Kirjoittaja Aihe: e-2008 - Takajarrupaloista pinnat irti  (Luettu 635 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
e-2008 - Takajarrupaloista pinnat irti
« : 24.05.2026, 23:04:42 »
e-2008 -23:ssa alkoi takajarrut paukkua jarrutettaessa 40 000 km lukemassa. Syylliseksi paljastui takajarrupajojen männän puoleisista jarrupaloista murtuneet kulutuspinnat. Murtuman suunta viittaa minusta vahvasti siihen, että jarrupalat olivat jumittuneet satuloissa, mutta palat olivat helposti irroitettavissa ja tuntuivat liikkuvan ihan OK. Syy siis jäi mysteeriksi, mutta googlaamalla selvisi, ettei kyseessä ole ihan tavaton vika.

Kannatta tarkistaa palat, jos jarrut alkaa paukkua. Yksi paukahdus, kun painaa jarrua, ei tee muuta. Tuossa on ihan ainekset pahempaan.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 237
Vs: e-2008 - Takajarrupaloista pinnat irti
« Vastaus #1 : 24.05.2026, 23:17:51 »
Itsellä yhdessä autossa irtosi palan liimaus ja pinta karkasi muistaakseni maantielle. Olikohan Remsan palat. Voi johtua siitä kun painaa voimakkaasti jarrua niin mäntä keskellä kuluttaa voimakkaasti palan keskialuetta. Tästä seuraa kovera palan muoto. Aina kun jarruttaa, pala taipuu jotta koveruus suoristuu. Näin liimaukset joutuu koville ja lopulta pettää.

Kannattaa vaihtaa ennenkuin on ihan ohuet. Ja mielellään laadukkaat.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: e-2008 - Takajarrupaloista pinnat irti
« Vastaus #2 : 24.05.2026, 23:27:04 »
Totta, mutta ei tässä tapauksessa. Palat oli kuluneet noin millin, repeämä oli kitkapinnan keskeltä, ei ruosteesta, ei metallin ja kitkapinnan välisen liitoksen pettämisestä.

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 86
Vs: e-2008 - Takajarrupaloista pinnat irti
« Vastaus #3 : 25.05.2026, 15:53:31 »
Näin kävi meidän e2008:lle myös. Sisäpuolen paloista kitkapinta poikki/halki, kuinka nyt haluaa sanoa. Ei mennyt takuuseen pari vuotta vanhassa autossa.
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

Giulia

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: e-2008 - Takajarrupaloista pinnat irti
« Vastaus #4 : 07.06.2026, 15:03:21 »
Täällä kans pala irti, ei mennyt takuuseen, (heidän mielestä normaalia kulumista) vaikka mielestäni selvä valmistusvika. (myös jatkotakuu on 5v:n asti, mutta sekään ei korvaa tuota)
kannattaa heti mennä huoltoon, koska voi aiheuttaa jarrulevyn vaihdon ajan mittaan.
e2008 käytössä

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 237
Vs: e-2008 - Takajarrupaloista pinnat irti
« Vastaus #5 : 07.06.2026, 19:41:51 »
Näköjään tyyppivika, kyllä tehtaan pitäisi ottaa vastuu.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: e-2008 - Takajarrupaloista pinnat irti
« Vastaus #6 : 07.06.2026, 21:19:53 »
Sille vaikuttaa Googlen perusteella, että on tavallinen ongelma. Jos kitkapinta irtoaa ja kiilautuu sopivasti levyn ja satulan väliin, on mahdollisuus ikäviin seurauksiin. Olisi syytä korjata vian aiheuttaja.