Kirjoittaja Aihe: 407 Lisää peruutusvaloa  (Luettu 6551 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 717
407 Lisää peruutusvaloa
« : 06.09.2025, 19:25:32 »
Jos laitan lisää peruutusvaloa niin mistä vedetään johdot puskurin taakse? Tartteeko releen tai jonkun boxin mikä pitää olla koukun johdoille?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 406 ST Executive 2,0 red, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 407 2,0 ST Executive Business red

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 Lisää peruutusvaloa
« Vastaus #1 : 07.09.2025, 09:47:58 »
Kokeileppa ensin teholedejä nykyisten peruutusvalopolttimoiden tilalle. Huijausvastus rinnalle, jos ilmoittaa lamppuvikaa. Jos lisävalo, niin pienoisreleen (12V 30 mA, Partcosta) voi kytkeä peruutusvalon rinnalle ja sitten syöttöjännitteen voi napata takakontin vasemman pyöränpesän takaa sulakekotelolta sulakehaaroittimella. Peruutustutkan johtonipun läpiviennistä johto lisävalolle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 717
Vs: 407 Lisää peruutusvaloa
« Vastaus #2 : 07.09.2025, 13:22:29 »
👏 Tuossa ei tutkia.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 406 ST Executive 2,0 red, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 407 2,0 ST Executive Business red

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 439
Vs: 407 Lisää peruutusvaloa
« Vastaus #3 : 07.09.2025, 19:11:39 »
Keskimmäisellä polkimella ja automaateissa vasemman puoleisella saa taakse 50 watin teholla punaista valoa.  ;D  Ledejä itekki joskus suunnittelin ja se olisi kätevin ratkaisu mutta tuolla oon pärjänny.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 286
Vs: 407 Lisää peruutusvaloa
« Vastaus #4 : 07.09.2025, 19:15:03 »
Mulla on 407:ssa 2kpl kärkkäiseltä sikapäiviltä pari vuotta sitten ostettua n. 15cm n.15w työvaloa , kytketty suoraan pakkivaloon ilman relettä. Pakkivalon paikalla on joku kinu 5w ledi tasaamassa virtoja.
On kestänyt pari vuotta, no yhdestä palkista pari lediä pimeenä.
Hyvin näkee missä tarvetta on.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 Lisää peruutusvaloa
« Vastaus #5 : 07.09.2025, 20:13:53 »
👏 Tuossa ei tutkia.

Läpivientitutti on silti jo valmiina. Toki takavalojen pistokkeelta johdot katkaisten ja 15 Watin valot puskurin alle eli noin 15 W/12 V noin 1.2A per tuikku onnistuu ilman että lamppuvikavalo alkaa hälyttelemään. Idea on toteutettu jo sulon toimesta. Eli ledivalot tuon tehoisena valaisee koko tontin  :)
« Viimeksi muokattu: 07.09.2025, 20:19:35 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 717
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 406 ST Executive 2,0 red, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 407 2,0 ST Executive Business red

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 769
Vs: 407 Lisää peruutusvaloa
« Vastaus #7 : 08.09.2025, 07:59:48 »
Kannatta sitten varmistaa, että kelpaa katsastuksessakin.
Mulla oli pakussa peruutuskamerassa sellainen pieni yökäytölle. Se vielä tuikki vain alaspäin. Tuli sanomista, joten katkaisin virran myöhemmin katsastukseen mennessä. Lailliset tietysti käy, kun niissä on merkintä ja niitä on sopiva määrä.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 717
Vs: 407 Lisää peruutusvaloa
« Vastaus #8 : 08.09.2025, 16:05:20 »
Kannatta sitten varmistaa, että kelpaa katsastuksessakin.
Mulla oli pakussa peruutuskamerassa sellainen pieni yökäytölle. Se vielä tuikki vain alaspäin. Tuli sanomista, joten katkaisin virran myöhemmin katsastukseen mennessä. Lailliset tietysti käy, kun niissä on merkintä ja niitä on sopiva määrä.

Selvintä kysyä konttorilta. Tuon putiikin tehtävänä näyttää olevan vain myydä. Kysyin onko asennukselle mitään sääntöjä. Vastaus "Joo onhan niille erilaisia säädöksiä. Ainakin valon pitäisi syttyä kun peruutusvaihde kytketään päälle ja palaa vain silloin kun peruutusvaihde on kytkettynä. Kannattaa vielä tarkemmin tutustua lainsäädäntöön." Mitä v***u s******a?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 406 ST Executive 2,0 red, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 407 2,0 ST Executive Business red

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 286
Vs: 407 Lisää peruutusvaloa
« Vastaus #9 : 08.09.2025, 18:45:30 »
Kannatta sitten varmistaa, että kelpaa katsastuksessakin.
Mulla oli pakussa peruutuskamerassa sellainen pieni yökäytölle. Se vielä tuikki vain alaspäin. Tuli sanomista, joten katkaisin virran myöhemmin katsastukseen mennessä. Lailliset tietysti käy, kun niissä on merkintä ja niitä on sopiva määrä.
Tuo on itsellä ollut kahdennettuna kahdessa katsastuksessa ja ennen sitä yksi neliön mallinen työvalo edellisellä omistajalla (naapuri)


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 Lisää peruutusvaloa
« Vastaus #11 : 08.09.2025, 21:06:26 »
Kyllä ne netisivuillaan jotain kertovat: https://www.valostore.fi/fi/o/tietoa/tyovalot_peruutusvalot_varoitusvalot_lainsaadanto?srsltid=AfmBOopXw0DbO9r4WbM3bplkEfbkyWlWR5oAy5phjotudVQQ__ZTIXiK

Totta. Pidentää tuon lisätuikkuja tarvitsevan auton yli 6 metrin pituiseksi niin saa laillisesti asentaa lisää kaksi peruutusvaloa  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 717
Vs: 407 Lisää peruutusvaloa
« Vastaus #12 : 19.09.2025, 20:45:03 »
Konttorilla sanoivat ettei lisä peruutusvaloja saisi laittaa ollenkaan ja kukaan ei valvo niitä
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 406 ST Executive 2,0 red, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 407 2,0 ST Executive Business red

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 769
Vs: 407 Lisää peruutusvaloa
« Vastaus #13 : 19.09.2025, 21:00:00 »
Konttorilla sanoivat ettei lisä peruutusvaloja saisi laittaa ollenkaan ja kukaan ei valvo niitä
Useimmissa henkilöautoissa on jo valmiina kaksi peruutusvalaisinta, joka on maksimi määrä. Ei niitä varmaan tien päällä valvota, mutta katsastuksessa kyllä.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 717
Vs: 407 Lisää peruutusvaloa
« Vastaus #14 : 19.09.2025, 22:26:24 »
Riittääkö, jos ottaa niistä virran pois katsastukseen?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 406 ST Executive 2,0 red, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 407 2,0 ST Executive Business red