Kirjoittaja Aihe: 5008 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2009-2016)  (Luettu 45915 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 790
Näin myös muun tehoiset 2.0, kuten 140hp.
Aiheen aloittaja haki käytettyjä.

Milloinkas 5008:ia on myyty 140 hv dieselillä?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 754
Eikö ole myyty? Okei, nostan käden virheen merkiksi.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07, 2008 1.2 aut -21
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -24 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla 206 RC -04

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 118
Asensin Thulen irroitettavan koukun ja 7-pinniselle tehdyn CAN-väyläsähkösarjan 7-paikkaiseen 5008:iin. Aikaa meni noin 3 tuntia ensikertalaiselta tähän autoon sisältäen aktivoinnin. Ei ollut paha rasti, lähinnä töitä teetti sisustojen purkaminen. Jos asennuksesta pyydetään yli kolmea tuntia työtä, niin sitten kannattaa pyytää toinenkin tarjous.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 118
Vetoakseni meilläkin jyristää kovasti kuormitettuna ja pitäisi vaihtaa. Auto on 2013 käyttöönotettu ja ajettu 72 000 km. Kyselin varovasti huollon kantaa aiheesen ja eivät uskaltaneet sanoa mitään etukäteen. Citikkana tehdaskorjatun vetarin hinnaksi sanottiin muistaakseni 180€, joten kovin kalliista osasta ei onneksi ole kyse. Vaihtelen todennäköisesti itse laatikon öljynvaihdon yhteydessä.

le5008

  • Vieras
Kokemusta -11 1.6hdi manuaalista noin 60tkm ajalta. Autolla kokonaiskilometrit 222tkm. Fap säiliö puhistettu 170tkm kohilla. Pörhöllä sanoivat  vaihdon hinnaksi noin 1000e joten katsoin kokeilevani puhdistusta ensiksi ja näyttää toimivan. Katsastuksessa päästöt ok. Ebay tarjoaa mm: http://m.ebay.co.uk/itm/Diesel-Particulate-Filter-DPF-Peugeot-307-407-308-Citroen-C4-1-6-Hdi-Fitting-Kit-/311579462281?nav=SEARCH

Vaihdon jälkeen vaatii kuittauksen ja itse vaihto on helppo tehdä. Takavalosta jos parkkivalo menee pimeäksi niin joutuu vaihtaan koko paketin. Pyörän laakereita menee noin 70tkm-100tkm:n välein. Yleensä oikeanpuoleinen? Nyt ilmastointi näyttää tuloilmanlämpötilaksi -40 kokoajan ja ei pukkaa kylmää. Vikaa ei ole vielä alettu korjaamaan. Ainoat häiritsevät asiat on pakkasella kuuluvat nitinät sekä tehonpuute. Jälkimmäinen näistäkin vain mielipide... Eli kaikenkaikkiaan omaan ja perheen käyttökokemuksiin perustuen ollaan tyytyväisiä oltu omaan pösöön.


Topelius

  • Vieras
Soittelin just yhdestä 5008:sta äsken ja myyjä sanoi, että siinä etuovet naksuvat. Ilmeisesti ääni tulee saranoista? Kuulostaako pahalta vaivalta?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 226
Ne tuulihaat varmaankin naksuvat, tuskin saranat.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 271
Ei kuulosta. Oven rajoitin lienee vaihtokunnossa. Muutaman kympin remontti taisi olla aikoinaan minun 308:ssa.

Topelius

  • Vieras
Ok, hyvä kiitos tiedosta.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 825
Joskus selviää vain kiristämällä rajoittimia (10 mm).
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Topelius

  • Vieras
Onko näissä 1.6hdi koneissa paljon eroja eri vuosimalleissa? Ilmeisesti kone muuttuu jossain vaiheessa 8 venttiiliseksi? Onko käytännössä eroja 16v malliin?

ara5008

  • Vieras
Ainakin 2013 5008 on ollut vetoakseli vikoja. Meille ostettin 1.5 v sitten 120 tkm. Ajettu 2013 1.6 fap112 auto. Autossa ilmeni tärinä kun kiihdytti 60--ylös päin aina 80km/t asti. Renkaiden tasa painoitus ei auttanut. Sovin ajan Laakkoselle Jns. Koska itse epäilin kytkin ongelmaa. Huollossa sanottiin heti että vika vetoakseleissa.  Nosturilla huoltaja näytti kuinka väljät vetoakselit oli. Sisemmät murrokset oli kaikkein väljimmät. Autoon laitettiin merkkihuollossa tarvike akselit, koska alkuperäiset oli huollon mukaan viallisia( väljiä). Jossakin autossa oli vaihdettu seitsemat alkuperäiset akselit kaikki olivat olleet väljiä.  Samaan aikaan oli toinen 20tkm ajettu 5008 vetoakselin vaihdossa, samaisen tärinän johdosta, autossa myös väljät vetoakselit. Tarvikeaksei hajosi puolenvuoden kuluttua totaaliseti, murroksen palat lensi tielle ja matkanteko loppui siihen. Onneksi oli hiljainen vauhti kun käänyin risteyksessä. Hinurilla hultoon jossa takuuseen uusi akseli. Kuukauden kuluttua vaihdelaatikosta tippui öljyä tallin lattialle. Taas auto huoltoon. Vetoakseli särkyessään oli rikkonut vetoakselin stefan.  On ollut riittävästi murhetta vetoakseleist 5008 kohdalla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 284
  • Kuolema kuittaa univelat...
Onko näissä 1.6hdi koneissa paljon eroja eri vuosimalleissa? Ilmeisesti kone muuttuu jossain vaiheessa 8 venttiiliseksi? Onko käytännössä eroja 16v malliin?

On muuttunut, ensimmäiset 8-venttiiliset HDi 112 moottorit tuli suomeen 2010 keväällä. Teknisiä eroja on paljon, Vanhemmat HDi 110, mallit kärsivät tubojen hajoamisista jos öljynvaihtoväli venyi tai suutin alkoi vuotaa, myös jakopäässä oleva nokka-akselien välinen ketju tuppasi hajoamaan joskus. Uudemmissa HDi 112 ja 115 malleissa on vain yksi nokka-akseli joten ketju ei voi katketa, turbojen hajoamisita en ole kuullut, mutta jokunen jakohihna niistä on katkennut ennen aikojaan, ja ilmeisesti jostain jo nokka--akselikin.  En tietä miten herkkä tuo 1.6 HDi:n uudemmat mallit on hajoamaan, varmaan foorumilta ja google haulla etsimällä löytyy helposti tapauksia missä noita koneita on levinnyt

Koneiden luonteesta sen veran että 16-v kiertää iloisemmin ylärekisterissä, 8-v alkaa hiipua nopeammin kierrosten noustessa. Käsittääkseni nykyisiä auton moottoreita ei ole suunniteltu kestämään isältä pojalle, toki niiden elinkaarta voi jatkaa pitämällä huoltovälin järkevänä. Se kun tuntuu olevan nykyään niin että huoltoväliä venytetään kustannus paineen takia ja siitä seuraa sitten moottorin ennen aikainen kuluminen mikäli huoltoväliä ei suhteuteta ajon kuluttavuuteen.

Päästö luokittain erona on se että 1.6 HDi 110 on Euro 4, 112 ja 115 Euro 5 ja sitten 120 on Euro 6
« Viimeksi muokattu: 30.09.2016, 06:24:41 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Mikko5008

  • Vieras
Terve,


Autona pörisee 5008 vm 2010, 1.6 HDI manuaali, ajettu 275.000 km, autom. ilmastointi ja kiinteä navigointi/viihdejärjestelmä. Vikoja joita on matkalle tarttunut;
- suuttimet kiristetty 145 tkm
- takarenkaan ABS anturi (n. 160 tkm)
- etupyörän laakerit, ensimmäisen kerran n. 140 tkm. Ei tule mieleen toista kertaa?
- jousen katkeaminen (jeesus pakkanen ja iso kuoppa 220 tkm)
- vakaajan pystytanko, raidetangon pää (voi olla useampikin vaihto, muttei mitenkään normaalia enempää?)
- lämmityslaitteen puhallin moottori (275 tkm)

Huollettu huolto-ohjelman mukaisesti (15 tkm välein). Huoltojen yhteydessä vaihdettu normikuluman mukaisesti mm. jarrupaloja, jarrulevyt eteen.

Meillä on pörissyt ja kulkenut teknisesti hyvin, tilat ovat kompaktit ja sopivat. Voi olla, että osin km-ansiosta autosta kuuluu esim. polanteisella tiellä sisäverhoilusta erinäisiä räminöitä/resonointia. Muuten miellyttävän hiljainen.

Syönyt synteettisistä polttoaineista huoltoväleillä vain dieseliä.

Meidän 5 henkisen perheen osalta suosittelen, meillä ei teknisiä murheita tai ongelmia. Rengaskooksi suosittelen 16 tuumaisia vanteita, meillä molemmat sarjat 17 tuumaisilla vanteilla joten rengaskuluissa maksaa 16" enemmän. Ja talvella on lämmintä (meillä lisävaruste/jälkiasennus Webasto).

t. Mikko

ksk

  • Vieras
5008 Hdi 1.6 2Tronic, 2010, 85000 km.

WEBASTO: miten on toiminut (tuulilasi kirkkaaksi) ? huoltotarve ? minkä kokoinen/malli/tyyppi ? n. hinta asennuksen kanssa ?

Kiitos