Kirjoittaja Aihe: 5008 - "Battery charge or electrical supply faulty", STOP  (Luettu 1093 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miles-ahead

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Hei,

tämä foorumi näyttäisi olevan melkoinen vikapalsta.  :)

2014 Peugeot 5008 Active 1,6 diesel.

Auto toimii täydellisesti eikä ajossa tai laitteissa ole mitään vikaa.

Vikailmoitus, joka välillä tulee, on "Battery charge or electrical supply faulty". Joskus tämän yhteydessä palaa myös STOP, mutta ei joka kerta.

Vikailmoituskin voi poistua pitkiksi ajoiksi. Usein ilmenee kun auto on ajettu lämpimäksi. Mutta ei joka kerta. Esim. viimeksi ajettiin 25 km yhtäjaksoisesti ennen kuin valo syttyi.

Akku vaihdettiin viikko sitten. Samalla testattiin, että laturi antaa tarpeeksi virtaa. Sen jälkeen vikailmoitus tuli KERRAN.

Auton toiminnassa mikään ei muutu valon ollessa päällä. Puhaltimet menevät täysille viankin aikana. Auto on aina käynnistynyt samantien. Auto käy aina normaalisti.

Autolla ei ole ajettu yhteensä kuin alle 1 km kun STOP-valo ollut päällä. Eli STOPin syttyessä on ajettu sivuun tai jätetty ajamatta. Autolla ajetaan edelleen, koska ajo on koeajoa (vaihtamassa omistajaa). Eli valoa ei nyt lähipäivinä enää syttynyt.

Mistä vikaa voisi lähteä etsimään?
Tuleeko autoa pitää ajokelvottomana?
« Viimeksi muokattu: 01.05.2024, 12:41:48 kirjoittanut miles-ahead »

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 158
Vs: 5008 - "Battery charge or electrical supply faulty", STOP
« Vastaus #1 : 01.05.2024, 14:16:28 »
Joko vikakoodit oli luettu?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

miles-ahead

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 5008 - "Battery charge or electrical supply faulty", STOP
« Vastaus #2 : 10.05.2024, 20:27:47 »
Vikakoodeja ei saa luettua. Vika katoaa joka kerta kun sen yrittää vielä huoltoon.

Akku vaihdettu.
Sulakerasia putsattu ja sulakkeita vaihdettu, mikä poisti vikailmoituksen hetkeksi. Nyt vika on palannut taas. Ilmestyy, poistuu, ilmestyy, poistuu ajossa.

Tänään testasin viimeistä kertaa. Syttyy sekä STOP-valo että tuo 'Battery'-vikailmoitus kun MOOTTORIJARRUTTAA NOIN 1000 KIERROKSEN KOHDALLE. Kun taas kiihdyttää voimakkaasti, vika poistuu kokonaan. Taas moottorijarrutuksessa syttyy sekä STOP että vikailmoitus jne. jne.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 158
Vs: 5008 - "Battery charge or electrical supply faulty", STOP
« Vastaus #3 : 10.05.2024, 20:34:15 »
Aika erikoista, jos vikamuistiin ei jää mitään jälkeä vaikka STOPpia polttaa. Onko vikakoodeja siis yritetty lukea vai jätetty yrittämättä, koska vikailmoitus ei ole aktiivisena?

Tuon viimeisen kuvauksen perusteella kävisin läpi isoimpien syöttö- ja maadoitusjohtimien liitokset.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

miles-ahead

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 5008 - "Battery charge or electrical supply faulty", STOP
« Vastaus #4 : 11.05.2024, 09:49:36 »
Luulenpa että vikakoodeja ei vain ole haluttu lukea koska huollon työkalut on rajalliset.

Minullehan tämä on sinänsä helppo tilanne, että minä olen ostaja ja vaihtoautoketju on myyjänä. Kaupat on tehty mutta peruutusoikeus on voimassa. Tämä on aika klassinen syy peruuttaa kauppa, ja sen nyt teenkin. Mutta silti jäi kiinnostamaan noin muita peugeotin omistajia ajatellen, että mikä vika voisi olla.

Itsekin olisin veikannut maavikaa. Mutta kyllä siis vikakoodit pitäisi tarkistaa.

Annoin tämän saman vikakuvauksen merkkihuoltoon puhelimitse ja heidän diagnoosinsa oli että auto ei ole ajokuntoinen ja että se on hinattava huoltoon.