Ketju venyy, ei taida vieläkään löytyä ketjua joka kestäisi 30tkm. Imuventtiilit karstoittuu ja alkaa nykimään.
Taitaa olla vähän vuosimallikohtaista ja miten on öljynvaihtoja suoritettu. Ja miten hyvin on huolehdittu siitä, että öljypinta pysyy ylhäällä, jotta öljynpaine ketjukiristimelle on varmasti hyvä.
Itselläni on 2011 mallin THP 156 koneella ja mittarissa 121 tkm ja alkuperäisellä ketjulla mennään. Huollettu minua ennen merkkiliikkeessä säännöllisesti ohjekirjan mukaan kilometrien mukaan, tai jos vuosi tulee ensin täyteen.
Itse en jatkanut merkkihuollossa öljyjen vaihtoa enää tämän ikäiselle autolle, mutta itse olen vaihtanut öljyt noin 8 - 10 tkm välein.
Ketjun kiristin (muutaman kympin osa) on vaihdettu 40tkm välein ja kolmas menossa. Sen vaihtamiseen menee kotipihassa noin 10 minuuttia. Hyvin pelaa pösö ja kiva ajettava.
Pakkas-aamuina huomaa kylmäkäynnistyksessä, että pientä kilkatusta tulee, joka loppuu kun hetken antaa käydä pihassa.
Eli orastavaa kulumista varmaan tiedossa. Näin 12 vuoden iän kunniaksi ajattelin katsoa nyt kesällä, jos tuohon ketjun vaihtaisi puhdetöinä lomalla ihan varmuuden vuoksi, niin sillä voisi ajella vielä muutamia vuosia.
Öljyä syö noin litran per 5000 km. Mutta huomasin juuri öljyvuodon turbon öljyputkessa, joka on myös tyyppivikana tässä. Osat ei montaa kymppiä vaihda. Työnä lähinnä joutuu vähän purkamaan tavaraa edestä, kuten katalysaattoria ym, että putken pääsee vaihtamaan. Samalla tulee vaihdettua tuo kesän aikana.
Jos huoltokirja on kunnossa ja auton historiaa voi jokseenkin luotettavalla tavalla uskoa, niin en näkisi ongelmaksi ostaa. Etenkin jos hinta on kohdallaan ja jakoketjukin on jo vaihdettu.
Ei sellaista 10-15v vanhaa autoa olekaan, johon ei jo jotain remppoja tulisi, että sikäli jotain ehkä pitääkin odottaa tulevaksi.