Ei se akku tiedä lataako sitä polttomoottori vai ajoakun laturi. Kumpikaan ei sitä täyteen lataa, sama logiikka ohjaa latausta molemmissa tapauksissa. Lataus jää joka tapauksessa nykyautojen tapaan 70-80% huitteille, merkkiliikkeestä kun kyselin yhteysongelmien tutkimisen yhteydessä, sanoivat että kun auto tulee akkutestiin niin joudutaan ensin lataamaan akkuja. Jotain ne puhui myös siitä että auto on hereillä kun ajoakkua ladataan, pitäisi kyllä mitata jännitteet eri tilanteissa, tälleen ulkomuistista menee vähän arpomiseksi. Sellainen muistikuva on että etu- ja taka-akkujen latausjännite ei ollut sama.
Jos rehellisiä ollaan niin en kyllä ihan ymmärrä miksi 12 VDC akkuja vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan, oma kokemus on se että akku voi pettää muutamassa vuodessa tai kestää yllättävän pitkään.
Itse epäilin 12 VDC akkujen kuntoa syyksi yhteysongelmiin, merkkihuollossa vika löytyi ihan muualta.