Kirjoittaja Aihe: AdBlue viat mm P20E8 00 Peugeot 508, 308, 208, 5008, 3008 1,6Hdi  (Luettu 6229 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 441
Aika paljon tulee autojuttuja seurailtua ja samat ongelmat tuntuu kaikilla olevan. Onko tullut vastaan uutta autoa jossa ei ongelmia olisi? Kysymys on oikeastaan siitä, mikä niiden ongelmien hintalappu on. Toki huono puolustautua sillä kun muillakin on, mutta tämmöstä se nykyään on. Monesti miettinyt DS sitikkaa kaikilla herkuilla. Oli varmasti vikaantuvan auton maineessa aikoinaan, mutta oli vastaavasti paljon sitä mikä vikaantuu jos vertaa aikalaisiinsa.

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 476
Mulla 3008 hdi:n urealaitteisto vikaantui 6v ikäisenä (n. 120tkm).
Nykyinen 3008 hybrit 225 (-21) tuli käytettynä, ja ollut vasta 8,5kk ajossa, joten vaikea sanoa vielä mitään. Auton edellinen omistaja kertoi auton olleen ns. viaton.
Vilpittömästi, hyvällä omalla tunnolla, voin suositella näillä kokemuksilla muillekin hybridiä varauksella ajo profiiliin liittyen.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 219
  • ajossa: 407 Coupé, Boxer, iVTEC
Vaimon töihin tuli viime talvena uusi Proace ja sen AB-systeemi vikaantui ihan viikoissa. Ensin resetoitiin, toimi hetken, reilu 10 asteen pakkanen ja vika uusiutui, sitten vaihtui osat takuuseen.  :o
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

jaakkohypi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Jep, tuolta sivustolta löytyy liki kaikki tarvittava.

Jos haluat varmistaa, että vika on tuossa termistorissa, laita anturin piuhojen tilalle 10 kOhmin vastus ja kokeile testiä. Jos toimi, vika on siellä ja uutta tankkia tilaamaan. Turvaominaisuuksia ei oikein kannata ohittaa.

Minullakin vikakoodit oli melko sekalaisia ja viaksi paljastui vuotava suutin.

Vika varmistettu. Nyt menee kaikki AdBlue järjestelmän testit läpi, paineistus toimii ja lämmitysvastuksetkin toimii. (Tank heating test vaatii 12,8V akkujännitettä ja auto ei saa olla päällä, eli laturi pitää olla kiinni).

Leikin aikani tuon lämmitysvastuksen termistorin kanssa. Menee vähän pseudotieteen puolelle jo, mutta se heräsi henkiin kun käytti jännitettä (+5V) eri suuntiin vastuksen läpi... Resistanssi hyppi aikansa 100 ohmin ja 25 kilo-ohmin välillä ja lopulta alkoi näyttää oikeaa, vähän reilua 10 kilo-ohmia, ja reagoi loogisesti lämmitysvastuksien päällekytkentään. Noh äsken oli taas vaeltanut 4 kilo-ohmin tuntumaan että ei varmaan kovin pitkäikäinen fiksaus ole. Aika erikoinen vikaantumismekanismi, luulisi että termistori hajoaisi joko avoimeksi piiriksi tai oikosuluksi.

Vastuselementti on kyllä sellaisen mutkan takana että sinne ei uutta termistoria saa ujutettua.

Familiale

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
  • e-2008 kovassa ajossa
Aika paljon tulee autojuttuja seurailtua ja samat ongelmat tuntuu kaikilla olevan. Onko tullut vastaan uutta autoa jossa ei ongelmia olisi?

Viattomia uusia autoja on paljon. Merkkifoorumilla en ryhdy niistä kirjoittamaan kun ei ole oikeaa merkkiä.

 
Kysymys on oikeastaan siitä, mikä niiden ongelmien hintalappu on.

Takuuaikana ei ole hintaa, mutta sen jälkeen voi hirvittää.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 118
10 kOhmin vastuksen kanssa uskaltanee ajaa vielä hetken. Tankin lämmitys tuskin kytkee päälle ennen kuin pakkasella. Saa aikaa odotella uutta tankkia.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 978
Katsoin taas kerran Diagboxilla AdBlue-vikakoodit. Oli kaksi: Alhainen paine ja ureasuuttimessa oikosulku plussaan. Tein myös suuttimen testin. Ei kuullunut naksuntaan ja valitti oikosulusta plussaan.

Näytti järkeviä lämpötiloja tankille ja NOx-antureille, joten kommunikaatio tuntuu toimivan.

Onkos kukaan nähnyt testiohjeita tuolle ureasuuttimelle? Lähinnä siis selvittämään onko vika suuttimessa, kaapeleissa vai jossain muualla. Tässä on jotain, mutta ei ole PSA, vaan joku Mitsu. Päteeköhän kuitenkin vastusarvo? http://mmc-manuals.ru/manuals/eclipse_cross/online/Service_Manual/M1/html/M11793036A000500ENG.html

Tässä Pösostä mitatut jännitteet liittimessä. https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=81326&start=60

MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

jaakkohypi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Onko kenelläkään pääsyä Peugeotin Technical Service Bulleteihin tai onko Suomen päässä reagoitu mitenkään näihin AdBlue vikoihin?

Löysin mm. seuraavan maininnan
"ref to post here : 182 (03/07/24). seems like that Peugeot Technical Service Bulletin B1KW017XQ0 (24/06/2024) mentions a possible and economical repair of the heating thermistor by a French company who can provide a 2 year warranty on their work. The TSB details a simple yellow wire resistance test to establish if a repair is viable. Could be a DIY solution in the right hands too, but not that sure one could easily access that part of the tank to presumably replace that thermistor?"

Lisäksi ulkomaisilla foorumeilla puhutaan jatketusta takuusta AdBlue-järjestelmien osalta. Belgiassa, Italiassa, Espanjassa ja Portugalissa on keräilty toissa kesästä lähtien jonkinlaista joukkokannetta näiden järjestelmien vioista.

Kiinnostaisi löytää maksaja jostain muualta kuin omasta taskusta. Varsinkin kun kertaalleen korjattu järjestelmä ei ollutkaan kovin pitkäikäinen.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 051
  • Eipä turhia höttyillä :)
Lisäksi ulkomaisilla foorumeilla puhutaan jatketusta takuusta AdBlue-järjestelmien osalta. Belgiassa, Italiassa, Espanjassa ja Portugalissa on keräilty toissa kesästä lähtien jonkinlaista joukkokannetta näiden järjestelmien vioista.

Juu ei LänsiAuto ainakaan moista tunnustanut => omaan piikkiin meni tuo korjaus, vaikka toki tulivatkin ihan hienosti vastaan, mutta siltikään mistään takuusta voida puhua, juuri ja juuri GW:stä korkeintaan. Tosin kun ottaa heidän varaosahinnat huomioon vs. mihin hintaan tuo sama osa irtoaa netin varaosakaupoista, niin se siitä GW:stäkin sitten :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 150
Onko kenelläkään pääsyä Peugeotin Technical Service Bulleteihin tai onko Suomen päässä reagoitu mitenkään näihin AdBlue vikoihin?

Lisäksi ulkomaisilla foorumeilla puhutaan jatketusta takuusta AdBlue-järjestelmien osalta. Belgiassa, Italiassa, Espanjassa ja Portugalissa on keräilty toissa kesästä lähtien jonkinlaista joukkokannetta näiden järjestelmien vioista.

Noihin TSB:n on ainakin ennen päässyt käsiksi kun ostaa Service boksiin käyttöaikaa. Ihan siis perus jamppanakin, pitää vaan rekisteröityessään vakuuttaa olevansa ammattilainen.

Jatkotakuusta on ollut keskustelua tälläkin foorumilla. Merkkiliikkeen kautta tiedustelua liikkeelle, niin selviää miten käy. Haasteena voi olla merkkiliikkeen motivointi ko. toimenpiteeseen. Ilman täydellistä merkkiliikkeen huoltokirjaa jäänee haaveeksi.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 670
Juu ei LänsiAuto ainakaan moista tunnustanut => omaan piikkiin meni tuo korjaus, vaikka toki tulivatkin ihan hienosti vastaan, mutta siltikään mistään takuusta voida puhua, juuri ja juuri GW:stä korkeintaan. Tosin kun ottaa heidän varaosahinnat huomioon vs. mihin hintaan tuo sama osa irtoaa netin varaosakaupoista, niin se siitä GW:stäkin sitten :-\
Kuulostaa oudolta.
Minulle merkkihuollossa ilmoitettiin AdBlue jatkotakuun olevan 5-vuotta. Sitä varten laitettiin auto testeriinkin ennen viiden vuoden umpeutumista. Vikaa ei löytynyt ja auto on nyt jo niin vanha, että ollaan omillaan.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 978
Juu ei LänsiAuto ainakaan moista tunnustanut => omaan piikkiin meni tuo korjaus,

Mulla ureatankki vaihdettiin 2016 508:iin syksyllä 2024 (siis n. 4,5 v 190 tkm) tehtaan piikkiin. Saattoi tietysti auttaa, että olin ostanut auton toisesta liikkeestä käytettynä pari kk. aiemmin eli neuvottelukumppani oli toinen liike eikä yksityishenkilö. Ainakin yksi huolto oli myös tehty ei-merkkihuollossa ja toisessa huoltoväli oli selvästi yli speksin tai yksi leima puuttui.

Mutta eipä kauaa mennyt, kun ureavalo alkoi aina silloin tällöin palaa. Ehkä vajaa vuosi.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

jaakkohypi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Jaan tämän nyt tänne jos tästä olisi muillekin hyötyä. Huono käännös englanniksi puolasta ja ranskasta. TSB: B1KW017XQ0

Koskee vikakoodia P20E8, urean paine liian matala.

Read fault codes:
If fault code P20E8 is present: Perform check
If fault code P20E8 is not present: Do not use this document; Perform deeper fault finding

Tarkempi diagnoosi. Jos ulkolämpötila on riittävän korkea ?, urean lämpötila näyttää 0°C ja lämpötila ei ole järkevä tai vastaa ulkolämpötilaa, painemittaus näyttää 4,0 bar, pumppuyksikön tila on stopped ja ureasäiliössä on nestettä, on todennäköistä että piirilevy on suojaustilassa ja lämpötilamittaus on viallinen.

"If all of the above parameters were "yes":The gauge-pump module was stopped in protection mode.The system thermistor is probably faulty:Check control 2.
If any of the above parameters were "no":Possibility that the thermistor is not faulty.Do not forget to read this document."

NOTE: The fault code must not be accompanied by other fault codes

Locate the gray 6-way connector of the thermistor.
Check the resistance between the 2 yellow wires on the gray 6-way connector (w "b"):
If the value is less than 2 kOhms: The resistance is not compliant. The thermistor is short-circuited. The urea tank may be repairable (Wykonać naprawę )
If the value is greater than 2 kOhms: The resistance is compliant. Do not remove this document
2. Repair
Contact the company "CLARION" via the dedicated tab in the after-sales documentation portal
manufacturer (Menu↦Repair↦Repair↦Electronic parts. The instructions will be provided by the repairer.

Repair procedure
The urea tank must be conditioned to be sent for repair:
The repair requires the return of the complete and assembled urea tank
The urea tank must be completely drained
Close the urea filling and outlet holes
Replace the pressurization system on the urea tank
The pressurization system seal and screws must be correctly replaced"

Ei tehnyt hullua hurskaammaksi, mutta ilmeisesti joku paja näitä säiliöitä korjaa. Löysin verkkosivuston https://www.reparlab.com/en/ jossa mainitaan että ainakin 308:n AdBlue:t olisi korjattavissa, mutta hintaa en löytänyt. Työ tehdään Ranskassa.

Lähinnä vahvistaa käsitystä siitä että P20E8 vikakoodi + urean lämpötilanäyttämä 0°C viittaa siihen että järjestelmän ohjauskortti on suojaustilassa viallisen lämpötilamittauksen vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2024, 14:47:59 kirjoittanut jaakkohypi »

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 118
Tšekkiläinen firma korjaa vajaalla 400€:lla, mutta kun en tiedä korjaako oikeasti termistorivian vai vain ohittaa suojauksen, en laita nimeä tähän.