Kirjoittaja Aihe: AdBlue viat mm P20E8 00 Peugeot 508, 308, 208, 5008, 3008 1,6Hdi  (Luettu 11343 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jaakkohypi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Tällainen postaus oli aiheeseen liittyen tovi sitten: 5008/3008 - ADblue järjestelmän korjaus

Kiitos tiedosta. Tuolla on erinomainen linkki aiheeseen ulkomaiselle sivustolle.

Omassa autossani vika lähti liikkeelle vikakoodista
- P208E 21 Pressure of the urea fluid characterisation of the fault Urea fluid pressure too low cause: local
Ja tietenkin kylkeen kilometrilaskuri.

Aikani turailtua päättelin että pumppu ei käy kuin satunnaisesti. Piirilevyltäkin löytyi yksittäisiä ureakiteitä ja luulin jo että vika olisi ratkennut puhdistamalla, ja autoon kytkettynä järjestelmä kertaalleen ajoikin painetestin läpi, mutta toista kertaa ei enää toiminut. Lopulta löysin Electrodan ohjeet joilla pääsin eteenpäin, https://www.elektroda.com/rtvforum/topic3827598.html tsekkasin eri antureita ja toimintoja läpi. Luulin ensin että olisi piirilevyongelma, mutta vaikuttaa siltä että onkin suunniteltu suojaustoiminto.

Toinen lämpötilamittaus näyttää alle 1kohm vastusta (300-400 ohmia mutta heiluu valtavasti), kun pitäisi olla luokkaa 10 kilo-ohmia. Jos oikein tulkitsin, niin tuota lämmitysvastukseen kiinnitettyä lämpötila-anturia käytetään ylilämpösuojauksena. Eli piirilevy luulee että lämpötila on liian korkea, ja estää toiminnan. Hauska juttu on että muutaman sentin anturia ei saa millään vaihdettua tankkiin sisälle... Pitää funtsia saisiko jonkun patenttikorjauksen tehtyä. Ja näitä vikoja oli ilmeisesti useilla muillakin.

Muille AdBluen mysteerivikojen kanssa painijoille voin suositella systemaattista lähestymistapaa. Alkuperäinen vikakoodi ei viitannut todelliseen ongelmaan päinkään, ja helposti ensimmäinen veikkaus paineongelman kohdalla olisi vuoto, urean kiteytyminen tai jotain muuta. Tässäkin auttoi että DiagBoxilla pystyi ajamaan painetestiä ja todeta että pumppu ei lähde pyörimään lainkaan. Boksi auki ja kaikkien anturien arvojen mittaaminen ja vertailu referenssiarvoihin, ilmeisesti yksittäinen vikaantunut lämpötila-anturikin voi estää pumppuyksikön toiminnan, ja vikakoodi ei liiku moottorinohjaukselle asti.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 134
Jep, tuolta sivustolta löytyy liki kaikki tarvittava.

Jos haluat varmistaa, että vika on tuossa termistorissa, laita anturin piuhojen tilalle 10 kOhmin vastus ja kokeile testiä. Jos toimi, vika on siellä ja uutta tankkia tilaamaan. Turvaominaisuuksia ei oikein kannata ohittaa.

Minullakin vikakoodit oli melko sekalaisia ja viaksi paljastui vuotava suutin.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Suutinvuoto oli myös 508:ssa. Korjaantui Liqui Moly DEF Anti Crystal Additive AdBlue lisäaineella tai sattumalta. Vika ollut pois nyt kuitenkin lähemmäs 10 tkm. Tuota nyt ainakin kannattanee lisäillä täyttöjen yhteydessä auttoi tai ei. Tuskin siitäkään haittaa on, että laittaa vain sen 10 litraa kerralla liki tyhjään säiliöön jos se estäisi elketroniikan uimisen.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
  • Eipä turhia höttyillä :)
Sama suutinvuoto sitä tuli omassa Berlingossakin, mutta DeCrystal ei siihen (enää) auttanut = suutin vaihtoon. No nyt on kuitenkin DeCrystalit tankissa ja tuo korkattu vajaa 10 litranen tonkkakin tallissa odottamassa, valmiiksi DeCrystal-maustetuna = tässä siis nyt ajellaan jokunen pätkä näillä maustetuilla liemillä kun auton omakin 17 litranen tankki oli jo täysi. No ei mitä, jossain oli juttua jotta tuo litku alentaisi AdBluen pintajännitystä vähän kuin fairy konsanaan ja tuo sitten mahdollistaisi suuttimelta entistäkin hienomman sumun tuoton. Ja mitä pienempi tuo pisarakoko on, sen tehokkaamminhan tuo SCR toimii, litku höyrystyy helpommin ja näin tehostaa myös puhdistustulosta ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Sama suutinvuoto sitä tuli omassa Berlingossakin, mutta DeCrystal ei siihen (enää) auttanut = suutin vaihtoon. No nyt on kuitenkin DeCrystalit tankissa ja tuo korkattu vajaa 10 litranen tonkkakin tallissa odottamassa, valmiiksi DeCrystal-maustetuna = tässä siis nyt ajellaan jokunen pätkä näillä maustetuilla liemillä kun auton omakin 17 litranen tankki oli jo täysi. No ei mitä, jossain oli juttua jotta tuo litku alentaisi AdBluen pintajännitystä vähän kuin fairy konsanaan ja tuo sitten mahdollistaisi suuttimelta entistäkin hienomman sumun tuoton. Ja mitä pienempi tuo pisarakoko on, sen tehokkaamminhan tuo SCR toimii, litku höyrystyy helpommin ja näin tehostaa myös puhdistustulosta ???
Olen kuullut, että AdBlue laitteistoon on tullut jonkinlaiset liuoksen laadun tunnistimet. Ymmärsin, että noiden lisäaineidenkin kanssa kannattaa olla tarkkana. Lisäainemääräkin on aika pieni, mitä tankilliseen sekoitetaan. Mulla tuo putelo kestäisi varmaan auton käyttöiän.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
  • Eipä turhia höttyillä :)
Olen kuullut, että AdBlue laitteistoon on tullut jonkinlaiset liuoksen laadun tunnistimet. Ymmärsin, että noiden lisäaineidenkin kanssa kannattaa olla tarkkana. Lisäainemääräkin on aika pieni, mitä tankilliseen sekoitetaan. Mulla tuo putelo kestäisi varmaan auton käyttöiän.

Niin no NOx-anturihan se siellä kertoilee kuinka tuo puhdistus toimii ja toisella puolen kun suutinta käsketään ruikkimaan tietty määrä, niin olisihan tuosta toki pääteltävissä että liuos on asianmukaista pitoisuudeltaan. Näin estetään että kippaat sinne säiliöön vaikka vettä tai muuten vain lantraat tuota AdBlueta jotta se tonkallinen kestäisi pidempään. Tuo DeCrystal-seostus kun tosiaan on millilitroja tankilliseen, niin tuo ei näissä mittauspäätelmissä kyllä näy yhtään mitenkään lantrinkina tms. Ja jos tuo juttu pintajännityksestä pitää paikkansa, niin laskelmanhan pitäisi pikemminkin näyttää että nyt on todella hyvät ammoniakki-pitoisuudet AdBluessa ;D

Sitä en sitten tiedä mitä tapahtuu jos tuota DeCrystalia yliannostelee. Siis silleen oikein reilusti luokkaa pullollinen tankiliseen - ja enkä tosiaankaan ala myöskään itse kokeilemaan :o

Nehän sanoo myös että tuo DeCrystal parantaisi myös AdBluen pakkaskestoa luokkaa 1-2 astetta. Mitään käytännön merkitystähän tuolla ei Suomen sydäntalvessa ole, -15 tuolle puolen kun mennään useasti jotta heilahtaa niin jäässä mikä jäässä. Parantaako tuo myös säilyvyyttä, dunno. Itsellä on lähinnä toiveissa että tuo tekee sen mitä nimikin sanoo ja näin toiv. ei enää uusia suutin- tms. ongelmia tuon AdBlue systeemin kanssa eteen tulisi.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2024, 12:50:06 kirjoittanut HiTec »

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 211
Sain myös 308:ssa noin 3000 km sitten vikailmoituksen ja koodina löytyi P20EE 00 kuvauksella "Emission control ineffective". Jostain löytyi juttua, että suuttimen kristallisoituminen saattaisi aiheuttaa tuon. Lisäsin sitten Liqui Molyn Anti Crystalia tankkiin ja nollasin vikakoodit. Toistaiseksi on saanut ajella ilman vikailmoituksia, mutta saa nähdä kuinka kauan.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Onkohan tuossa Liqui Molyn tuotteessa jotain eroa Kentin vastaavaan. Meinaan vaan, kun Kentin lisäaineessa on kaksinkertainen hinta.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

jaakkohypi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Jep, tuolta sivustolta löytyy liki kaikki tarvittava.

Jos haluat varmistaa, että vika on tuossa termistorissa, laita anturin piuhojen tilalle 10 kOhmin vastus ja kokeile testiä. Jos toimi, vika on siellä ja uutta tankkia tilaamaan. Turvaominaisuuksia ei oikein kannata ohittaa.

Minullakin vikakoodit oli melko sekalaisia ja viaksi paljastui vuotava suutin.

Hyvä tietää mitä vikoja näissä on ollut. Tuon Electroden foorumin perusteella lämpötila-anturin viatkin on ollut varsin yleisiä. Tarkoitus ei ole ohittaa turvatoimintoja, mutta haaveilen korjausmenetelmästä missä ujutan uuden lämpötilamittauksen rikkinäisen tilalle. Vaikka lämmitysvastus on "tankin sisällä", se näyttäisi olevan kuitenkin kuivalla puolella, ja johdot menee läpiviennistä suoraan sinne moduuliin sisälle. Onko utopistista haaveilua vai ei, jää nähtäväksi. Ainakin endoskooppia tarvitaan. Uusi lämpötila-anturi maksaa kuitenkin monia kymmeniä senttejä ;)

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 134
Sillehän tuo vaikuttaaa, että termistorin vika on aika yleinen. 50 Sentin osa vaihdattaa tonnin säiliön. Termistori on suoraan lämmitysvastuksen piirikortilla ja ympäröivän ilman mittaaminen ei varmaan kerro isosti vastuskortin lämpötilasta, kun koko kammio on AdBluen ympäröimä. Itse pohdin, että jos leikkaisi tankin piirikortin ja lämmittimen välistä auki. Se olisi vielä hitsattavissa kasaan ja näkisi helposti, jäikö vuotoja.

Huonoa suunnittelua tuo on. Termistorit ovat aika kestäviä komponentteja, joten en yllättyisi, vaikka olisi pelkkä kylmäjuotos.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
  • Eipä turhia höttyillä :)
Huonoa suunnittelua tuo on.

Jotkut kutsuu sitä myös ranskalaiseksi ;)

Mutta ihan oikeastikin sen verran kaikenlaista aivopierua on näihinkin tuotteisiin päässyt että välillä pitää oikein ihmetellä miten moinen on ylipäätään mitenkään edes mahdollista. Tuotteilla on pitkähköt suunnitteluajat ja perusteelliset lopputestaukset, mutta silti noita vaan tulee - eikä nyt vielä puhuta edes softasta jota eivät nämä patongit tunnu osaavan tehdä käytännössä lainkaan - tai sitten ne on vaan tavallista fiksumpia ja jatkuvalla bugigeneraattorilla taataan näin se oman leivän jatkuvuus, korjataan havaitut ja luodaan samalla joukko uusia :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

jaakkohypi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Jotkut kutsuu sitä myös ranskalaiseksi ;)

Mutta ihan oikeastikin sen verran kaikenlaista aivopierua on näihinkin tuotteisiin päässyt että välillä pitää oikein ihmetellä miten moinen on ylipäätään mitenkään edes mahdollista. Tuotteilla on pitkähköt suunnitteluajat ja perusteelliset lopputestaukset, mutta silti noita vaan tulee - eikä nyt vielä puhuta edes softasta jota eivät nämä patongit tunnu osaavan tehdä käytännössä lainkaan - tai sitten ne on vaan tavallista fiksumpia ja jatkuvalla bugigeneraattorilla taataan näin se oman leivän jatkuvuus, korjataan havaitut ja luodaan samalla joukko uusia :-\

Ihan rehellisesti olen huolissani koko merkin tulevaisuudesta näillä eväillä. Autoissa on koko ajan enemmän softaa, ja siinä missä monet merkit tekee jo "Over the Air" päivityksiä softiin, pösöllä pitää käydä merkkihuollossa maksamassa että saa jonkun kriittisen päivityksen jotta saa esim. vahvistimessa olevan bugin korjattua. Puhumattakaan miten sähköautoissa hanskataan navigaattorin päivitykset, jos haluaisi jotain älykästä reittisuunnittelua mikä ottaa latausasemat huomioon. En tiedä onko PSA:lla noita toimintoja lainkaan.

Eikä myöskään takuukampanjoita ole ilmeisesti hoidettu mitenkään tyylikkäästi. AdBluenkin osalta vaan laitetaan uutta pönttöä tilalle asiakkaan laskuun ja uusi järjestelmä saattaa kestää jakohihnan vaihtovälin tai sitten ei (omassa vajaa 100tkm), kuinkakohan paljon Suomen tasolla näitä menee? Noh, Dieseleitä rekisteröidään nykyään muutamia prosentteja uusista autoista, niin marginaalinen ongelma tulevaisuudessa eikä kannata panostaa enää tuotteiden korjaamiseen.

jaakkohypi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Sillehän tuo vaikuttaaa, että termistorin vika on aika yleinen. 50 Sentin osa vaihdattaa tonnin säiliön. Termistori on suoraan lämmitysvastuksen piirikortilla ja ympäröivän ilman mittaaminen ei varmaan kerro isosti vastuskortin lämpötilasta, kun koko kammio on AdBluen ympäröimä. Itse pohdin, että jos leikkaisi tankin piirikortin ja lämmittimen välistä auki. Se olisi vielä hitsattavissa kasaan ja näkisi helposti, jäikö vuotoja.

Huonoa suunnittelua tuo on. Termistorit ovat aika kestäviä komponentteja, joten en yllättyisi, vaikka olisi pelkkä kylmäjuotos.

Toisaalta taas kun katsot AdBlue-järjestelmän lämmitysvastuksia ja tyhjennyssekvenssiä, on niissä mietitty talvikäytettävyys todella pitkälle. Termistorivika vaikuttaa huonolta laadunhallinnalta tai vaan käytetty huonoa komponenttia. Eihän sen sijoittelussa kait ole mitään ongelmaa, mutta laadussa on.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 134
Kyllä, käyttösekvenssi on hyvin mietitty. Tuskin pakkanen aiheuttaa ongelmia, toisin kuin useammassa raskaan kaluston järjestelmässä.

Tuon ylikuumenemissuojauksen olisi voinut hoitaa vaikka virtamittauksella tai tehdä huoltoluukun osien vaihtoa varten. Kustannus molemmissa on toki isompi kuin nykyisessä ratkaisussa.

On sitä huonoa suunnittelua kaikilla. Stellantis ei minusta ole ollenkaan pahimmasta päästä. Esim. Volkkarin sukuisissa on AdBlue ohjausyksikkö alustassa suojaamattomana, koteloinnin yläpinnalla läpireikä, joka on peitetty tarralla. Tarra sitten kestää viitisen vuotta, jonka jälkeen kuravesi pääsee suoraan piirikortin päälle.

Softaosaamattomuudesta täysin samaa mieltä. Melkein tulee mieleen takavuosien Nokia.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 273
  • ajossa: 407 Coupé, Boxer, iVTEC
Samalla tavalla ne mersutkin hajoaa. Komponentit toimittaa Bosch ja Continental useille eri autonvalmistajille.

Viime talvena mersun AB-pönttöjä sai jonottaa 2 kk ja hintaa 2 tonnia.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2024, 18:15:07 kirjoittanut megaman »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...