Kirjoittaja Aihe: 407 - AL4 suodattimen vaihto  (Luettu 2589 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TheAna

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 8
407 - AL4 suodattimen vaihto
« : 30.07.2025, 17:44:23 »
Onkos tuon AL4 laatikon öljynsuodattimen vaihtaminen niin vaikeata mitä Citroen forumeilta lukee; laatikko irti ja halkaistava että pääsee käsiksi?

Luulisi että riittäisi öljypohjan poisto ja suotimen vaihto. Hinnan kiroissa ei suodatin ja öljypohjantiiviste viron puolella ole, niin olettaisi että ihan simppeli homma olisi.

Sitten laatikon proppujen tiivisteet; en itse ole niitä löytänyt vaikka kuinka yrittänyt etsiä. Niistä jos joku vois vinkata niin olis kiva.

Tuli kyseenalaisen historian omaava -07 407 olympia sedan hommattua 406 farkun tilalle, ja siihen nyt pitäs kaikki perushuollot tehä ettei tarvihtis ihan heti pistää paaliin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 - AL4 suodattimen vaihto
« Vastaus #1 : 31.07.2025, 06:42:27 »
Onnittelut 407! Ja mittarissa on?... Suosittelen  vientiä Öljypisteeseen huuhteluvaihtoon. Ei tarvita mitään suodatinjumppaa ja vaihteistokannen aukomisia...suodativaihtokin tuntuu oudolta. Näet miten likaista öljy on, kun on koneessa kiinni. Öljytulppien tiivisteet ja proppujen monentit marmorilta tai kysy Öljypisteestä vaihtavatko uusiin. Kaksi kumirengasta ja yksi metallinen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

TheAna

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 8
Vs: 407 - AL4 suodattimen vaihto
« Vastaus #2 : 31.07.2025, 15:56:04 »
Onnittelut 407! Ja mittarissa on?... Suosittelen  vientiä Öljypisteeseen huuhteluvaihtoon. Ei tarvita mitään suodatinjumppaa ja vaihteistokannen aukomisia...suodativaihtokin tuntuu oudolta. Näet miten likaista öljy on, kun on koneessa kiinni. Öljytulppien tiivisteet ja proppujen monentit marmorilta tai kysy Öljypisteestä vaihtavatko uusiin. Kaksi kumirengasta ja yksi metallinen.

Kiitos, 246tkm mittarissa ew10a koneella.Huoltokirjan mukaan edellinen selkeä c-huolto on tehty 100tkm kohdalla vuonna 2015, muuten ei ole laatikkoöljystä mitään mainintaa.

Traficomin mukaan edellinen katsastus oli vuonna 2021, eli olettaisin että auto ollut ajamatta 3 vuotta. Samana vuonna on kyllä jakopään remppa tehty mutta kyllä sekin saa vaihtoon mennä.

Ammattikoululle meinasin viedä huollettavaksi nuo ei niin akuutit asiat, saavat samalla sit laatikkoöljytkin vaihtaa siellä. Ajattelin että jos suotimen vaihto ei ole iso homma niin varulta senkin olisi vaihattanut.

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 346
Vs: 407 - AL4 suodattimen vaihto
« Vastaus #3 : 31.07.2025, 21:48:07 »
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?p=255043

Valitettavasti suodattimen vaihto vaatii sen laatikon irroituksen

Lainaus
Laatikon sisällä. Vaatii lootan irrotuksen ja halkaisemisen. Vaihto ei kuulu normaalihuollon toimenpiteisiin, ilmeisestä syystä..
Ja samalla lailla on kaikissa AL4, ei se loota tiedä onko se Xantiassa, Xsarassa vai C5:ssä.
Itselle vaihtui näppärästi samalla kun vaihdoin sisältä jarrupannan, harmi vaan kun ne kuvat on hajonneella kovalevyllä ja kadonneet citikkagalleriasta muutossa

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 - AL4 suodattimen vaihto
« Vastaus #4 : 01.08.2025, 15:54:17 »
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?p=255043

Valitettavasti suodattimen vaihto vaatii sen laatikon irroituksen

No joo...ehkä kannattaa unohtaa suodatin ja keskittyä Öljypisteen konsultaatioon ja käytännön dataan. AL4 pettää näköjään  lähes aina, mutta sitä ennen kovasti hanaa!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 346
Vs: 407 - AL4 suodattimen vaihto
« Vastaus #5 : 01.08.2025, 17:35:16 »
No joo...ehkä kannattaa unohtaa suodatin ja keskittyä Öljypisteen konsultaatioon ja käytännön dataan. AL4 pettää näköjään  lähes aina, mutta sitä ennen kovasti hanaa!

Jeps, samantyylisen vastauksen sain FB:ssä, kun laittelin yhden autohuoltofirman sivulle, että näihin AL4 laatikkohin pitäisi vaihtaa suodatin. He vastasivat, että laatikon purku. Mitähän lie insinöörin ajatuksissa liikkunut, kun jos suodatin olisi oikein suunniteltu eli löytyisi laatikon öljypohjan poisotolla. Kai ne on laskeneet autotehtaalla, että laatikko kestää juuri ja juuri takuuajan sekä "ikiöljyt". Vaikka laatikkovalmistajat suosittelevat öljyjen vaihtoa xx ajan jälkeen.

Eihän sen Öljypisteen automaattikoneen öljynvaihto kuitenkaan saa tehtyä "uudenveroiseksi" suodatinta. Onneksi manuaalilaatikossa on helpompi eli senkun laskee pohjapropun kautta tyhjäksi ja laittaa uudet öljyt tilalle. Ajelee vaikka 200km ja vaihtaa uudelleen jos edellisestä öljynvaihdosta ei ole mitään tietoa manuaalilaatikossa.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2025, 17:38:52 kirjoittanut kurkimies »