Kirjoittaja Aihe: Jäähdytysnesteet  (Luettu 116333 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 000
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #30 : 29.09.2011, 08:54:12 »
Jos haluaa parasta ja lisäksi myrkyttömän vaihtoehdon, niin prolyleeniglykolia jäähdytysnesteen olla pitää.

Mikä tekee mielestäsi propeenigykolista parasta? Kun viimeksi katsoin ominaisuuksia kemiankäsikirjasta, se vaikutti teknisesti kaikin puolin huonommalta kuin eteeniglykoli. Ainoa etu myrkyttömyys. Eteeniglykolihan on varsin myrkyllistä, ihmiselle tappava annos on alle desilitra, mutta ei kuitenkaan kummoinenkaan ympäristömyrkky, sillä se hajoaa nopeasti luonnossa.

Lämmönsiirtomielessä puhdas vesi on selkeästi parempi kuin vesi-glykoliseos pelkästä glykolista puhumattakaan. Ongelmana tietysti korroosio, pakkaskesto ja kiehumispiste (hoituu paineella).
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

starship

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #31 : 31.10.2011, 22:19:10 »
Auto 1,6 307sw-04

Vaihdoin termarin noin 1kk sitten ja nesteisä tuli noin puolet pois,nyt kun tarkastelin nestettä se oli muuttunut täysin kirkkaaksi.Eihän näissä vihreissä aineissa mitään rajoituksia sekoittamisessa vai onkohan tuossa Motonetin aineessa vain säästetty väriaineessa?

Tuota laitoin ja vihreää oli entinenkin:http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-9755
Eihän se kirkkaus muuten haittaa,mut tottunu väristä tarkastelemaan milloin on vaihdettava nesteet.

Benkku

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #32 : 18.04.2012, 02:28:57 »
Mikä tekee mielestäsi propeenigykolista parasta? Kun viimeksi katsoin ominaisuuksia kemiankäsikirjasta, se vaikutti teknisesti kaikin puolin huonommalta kuin eteeniglykoli. Ainoa etu myrkyttömyys. Eteeniglykolihan on varsin myrkyllistä, ihmiselle tappava annos on alle desilitra, mutta ei kuitenkaan kummoinenkaan ympäristömyrkky, sillä se hajoaa nopeasti luonnossa.

Lämmönsiirtomielessä puhdas vesi on selkeästi parempi kuin vesi-glykoliseos pelkästä glykolista puhumattakaan. Ongelmana tietysti korroosio, pakkaskesto ja kiehumispiste (hoituu paineella).

Lämmönsiirtokyky, ei ehkä oloissamme varsinkaan, ole tärkein peruste. Hihnakäyttöiset vesipumput kun lähes poikkeuksetta ovat reilusti yläkanttiin mitoitettuja. Lisäksi oloissamme muutenkin riittää mainiosti propyleeniglykolin, luokkaa 13-14 prosenttia pienempikin lämmönsiirtokyky (saman pakkasketävyyden omaava seos). Höyrynpaine (mm. kavitaatio eroosio) ja myrkyttömyys ovat tärkeämpiä. Lisäksi propyleeniglykoliseos ei 'jäädy', jos seossuhde on liian laimea.

Tuosta luonnossa hajoamisesta olen eri mieltä, veteen sekoitttuneena ei hajoa - ja siksi sen käyttöä tulisi välttää pohjavesi-alueella.

http://www.engineeringtoolbox.com/ethylene-glycol-d_146.html
vs.
http://www.engineeringtoolbox.com/propylene-glycol-d_363.html

http://www.engineeringtoolbox.com/ethylene-propylene-glycol-d_904.html
http://www.dow.com/webapps/lit/litorder.asp?filepath=heattrans/pdfs/noreg/180-01397.pdf&pdf=true

Vuotavan lämmityslaitteen kennon höyryjen hengittäminen, kun täyttönä monoetyleeniglykolia, on 'erityisen mukavaa' mm. munuaisille...

Terveysvaikutukset Etyleeni vs. Propyleeni...

http://www.atsdr.cdc.gov/csem/csem.asp?csem=12&po=14

Vielä eri kemain omaavien pakkasnesteiden keskenään sekoittamisesta (pätee myös Valvolinen 'kaikkien muiden kanssa sekoitettaviin' tuotteisiin).
http://art.rexbo.net/skf/pdf/tb-cooling-replacement-en-0911.pdf
« Viimeksi muokattu: 18.04.2012, 02:42:24 kirjoittanut Benkku »

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 124
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #33 : 27.05.2012, 13:29:00 »
Auto: 308 SW 2.0 HDi 136 FAP 2009. Tarkistin jäähdytysnesteen tason ja oli alle minimin, minkälaista tähän kuuluisi lisätä, vaikealta vaikuttaa? Kusenkeltaiselta näyttää säiliön läpi katsottuna, korkin aukosta näyttää myös hieman ruskehtavalta. Todennäköisesti alkuperäiset litkut sisällä, saako oikeata kamaa muuta kuin Peugeot huollosta vai voiko Shelliltäkin löytää oikeata?  :D

EDIT: Huoltovihossa lukee että laatuluokitus:
Jäähdytysneste 107 / Kylarvätska 107   Vo.no.9735Y5
Mitä tuo 107 tuossa tarkoittaa, bensa Peugeot 107? En taida luottaa tähän tietoon sitten tippaakaan.  ;D
« Viimeksi muokattu: 27.05.2012, 14:14:24 kirjoittanut Peugo »

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 226
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #34 : 27.05.2012, 14:53:23 »
Ei ne merkkihuollotkaan välttämättä käytä sitä "oikeaa", vaan sitä mitä heille on sattumoisin hankittu. Ainakaan kaikki monimerkkikorjaamot eivät hanki montaa eri laatua, ja jotkut laittavat Zeroa tms. Eli merkkihuollostakaan ei välttämättä saa sitä käsikirjassa kerrottua.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 124
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #35 : 28.05.2012, 15:20:17 »
Sinistä, valmiiksi lantrattua, Glysantin G33:sta tarjosivat Autokeskuksessa lisättäväksi, eiku käyttöön? Lämpimänä jäähdytysneste juuri alarajan kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2012, 16:08:25 kirjoittanut Peugo »

ajaaskel

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #36 : 01.11.2012, 13:02:03 »
Varoitus alempana mutta pieni johdanto ensin...

Tuli ajankohtaiseksi jäähdytinnesteen uusiminen hieman yllättävästä syystä.  Aamulla kun menin autoni luo nousi höyryä konepellin alta aika vauhtia.  Olin yhtä ihmeissäni kuin satunnaiset muutkin lähistöllä olijat ja irrotin lhkolämmittimen johdon kurkatakseni konepellin alle:   
No voi ihme,  lämmmityslaitteelle menevä putki jossa on "polkupyörän venttiili"  ilmausta varten oli  _kokonaan_poikki_ !    Letkut olivat ehjät mutta se muoviosa oli katkennut nätisti suoraan.

Putken lisäksi aloin katsella että mitkäs nesteet tuohon kannattaisi laittaa.  Yllätyin hieman sekasotkuisesta "vihreä/punainen" -jäähdytinnestekeskutelusta netissä ja aloin katsella itse aineiden kemiallisia ominaisuuksia.   

1) Vihreä on yleensä etyyleeniglykolia (=etaanidioli).  Vastoin yleistä luuloa tuo aine on huomattavan myrkyllistä.   Tässä lyhyt kuvaus sen ominaisuuksista:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Etyleeniglykoli

2)  Punainen on yleensä  propyleeniglykolia.  Tuo ei ole tiettävästi juurikaan haitallinen aine, kuvaus ominaisuuksita täällä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Propyleeniglykoli

Alleviivasin sanan "yleensä" jotta varmasti tarkastaisit itse mitä ainetta pullossa/kanisterissa on siltä varalta että väriin ei voi yksinään luottaa tai kyseessä värjäämätön aine.   Väri ei ole noiden kemikaalien oma ominaisuus vaan väriaine on lisätty erikseen samoin kuin muutkin lisäaineet mitä jäähdytinnesteissä on.   

Varoa kannattaa erityisesti tuotteita jotka on pakattu punaiseen kanisteriin mutta sisällä on silti tuota etyyleeniglykolia !   Esimerkiksi Puuilon valikoimissa on tuotenumerolla 101817 punaiseen kanisteriin pakattua etyyleeniglykolia. Esitin heille puhelimessa huomautuksen sekaantumisvaarasta.

Pieni markkinakatsaus opetti että myrkytöntä propyleeniglykolia saa hieman kalliimmalla hinnalla kuin tuota lempinimeltään "myrkynvihreätä"
glykolia (vanhat "vihreät" glykolini menevät ongelmajätteeseen). 

Lukekaa siis aina itse mitä ainetta on pullon tai kanisterin sisällä.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 124
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #37 : 01.11.2012, 13:26:12 »
Vantaan Autokeskuksen varaosatiskiltä meinasivat ensin väärää ainettta tyrkätä minulla mutta onneksi tiesin edes jotain asiasta ja kehotin tarkistaa huoltopuolelta. Lopputulos oli se ettei heiltä löytynyt sopivaa pöntössä olevaa mutta sain heiltä lopulta huoltopuolelta valmiiksi sekoitettua. On aivan sairaan vaikeata tuon litkun kanssa!?

Ou812

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #38 : 02.11.2012, 15:47:07 »
2)  Punainen on yleensä  propyleeniglykolia.  Tuo ei ole tiettävästi juurikaan haitallinen aine, kuvaus ominaisuuksita täällä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Propyleeniglykoli

Ei pidä paikkaansa.
Punaiset/purppurat/pinkit jäähdyttineesteet ovat pääsääntöisesti VAG:n käyttämiä BASF Glysantin G12, G12+ tai G30 monoetyleeniglykoli-pohjaisia tuotteita.

http://www.autowiki.fi/index.php/G12Plus-jäähdytysneste

Melkein ainoa propyleeniglykoli mitä Suomessa näkee on esim mätänetistä saatava ZeroPropylen, väriltään se on kellertävää/oljenväristä, ehkä vähän oranssista. Tätä ei saisi sekoittaa muihin nesteisiin.


ajaaskel

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #39 : 11.11.2012, 02:56:19 »
Ok, kiitos oikaisusta.  Siispä väri ei takaa yhtään mitään mutta itse kemikaali on kuitenkin enimmäkseen (mono-/di-,..) etyleeniglukolia.

Oikeastaan hyvä tietää että suomalaisissa pakkasnesteissä näyttäisi olevan vain yksi merkki,  Zero Propylen joka on liki myrkytöntä propyleeniglykolia.   Helppoa valita ja helppoa löytää, ainakin AD tarvikeliikeketju myy tuota.  Ulkomaisia tuotenimiä propyleeniglykolille toki löytyy myös mutta ei sekoiteta tätä soppaa enempää.

Outoa että tähän vakiopakkasnesteen huomattavaan myrkyllisyyteen ei ole kiinnitetty huomiota eikä edes ympäristöihmiset ole nostaneet tuosta haloota vaikka myrkytön vaihtoehto on ollut saatavilla varmaan ainakin kymmenen (?) vuotta.   No, jos tuo myrkyllisyys ei muuten kiinnosta jotakuta niin ehkä sitten kun oman auton lämmityslaitteen kennoon tulee vuoto ja glykolin tuoksu alkaa tihkua auton sisälle ? 



Ou812

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #40 : 14.11.2012, 14:02:44 »
Ilmeisesti harvassa autossa käytetään Proplyleeniglykolia tehdasasennuksena.
Saattoi olla että omassa 307 HDi:ssä jopa oli sitä värin perusteella, mutta varma ei voinut olla koska monoetyleeniglykolia on saatavilla myös saman värisenä... :o

Vendange

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #41 : 11.12.2012, 21:52:35 »
Kokemusperäistä tietoa. Jos punaisen sesteen joukkoon lisää vihreää, seos "piimii" ja lämpö nousee. Älä kokeile sitä kotona.

Benoit

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #42 : 11.12.2012, 23:51:27 »
Sitruunapatongin sivulla

http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=12859&p=120933&hilit=glysantin#p120933

mainitaan, että Basf´n G33 Glysantin vastaisi  PSA:n B71 5110 laatuluokitusta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #43 : 12.12.2012, 00:16:41 »
Kokemusperäistä tietoa. Jos punaisen sesteen joukkoon lisää vihreää, seos "piimii" ja lämpö nousee.

Minkä punaisen ja minkä vihreän kesken?

Nesteen väri ei kerro yhtään mitään eli jos et tiedä mitä täyttönä on ja joudut lisäämään, niin aloita tyhjennyksellä ja huuhtelulla.

irapih

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #44 : 25.10.2013, 21:10:34 »
Auto: 2003 406 2,0 (EW10J4).

Mitä jäähdytinestettä koneessa pitää käyttää, käykö vanha vihreä lisäykseen, vai jokin muu?