Kirjoittaja Aihe: e-208 ilmastointi  (Luettu 7776 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JK1978

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
e-208 ilmastointi
« : 03.07.2025, 07:39:17 »
Onko muilla ollut ongelmia e-208 ilmastoinnin kanssa? Käytin autoni ilmastoinnin täyttöhuollossa, jossa lisäsivät 150g kylmäainetta. Silti ilmastointilaite on hyvi tehoton. Mittasin puhallusilman lämpötilan hellepäivänä ja se oli +27°C. Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään?

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 366
  • ajossa: 407 Coupé, Jumpy 120, iVTEC
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #1 : 03.07.2025, 10:07:32 »
Kyllähän ilmastoinnin täyttöhuollossa olisi työn tehneen asentajan pitänyt testata myös järjestelmän toiminta ja raportoida myös jotain. Konehuoneessa jos näkyy niitä alumiiniputkia, kokeile onko ne kylmiä. Ne kuuluu olla huomattavan kylmät ja jopa hikoilevat vähän.

Meillä 307 kompura pyöri ja putket oli kylmät, mutta suuttimista tuli silti +25c. Yhdestä suuttimesta saattoi tulla jopa alle +20c ilmaa. No tonnin auton lämmityslaitetta ei alettu purkamaan, joku säätö/läppävika siellä kojelaudan uumenissa luultavasti oli.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #2 : 03.07.2025, 10:19:34 »
Onko muilla ollut ongelmia e-208 ilmastoinnin kanssa? Käytin autoni ilmastoinnin täyttöhuollossa, jossa lisäsivät 150g kylmäainetta. Silti ilmastointilaite on hyvi tehoton. Mittasin puhallusilman lämpötilan hellepäivänä ja se oli +27°C. Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään?

Merkkitesterillä höyrystimen jälkeinen lämpötila ja kompuran paineet. Mitä vuosimallia ja ajettu on eellä? Takuu tuntuisi vielä olevan liki tuohon malliin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JK1978

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #3 : 15.07.2025, 07:34:18 »
Auto on 2021 ja ajettu 29tkm. Takuu ei ole enää voimassa, mutta taistelen silti auton minulle myyneen liikkeen kanssa virhevastuista...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #4 : 15.07.2025, 08:17:35 »
Auto on 2021 ja ajettu 29tkm. Takuu ei ole enää voimassa, mutta taistelen silti auton minulle myyneen liikkeen kanssa virhevastuista...
Kas vain 29 tkm. Takuuehdoissa usein poissuljettu mukamas kuluvat osat...pyri kohteliaimmin neuvottelemaan ainakin fiftysixty-sopimus, sitten kun vika on luotettavasti selvitetty.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JK1978

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #5 : 25.07.2025, 14:09:19 »
 Kompressorihan sieltä on hajalla (ainakin). Auton myynyt liike lupasi maksaa n. 70% kuluista. Korjausta odotellessa... Taitaa olla kulutusosaa näissä Stellantiksen tekeleissä?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #6 : 26.07.2025, 00:25:17 »
Ehkäpä turha yleistys. Voi toki koskea sähköautoja, mutta että yleisesti olisi kulutustavaraa. Omassa 607:ssa lähes 600 tkm ajettu ja alkuperäinen kompura, 407 Coupessa 400 tkm ajettu ja alkuperäinen kompura, 605:ssa 400 tkm ajettu ja alkuperäinen kompura, 508 RXH ehdittiin ajaa reilu 200 tkm ja alkuperäinen kompura.
Käyttöautot: 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’, Jaguar I-Pace EV400 21’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01', 508 RXH HYbrid 4 17’
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #7 : 26.07.2025, 08:29:29 »
Ehkäpä turha yleistys. Voi toki koskea sähköautoja, mutta että yleisesti olisi kulutustavaraa. Omassa 607:ssa lähes 600 tkm ajettu ja alkuperäinen kompura, 407 Coupessa 400 tkm ajettu ja alkuperäinen kompura, 605:ssa 400 tkm ajettu ja alkuperäinen kompura, 508 RXH ehdittiin ajaa reilu 200 tkm ja alkuperäinen kompura.

Mekaaninen, eli hihnakäyttöinen kestää, samoin 406 ja 407:ssa kestivät 300 tkm.  Tuo sähköisesti toimiva kompura, e-208 ja myös 508 hybridissä, ymv. on vielä kestoikä arvoitus. Etunahan on, että saa auton jäähdytettyä moottorin olematta käymässä, e208:ssa ei olisi muuta vaihtoehtoakaan ja käyttävät myös samalla lämpöpumppuna. Ehkä maanantaikappale ja ei voi yleistää. Hienoa, että liike tuli vastaan 70%. Ovikolta saisi eko-osan 580 eurolla https://ovoko.fi/osat/dva54473-peugeot-208-ilmastointilaitteen-kompressorin-pumppu-a-c.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2025, 08:34:02 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 084
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #8 : 26.07.2025, 10:06:09 »
Eihän sen pitäisi kuin parantaa kestävyyttä, kun hihnaveto vaihtuu sähkömoottoriin. Tuollaiset kompurat kestävät tolkuttomia käyttötuntimääriä jääkaapeissa, pakastimissa, ilmalämpöpumpuissa, maalämpöpumpuissa jne. Voidaan myös sulkea kone ja kompura hermeettisesti, jolloin akselitiivisteen vuoto ei hukkaa kylmäaineita.

Tietysti on voitu sitten valita joku surkea kompura.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #9 : 26.07.2025, 13:51:54 »
Valeo made in China.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 993
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #10 : 26.07.2025, 22:07:08 »
Kiinalaiset ovat aina onnistuneet mitoittamaan tuotteiden elinkaaren korkeintaan takuuajan mittaiseksi. Eurooppalainen kompura vm.2001 toimii edelleen moitteitta 406:ssa ja vm.2005 607:ssa.

Jr-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #11 : 28.07.2025, 12:51:10 »
Useasta Stellantiksen sähköautosta on mennyt nuo kompurat rikki. Maahantuoja tulee kyllä goodwillillä vastaan, vaikka olisi takuu mennyt.

Kongstrong

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #12 : 28.07.2025, 15:59:24 »
Meillä 130.000km ajettu e208 ja nyt lakkas ilmastointi toimimasta. Viime vuonna sama vika mutta vikaa ei löydetty ja lähti itsestään toimimaan? Olikohan silloin vaan vikana ettei kompura käynnistynyt?

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 366
  • ajossa: 407 Coupé, Jumpy 120, iVTEC
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #13 : 28.07.2025, 16:21:16 »
Laatu tosiaan sitten heikentynyt?

Laskin että meillä ollut 11 autossa ilmastointi, yhdessäkään ei ole kompura antautunut, täyttöhuollot aina riittäneet. Autot onkin kaikki vanhoja, vm. 2000-2010 väliltä.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 175
Vs: e-208 ilmastointi
« Vastaus #14 : 28.07.2025, 20:36:17 »
Meillä 130.000km ajettu e208 ja nyt lakkas ilmastointi toimimasta. Viime vuonna sama vika mutta vikaa ei löydetty ja lähti itsestään toimimaan? Olikohan silloin vaan vikana ettei kompura käynnistynyt?
Softavikaa ainakin ollut, eli voi joutua käynnistään auton uudelleen, niin lähtee pelittään.