Kirjoittaja Aihe: e208 sisäinen latauslaite  (Luettu 1489 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ossi T

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
e208 sisäinen latauslaite
« : 06.04.2026, 13:39:08 »
Vuosimallin 2020 e208 GT (Ajettu 56 tkm) lakkasi lataamasta verkkovirrasta/kolmivaihelaturilla. Auto lataa CCS laturilla. Kysyin asiaa huollosta ja epäilivät sisäisen latauslaitteen olevan rikki. Arvio korjauksesta noin 3000€ Auto menee tarkempiin tutkimuksiin huomenna. Auto on tuotu Saksasta ja siinä lienee 7,4 kW laturi. Onko joku saanut takuuajan jälkeen jotain vastaantuloa laturin vaihtoon tehtaalta tai myyjäliikkeestä? Onko Suomessa jotain Stellantiksen sähköautoihin erikoistunutta korjaamoa?  Yhdestä korjaamosta kysyin ja he voivat vaihtaa laturin, jos hommaan sen itse, mutta takuuta ei ole kuin työllä. Autossa ei ole mitään lisäturvaa. Ymmärtääkseni tämä on Mahlen Stellantikselle toimittamien latureiden ongelma, mutta suomesta en löytänyt paljoakaan tietoa aiheesta. Ilmeisesti 11 kW laturi toimii paremmin jo pienempien virtojenkin takia.

Ossi T

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: e208 sisäinen latauslaite
« Vastaus #1 : 04.05.2026, 21:00:23 »
Auto kävi tutkittavana ja omaksi yllätykseksi siinä onkin 11 kW laturi. Autoliikkeen mielestä alle 60 tkm ajetussa autossa tuo on normaalia kulumaa. Auton ostosta on yli puolitoista vuotta, mutta periaatteessa vastuulla ei ole ikärajaa jos osa hajoaa ennenaikaisesti. Pitää kysyä vielä kuluttajaneuvonnasta. Hintaa laitolle tuli se noin 3000€ ja osan kesti tulla pari viikkoa. Tilalle laitettiin eri osanumerolla 6507600880 oleva laturi kuin mikä vanha oli. Toivottavasti se on parempi. Vianselvityksen vikakoodit olivat P1A71 49+P1081 09

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 175
Vs: e208 sisäinen latauslaite
« Vastaus #2 : 04.05.2026, 22:02:44 »
Tuo on niin selkeä tyyppivika eli sanoisin että jokainen noista hajoaa ennen aikojaan joten virhevastuuseen pitäisi saada mutta mikä on prosessi, eli alkupiste? Kenen kautta mennään?

11kWh laturi ei toimi varmemmin, se on virheellinen tieto.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 993
Vs: e208 sisäinen latauslaite
« Vastaus #3 : 04.05.2026, 23:48:57 »
Stellantis vaihtoi monissa sähköautomalleissaan käyttämänsä Mahlen valmistamat sisäiset laturit (OBC, On-Board Charger) kiinalaisen VMAX-yhtiön valmistamiin latureihin vuoden 2024 aikana.Päätös vaihtaa toimittajaa johtui Mahlen valmistamien 11 kW:n kolmivaihelatureiden laajamittaisista vioista, jotka koskivat erityisesti vuosina 2019–2023 valmistettuja autoja. Ongelmat ilmenivät usein niin, että auto lakkasi ottamasta vastaan vaihtovirtalatausta (esim. kotilataus), vaikka pikalataus saattoi yhä toimia.
Keskeiset tiedot muutoksesta:Aika: Vaihto uusiin komponentteihin tapahtui vuoden 2024 aikana, vaikka ongelmat olivat tiedossa jo aiemmin.
Uusi valmistaja: Pääasialliseksi korvaavaksi toimittajaksi tuli kiinalainen VMAX (VMAX New Energy). Joissain varhaisemmissa 7 kW:n versioissa on käytetty myös Meta Systemin latureita.
Vaikutusalue: Muutos koskee lähes kaikkia Stellantiksen sähköautomalleja, jotka perustuvat e-CMP-alustaan. Näitä ovat esimerkiksi:Peugeot: e-208, e-2008.Opel/Vauxhall: Corsa-e, Mokka-e.Citroën: ë-C4, Berlingo.DS: DS 3 Crossback E-Tense.
Huomioitavaa: Mahle on sittemmin tuonut omat laturinsa myös itsenäisille jälkimarkkinoille korjaamoiden käyttöön vuonna 2025.Stellantis on myöntänyt osan latureista olevan viallisia ja on joissakin maissa pidentänyt niiden takuuta (esim. 4–5 vuotta tai 100 000 km), mutta käytännöt vaihtelevat markkina-alueittain.

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 86
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 530
Vs: e208 sisäinen latauslaite
« Vastaus #5 : 07.05.2026, 21:32:31 »
Kyllä eurooppalaiset autovalmistajat haluavat näköjään poistua ihan oikeasti maailmasta. Kaikilla ihan älyttömät hinnat noissa osissa. Bydiin alle 3000e maksaa osa jossa on kaikki mahollinen sisällä. Moottorin invertteri, laturit, DC/DC muunnin, virransyötöt ilmastoinnille ja lämmittimille.

Alpo Kieppi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: e208 sisäinen latauslaite
« Vastaus #6 : 08.05.2026, 14:09:20 »
Citroen eC4:stä hajosi sisäinen 11 kw:n laturi takuuajan jälkeen lukemalla 30 000 km. Merkkiliikkeestä uutena ostettu auto korjattiin tehtaan laskuun kokonaan samassa paikassa ja ilman mitään vastalauseita. Antoivat sijaisauton käyttööni korjauksen ajaksi. Vaihto on työläs, kun nestekin menee samalla uusiksi.

Huoltopäällikkö suositteli lataamaan pienellä virralla kotilatauksessa aina kun mahdollista.

Vaikka kaikki meni sinänsä hyvin, tuli juurikin tuo sama fiilis kuin ylläolevassa viestissä. Haluavatko eurooppalaiset enää olla mukana tosissaan näissä bisneksissä?
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
ë-C4 Shine -22

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: e208 sisäinen latauslaite
« Vastaus #7 : 08.05.2026, 14:39:03 »
Veikkaan, että osahinnan pitää olla korkea, että siitä voidaan antaa asiakasta tyydyttävä näennäisen suuri alennus.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 175
Vs: e208 sisäinen latauslaite
« Vastaus #8 : 09.05.2026, 15:18:36 »
Meillä pari Stellantis autoa ja molemmissa laturi mennyt vaihtoon. 5v takuu pelasti.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 175
Vs: e208 sisäinen latauslaite
« Vastaus #9 : 01.06.2026, 21:58:10 »
VMAX tuli ainakin tähän tuoreempaan.