Kirjoittaja Aihe: Vetokoukun pistorasia vaihdettiin - asuntovaunun valot lakkasivat toimimasta  (Luettu 9013 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peugeotisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Minulla on vuoden 2006 Peugeot 307.

Ostin loppukesällä asuntovaunun. Kaikki asuntovaunun valot toimivat, kun vaunun kytki autoni vetokoukun pistorasiaan.

Joitain viikkoja myöhemmin Peugeotini vetokoukun pistorasia vaihdettiin uuteen, koska vanhan pistorasian kiinnitys oli pettänyt ja olin sitonut sen narulla vetokoukkua vasten.

Vaihdon jälkeen asuntovaunun valoista toimivat ainoastaan vilkut. Kun pistoketta hieman liikuteltiin pistorasiassa, vilkut saattoivat alkaa palaa yhtäjaksoisesti (siis sen sijaan, että olisivat vilkkuneet) ja kuului vinkunaa. Pian vilkutkaan eivät enää toimineet asuntovaunussa.

Kun asuntovaunun kytki puolison veljen autoon, kaikki asuntovaunun valot toimivat ongelmitta.

Pistorasian vaihdon tehneeltä korjaamolta kerrottiin, että siellä oli rasia vaihdettaessa testattu, että kaikki kytkennät toimivat.

No, käytin eilen autoa kyseisellä korjaamolla, ja siellä katsottiin, että johdotuksessa oli huonoja liitoksia ja johtoja, ja että koko johtosarja pitäisi vaihtaa. Sain myös kuvan, ettei virtaa ylipäänsä tulisi vetokoukun vaihdettuun pistorasiaan.

Testasin pistorasiaa tänään kytkemällä vetokoukkuun Hessu-peräkärryn (asuntovaunu on toisella paikkakunnalla), ja sen vilkut toimivat (!), muut valot (kuten jarruvalot ja reunuksen pikkuvalot) eivät.

Kun tänään soitin korjaamolle, selvisi, että johtosarja oli vaihdettu siellä edellisen kerran niinkin äskettäin kuin vuonna 2022! Olin tuon tyystin unohtanut. Tuntuisi oudolta, että johtosarja olisi vikaantunut niinkin lyhyessä ajassa.

Huom. Vasemman takavilkun toiminnassa on ollut ongelmia kesästä alkaen; se on joskus toiminut ja joskus ei. Sitä tutkittiin samalla kerralla kun vetokoukun pistorasia vaihdettiin, eikä mitään ongelmaa löydetty. Huollon jälkeen vilkun toiminta jatkui jonkin aikaa epäluotettavana, mutta viime viikkoina se ongelma näyttää korjaantuneen ikään kuin itsestään.

Ongelmat vetokoukkuun kytkettyjen kuljetusvälineiden valoissa siis alkoivat uuden pistorasian vaihdosta, enkä haluaisi kustantaa uutta johtosarjaa, jos vika kuitenkin olisi uuden pistorasian asennuksessa.

Kaikki vinkit olisivat tervetulleita. 🙏

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 331
Nykypäivän tuotteiden laadulla pidän ihan mahdollisena, että 2022 asennettu johtosarja olisi jo haperona ja se on toiminut siihen asti ihan hyvin, kunnes siihen mentiin koskemaan rasian vaihdon yhteydessä. Rasian asennuksessa sitten juuri ja juuri kasassa pysynyt johtosarja on antautunut ja kuparit katkenneet. Nyt sitten ajoittain saattavat saada kosketuksen ja se ilmenee ajoittaisena toimintana. Onhan siinä toki sekin mahdollisuus, että se johtosarja on asennettu aikanaan huonosti ja on esim. hankautunut puhki.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 237
Voihan tehdä koestuspiuhat. Päähän laitetaan joku 5-15W polttomo. Sitten testaamaan kaikki mahdolliset johdot. Jos joku ei pala, voi piuhaa tai sen päähän juotettua piikkiä raaputtaa kannassa ja jos ei sittenkään syty niin vika on kauempana. Jos kaikki pelaa, saattaa uuden rasian kontakti olla huono ja pistokkeen piikkien halkeamasta voi piikkejä levittää pikku ruuvarilla.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
Onko 13- vai 7-napainen pistorasia?
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Peugeotisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Onko 13- vai 7-napainen pistorasia?
7-napainen.

Peugeotisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Nykypäivän tuotteiden laadulla pidän ihan mahdollisena, että 2022 asennettu johtosarja olisi jo haperona ja se on toiminut siihen asti ihan hyvin, kunnes siihen mentiin koskemaan rasian vaihdon yhteydessä. Rasian asennuksessa sitten juuri ja juuri kasassa pysynyt johtosarja on antautunut ja kuparit katkenneet. Nyt sitten ajoittain saattavat saada kosketuksen ja se ilmenee ajoittaisena toimintana. Onhan siinä toki sekin mahdollisuus, että se johtosarja on asennettu aikanaan huonosti ja on esim. hankautunut puhki.
Johtosarjan asennus näkyy tehdyn tarkalleen 24. elokuuta 2022 ja se maksoi 251 euroa, minkä lisäksi tuli 221 euron työveloitus. Kuluttajansuojalain mukaanhan tuotteen on kestettävä oletettava käyttöikänsä ja "tuotteessa on virhe, mikäli se ei kestävyydeltään tai muuten vastaa sitä, mitä ostaja voi olettaa" (kuluttajaneuvojan vastaus kysymykseeni vedenkeittimestä, joka rikkoutui noin neljä kuukautta kahden vuoden takuuajan päättymisen jälkeen; vastaus muuten nöyrrytti myyjän).

Hieman kummastuttaa sekin, että valot olisivat autohuollossa testatusti toimineet valosarjan vaihdon jälkeen, mutta lakanneet toimimasta siihen mennessä, kun ajoin toisella paikkakunnalla olleen (ja edelleen olevan) asuntovaunun luo.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2025, 00:37:04 kirjoittanut Peugeotisti »

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 331
Löysä liitos tai katkeamaisillaan oleva johdin voi hyvin aiheuttaa sen, että kaikki toimii korjaamolla, mutta ei enää asuntovaunun luona.

Peugeotisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Löysä liitos tai katkeamaisillaan oleva johdin voi hyvin aiheuttaa sen, että kaikki toimii korjaamolla, mutta ei enää asuntovaunun luona.

Entä voisiko olla, että johtojen päät eivät saa kunnolla kontaktia uuteen pistorasiaan?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 331
Voi, istuu "löysä liitos" terminologian alle. Johtimet ovat yleensä kiinnitetty pistorasiaan ruuviliitoksin.

Peugeotisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Tekoäly kommentoi:

"Huomioi modernien autojen järjestelmät (Can-väylä)
Jos autosi on uudempaa mallia (tyypillisesti 2000-luvun puolivälin jälkeen) ja asennuksessa käytettiin universaalia johtosarjaa ilman erillistä ohjainlaitetta (bypass-relettä), auto saattaa tulkita peräkärryn vastuksen väärin ja katkaista virran muilta valoilta."

Se, että ongelmat alkoivat heti pistorasian vaihdon jälkeen, voisi ehkä liittyä johonkin tuollaiseen 'henkimaailman hommaan'.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 331
Aika kaukaa haettua spekulointia, pistorasia on ihan sama osa oli autossa tarpeen käyttää erillistä ohjainlaitetta tai ei.


Ilmeisesti on joku syy miksei korjaamon diagnoosiin uskota?
No, käytin eilen autoa kyseisellä korjaamolla, ja siellä katsottiin, että johdotuksessa oli huonoja liitoksia ja johtoja, ja että koko johtosarja pitäisi vaihtaa.

Psaopel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Yleensä se "älyboxi" vetokoukulle on vasemmalla puolella takakontissa verhoilun alla.
Siitä lähtee 7-piuhaa pistorasialle, jos liitos/kosketusvikoja niin on tällä välillä.
Mittaamalla boxin liittimestä tuleeko virrat siihen asti, jos ei niin Boxilta lähtee 3 tai 4 piuhaa kojelaudan sulake taulussa olevaan liittimeen.
Vikakoodien luku Tech2 ja Lexia3 Diagbox

Peugeotisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
No onhan se melkoinen sattuma, että valot lakkaavat toimimasta heti pistorasian vaihdon jälkeen.

Valot tulivat korjatuiksi. Selvityksessä lukee:

"vetokoukun johtosarjassa olevien releiden maadoitukset puuttuu = vetokoukun johtosarjassa olevassa sisäisessä liitoksessa kontakti vika = liitos korjattu"

"Sisäisessä liitoksessa" viitannee siihen, että kyse oli johtosarjan vikaantumisesta eikä siitä, että johtosarja olisi asennettu huonosti silloin muutama vuosi sitten, vai mitä raati ajattelee?

Mutta tuo maadoitusten puuttuminen herättää kysymyksen, miksi maadoittaminen oli laiminlyöty.

Aika kaukaa haettua spekulointia, pistorasia on ihan sama osa oli autossa tarpeen käyttää erillistä ohjainlaitetta tai ei.


Ilmeisesti on joku syy miksei korjaamon diagnoosiin uskota?

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 769
Mulla myksityi pakusta johtosarjan boksin rele. Vasta kun vaihdoin boksin uuteen, niin rele napsahti boksissa aina, kun kytki perävaunun. Jostain syystä mikrokytkin oli ilmeisesti jumittunut, tai ei saanut virtaa. Johtosarjaa ei tarvinnut vaihtaa, vaan ainoastaan boksi irti liittimistä.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 331
Selvityksessä lukee: "vetokoukun johtosarjassa olevien releiden maadoitukset puuttuu = vetokoukun johtosarjassa olevassa sisäisessä liitoksessa kontakti vika = liitos korjattu"

"Sisäisessä liitoksessa" viitannee siihen, että kyse oli johtosarjan vikaantumisesta eikä siitä, että johtosarja olisi asennettu huonosti silloin muutama vuosi sitten, vai mitä raati ajattelee?

Mutta tuo maadoitusten puuttuminen herättää kysymyksen, miksi maadoittaminen oli laiminlyöty.

Tuo selvityksessä käytetty sana "puuttuu" voi olla hieman harhaanjohtava. Autosähköt toimivat tasavirta (DC) periaatteella ja releet eivät toimi edes hetkellisesti, jos maadoitus puuttuu. Täten en usko, että sieltä on alun perin jätetty maadoitus asentamatta, mutta mahtaisiko se sanoa sitä, että releiden maadoitus on "puuttunut", koska jossain päin johtosarjaa liitoksessa on ollut kontaktihäiriö. Tämä on sitten ilmennyt ajoittaisena toimintana, välillä releet ovat saaneet maadoituksen ja välillä ei.