https://www.quechoisir.org/action-ufc-que-choisir-adblue-l-ufc-que-choisir-saisit-la-dgccrf-et-la-commission-europeenne-n108886/Saattaa takaisinkutsut odottaa valmistajia urea-ongelmien korjaamisessa.
Ranskalaisilta kuluttajilta saadun 1 700 AdBluen ongelmista koskevan valituksen jälkeen UFC-Que Choisir siirsi asian kilpailun, kulutuksen ja petostentorjunnan pääosastoon (DGCCRF). Lisäksi, koska ongelma ylittää rajojamme, yhdistys liittyy Euroopan kuluttajajärjestöön (BEUC) varoittaakseen Euroopan komissiota ja pyytääkseen sitä toimimaan.
Dieselajoneuvojen, erityisesti Citroënin ja Peugeotin, omistajat ovat hälyttäneet UFC-Que Choisiria useiden kuukausien ajan, kun he kohtaavat AdBlue-järjestelmäänsä liittyviä vikoja. AdBlue on olennainen lisäaine erityisellä SCR-hiukkassuodattimella varustetuissa dieselmoottoreissa. Säilytetty erillisessä säiliössä, joka tunnistetaan sinisestä korkista, tämä lisäaine ruiskutetaan pakojärjestelmään, kun moottori on käynnissä, ja se rajoittaa vaarallisia typenoksidipäästöjä. Sen avulla ajoneuvot voivat täyttää saastestandardit.
Monet AdBluea käyttävät kuljettajat ovat kuitenkin kertoneet meille, että he ovat saaneet ilmoituksen 'päästövirheestä' tai 'käynnistys mahdotonta XXX km:n kuluttua', mikä pakottaa heidät menemään autotalliin, muuten he eivät voi enää ajaa. Valmistajat eivät olisi ottaneet asianmukaisesti huomioon nesteen hajoamista 25°C:sta ja ennen kaikkea sen kiteytymistä. Ilmoitettuaan tästä ongelmasta vuoden 2022 lopulla UFC-Que Choisir käynnisti todistajanlausunnon arvioidakseen ilmiön laajuutta, jonka tulokset ovat kiistattomat.
Massiivinen ongelma
Ranskalaisilta kuluttajilta saadut 1 731 suosittelua korostavat, että vaikka Peugeot ja Citroën ovat kaksi eniten kärsivää merkkiä Ranskassa, AdBlue-järjestelmän viat vaikuttavat lähes kaikkiin valmistajiin: Audi, BMW, Dacia, Fiat, Ford, Hyundai, Jaguar, Jeep, Kia, Mazda, Nissan, Porsche, Seat tai jopa Toyota. Tämä on valtava ongelma.
Tulokset osoittavat myös, että kyseisiä ajoneuvoja on markkinoitu vuodesta 2013. Tästä syystä voidaan päätellä, että valmistajat olivat olleet tietoisia tästä ongelmasta jo vuosia.
Lisäksi sen käsittely valmistajien toimesta osoittautuu usein erittäin kalliiksi kuluttajalle. Itse asiassa 91 prosentissa tapauksista autoilijoilta on jäljellä maksu, joka on keskimäärin noin 1 000 euroa, mutta osalla heistä voi olla jopa 3 100 euroa. Havaitut erot korostavat täysin mielivaltaista tapauskohtaista hallintaa. Tähän on lisätty se, että korjaus ei aina ole ratkaiseva.
Lopuksi, ilmiö ei rajoitu Ranskan markkinoihin, sillä Euroopan mittakaavassa on kerätty yli 4 500 suosittelua erityisesti Belgiassa, mutta myös Espanjassa ja Italiassa.
”Vaikka AdBlue-järjestelmään liittyvät viat ovat olleet valmistajien tiedossa pitkään, he halusivat sulkea silmänsä ja jatkaa näiden viallisten ajoneuvojen myyntiä. On mahdotonta hyväksyä, että tuhansilla eurooppalaisilla kuluttajilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa lähes 1 000 euroa jatkaakseen ajamista ilman takeita siitä, että heidän ongelmansa ratkeaa', sanoi Marie-Amandine Stévenin, UFC-Que Choosen puheenjohtaja.
Siksi UFC-Que Choisir otti DGCCRF:n haltuunsa ja varoitti Euroopan kuluttajaliittojen toimiston (BEUC) kanssa Euroopan komission. Tämän toiminnan tavoitteet ovat selvät:
Euroopan laajuinen tutkimus AdBluen valmistajien käytännöistä käynnistetään;
Asianomaisten kuluttajansuojaviranomaisten on tehtävä sitova ja yhteinen päätös, erityisesti:
Vaatia valmistajia korjaamaan AdBlueen liittyvät viat;
Vaatia vikojen ilmaista korjausta ja korvauksia kuluttajille, jotka ovat joutuneet rahoittamaan korjaukset aiemmin.Lisäksi UFC-Que Choisir kutsuu jälleen kerran näiden käytäntöjen uhreiksi joutuneita kuluttajia jakamaan kokemuksensa kanssamme tällä lomakkeella.