Kirjoittaja Aihe: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP  (Luettu 17227 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 439
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #15 : 19.08.2025, 14:56:46 »
Katsoin linkittämäsi osat ja Motonetin muistissa oli ajoneuvoni C5X7 vm. 2008, joka on 407:n sisaralus, niin napa oli siihen sopiva mutta anturi ei. Tämä nyt ei mitään varmista, kunhan vaan totesin. Voiko hammaskehä olla kumitettu sileäksi vai onko sileä aina magneettikehä? Yritin tänään etsiä tuon sitikan vanhaa napaa tutkiakseni mutta on tainnut mennä jo romukuormaan.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 993
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #16 : 19.08.2025, 16:21:05 »
Sileä on aina mg-kehä. Siis oletko vaihtanut hampaallisen navan tilalle hampaattoman navan ? Ei se voi toimia kun käytetty tekniikka on sähköisesti ihan erilainen. Luultavasti olisi toiminut pelkällä anturin vaihdolla samantyyppiseen kuin siellä oli aikaisemmin.  Jos anturista sojottaa pieni pyöreä metallitappi, niin on hampaalliseen ja litteä malli hampaattomaan. Esim. 607:ssa käytettiin alkuaikoina hampaallista ja vaihtui myöhemmissä hampaattomaan. 407:sta en tiedä.

Tiiamartye

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #17 : 19.08.2025, 16:38:59 »
Abs-vikaa valitti, anturi ei lähtenyt kirveelläkään irti ja piti irroittaa napa jotta pääsi poraamaan anturin pois. Motonetin kassalta uusi napa jossa sileä kehä ja myi siihen yhteensopivan anturin.

Oli siis pakko vaihtaa kun oli niin ryytynyt kiinni. Lisäksi hammaskehä oli aivan ummessa ruosteesta. Ei oikeen mikään paikka tarjoa taka-akselille hampaallista kehää. Sehän tässä nyt ihmetyttääkin että miksi siellä ylipäätään oli hampaallinen kehä.

Tiiamartye

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #18 : 19.08.2025, 16:49:35 »
Anturi oli litteä muovinen, ei mitään pientä metallitappia. Molemmat osat näytti vanhalta. Myös uusi anturi joka laitettiin oli litteä muovinen, motonet nyt nykyään tiedä mistään näköjään mitään mutta missään ei lue että olisi hall-anturi vaan lukee aktiivisensori. Tilasin nyt uuden hall-sensorin ja laitan sen paikalleen niin katsotaan. Käyn vielä vilkaisemassa miltä toinen puoli näyttää kun huoltokirjassa on merkintöjä navan ja anturin vaihdosta.

Silmin nähden ovat saman näköisiä kun netistä selaa, oli sitten hall-sensori tai aktiivisensori. 307 sitten taas oli eri näköinen anturi kokonaan, sellainen ns. laattamainen jossa vain pieni väkänen tuli lukemaan pyörän liikettä.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 374
  • Jotenkuten
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #19 : 19.08.2025, 17:01:42 »
Aeromotorssilta irtokehä laitat sen siihen napaan
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #20 : 19.08.2025, 17:11:16 »
Eihän vain pistokkeet ollut alunperin ristissä? Jos taka vasen pistoke oli alunperin kytketty oikeaan taka anturiin. Eli oikea taka olisikin oikeasti viallinen? Testerin mittausarvoista olisi apua diagnosoinnissa.

Taka navassa tulee olla tuollainen sileäpintainen lievästi magneettinen kehä.

edit: Anturikin pitäisi olla käypäinen. (Ainakin omaani -05 sw:hen käy)
« Viimeksi muokattu: 19.08.2025, 17:21:09 kirjoittanut powerpeugeot »
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Tiiamartye

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #21 : 19.08.2025, 17:22:06 »
Mitä sinne näkee lampulla niin vasen johto menee vasemmalle ja oikea oikealle. Uusi testeri ei oo vielä saapunut niin en oo päässy tarkempaan mittailemaan että näkisin mikä pyörä ei oikeasti lue nopeutta.

Tiiamartye

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #22 : 19.08.2025, 17:24:01 »
Mikä anturi sulla on siihen siis, onko laittaa linkkiä? Koska iso epäilys nyt että anturi ja kehä ei ymmärrä toisiaan.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #23 : 19.08.2025, 17:45:32 »
4545G7
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Tiiamartye

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #24 : 19.08.2025, 18:30:33 »
Eli meillä on sama napa ja sama anturi.

Ei kyllä toimi. Ja tuo anturihan ei ole hall-anturi.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 993
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #25 : 19.08.2025, 23:10:34 »
https://www.autodoc.fi/esen-skv/8683621#abs-anturi
Tuolla on oikeanlainen anturi, joka on varmaan sama kuin 406/607:issa. DAM-numeroon 11074 ja 10/2005 asti.
Sitä väärää anturi/kehä -yhdistelmää et saa toimimaan induktiivisen anturin ABS-yksikön kanssa mitenkään.
Heikko saatavuus luultavasti johtuu valmistuksen loppumisesta. Nuo anturit ovat kestäviä, itsellä ei ole koskaan hajonnut ja niitä ei kannata valmistaa kun kysyntä on olematonta.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #26 : 20.08.2025, 04:06:46 »
taka anturit olleet alun perin 4545g7 joiden numero on vaihtunut 4545 J0
edessä 4545g6 jotka vaihtuneet 4545 k6 numerolle
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 993
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #27 : 20.08.2025, 08:56:14 »
Katsoin vielä varaosakuvat antureista ja niiden mukaan 407:ssa ei ole käytetty kuin Hall-antureita. Ja tuo linkittämäni anturin varaosanumero 4545 G6 viittaa etuanturiin vaikka Autodocin sivu muuta kertookin. Kaikki muut Autodocin anturivaihtoehdot ovat Hall-antureita. Aika erikoista, jos autossa on hammaskehät vaikka mistään varaosatiedoista ei niitä löydy.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 366
  • ajossa: 407 Coupé, Jumpy 120, iVTEC
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #28 : 20.08.2025, 09:42:09 »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 084
Vs: Peugeot 407 ABS/ASR/ESP
« Vastaus #29 : 20.08.2025, 11:08:27 »
FL 607:ssa käytin 407:n antureita. Niitä hajosi paljon. Kaikki vaihdoin kertaalleen ja osan kahdesti. Irroitus tosiaan vaikeaa, jos on ollut pitkään eli reikä ruostuu tiukaksi. Poralla piti irrottaa. Edessä kerran pora lipsahti ja hipaisi magneettikehää. Piti vaihtaa laakeri, jossa kehä on.

Ei noissa hammaskehiä ole.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)