Minulla on vuoden 2006 Peugeot 307.
Ostin loppukesällä asuntovaunun. Kaikki asuntovaunun valot toimivat, kun vaunun kytki autoni vetokoukun pistorasiaan.
Joitain viikkoja myöhemmin Peugeotini vetokoukun pistorasia vaihdettiin uuteen, koska vanhan pistorasian kiinnitys oli pettänyt ja olin sitonut sen narulla vetokoukkua vasten.
Vaihdon jälkeen asuntovaunun valoista toimivat ainoastaan vilkut. Kun pistoketta hieman liikuteltiin pistorasiassa, vilkut saattoivat alkaa palaa yhtäjaksoisesti (siis sen sijaan, että olisivat vilkkuneet) ja kuului vinkunaa. Pian vilkutkaan eivät enää toimineet asuntovaunussa.
Kun asuntovaunun kytki puolison veljen autoon, kaikki asuntovaunun valot toimivat ongelmitta.
Pistorasian vaihdon tehneeltä korjaamolta kerrottiin, että siellä oli rasia vaihdettaessa testattu, että kaikki kytkennät toimivat.
No, käytin eilen autoa kyseisellä korjaamolla, ja siellä katsottiin, että johdotuksessa oli huonoja liitoksia ja johtoja, ja että koko johtosarja pitäisi vaihtaa. Sain myös kuvan, ettei virtaa ylipäänsä tulisi vetokoukun vaihdettuun pistorasiaan.
Testasin pistorasiaa tänään kytkemällä vetokoukkuun Hessu-peräkärryn (asuntovaunu on toisella paikkakunnalla), ja sen vilkut toimivat (!), muut valot (kuten jarruvalot ja reunuksen pikkuvalot) eivät.
Kun tänään soitin korjaamolle, selvisi, että johtosarja oli vaihdettu siellä edellisen kerran niinkin äskettäin kuin vuonna 2022! Olin tuon tyystin unohtanut. Tuntuisi oudolta, että johtosarja olisi vikaantunut niinkin lyhyessä ajassa.
Huom. Vasemman takavilkun toiminnassa on ollut ongelmia kesästä alkaen; se on joskus toiminut ja joskus ei. Sitä tutkittiin samalla kerralla kun vetokoukun pistorasia vaihdettiin, eikä mitään ongelmaa löydetty. Huollon jälkeen vilkun toiminta jatkui jonkin aikaa epäluotettavana, mutta viime viikkoina se ongelma näyttää korjaantuneen ikään kuin itsestään.
Ongelmat vetokoukkuun kytkettyjen kuljetusvälineiden valoissa siis alkoivat uuden pistorasian vaihdosta, enkä haluaisi kustantaa uutta johtosarjaa, jos vika kuitenkin olisi uuden pistorasian asennuksessa.
Kaikki vinkit olisivat tervetulleita. 🙏