Kirjoittaja Aihe: 308 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 7798 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ansaharj

  • Vieras
308 - Alapallonivelen vaihto
« : 25.11.2014, 16:41:32 »
Auto: 2008 308 SW 1,6 HDi 90.

Onko kukaan koittanut vaihtaa alapalloniveltä eteen kotikonstein?

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 629
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #1 : 25.11.2014, 17:20:27 »
Auto: 2009 308 SW 1,6 120 VTi.

364073 ETUKOLMIOTUKIVARREN PALLONIVEL. Tuommoinen mulle just huollossa vaihdettiin ja 1,20 h oli työtä tehty ja päälle 4-pyöräsuuntaus.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 051
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #2 : 25.11.2014, 17:46:02 »
Taitaa olla kierrettävä pallo kyseessä = mutteri-kantaan sopivan suurta avainta ja kiertäen auki, uusi tilalle ja kasaten. Ja koska kiinnitys on noin, palloa ei tasan tarkkaan voi asentaa milliäkään sivuun, ei pyörien suuntaustakaan tarvita 8)



Ja hintaa oheiselle TRW:n valmistamalle pallolle on Mister-Autossa 16,55€ 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

ansaharj

  • Vieras
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #3 : 25.11.2014, 17:54:45 »
Taitaa tarvita aika pitkän jatkovarren tuon kierteen aukaisemiseen. Mikähän mahtaa olla avaimen koko?

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #4 : 25.11.2014, 19:02:34 »
Hylsyllä 41 mm (pitkä) ja paineilmamutterivääntimellä, avautuu temuamatta. Lyödyt muotosulkeet tietty ensin avattava, sama toisinpäin - uuden nivelen kiinnityksen jälkeen tehtävä muotosulkeet.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2014, 19:14:10 kirjoittanut Benkku »

ansaharj

  • Vieras
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #5 : 25.11.2014, 20:59:43 »
Mitä tarkoittaa nuo muotosulkeet? Ihan uusi termi.

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #6 : 25.11.2014, 23:43:25 »
Tarkoittaa muodon estävän jonkin asian liikkumisen eli tässä tapauksessa estää nivelen runko-osan pyörimisen auki kierteessään.

http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF01175968

ansaharj

  • Vieras
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #7 : 26.11.2014, 19:02:02 »
Okei!

Kiitokset kaikille vinkeistä.

Sen verran tarvis ostella työkaluja, että taidan vaihdattaa ammattilaisella. Kesällä varmaan vielä ryhtyisin hommaan, mutta näin vesisateessa kuraisessa hiekkapihassa vaatisi liikaa suomalaista sisua ;)

120vti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #8 : 06.09.2020, 23:12:49 »
Vaihtamatta jäi, voiko olla mahdollista että alkuperäiset -08 215tkm ajetussa? Jätin nuo muotosulkeet auki jos vaikka aukeisi itsestään...ja mikähän tarkoitus niillä peltiläpysköillä on siinä pallon kyljessä? Joku lämpösuoja vai mikä lie, no jätin nekin pois..

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #9 : 07.09.2020, 09:14:06 »
Voivat olla alkuperäiset, minulla 329 t ajettu, vm 2008, 308SW josta lähes 200 t olen ajanut itse. Monessa osassa on tehtaan tarroja. Mutta tiedän että 200 t on mahdollista kestää koska auto on ollut minulla nuo kilometrit. Ei kai niitä ole vielä 135 t ajettuna tarvinnut vaihtaa?

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #10 : 14.09.2020, 11:11:39 »
Itselläni meni 3008:ssa molemmat etualapallonivelet vaihtoon 95 tkm ajettuna. Mutta saattaa olla että korkeampi auto heijatessaan rasittaa niitä jotenkin enemmän. Lemförderit laitettiin tilalle.

Makylator

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #11 : 20.02.2024, 22:00:55 »
Onko näihin kätevämpi vaihtaa koko alatukivarsi vai pelkkä alapallo? Eli säästääkö työajassa koko tukivarren vaihtamalla? Jos siis ihan korjaamolla vaihdattaa. Tulisi samalla uusittua puslat varuilta ja mieluummin sitä maksaisi osista kuin työstä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 922
  • 508 GT-Line 225
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #12 : 21.02.2024, 11:31:41 »
Jos ajettu yli 100 tkm, niin varsineen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Ripa64

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #13 : 21.02.2024, 15:47:32 »
Taitaa olla kierrettävä pallo kyseessä = mutteri-kantaan sopivan suurta avainta ja kiertäen auki, uusi tilalle ja kasaten. Ja koska kiinnitys on noin, palloa ei tasan tarkkaan voi asentaa milliäkään sivuun, ei pyörien suuntaustakaan tarvita 8)



Ja hintaa oheiselle TRW:n valmistamalle pallolle on Mister-Autossa 16,55€ 8)

Eipä sitä taka akseliakaa taida pystyä säätelemään .. liekkö laskutettu ihan 4 pyörä suuntaus

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 051
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #14 : 21.02.2024, 15:59:07 »
Eipä sitä taka akseliakaa taida pystyä säätelemään .. liekkö laskutettu ihan 4 pyörä suuntaus

No tuo yhdystukiakseli kun pultataan noista etukulmien kirkkaista kiinnikkeistä alustaan, niin pikkasen heikossa on sen taikka renkaidenkaan kääntely enää jälkikäteen yhtään mihinkään suuntaan. Toki mitatahan sen taka-akselinkin aina voi, kuinka on suunnassaan ja siten 4-pyörä"suuntauksen" laskukin ehkä kenties tavallaan perusteltua ???



Tosin muistelen näitäkin "säädetyn" asentelemalla eri paksuisia prikkoja tuonne itse pyörän navan kiinnikkeiden alle tuolla takakulmissa. Siellähän on 4x pultit, joilla se akselin laippa kiinnitetään ja sinne laipan alle kun laittaa prikan, niin kääntyyhän se rengaskin silloin toiseen asentoon ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08