Kirjoittaja Aihe: AdBlue viat mm P20E8 00 Peugeot 508, 308, 208, 5008, 3008 1,6Hdi  (Luettu 6289 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

308Peugeot508

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Alipaineessa pitää ottaa myös huomioon lämpötilat. Pönttöhän on pakkasessa ja siellä on lämmitysvastukset ja ...  Muovisen polttoainekanisterin kun vie sisältä +18 asteesta ulos pakkaseen, niin menee pirusti lommolle. Ja päinvastoin turpoaa palloksi. Joskus kesällä halkesi bensakannu kun oli yön +18 ja jätin helteellä auringonpaisteeseen.   
Hienoa jos tunnet asiaa paremmin. Itse lähinnä lueskellut aiheesta ja muunlaisissa sovelluksissa noiden paineiden kans joutunut ihmettelemään. Saisihan tuonkin mitattua kun viitsisi rakentaa systeemin.
Mutta se lämpöanturi oli kaiken ongelman aiheuttaja tällä kertaa. Ja tukkoinen DPF.
Sillä tätä kirjoitin kun en missään ulkomaisillakaan palstoilla törmännyt tähän ulkolämpöanturiin, vaikka luin eri merkkien juttuja paljon.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 999
Alipaineessa pitää ottaa myös huomioon lämpötilat. Pönttöhän on pakkasessa ja siellä on lämmitysvastukset ja ...  Muovisen polttoainekanisterin kun vie sisältä +18 asteesta ulos pakkaseen, niin menee pirusti lommolle. Ja päinvastoin turpoaa palloksi. Joskus kesällä halkesi bensakannu kun oli yön +18 ja jätin helteellä auringonpaisteeseen.   

Tuohon ei aurinko paista, vastukset sitä juuri lämmitä eikä lämpötilaerot ole kovin suuria. Tietysti lämpimästä tallista kovaan pakkaseen tulee jo lämpötilaeroa, mutta siellä tankissa on nestettä, joka ei hetkessä kylmene, varsinkaan vastuksen pitäessä nestettä selvästi jäätymisrajan yläpuolella. Mulla ei lämmintä tallia ole, joten se ei ainakaan syynä ole.

En tiedä miten paksua kamaa tuo tankki on, mutta luulisin menevän rusinaksi tuolla muodolla, jos sinne kovempi alipaine tulee.

Erikoista kyllä, että tuo luotti auton peilimittariin eikä AdBluen omiin antureihin.

Tuolle DPF:lle pitänee jotain tehdä jossain vaiheessa. Pysyykö tuo tuolla käsittelyllä hyvin kunnossa? Siis polttoväli kasvaa pitkäksi ja paine-ero ei kasva kohtuuttomasti?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

308Peugeot508

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Kyllä se tankki kestää 120kg äijän seistä päällä. Eli aika vahvaa tekoa on. Pitäähän sen kestää siellä perän alla kolhujakin.
Polttoväli tuntuu olevan kaikissa autoissa herran hallussa. Joutunut tunkemaan vag kamppeisiin muurahaishappoa. Mersusta osasta saanut pöntön suht kätevästi käteen, niin pesty 30% suolahapolla ja samoin vw pakuista.  Oma kästitys on, että jos mahdollista, niin pakkopoltto käyttöön 2-3 kertaa vuodessa. Tästä voi tietysti olla montaa mieltä, mutta autojen oma systeemi tuntuu toimivan liian harvoin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
  • 79000km / elokuu 2019
Tulipa ihmetystä kun pukkasi OBD-lukijaan FAP avattaessa vikakoodia P2A00 NOx sensor, Richness measurement faulty. Mittaristoon ei tullut mitään ilmoja.

Aloin epäillä että oli jotain yhteyttä siihen että muutamien päivien sisällä samoihin aikoihin oli alkanut check-nappulaa käytettäessä näyttää että normaalin 5000km sijaan ilmoitti ureaa olevan 2400km matkalle. Oli myös kiinnittänyt huomiota että noin 30000km vuosiajolla ei ollut ilmoitellut urean määrästä mitään sitten viime syksyn reiluun puoleen vuoteen. Säiliön pumppu toimii kyllä.

Yritin ensin nollata FAPilla vikakoodia (lisänä oli myös P1318 mitä aina välillä tulee, kommunikointivika, communication not valid, mikä ehkä näkyy siinäkin että vakkari tipahtaa pois päältä hetkeksi aina joskus). Nollaus ei onnistunut.

No, laitoin 6 litraa AdBlueta lisää. Pohjalla oli ainakin vähän säiliössä vanhaa ainetta. Parin lyhyen ajon jälkeenkään koodien nollaus ei onnistunut, eikä hävinnyt itsestään. Sitten tuli ajoa muutama sata kilometriä ja sen jälkeen nollaus toimi, eikä vikakoodi ole palannut ainakaan vielä muutamassa pöivässä. P1318 tosin pullahti takaisin mutta ei haittaa mitään. Tuntuu että adBlue järjestelmä vaatii pidempää ajoa että huomaa muutokset.

Nyt katsastukseen niin saa ainakin vuoden lisää aikaa tilanteen seuraamiseksi. Aikaa pari viikkoa ennen kuin leima vanhenee. Ilmeisesti P2A00 aiheuttaisi hylkäyksen?
« Viimeksi muokattu: 01.06.2023, 00:45:13 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

atakuja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 56
Auto: 3008 1,6 BlueHDi 120 vm.ajettu 233 tuhatta
Minulla ADBluen kanssa myös tuli korjaamo tutuksi. Täytin kotona säiliön,  kun tuli ilmoitus adblue-tasosta mittaristoon. 10 litran kannusta meni noin 8 litraa säiliöön. Ei kadonneet vikavalot mihinkään, vaan pian syttyi uusi ilmoitus "...käynnistys on mahdotonta 1100 km jälkeen" Vikaa haettiin ja vikavalot nollattiin merkkiliikkeen huollossa. Korjaamo raportoi säiliön vaihdon olevan edessä. Aika varattiin viikon päähän. Kun lähdin korjaamolta, kaikki näytti hyvältä, mutta noin 30 min jälkeen ADBlue valot syttyivät uudelleen. Ajattelin, että onneksi on aika varattu säiliön vaihtoon.

Ajelin muutaman päivän ja noin 3-4 päivää sitten huomasin, että kaikki varoitukset ja vikavalot ovat hävinneet. Auto toimii normisti. Tänään olisi ollut säiliön vaihto edessä varatulle ajalle, mutta ei tehty, koska mitään vikaa ei tunnu autossa olevan. (Säiliön hinta marmoritiskillä olisi ollut noin 1000 eur + työt päälle). Jäädään seuraamaan tilannetta ja paluu korjaamolle on edessä, jos vika uusiutuu.

Kyseiseen autoon on aiemmin vaihdettu vuosi sitten Eolys-lisäainesäiliö ja pumppu + jokin relekitti-sarja, että saatiin tuo puoli toimimaan. Tuokin maksoi muistaakseni kaikkineen n 1400 eur. Vakavasti täytyy miettiä, jatkaako diesel-autoilua ADBlue ja Elolys ongelmien vuoksi.

Tuollaiset ADBlue puolen itsekseen häviävät viat on aika ongelmallisia auton käyttäjän kannalta. Korjaamon mukaan ADBlue on vikaherkkä järjestelmä ja ongelmia on runsaasti mm myös raskaalla puolella. Hätäisempi kurvaa heti paniikissa korjaamolle ja toinen jatkaa ajoa ja odottelee että vika korjautuu itsekseen? Mietin, onko nämä jotakin ohimeneviä kontaktihäiriöitä elektroniikassa? Jokin sytyttää vikavalon ja kuittaantuu taas pois, kun muutaman sata km ajaa? Säätilakin voi olla osasyyllinen? vrt kuuma kesä, kostea syys tai kevät sää- pieni pakkanen ym.
6/2024 3008 Hybrid4 GT -21 ( peugeot.se)
3/2020 3008 BlueHdi 120 Allure EAT6 -17
9/2017 - 2020 508 SW 1,6 e-Hdi  FAB Active Business -13
2015 - 2017  407 1,6 Hdi SW FAP Executive Business -09
2009 - 2014 407 1,6 Hdi SW FAP Olympia -06, 1992 - 2002 405 1,6 GR -89

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
  • 79000km / elokuu 2019
Sen olen huomannut aiemmin (ja myös Pösö-huolto ja Pösö-foorumikin kai kertoi asiasta) että AdBlue säiliön täytön jälkeen voi vaatia ajoa luokkaa 50km ja/tai useita startteja että auto uskoo nestettä lisätyn tms.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 806
https://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?215732-Tuto-pr%C3%A9venir-de-la-panne-r%C3%A9servoir-ADblue

Tuolta löytyy erinomaiset ohjeet AdBlue-vikojen korjaamiseen. Kristallisoituneen urean voi liuottaa Anti-crystalling AdBlue -nesteellä. Puhdistaa koko järjestelmän ja tukkeutuneen suuttimen voi erikseen puhdistaa harjalla ja nesteellä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 806
https://www.quechoisir.org/action-ufc-que-choisir-adblue-l-ufc-que-choisir-saisit-la-dgccrf-et-la-commission-europeenne-n108886/

Saattaa takaisinkutsut odottaa valmistajia urea-ongelmien korjaamisessa.

Ranskalaisilta kuluttajilta saadun 1 700 AdBluen ongelmista koskevan valituksen jälkeen UFC-Que Choisir siirsi asian kilpailun, kulutuksen ja petostentorjunnan pääosastoon (DGCCRF). Lisäksi, koska ongelma ylittää rajojamme, yhdistys liittyy Euroopan kuluttajajärjestöön (BEUC) varoittaakseen Euroopan komissiota ja pyytääkseen sitä toimimaan.
Dieselajoneuvojen, erityisesti Citroënin ja Peugeotin, omistajat ovat hälyttäneet UFC-Que Choisiria useiden kuukausien ajan, kun he kohtaavat AdBlue-järjestelmäänsä liittyviä vikoja. AdBlue on olennainen lisäaine erityisellä SCR-hiukkassuodattimella varustetuissa dieselmoottoreissa. Säilytetty erillisessä säiliössä, joka tunnistetaan sinisestä korkista, tämä lisäaine ruiskutetaan pakojärjestelmään, kun moottori on käynnissä, ja se rajoittaa vaarallisia typenoksidipäästöjä. Sen avulla ajoneuvot voivat täyttää saastestandardit.

Monet AdBluea käyttävät kuljettajat ovat kuitenkin kertoneet meille, että he ovat saaneet ilmoituksen 'päästövirheestä' tai 'käynnistys mahdotonta XXX km:n kuluttua', mikä pakottaa heidät menemään autotalliin, muuten he eivät voi enää ajaa. Valmistajat eivät olisi ottaneet asianmukaisesti huomioon nesteen hajoamista 25°C:sta ja ennen kaikkea sen kiteytymistä. Ilmoitettuaan tästä ongelmasta vuoden 2022 lopulla UFC-Que Choisir käynnisti todistajanlausunnon arvioidakseen ilmiön laajuutta, jonka tulokset ovat kiistattomat.
Massiivinen ongelma

Ranskalaisilta kuluttajilta saadut 1 731 suosittelua korostavat, että vaikka Peugeot ja Citroën ovat kaksi eniten kärsivää merkkiä Ranskassa, AdBlue-järjestelmän viat vaikuttavat lähes kaikkiin valmistajiin: Audi, BMW, Dacia, Fiat, Ford, Hyundai, Jaguar, Jeep, Kia, Mazda, Nissan, Porsche, Seat tai jopa Toyota. Tämä on valtava ongelma.

Tulokset osoittavat myös, että kyseisiä ajoneuvoja on markkinoitu vuodesta 2013. Tästä syystä voidaan päätellä, että valmistajat olivat olleet tietoisia tästä ongelmasta jo vuosia.

Lisäksi sen käsittely valmistajien toimesta osoittautuu usein erittäin kalliiksi kuluttajalle. Itse asiassa 91 prosentissa tapauksista autoilijoilta on jäljellä maksu, joka on keskimäärin noin 1 000 euroa, mutta osalla heistä voi olla jopa 3 100 euroa. Havaitut erot korostavat täysin mielivaltaista tapauskohtaista hallintaa. Tähän on lisätty se, että korjaus ei aina ole ratkaiseva.

Lopuksi, ilmiö ei rajoitu Ranskan markkinoihin, sillä Euroopan mittakaavassa on kerätty yli 4 500 suosittelua erityisesti Belgiassa, mutta myös Espanjassa ja Italiassa.

”Vaikka AdBlue-järjestelmään liittyvät viat ovat olleet valmistajien tiedossa pitkään, he halusivat sulkea silmänsä ja jatkaa näiden viallisten ajoneuvojen myyntiä. On mahdotonta hyväksyä, että tuhansilla eurooppalaisilla kuluttajilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa lähes 1 000 euroa jatkaakseen ajamista ilman takeita siitä, että heidän ongelmansa ratkeaa', sanoi Marie-Amandine Stévenin, UFC-Que Choosen puheenjohtaja.

Siksi UFC-Que Choisir otti DGCCRF:n haltuunsa ja varoitti Euroopan kuluttajaliittojen toimiston (BEUC) kanssa Euroopan komission. Tämän toiminnan tavoitteet ovat selvät:

    Euroopan laajuinen tutkimus AdBluen valmistajien käytännöistä käynnistetään;
    Asianomaisten kuluttajansuojaviranomaisten on tehtävä sitova ja yhteinen päätös, erityisesti:
        Vaatia valmistajia korjaamaan AdBlueen liittyvät viat;
        Vaatia vikojen ilmaista korjausta ja korvauksia kuluttajille, jotka ovat joutuneet rahoittamaan korjaukset aiemmin.


Lisäksi UFC-Que Choisir kutsuu jälleen kerran näiden käytäntöjen uhreiksi joutuneita kuluttajia jakamaan kokemuksensa kanssamme tällä lomakkeella.

rantpe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 152
Tänään kävin korjaamolla Boxerin kanssa ja Adblue pumppu viallinen ,uusiksi koko paketti onneksi oli autossa lisäturva ,eli selviän vain omavastuulla.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 999

Lisäksi voimme suositella Wurth DPF pesuainetta. Se toimi mallikkaasti. DPF paineanturin ensimmäinen putki irti ja myrkky sisään. Suositellaan irrottaa myös anturi ja puhaltaa letkut/putket puhtaaksi. Näkyy keräävän nokea. SItten kone lämpöiseksi ja pakkopoltto päälle.


Kokeilin tänään Motip DPF Cleaneria (IKH 13 €), kun tuota Wurthia ei löytynyt mistään helpolla (Kärkkäistä boikotoin). 508 BlueHDi 120 ilmeisesti suodatin löytyy matkustamon alta. Ainakin sen jälkeisestä putkesta ja keskiväliltä pönttoä lähtee metalliputket, jotka muuttuvat kumiletkuiksi ja menevät mötikkään, joka voisi hyvin olla paine-eroanturi. Mitään muuta anturia tuolla ei ollut. Joku anturi suorassa putkessa pöntön jälkeen.

Otin etummaisen metalliputken irti. Lähti yllättävän helposti 19 mm kiintoavaimella. Sitten laitoin tuon 500 ml pullollisen sisään. N. 2/3 jälkeen alkoi valua kirkasta nestettä tuosta metalliputken kiinnityskohdasta, joka oli pöntön kyljessä lähellä alareunaa.

Sitten tyhjäkäynnille 15 minuutiksi. Valitettavasti oikein mitään ei tuntunut tapahtuvan. Paine-ero pysyi siinä 40 mbar paikkeilla, mikä se oli ennenkin, ja savua ei tullut, vain hiukan hajua. Tuon jälkeen 30 minuuttia ajoa moottoritiellä. Diagbox oli päällä ja paine-eroa oli 80-100 km/h vauhdissa n. 200 mbar. Sitten pysähdyin tekemään pakkopolton. Nyt alkoi savua tulla. Reilun 5 min jälkeen poltto keskeytyi. Vikakoodissa 4. suuttimen säädön ongelmaa. Tuli STOP ja auto ei enää käynnistynyt, vaikka vikakoodit nollasi. Ovet lukkoon ja avauksen jälkeen 10 min myöhemmin auto käynnstyi. Nyt paine-ero tyhjäkäynnillä 20 mbar eli puolet vähemmän, mutta edelleen paljon.

Olikohan tuolla DPF cleanerillä nyt mitään vaikutusta? Kai se meni oikeaan paikkaan?
« Viimeksi muokattu: 20.09.2023, 22:17:59 kirjoittanut joakim »
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

atakuja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 56
Auto: 3008 1,6 BlueHDi 120 vm.ajettu 247 tuhatta

Edit aiempaan viestiini koskien AdBlue-säiliön vaihtoa. Kyllä se vaihtoon meni kuitenkin, koska vika uusiutui myöhemmin loppukesästä -23. Reilu tuhat euroa ja tehtiin merkkiliikkeessä. Säiliön vaihdon jälkeen AD.blue-säiliö pitää pientä hurinaa/vinkunaa auton sammutuksen jälkeen mitä alkuperäinen 2017 valmistettu auton järjestelmä ei pitänyt. Uskotaan, että 6 vuotta on riittänyt järjestelmän kehittymiseen ja tällä säiliöllä auto pelaa paalaukseen saakka :)
6/2024 3008 Hybrid4 GT -21 ( peugeot.se)
3/2020 3008 BlueHdi 120 Allure EAT6 -17
9/2017 - 2020 508 SW 1,6 e-Hdi  FAB Active Business -13
2015 - 2017  407 1,6 Hdi SW FAP Executive Business -09
2009 - 2014 407 1,6 Hdi SW FAP Olympia -06, 1992 - 2002 405 1,6 GR -89

jaakkohypi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Auto: Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180 -2015 230tkm

Jatkan samaan aiheeseen. Kyseiseen autoon on kertaalleen vaihdettu AdBlue-järjestelmän säiliö yksiköineen, noin neljä vuotta ja 80 000 km sitten. Nyt olisi sitten tulossa kolmas säiliö.... Autolla ajettu 230 tkm.

Eli siis järjestelmä toimii nykyään lähinnä satunnaisesti. Kiinalaisella pösön diagnostiikkatyökalulla olen pähkäillyt että kun vika on päällä, AdBluen ohjausyksikkö ei välitä sensoritietoja moottorinohjaukselle. Esim. urean ruiskutuspaine näyttää minimipainetta (4,0 bar) ja urean lämpötila minimimlämpötilaa? 0C. Kuuluisiko tuolla työkalulla pystyä juttelemaan suoraan AdBluen ohjausyksikön kanssa, kun ei löydy ECU-listasta, mutta parametrit löytyy moottorinohjauksen alta?

Vahva epäilys että elektroniikka tai johtosarjavika. Mutta on tää nyt naurettavaa jos näiden kalliiden päästönhallintajärjestelmien elinikä on alle satatuhatta kilsaa. Eikä ole ainut tapaus, isäukko osti samaa vuosimallia olevan 3008 1,6 HDi:n mihin on pari vuotta sitten vaihdettu AdBlue-järjestelmä, kilsat 130tkm.

Onko tietoa tai arvauksia mikä tätä vikaa aiheuttaa? Avasin tuon järjestelmän enkä löytänyt visuaalisesti vikaa, eikä piirilevyt näyttänyt siltä että olisi uineet ureassa. Jotenkin mututuntuma sanoisi että elektroniikalle paikka on silti aika hasardi, pumppuyksiköt ja letkut liitoksineen on aivan vieressä, ja piirilevy on paljas sisäpuolella.

Pitääkö tästä tehdä joku ryhmäkanne että saa Peugeotin reagoimaan ongelmiin jotenkin?

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 058
  • Eipä turhia höttyillä :)
Laajennetaanko hieman, tällä kertaa AdBlue-potilaana Berlingo XL 1.5BlueHDi 130 -20 / 63tkm

Vian kuvaus: Kesken ajon AdBlue-valo palamaan ja kohta perään moottorivika-valo. Tuosta hiukan lisää ajoa ja AdBlue alkaa vilkkumaan, näytössä ajovaroitus 1100km päästä moottori ei enää starttaa. Soitin huoltoon, josta annettiin ns. ajolupa as.vaunu perässä. No tuolla keikalla perässä roikkui jatkuva kitkerän hajuinen höyrypilvi ja ajon päätteeksi oli pakoputken pää valkoisessa huurussa ympäriinsä. AdBlue nesteen lisäys ei auttanut, vikatilanne on ja pysyi. Vikakoodien nollaus sammutti vain moottorin vikavalon, mutta jonkin ajon jälkeen se palasi aina uudelleen. Lopulta ajoa oli enää 500km jäljellä kun sain tuon ajettua huollon pihaan ja työn alle.

Vikadiagnoosi: AdBlue-suutin vuotaa, tod.näk. kiteymät suuttimen välissä tms. estävät sen sulkeutumisen ja siten se ruiskii jatkuvalla syötöllä.

Korjaus: Suuttimen vaihto ja vaihtotyön koodaus autolle vikakoodien poiston yhteydessä.

Työn suoritus: Suutin on vaihdettavissa yläkautta, se sjaitsee kuskin puoleisella sivustalla SCR/DPF pöntön yläpäässä ja on kiinni pienellä pakoputkiklemmaria muistuttavalla pannalla.

Lasku: Merkkihuollossa tämä olisi maksanut karvan päälle 700€ kaikkinensa, mutta koska auto oli vielä sen verran uusi, sain homman sovittua tasarahalla 500€

Loppuarvio: Tuon suuttimen olisi saanut hommattua huomattavasti edullisemmin varaosana ja koska sen vaihtotyökin on varsin yksinkertainen, en epäile etteikö sekin olisi onnistunut. Puutteeksi jää vain tuo Lexaus, homma kun pitää myös autolle kertoa suoritetuksi. Tässä kohtaa vain oli kiiru saada auto taas seuraavaksi päiväksi ajoon seuraavalle as.vaunureissulle, niin eipä niitä vaihtoehtoja ihan hirveästi ollut, merkkarilla kun oli varaosakin jo hyllyssä. Kippasin nyt kuitenkin vastaisuuden varuiksi tuon decrystal-tilkkasen AdBlue-säiliöön, joskos sillä voisi ennaltaehkäaistä näitä ongelmia edes hitusen, minkään valtakunnan takuitakaan kun tässä autossa ei enää ole päällänsä, ei näköjään edes tuohon AdBlue liittyen.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

jaakkohypi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Auto: Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180 -2015 230tkm

Jatkan samaan aiheeseen. Kyseiseen autoon on kertaalleen vaihdettu AdBlue-järjestelmän säiliö yksiköineen, noin neljä vuotta ja 80 000 km sitten. Nyt olisi sitten tulossa kolmas säiliö.... Autolla ajettu 230 tkm.

Eli siis järjestelmä toimii nykyään lähinnä satunnaisesti. Kiinalaisella pösön diagnostiikkatyökalulla olen pähkäillyt että kun vika on päällä, AdBluen ohjausyksikkö ei välitä sensoritietoja moottorinohjaukselle. Esim. urean ruiskutuspaine näyttää minimipainetta (4,0 bar) ja urean lämpötila minimimlämpötilaa? 0C. Kuuluisiko tuolla työkalulla pystyä juttelemaan suoraan AdBluen ohjausyksikön kanssa, kun ei löydy ECU-listasta, mutta parametrit löytyy moottorinohjauksen alta?

Vahva epäilys että elektroniikka tai johtosarjavika. Mutta on tää nyt naurettavaa jos näiden kalliiden päästönhallintajärjestelmien elinikä on alle satatuhatta kilsaa. Eikä ole ainut tapaus, isäukko osti samaa vuosimallia olevan 3008 1,6 HDi:n mihin on pari vuotta sitten vaihdettu AdBlue-järjestelmä, kilsat 130tkm.

Onko tietoa tai arvauksia mikä tätä vikaa aiheuttaa? Avasin tuon järjestelmän enkä löytänyt visuaalisesti vikaa, eikä piirilevyt näyttänyt siltä että olisi uineet ureassa. Jotenkin mututuntuma sanoisi että elektroniikalle paikka on silti aika hasardi, pumppuyksiköt ja letkut liitoksineen on aivan vieressä, ja piirilevy on paljas sisäpuolella.

Pitääkö tästä tehdä joku ryhmäkanne että saa Peugeotin reagoimaan ongelmiin jotenkin?

Vian selvittelyä jatkettu, ja päivitän tänne kunhan tarina saa päätöksensä.

DiagnoseDan on tehnyt hyvän videon AdBluen korjaamisesta yhdessä tapauksessa, https://www.youtube.com/watch?v=rbS4VQtS2A8&ab_channel=DiagnoseDan

Vaikuttaa hyvin vahvasti siltä että omassa autossa on kyse samanlaisesta tapauksesta. Järjestelmä toimii satunnaisesti, mutta silloin kun toiminta lakkaa, edes anturitiedot eivät välity moottorinohjaukselle. Eli moottorinohjaus ei saa urean lämpötilaa, painetta, tai säiliön pintalukemaa. Noissa pitää huomata että painemittauksen miniminäyttämä on 4,0 bar ja lämpötilan 0°C.

Seuraavana lähdetään testaamaan johtosarjoja ja virransaantia, ja sen jälkeen elektroniikan puolta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 157
Tällainen postaus oli aiheeseen liittyen tovi sitten: 5008/3008 - ADblue järjestelmän korjaus
« Viimeksi muokattu: 18.10.2024, 12:02:48 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89