Kirjoittaja Aihe: 3008 - Uuden tai käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2016-)  (Luettu 104144 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 267
Onko näitä 1.5 bluehdi:n moottoriongelmia saatu hoidettua maahantuojan kanssa, vai onko artisti maksaa periaatteella menty täysin?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 285
  • Kuolema kuittaa univelat...
Muistaakseni euro 5 1.6 HDissa oli 8-v, sitten taas palattiin 16-v, ei siellä muuten olisi ketjua nokka-akselien välissä. Kaikki Euro 4 jälkeiset dieselit alkoivat olla murheellisempia, syystä tai toisesta, euro 6 on vielä synkempi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 768
Onko näitä 1.5 bluehdi:n moottoriongelmia saatu hoidettua maahantuojan kanssa, vai onko artisti maksaa periaatteella menty täysin?

Vaihdattaa ketjun heti ku alkaa kuulumaan jotain sivuääniä, niin ei hajoa. Öljynvaihtoväli 10-15tkm. Uudemmissa vahvempi ketju.
Peugeot 3008 hybrid

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 474
Muistaakseni euro 5 1.6 HDissa oli 8-v, sitten taas palattiin 16-v, ei siellä muuten olisi ketjua nokka-akselien välissä. Kaikki Euro 4 jälkeiset dieselit alkoivat olla murheellisempia, syystä tai toisesta, euro 6 on vielä synkempi.
Tarkoitatko, että Hdi 112 ja 115 siis 8 valve. Sitten hyppäys 16 valveen takaisin? Kaikki ureadieselit lienevät Euro 6, mutta eikö Hdi120 (Euro6) ole vielä 8valve? Sitä myytiin vielä 2018 alkuvuonna.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 285
  • Kuolema kuittaa univelat...
En ole varma koska muuttui takaisin, 112 ja 115 hv olivat varmasti 8-v. Minusta vaan venttiilien määrä ei kamalasti kerro luotettavuudesta, turha noita on kerrata.

Mun pointti lähinnä oli se ettei yhtäkään moottoria ole vuosiin tarkoitettu kestämään sillä tavalla miten sen moni vanhempi autojen kanssa puuhannut käsittää. Edelleen huoltoväliä lyhentämällä kaikki moottorit saa kestämään paremmin, riippumatta käyttövoimasta, erityisesti ahdetut. Sillä huolto-ohjelmat on tarkoitettu minimoimaan kulut moottorin eliniän ajalle, ei siihen että huolto-ohjelmaa noudattamalla auto kestäisi pitkään.

Kuten tuolla aikaisemmin jo oli, lyhyemmällä huoltovälillä 1.5 kestää paremmin. Urea laitteita ei saa kestämään millään ilveellä.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2023, 22:21:03 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

atakuja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Auto 3008 Allure 1.6 blueHdi 120 hp ajettu 245 tuhatta vm 2017

Maahantuojan kampanja JVV jakopään tarkistus ja remmin/rullien vaihto on tehty omaan autooni nyt kaksi kertaa kolmen vuoden välillä merkkiliikkeessä Seinäjoella ja täysin veloituksetta. Viimeisin vaihto tehtiin lokakuussa. Vain vesipumpun vaihdon kustansin itse. Oulun tautia on ilmennyt kai 8-tielläkin välillä Vaasa-Oulu mistä johtuen kampanja edelleen voimassa myös Sjoella. Autoilijan kannalta tämmöinen huolenpito tuntuu kyllä loistavalta toiminnalta.

EURO 6 päästönormi ja AdBlue-laitteisto on ollut monella muullakin merkillä murheena. Nyky-dieselautoissa paljon muita vikoja olekaan. AdBlue säiliö ja pumppu meni vaihtoon minullakin kesällä 2023 ajomäärän ollessa n. 230 tkm. Tätä ennen noin 2 vuotta sitten vaihdettiin Eolys-lisäainesäiliö ja pumppu. Molemmat rempat kustansivat töineen hieman yli tuhat euroa. Kyllä se kirpaisi. Mutta jakopään rempat on olleet ilmaisia koko auton omistusajan (4 vuotta). Nyt nuo AdBlue laitteet tuntuvat toimivan ja pitää muuten erikoista ääntä kun auton sammuttaa. Taka-akselistossa tuo säiliö jossakin alla on ja sieltä kuuluu ääni mitä aiemmin ei kuulunut auton sammutuksen jälkeen. Ilmeisesti nuokin laitteet on kehittyneet vuodesta 2017 ja vaihdon jälkeen ovat toimivia kamppeita.

6/2024 3008 Hybrid4 GT -21 ( peugeot.se)
3/2020 3008 BlueHdi 120 Allure EAT6 -17
9/2017 - 2020 508 SW 1,6 e-Hdi  FAB Active Business -13
2015 - 2017  407 1,6 Hdi SW FAP Executive Business -09
2009 - 2014 407 1,6 Hdi SW FAP Olympia -06, 1992 - 2002 405 1,6 GR -89

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 474
Ei vika kyseessä, mutta ajattelin ottaa esille:
Suomen virallisen maahantuojan kautta tuodut hybridi 3008 ovat sitten tehokkaammalla sisäisellä laturilla (hybrid järjestelmä), kuin monet käytettynä tänne Suomeen tuodut. Voi olla yllätys, jos ei asiaa selvitä etukäteen. Asiointilautaukssen aika merkittävä juttu.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Niin mikä on se tehokkaampi, 7,4kW? Mulla ottaa asioinnissa 4,6kW max. Ruotsista tuotu auto. Mä en ole sähköasiantuntija, mutta eikös esim kotona tuo 7,4kW vaatisi 32A vaiheen?
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 474
Minäkään en sähköistä tiedä juuri mitään. 32 taitaa olla sulakevaatimus 7.4 tehoon. 16A antoi 3.33 lataus tehon heti latauksen alkuun. Asiointilataus antanut 7.3, joten jonkin aikaa saa asioida päästäkseen esim. 40km.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2024, 16:20:32 kirjoittanut Ranskalainen GT »
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 285
  • Kuolema kuittaa univelat...
4,6 kW tarkoittaa 20 A sulaketta, sen verran kauan on omista sähköalan opinnoista etten  mene vannomaan, mutta sellaista sulaketta ei taida olla olemassakaan 230 VAC vakiona, ainakin ennen standardi sulakkeet oli 10, 16, 25, 35 ja 63 A. No jos nyt kuitenkin on sitten verkon puolella niin kehitys kehittyy, mutta pösön latureissa ei ole kuin 3,7 tai 7,4 kW. Kotona ei yleensä kellään ole 32A /vaihe laturia, kotona yleensä riittää se 3-5 h akku tyhjästä täyteen, asiointilatauksessa sen sijaan 32A on yleinen ja mahdollistaa täysin tyhjän akun lataamisen ihan täyteen luokkaa 1,5 tunnissa ja juuri se tekee pösön hybridin käytettävyyteen ison eron, tunnissa on mahdollista ladata jopa 26-30 km matkaan tarvittava määrä energiaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Tuo 4,6kW tai varmaan 4,7kW tulee ABC ja K-Lataus asiointipaikoista (tai näin ne laturit mulle kertoo) joissa on 22Kw max, mikä on vaiheen sulakekoko on arvoitus kun nuo taitaa olla jonkinlaisen tasausjärjestelmän takana. Nopeammin kuitenkin tulee kilometrejä kun kotona 16A kautta. Mutta tosiaan tässä on etu moniin muihin plugareihin joissa on reilusti hitaampi lataus. Uudet VW/Skoda osaston plugarit on kiinnostavia tässä suhteessa, isohko akku ja lataukseenkin on panostettu.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 178
3008 Hybrid4 GT vm. 2020. Vajaan kolmen vuoden kokemukset.... ostin auton 2 vuoden vanhana keväällä 2022, mittarissa vain 15000 km. Loppukesästä 2022 tuli herjaa sähkövetojärjestelmästä autoa käynnistettäessä ja syylliseksi paljastui takakontissa olevan pikkuakku, joka oli mennyt rikki. Eli se oli kestänyt reilu 2 vuotta. Sama vika ilmestyi nyt syksyllä 2024 ja syylliseksi siis paljastui jälleen kerran rikkinäinen pikkuakku. Eli se näköjään hajoaa kahden vuoden välein. Miksi? - sitä ei huolto keksinyt.

Toinen ongelma auton kanssa oli takarenkaiden järjetön kuluma. Työmatkani on päivittäin reilu 20 km suuntaansa eli pääsen koko ajon sähköllä. Ja silloin on koko ajan takaveto päällä. Eli koko auton minulla oloajan olen ajanut yli 90% sähköllä pelkällä takavedolla. Kesärenkaat takana kesti 8000 km ja sitten oltiin sakkorajalla, eturenkaat ei kuluneet käytännössä lainkaan. Ajo oli rauhallista, ei järjettömiä kiihdytyksiä jne... Kokeiltiin pariakin merkkiä, oikein sähköautoille suunniteltuja renkaita, ei vaikutusta kulumiseen. Huollon yhteydessä mainitsin asiasta ja valtuutettu liike löysi koneelta oikein tehtaan ratkaisuehdotuksen: renkaita pitää kierrättää edestä taakse. Eli ongelma on tehtaankin tiedossa. Kierrättämällä yhdellä sarjalla pääsee siis 15000 km. Melko vähän, omilla kilsoilla siis 1 rengassetti / kesä. Takapää myös tarkastettiin valtuutetun huollon toimesta: kaikki kulmat ym. kunnossa, takapäässä ei ole mitään vikaa. Eli... kyseessä on selkeä suunnitteluvirhe ainakin alkupään autoissa ( eikös tämä Hybrid4 tullut juuri vuodeksi 2020 ?). Jos ajo olisi ollut enemmän hybrid-tilassa ajamista, niin voi olla että takarenkaat ei olisi sulanut noin nopeesti, en tiedä....

Ajossa ilmeni joskus märällä, uudella asfaltilla nopea perän "heilahdus" ihan suorallakin tiellä. Ja tämä siis jälleen takaveto päällä. Eli vetopito katosi sekunnin murto-osaksi.

Syksyllä 2024 (60000 km) syttyi moottorin vikavalo. Turbolle menevän (ahto?)putken toisessa päässä oleva tiiviste oli hajonnut. Lopullinen tuomio oli, että putki oli huolimattomasti asennettu ja jäänyt jotenkin löysälle ja se rikkonut lopulta tiivisteen ja myös putken toisen pään niin ettei sitä saanut lopulta kunnolla tiiviiksi pelkän uuden tiivisteen kanssa, joten uusiksi meni myös tuo putki. Tämä huolimattomuus on siis tapahtunut jo tehtaalla? Siitä tuli sellainen tonnin ylimääräinen kulu. Ei varmasti ole jokaisessa autossa tätä ongelmaa, vaan oli vaan tässä yksilössä huono tuuri.

Siinä ongelmat... ei siis kauheesti. Rengaskuluma ehkä se suurin mikä harmitti. Ja toi levoton peräpää tarpeeksi liukkaalla alustalla. Muuten auto oli oikein mukava ajaa ja varusteita mukavasti.

Ai niin.... appi on ihan paska, mutta se lienee kaikkien sähköpösöjen ongelma, eikä vain 3008.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 801
Yleensä liukkaan kelin takapään ylimääräiset liikkeet ja/tai renkaiden epätasainen kuluminen kertoo aina pielessä olevista aurauskulmista. Ja tuo kun on GT-malli, niin renkaat on varmaan korkeata nopeusluokkaa ja sen myötä kuluminen on aina erittäin nopeaa. Laita pienimmän nopeusluokan renkaat mitä löytyy ja mielellään vielä korkeampaa profiilia.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 178
Yleensä liukkaan kelin takapään ylimääräiset liikkeet ja/tai renkaiden epätasainen kuluminen kertoo aina pielessä olevista aurauskulmista. Ja tuo kun on GT-malli, niin renkaat on varmaan korkeata nopeusluokkaa ja sen myötä kuluminen on aina erittäin nopeaa. Laita pienimmän nopeusluokan renkaat mitä löytyy ja mielellään vielä korkeampaa profiilia.
Kuten jo kirjoitin... kaikki kulmat oli tehtaan ilmoittamissa arvoissa ja renkaat ei kuluneet epätasaisesti. Jos kaikki on tehtaan arvoissa ja renkaat kuluu nopeasti, niin kysehän on suunnitteluvirheestä. Noh, ei ole enää minun ongelma... kunhan halusin kertoa omat tarinani niin kun tämän ketjun otsikossa pyydetään...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 285
  • Kuolema kuittaa univelat...
Ton Hybrid4 pyörän kulmat on vähän erikoiset mun mielestä, tehtaan säätöjen ohjearvot: edessä Harittaa 12 min +/- 8 min, takana ohjearvo Aurausta 34 min +/- 8 min. Noin jos tulkitsin oikein sitä minuuteista millimetreiksi, niin edessä olisi haritus 1,3 mm ja takana aurausta 4,5 mm. Noin mitä ton huollon kaverin kanssa sitä laitoksen logiikkaa miettitiin niin noin auraus arvot varmaan toimii pitävällä pinnalla ja sillä haettaneen suuntavakavuutta, mutta liukkaalla tuo iso auraus  heikentää suuntavakavuutta. Mulla on nyt sitten ihan omat asetukset autossa, mikä ehkä kaikkein yllättävintä niin auton ajettavuus parani jopa pitävällä, liukkaalla en ole vielä ajanut, sitä odotellessa.

Noista renkaiden kulumisista, olen kuullut että joillakin menee hybrid4 malleissa takarenkaat sileiksi aika nopeasti, aivan kuten edellä kerrottiin, mulla alkuperäisellä kesärengas sarjalla on ajettu joku reilu 22 tkm eikä ne vielä nyt sakkorenkaat ole, mutta ei niillä ihan valtavasti ajeta enää. Olen vaihtanut renkaat joka kauden alussa eri nurkkiin, en kesken kauden. Aikomus on ostaa autoon seuraavaksi pienemmän nopeusluokan renkaat, ehkä vielä alhaisen vierintävastuksen renkaat.

Sitte vielä toi akku juttu, kyllä autossa joku vika on jos akku kestää vain kaksi vuotta,  tollasessa useamman ihmisen hybrid ryhmässä kun on juteltu, niin kaikissa 3008ssa on taka-akku alkuperäinen vaikka jokainen laite on yli 2-v vanha. Molemmilla auton matalajännite akuilla on oma latauksen säädin, laitteen akkujen irroitus on karkeasti rakettitiedettä, jos sen tekee väärässä järjestyksessä niin ohjain voi vaurioitua. Olen kerran nähnyt foorumilla ohjeen, en muista kumpi piti irroittaa ensin. Käyttämäni merkkihuolto ei suositellut akkujen lataamista paikallaan ja kytkettynä.
« Viimeksi muokattu: eilen kello 19:57:10 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.