Kirjoittaja Aihe: 3008 - hybrid 12 V akut  (Luettu 12444 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 12 437
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #60 : 03.03.2025, 16:31:45 »
Ei se akku tiedä lataako sitä polttomoottori vai ajoakun laturi. Kumpikaan ei sitä täyteen lataa, sama logiikka ohjaa latausta molemmissa tapauksissa. Lataus jää joka tapauksessa nykyautojen tapaan 70-80% huitteille, merkkiliikkeestä kun kyselin yhteysongelmien tutkimisen yhteydessä, sanoivat että kun auto tulee akkutestiin niin joudutaan ensin lataamaan akkuja. Jotain ne puhui myös siitä että auto on hereillä kun ajoakkua ladataan, pitäisi kyllä mitata jännitteet eri tilanteissa, tälleen ulkomuistista menee vähän arpomiseksi. Sellainen muistikuva on että etu- ja taka-akkujen latausjännite ei ollut sama.

Jos rehellisiä ollaan niin en kyllä ihan ymmärrä miksi 12 VDC akkuja vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan, oma kokemus on se että akku voi pettää muutamassa vuodessa tai kestää yllättävän pitkään.

Itse epäilin 12 VDC akkujen kuntoa syyksi yhteysongelmiin, merkkihuollossa vika löytyi ihan muualta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 296
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #61 : 03.03.2025, 20:01:51 »
Jos etuakun lepojännitteeksi on mitattu 12,6 V, niin en kyllä itse pistäisi ihan ensimmäisenä panoksiani uudelle akulle. Tuo on erinomainen lukema ja huonokuntoinen akku ei tuollaisia jännitetasoja pidä.

Kimi313

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
  • Peugeot 508 SW hybrid 2020
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #62 : 04.03.2025, 09:09:47 »
Huomenta,

12 V akkujen vaihdosta kysyisin. Auto on 508 vm 2020 hybrid ja olen ajatellut vaihtaa ainakin käynnistysakun. Eikö akun vaihdossa riittänyt se 10 min virrat pois päältä ja sitten akkua vaihtamaan?
Mitä tämä takaboksin akku tekee, antaa virtaa kaikelle muulle kuin käynnistyksellekö? 

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 296
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #63 : 04.03.2025, 09:24:27 »
Kannattaa vilkaista käyttöohjekirjaan, siellä on seikkaperäinen selostus akkujen irrotuksesta ja kytkemisestä.

Kimi313

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
  • Peugeot 508 SW hybrid 2020
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #64 : 04.03.2025, 11:12:53 »
En löytänyt omistajan käsikirjasta itse akun vaihtamisesta mitään. +navan irrottamisesta löytyy mutta itse akun vaihdosta / irrotuksesta ei. Ei kai siinä sen kummempaa kun vain vaihtaa...

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 12 437
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #65 : 04.03.2025, 11:21:20 »
Ohjekirjassa on erikseen ladattaville hybrideille ohje, ensin virta pois ja 4 min odotus, sitten taka-akun miinus napa, sen jälkeen etuakun plus napa. takaisin vastakkaisessa järjestyksessä, ensin etuakku, sitten taka-akku.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 543
  • 508 GT-Line 225
« Viimeksi muokattu: 04.03.2025, 18:59:06 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Kimi313

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
  • Peugeot 508 SW hybrid 2020
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #67 : 05.03.2025, 09:02:23 »
Kiitoksia,

Sieltähän tosiaan löytyi tuo ohje. Muistan lukeneeni että jotkut foorumin jäsenet ovat vaihtaneet akun itse. Ja ymmärsinkö oikein että SamiK vaihtoi molemmat 12 V akut kerralla kirjoitetussa järjestyksessä?

Kim

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 12 437
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #68 : 05.03.2025, 10:15:21 »
Kiitoksia,

Sieltähän tosiaan löytyi tuo ohje. Muistan lukeneeni että jotkut foorumin jäsenet ovat vaihtaneet akun itse. Ja ymmärsinkö oikein että SamiK vaihtoi molemmat 12 V akut kerralla kirjoitetussa järjestyksessä?

Kim

Et, en ole koskaan irroittanut edes akkuja, luin vain ohjetta, merkkihuolto on pulannut mun auton kanssa, vika jonka oletin liittyvän 12 VDC akkujen lataukseen ei käytännössä liittynyt niihin mitenkään.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Janne64

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #69 : 06.03.2025, 23:31:01 »
Ensi viikolla 3008 Hybrid 4 vuotta ja 58000 ajettu menossa vuosihuoltoon, kyselivät huollosta jos vaihdetaan käyttöakku huoltoohjelman mukaisesti, kustantaisi noin 400€, suostuin.
Mitenkäs olette tomineet, onko ollut tarpeen vai heitänkö rahat kaivoon?
En osaa mitata ja tuskin vaihtaa itsekään....

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #70 : 07.03.2025, 07:32:51 »
Minulle vaihtoivat tuon akun mutta kun alkuperäistä akkua ei ollut varastossa niin vaihtoivat akkuliikkeestä haetun paljon halvemman akun ja koko 4 v huolto maksoi 600 € kakkinensa, tulppia ei vaihdettu.Tuo akku omana varaosana on aivan poskettoman kallis. Eli vaihdata halvempi akku.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 543
  • 508 GT-Line 225
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #71 : 07.03.2025, 09:06:37 »
Akku on bulkkitavaraa ja tuossa hybridissä sen merkitys ilman kuluttavaa starttivirtaa on erilainen. On se tehdas määritelllyt vaihtosyklin varman päälle, silti riskin otto venyttää vaihtoa on se oma moka. 6 vuotta maksimi ja seurantamittaus on toki hyvä tehdä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Mikko TK

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #72 : 30.07.2025, 13:44:50 »
Pitäisi teettää 4v huolto 3008 hybridille, vm 2021. Autossa on vielä vuosi ensimmäisen omistajan ostamaa jatkotakuuta jäljellä, joten pitänee tehdä huolto merkkiliikkeessä. 12v akun hinta on tämän viestiketjun mukaan törkeän kallis. Onko kellään laittaa akun tarkat tyyppitiedot, jotta voin kysellä akun hintoja erikseen? kiitos!