Kun kaikki tieliikenne käyttöön otettavat vermeet pitää sertifioida, niin automalli sertifioidaan kokokaisuudessaan kerralla. (sertifiointimerkintä löytyy helposti mm ajovalosta: e1 ) Uusi sertifiointi kierros tehdään tarviitaessa faceliftiin, mikäli muuttuu muutakin kuin listojen/säleikön väri)
Eli jos autosi malli on tullut markkinoille vaikka 2015, niin vuoden 2020 autossa on samat laitteet sisällä, mikäli valmistaja ei ole tehnyt uutta sertifiointikierrosta. Sertifiointi maksaa, koska vähintään pitää sähkölaitteille suorittaa johtuvien ja säteilevien EMC häiriömittaukset puolueettomassa ja virallisessa laboratoriossa.
Tietotekniikka ja sitä mukaa ihmisten oletukset laukkaavat nopeammin eteenpäin mitä autojen tuotantoelinkaari kulkee.
3G antoi kuitenkin parhaimmillaan +30Mbit/s todellista siirtonopeutta, joka ei nykypäivänä ole edes 4G:llä varmaa. (jos olisi todisteita, niin väittäisi että operaattorit ovat pudottaneet 4G verkkojen vauhtia, jotta saisivat kuluttajalla luotua tarpeen vaihtaa 5G verkkoon), eli ei 3G yhteydet mitään hitaita olleet.
Käytökelpoiset 4G verkot oli suomessa pystyssä palttiarallaa 2011-2012. (Huom: Keskieurooppa laahasi 1-2 vuotta meitä perässä). Sulautettuja 4G modeemeja tuli kyllä markkinoille jo 2010, mutta ne oli alkuun toivottoman epästabiileja, kalliita ja hitaita. (40-50Mbit/s)
Sitten vielä soppaa hämensi useampi mahdollinen tekniikka, mm WIMAX, OFDMA, CDA2000.. en ihmettele yhtään ettei tuossa 4G alkuvaiheessa autotehtailla ollut kovin kiire lukita auton telematiikka laitteen tekniikkaa, joka oli jo 3G nopeudeltaan enemmän kuin riittävä silloin näköpiirissä olevaan käyttöön. (OTA päivityksistä ei ollut tietoakaan vielä silloin. Omaan nykyiseen kulkineeseeni päivityspaketti on kooltaan 23-25GB, jonka mieluiten kiikuttaa autoon USB:llä)
Toinen hyvä esimerkki tekniikan kehityksestä: Monellako oli vuonna 2005 vielä C-kasetteja? Autoihin soittimia kuitenkin edelleen asennettiin, kun automallin tultua suunnittelupöydältä ulos v.1995 niitä oli vielä reippaasti käytössä. Nyt on sama CD-levyjen kanssa ja myös USB/SD alkaa olemaan vanhaa kauraa, kun pilvestä saa kaiken musiikin.
Teslan hintataso kuulostaa siltä että siellä on telematiikkayksikössä ollut vaihdettava miniPCIe tyylinen modeemikortti, joka on voitu päivittää 3G mallista 4G malliin samalla tapaa kuin sellainen vaihtuu esim kanettavaan tietokoneeseen. Ei ollenkaan huono ratkaisu.