituttaa. Absentti viittaa. että boxi ei ole väylässä kiinni. Testaappa kojelaudan nappi, jolla peruutustutkan saa pois päältä, meneekö on/off?. Löytyy kohdasta "toimintotestit" by Finnish, jota versiota itse käytän, vaikka onkin käännösriski. Ref. kävi muutamalle 407:lle niin, että Android-soitin söi peruutustutkan toimimattomaksi, eikä palautunut edes testerillä. Vain Connects2 palikalla sai ajettua takatutkan CAN-väylän signaalin kaiuttimiin. Tuossa 2010 mallissa on myös visuaalinen info, mutta kyllä pelkällä piipillä pärjää vallan hyvin. Aihehan on "407 peruutustutka ei toimi", voisi yhdistää sinne.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2025, 15:02:41 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #24 : 29.06.2025, 16:46:51 »
Täytyy tehdä se seuraavaksi. Samalla vähän perata tuota johtosarjaa ja korjauksia. On aina mahdollisuus sille, että puristusliitos on jäänyt vajaaksi.

Vielä on vähän sumussa auton toiminta. Parking assistance ECU ongelma löytyy siis ainakin itsestään ja radiosta. Muistaakseni vielä jostain muualtakin. Todennäköisesti radion vika johtuu juuri äänisignaalin puutteesta eli korjautunee kun saa muuten kuntoon.

Tuo takimmainen sulakeboksi löytyi Peugeot Planetilla. Samaa vikaa ei tullut Diagboxin tarkastuksissa. Boksi ei itsessään muistuta minkään ohjeen boksia mutta jälleen syvemmälle kaivamalla saattaa löytyä parempi kuvaus.

Jos aiheen yhdistämisestä on foorumille hyötyä niin ainakin mun puolesta kannattaa yhdistää. Tosin olisi mukava saada tämä ratkaistua niin olisi sitten arkistoituna yksi ratkaisu lisää.  ;D

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #25 : 29.06.2025, 17:01:02 »
Kokeile ottaa boxin väylä irti ja takaisin ja mitä testeri tuumii tuosta? Vai tuo absentti päällä koko ajan, eli ei tunnista. Parkkitutkan ECU pitää näkyä väylällä, mitä radio tsekkaa, kun sille on ohjelmoitu lupa siihen, siksi herjaa. Bittijonot ovat yksi kerrallaan siellä, mutta vika on simppelimpi kuin uskotkaan, eli bittien sijaan kaapelointi vielä kertaalleen, kuten lentokoneen korjauksessa, kaveri tarkistaisi että on varmasti oikein. Varaudu jopa vaihtamaan toinen boxi kokeeksi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Rimmed762

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 407 - Peruutustutkan ECUun liittimet.
« Vastaus #26 : 30.06.2025, 00:57:52 »
Absenttina on koko ajan. Mittariston katkaisija ei vaikuttanut millään tavalla.

Vielä kerran käyn liittimen läpi. Tällä kertaa jännitemittarin kanssa. Edellisellä kerralla jännitemittari oli rikki joten en päässyt mittaamaan luotettavasti. Mittausten yhteydessä mittari näytti nollaa eikä edes vastusmittaus toiminut.

Joten itsellä on ajatuksena varmistaa, että laite saa sähköä. Tosin voihan muitakin syitä olla. Ohjaamon sulake F12 näytti saavan sähköä joten sinne saakka ainakin tulee.

Perusasioiden varmistaminen on aina hyvä lähtökohta. Vielä kerran niin ehkä se aukeaa.