Kirjoittaja Aihe: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta  (Luettu 4141 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vilen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« : 22.12.2022, 22:40:05 »
Vaihdoin kannetiivisteen ja lopputulema hukkaa jäähdytin nestettä. Näyttäs ettei mene palotilaan tai öljyn joukkoon. Itsellä epäillyt termarikotelo tiivistystä. Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan samassa moottori tyypissä käynyt toisenkerran aikaisemmin samoin?

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 311
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #1 : 23.12.2022, 00:03:53 »
Käytitkö kantta koneistamolla, että tarkistivat onko suora?

Vilen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #2 : 23.12.2022, 00:17:40 »
En käyttänyt oli melko pitkä työjono

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 64
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #3 : 23.12.2022, 14:11:07 »
Tuon korjauksen edellytys on oikaista kansi koneistamalla jos meinaa tehdä homman kunnolla. Syynä kannen liian kapea tiivistyskannan joka vääntyy. Korjaus koneistamalla.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 495
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #4 : 23.12.2022, 21:50:48 »
Ei tuon koneen kantta tartte koneistaa jos vain öljyvuodon takia pahvin vaihtaa. Jos ei hukkaa sisäisesti niin kyllähän vuoto ulos näkyy. Käänsitkö kannenpultit 240°?
« Viimeksi muokattu: 23.12.2022, 22:01:01 kirjoittanut Late »

Vilen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #5 : 23.12.2022, 23:18:45 »
Ei tuon koneen kantta tartte koneistaa jos vain öljyvuodon takia pahvin vaihtaa. Jos ei hukkaa sisäisesti niin kyllähän vuoto ulos näkyy. Käänsitkö kannenpultit 240°?

Ohjeessa luki 2x120 astetta mutta eilen kun tutkin asiaa toisaalta niin alumiinilohkoon 240 astetta kerran ja valurauta 2x120 astetta.

Eli toi nyt vedetty ensin 20nm ja sitten 2x120 astetta. Vaikuttaakohan toi mihinkään? Pää nyt sen verran jumissa onko sillä käytännönmerkitystä kireyteen jos vetää kerran 240 vai 2x120?

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 64
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #6 : 24.12.2022, 09:30:34 »
Mutta kun tuossa koneessa se öljyvuoto on alunperin jäähdytysnesteen sekaan. Siksi kansi koneistettava. Viisi tällaista konetta korjannut ja kaikki pelittää edelleenkin kun kansi oikaistiin.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 495
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #7 : 24.12.2022, 10:20:28 »
Ei ole merkitystä vetääkö kerralla vai 2 kertaa 120.

Se öljyvuoto johtuu ihan kansipahvin rakenteesta.

Vilen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #8 : 24.12.2022, 16:19:56 »
Ootteko uusinut pultit vai vetänyt vanhoilla pulteilla?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 072
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #9 : 24.12.2022, 16:23:04 »
Olen katsonut oikoviivaimella kannen suoruuden ja puhdistanut tason jollain 500-1000 vesihiomapaperilla. Jos tulirenkaat on painuneet, kannattaa plaanata, jos ei, turha plaanata. Sormenpäilläkin saa "mitattua" tulirenkaita jos ei silmällä näe. Kun Tuorlassa hiottiin Herschel-teleskoopin 3,5m peiliä, sanoivat että sormenpäillä sai osviittaa pinnan muodosta! toki mittalaitteilla tarkistettiin.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 072
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #10 : 24.12.2022, 16:25:49 »
Ootteko uusinut pultit vai vetänyt vanhoilla pulteilla?

Eikö nuo ole venymäpultteja? Olen aina uusinut sellaiset.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 64
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #11 : 24.12.2022, 19:24:25 »
Kannessa ongelma on öljynpainelinjan ja vesitilan kape välikannas joka menee kuperaksi ja siksi tarvitaan koneistus. Normi ongelma on että öljyä menee jäähdytydnesteeseen. Yleensä ei ole ongelmaa sylinterin tiivistyksen kanssa.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 495
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #12 : 24.12.2022, 21:51:36 »
Pultteja ei tartte uusia jos eivät ole venyneet liikaa, tehdas antoi niille mitat.

Öljyvuoto vesitilaan johtuu ihan vain kansipahvin rakenteesta. Lohkossa öljykanavalle on oma reikä. Kannessa kulkee kansipultin reikää pitkin. Ekana tuo kone rupee vuotaa öljyt ulos. Joskus ajan kuluttua vesitilaan

nautiskelija

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #13 : 26.12.2022, 06:24:05 »
Eikös alumiinikansi pidä aina käyttää koneistamossa kun se avataan.Niin monta kertaa nähty että kun on säästetty ja vaihdettu vaan uusi kansipahvi niin tehdään taas sama uudestaan 2 vuoden päästä.Esimerkkejä löytyy vuosien varrelta niin 206:sta kuin 405:stakin...
Peugeot 405 gtx 2.0 -95 style
Peugeot 405 gl 1.6  -94
Peugeot expert 2.0 hdi -02
Peugeot 406 2.2 -03

Vilen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #14 : 26.12.2022, 21:46:27 »
Eikös alumiinikansi pidä aina käyttää koneistamossa kun se avataan.Niin monta kertaa nähty että kun on säästetty ja vaihdettu vaan uusi kansipahvi niin tehdään taas sama uudestaan 2 vuoden päästä.Esimerkkejä löytyy vuosien varrelta niin 206:sta kuin 405:stakin...

Kestääkö tommoinen remontti joka kansi hoonattu ja uudet pultit kestääkö toi muuten pitkään? 206 ollut monta ja tuntuu 100-150tkm tohon väliin menee pahvi?