Kirjoittaja Aihe: Hybridi ja moottorinlämmitin  (Luettu 5718 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 286
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #30 : 01.05.2023, 19:44:42 »
Teoriassa sillä webasto virityksellä saisi pidennettyä aika paljon sähköistä toimintamatkaa talvella, jos se yleisesti ottaen ei nyt sattuisi sekoittamaan moottorinohjausta ymv.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 626
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #31 : 06.05.2023, 09:13:53 »
Onko tuosta lämmitimestä jotain säästöhyötyä euroissa huomioiden sen hinnan ja sen että sekin sitten käyttää sähköä? Vai onko kyse vain moottorin säästämisestä, jolla on lopulta yleensä merkitystä vain jos aikoo ajaa autonsa paaliin saakka?

renkaanpotkija

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #32 : 06.05.2023, 12:22:07 »
Itse nyt ajattelin lähinnä moottorin säästämistä kylmäkäynnistyksissä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 286
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #33 : 06.05.2023, 16:10:32 »
Pelkästään säteilylämmitintä käyttämällä ei välttämättä edes käynnisty vaikka pakkasta olisi -20 oC, ilman sitä käytännössä käynnistää aina jo -5 oC. Muistaakseni noin 10-15 km pääsee ennen kuin vetää polttomoottorin käyntiin pitääkseen sen lämpimänä. Käytännössähän kovemmilla pakkasilla kannattaa käynnistää polttomoottori heti esilämmityksen jälkeen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

renkaanpotkija

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #34 : 09.05.2023, 12:13:10 »
Ajatus oli, että alle -15-20 keleillä lämmittäisi moottorin lokilämppärillä (tia tt-thermolla) ja pakottaisi moottorin käyntiin, jos se esim sport-asennolla onnistuu ja ajaisi moottorin lämpimäksi ensimmäisillä kilometreillä. Ja ajelisi sitten vaikka hybrid tilassa ja antaisi auton hoitaa homman.

Lauhemmissa keleissä jos tuo moottorinlämmitys sallii sitten sähkölläajon, niin saa mennä sähköllä. Eipä noita bensavehkeitäkään tule juurikaan roikassa pidettyä jos lämpimämpää kuin -15.