Kirjoittaja Aihe: 3008 - hybrid 12 V akut  (Luettu 5323 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 178
3008 - hybrid 12 V akut
« : 28.01.2023, 08:05:06 »
vm. 2020 GT Hybrid4. Mihin käytetään konepellin edessä olevaa akkua ja mihin pikkuakkua? Sattui meinaan näin (herjat ei välttämättä 100% sanastasanaan):

Cruiseri päällä ajelin maantienopeutta (80-90) Electric-tilassa ja ekana putosi cruiseri pois ja herjasi "kontrolloi auton nopeutta itse". Sen jälkeen tuli "Sähkötila ei ole käytettävissä, akun varaustila alhainen". Auto vaihtoi tilan hybridiin ja seuraavaksi tuli herja "Moottorihäiriö. Korjaa auto". Samalla syttyi oranssi jakoavaimen kuva. Auto ei saanut hybrid-tilassa polttomoottoria käynnistettyä vaikka kokeilin painaa kaasun pohjaan ja kiihdyttää. Mentiin pelkällä sähköllä. Ajoin auton bussipysäkille ja sammutin / käynnistin uudelleen. Nyt käynnistyi polttis ja jatkoin sillä ajelua perille asti.

Myönnän, että ajoni talven ajan on pääosin sähköllä töihin ja siellä lataus ja sähköllä kotiin. Eli polttista ei juurikaan ole käytetty. Joskus 20-30 kilsan pätkiä. Onko tässä käynyt niin että joku akku on päässyt tyhjenemään? Polttis kai niitä akkuja lataa?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 285
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #1 : 28.01.2023, 08:30:11 »
Joku taisi mitata että auton ollessa latauksessa lataa myös 12 VDC akkua, toisaalta luulisi että 12 VDC akkua on pakko ladata muutenkin ajon aikana vaikka mentäisiin sähköllä, ei tollanen pieni akku riitä kamalan pitkälle, pitäisi vähän mittailla joskus kun ehtii.  Mulla ei ole mitään käsitystä mihin se käyttää isoa tai pientä akkua.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2023, 08:33:51 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 768
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #2 : 28.01.2023, 09:06:49 »
Onkohan tuohon autoon päivitetty ohjelmistot koska viimeksi ?
Peugeot 3008 hybrid

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 178
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #3 : 28.01.2023, 09:23:36 »
Onkohan tuohon autoon päivitetty ohjelmistot koska viimeksi ?
Syksyllä oli huollossa. Eikös ohjelmistot tarkisteta huollon yhteydessä?

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 178
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #4 : 29.01.2023, 17:28:15 »
Onkohan tuohon autoon päivitetty ohjelmistot koska viimeksi ?
Tehtiin tänään kokeita. Kun auto on latauksessa, niin kumpikaan 12V akku ei lataudu. Tietenkin voi olla, että siellä on joku akun jännitteen raja, jonka alitettua seinälatauskin lataisi niitä. Mutta molempia akkuja ladattiin Electric-tilassa ja Hybrid-tilassa. Eli aloitusviestissäni ollut epäily, että akkuja ei ladattaisi Electric-tilassa, oli väärä.
Nyt onkin sitten mielenkiintoinen juttu, että miten joku akku on ajossa päässyt liian alhaiseen tilaan.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #5 : 30.01.2023, 07:58:34 »
Ajoakkua ladattaessa ei auton järjestelmä lataa 12V:n akkua, tämä on tullut testattua muutamaan kertaan.

Itselläni GT300 vm. 2020 jossa nyt talven aikana tullut lukuisia herjoja ''automaattitoiminto käytössä, sähköinen tila ei käytössä''.
Käytännössä tämä tarkoittanut sitä että polttomoottori käynnistyy ja alkaa lataamaan 12V:n akkua ja tällöin start/stop toiminto ei toimi. Ilmeisesti tämä 12V:n akku ''ottanut nokkiinsa'' koska perinteinenkään lataus ei poista tätä ongelmaa täysin. Täyteen ladattuna 12V:n akku osoittaa varaustilaksi 12,4-12,5V ja auton järjestelmä vaatii vähintään 70%:n varaustilaa.

Itse olen aina ajanut niin että että pääasiassa mennyt pelkällä sähköllä ja vain pätkittäin ollut polttomottori käytössä. Tälläinen ajo on varmasti kuormittanut 12V:n akkua ja nyt talven aikana ongelma on pahentunut.
Oma auto menossa huoltoon n. 1kk:n sisällä jossa järjestelmä/akku 12V tullaan tarkistamaan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 285
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #6 : 30.01.2023, 08:36:35 »
Itselläni GT300 vm. 2020 jossa nyt talven aikana tullut lukuisia herjoja ''automaattitoiminto käytössä, sähköinen tila ei käytössä''.
Käytännössä tämä tarkoittanut sitä että polttomoottori käynnistyy ja alkaa lataamaan 12V:n akkua ja tällöin start/stop toiminto ei toimi.

Ei, ei se tarkoita sitä ainakaan käyttöohjeen mukaan, eikä siinä mitään järkeä olisikaan koska Electric tilassa akkua ladataan kuten yllä kerrottiin. Muutenkin jos 12VDC akkua ladattaisiin vain polttomoottorilla niin miten ihmeessä olisin pystynyt ajamaan viime kesänä 2-3 viikkoa ja toista tuhatta km pelkästään sähköllä? Ei se 12 VDC akku riitä mitenkään edes kunnolla kuin just ja just ehkä tunnin ajamiseen. Pitää koittaa mittailla lataako toi autolaturi 12 DVC akkua kun esilämmitys on käynnissä. Toinen juttu on tietty se että 2020 mallissa on eri softa ja toimii eri tavalla kuin uudemmat, muistaakseni joku oli uudemmasta mitannut että lataa myös 12 VDC akkua.

Käyttöohjeesta
Lainaus
Jos polttomoottori käynnistyy useita kertoja ilman riittävää lämpötilan nousua, Electric -tila saattaa olla väliaikaisesti poissa käytöstä (luonnollinen ilmiö polttoaineen laimenemisesta öljyssä). Mittaristoon tulee näkyviin viesti (”ZEV-tila ei käytettävissä: automaattinen toiminta käynnissä”). Normaalin sähkökäytön palauttamiseksi aja noin 80 km moottoritieolosuhteissa tai noin 200 km kaupunkiympäristössä. Tämä ilmiö ei aiheuta mekaanisia tai sähköisiä vaurioita. Se voi tapahtua useita kertoja auton elinkaaren aikana.

Se on kyllä totta että hybridiin pitäisi vaihtaa huolto-ohjelman mukaan 12VDC akku joka 4-vuosi.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2023, 08:44:48 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 285
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #7 : 30.01.2023, 08:53:36 »
Pitää koittaa mittailla lataako toi autolaturi 12 DVC akkua kun esilämmitys on käynnissä. Toinen juttu on sietty se että 2020 mallissa on eri softa ja toimii eri tavalla kuin uudemmat, muistaakseni joku oli uudemmasta mitannut että lataa myös 12 VDC akkua.

Alla olevan: Auto:3008 Hybrid2 -21

Mutta kun ajoakku on latauksessa, myös 12 V:n akku latautuu, sen jännite nousee heti, kun auto kytketään lataukseen. Huollossakin vahvistivat, että näin on.

Kannattaa varmaan päivityttää softa niihin vanhempiin hybrideihin, huollossa tuskin päivittävät jos ei erikseen pyydä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #8 : 30.01.2023, 09:58:31 »
Oman 3008 GT300:n vm. 2020 kohdalla käyttöohjeissa on kohta jossa mainitaan että on ehdottoman tärkeää pitää yllä riittävä akun varaustila.

''joissakin tilanteissa on tarpeen ladata akku:
-autoa käytetään lyhyillä matkoilla
-jos tiedät ennakolta että autoa seisotetaan useita viikkoja''

Eli tämän mukaan ajoakuston lataamisen yhteydessä ei auton 12V akkua ladattaisi. Itse olen kolme kertaa testannut volttimittarilla
latautuuko 12V:n akku samalla kun ajoakusto ladataan niin omassa autossa ei lataannu.
Takana olevaa akkua en ole testannut.

Oma pätkäajo kaupungissa pääasiassa sähköllä ja polttomottorin käyttö erittäin satunnaisesti sekä lyhyen aikaa on varmaankin tehnyt sen että 12V:n akku on koko ajan ollut vajaa ja talvi kenties vaurioittanut akkua jollakin tavalla?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 285
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #9 : 30.01.2023, 10:14:23 »
Toi ehdottoman tärkeää osa / akkujen 12 VDC akun lataaminen ei liity mitenkään polttomoottorin käynnistymiseen. Sen 12VDC akun kapasiteetti ei vain riitä normi ajoihin jos sitä ei lataa mikään muu kuin polttomoottori.

Edelleen ajoakun laturi ei lataa 12 VDC ongelma on siis vain 2020 tai ennen, sen jälkeen on muuttunut niin että lataa, näin siis olivat vahvistaneet huollosta. Softa päivityksellä saattaisi toikin muuttua paremmaksi, ellei se 2020 malli nyt sitten ole sen tason purkkaviritys ettei mitään muuta ole tehtävissä kuin laittaa sinne vaikka Defan akkulaturi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 178
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #10 : 30.01.2023, 14:31:10 »
Mutta kun molempia 12V akkuja ladataan seka Electric-tilassa, että Hybrid-tilassa (polttiksen käydessä), niin miten se akun varaustila pääsee putoamaan niin alas että siitä herjataan? Tietenkin, jos akku on paskana.... vai onko auton oma lataus Electric-tilassa heikompi kun kulutus pakkasella? Silloinhan se pääsee putomaan alle kriittisen rajan jos mennään vain sähköllä pidemmän aikaa.
Suurempi kysymys on se, että miksi polttomoottori ei käynnistynyt kun heitti Hybrid-tilaan? Vaan antoi siitä ihan oranssin moottorihäiriö-ilmoituksen.
Auto menee ensi viikolla koodien lukuun. Josko sieltä selviäisi lisätietoja.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 285
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #11 : 30.01.2023, 15:06:45 »
Hyvä, vika koodien lukemisella saat jotain järkevää ton ympärille. Jos se 12 VDC akun varaustila olisi oikeasti ollut liian alhainen niin eihän se polttomoottori olisi lähtenyt käyntiin edes auton sammuttamisen jälkeen. Se kannattaa tarkistaa että taka akun johdot on kunnolla kiinni, yksi tapaus foorumilla oli missä johdot oli löysällä ja siitä seurasi erinäisiä oireita. Pitää koittaa etsiä aihetta.

Mitä tuosta käyttöohjeesta ymmärsin niin takana oleva akku on lisälaitteille, sitä ei rajattu tarkkaan mitä ne lisälaitteet on. Oma veikkaus on että se pikku akku toimii puskurina ja jännitteen tasaajana, autossa saattaa hyvinkin olla erillisiä piirejä, etu akkua saatetaan säästellä moottorin käynnistämiseen ymv. Esilämmityksen aikana sisäpuhallin käyttänee vain toista akkua.

Edit, se olikin just sun autossa:

Auto kävi tänään huollon ihmeteltävänä kun toi sähkövetojärjestelmän virheilmoitus tuli taas pari kertaa. Pikkuakun (takana) jotkin liitokset oli "todella löysällä" ja lopuksi paljastui, että koko pikkuakku on sökö. Ei ota vastaan virtaa täydeksi asti. Liekö löysät liitokset rikkoneet akun, mutta pääasia, että vika löytyi. Viikon päästä akun vaihto ja sitten taas tarkkaillaan. Toivottavasti samalla ratkesi mielestäni liian useasti Hybrid-tilassa käynnistymiset.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 178
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #12 : 30.01.2023, 16:12:23 »
Joo... mun autossa oli toi taka-akkuongelma. Mittasin sen eilen ja se on ihan täynnä. Etuakun menin hätäpäissäni lataamaan laturilla ennen kun tajusin että olisi senkin voinut mitata ensin :-). Mutta ei se täynnä ollut, koska akkulaturi alkoi työntää sinne virtaa n. 3A:n voimalla. Oliskohan ollut latauksessa 3-4 tuntia kun kurkkasin, niin se oli nollilla. Eli ei se mitenkään radikaalin tyhjä se etuakkukaan ollut.

Ainahan on sekin mahdollisuus että siellä on vaan ollut bitti poikittain hetkellisesti...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 285
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #13 : 30.01.2023, 16:55:16 »
Niin, mulla on kerran ilmoittanut tankkaamisen jälkeen että sähkö tila ei ole käytettävissä, vie auto korjaamolle. No seuraavan käynnistyksen jälkeen ei sitten tarvinnutkaan viedä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 768
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #14 : 30.01.2023, 17:09:59 »
Suosittelen ohjelmapäivitystä noihin 2020 malleihin. Ei ne niitä huollossa päivitä, jos ei asiakas pyydä tarkistamaan päivitystä. Päivitys kestää aika pitkään.
Peugeot 3008 hybrid