Tällainen postaus oli aiheeseen liittyen tovi sitten: 5008/3008 - ADblue järjestelmän korjaus
Kiitos tiedosta. Tuolla on erinomainen linkki aiheeseen ulkomaiselle sivustolle.
Omassa autossani vika lähti liikkeelle vikakoodista
- P208E 21 Pressure of the urea fluid characterisation of the fault Urea fluid pressure too low cause: local
Ja tietenkin kylkeen kilometrilaskuri.
Aikani turailtua päättelin että pumppu ei käy kuin satunnaisesti. Piirilevyltäkin löytyi yksittäisiä ureakiteitä ja luulin jo että vika olisi ratkennut puhdistamalla, ja autoon kytkettynä järjestelmä kertaalleen ajoikin painetestin läpi, mutta toista kertaa ei enää toiminut. Lopulta löysin Electrodan ohjeet joilla pääsin eteenpäin,
https://www.elektroda.com/rtvforum/topic3827598.html tsekkasin eri antureita ja toimintoja läpi. Luulin ensin että olisi piirilevyongelma, mutta vaikuttaa siltä että onkin suunniteltu suojaustoiminto.
Toinen lämpötilamittaus näyttää alle 1kohm vastusta (300-400 ohmia mutta heiluu valtavasti), kun pitäisi olla luokkaa 10 kilo-ohmia. Jos oikein tulkitsin, niin tuota lämmitysvastukseen kiinnitettyä lämpötila-anturia käytetään ylilämpösuojauksena. Eli piirilevy luulee että lämpötila on liian korkea, ja estää toiminnan. Hauska juttu on että muutaman sentin anturia ei saa millään vaihdettua tankkiin sisälle... Pitää funtsia saisiko jonkun patenttikorjauksen tehtyä. Ja näitä vikoja oli ilmeisesti useilla muillakin.
Muille AdBluen mysteerivikojen kanssa painijoille voin suositella systemaattista lähestymistapaa. Alkuperäinen vikakoodi ei viitannut todelliseen ongelmaan päinkään, ja helposti ensimmäinen veikkaus paineongelman kohdalla olisi vuoto, urean kiteytyminen tai jotain muuta. Tässäkin auttoi että DiagBoxilla pystyi ajamaan painetestiä ja todeta että pumppu ei lähde pyörimään lainkaan. Boksi auki ja kaikkien anturien arvojen mittaaminen ja vertailu referenssiarvoihin, ilmeisesti yksittäinen vikaantunut lämpötila-anturikin voi estää pumppuyksikön toiminnan, ja vikakoodi ei liiku moottorinohjaukselle asti.