Kirjoittaja Aihe: 5008/3008 - ADblue järjestelmän korjaus  (Luettu 2127 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
5008/3008 - ADblue järjestelmän korjaus
« : 05.10.2024, 23:27:43 »
Auto: 5008 1,5 HDi -18

Taustaa

Koska laitteiston toiminnan ja tietojen etsinnässä meni tovi, niin jaetaan avuksi muille, jotka taistelevat saman asian parissa. Vaikka tämä on 1.5 HDi:n alla, käsitääkseni kaikki Stellantiksen saman aikakauden laitteistot toimivat kutakuinkin samalla tavalla ja rauta on samaa, softasta on kahta tietoa - samaa tai räätälöityä eri mallien mukaan.


Oireet ja vikakoodit

Omassa autossani ilmeni satunnaisia adbluen paineen putoamiseen ja pumpun tai sulkuventtiilisolenoidin häiriöön viittaavia vikakoodeja ja adblue-laskuri käynnistyi lupaamaan käynnistymisen estymistä. Vikakoodeina olivat eri kertoina:

- P208E 73 deNOx system circuit characterisation of the fault: Detection of blockage cause: local
- P20A2 21 deNOx system circuit characterisation of the fault: Bleed fault cause: local
- P208E 21 Pressure of the urea fluid characterisation of the fault Urea fluid pressure too low cause: local
- P20A2 21 deNOx system circuit (urea pump gauge module)
- P208E 73 deNOx system circuit characterisation of the fault actuator jammed shut

Mystisintä, että eri kerroilla iCarsoft antoi samalle vikakoodille kaksi eri kuvausta.

Korjaus

Järjestelmän korjaaminen vaatii kunnollisen diagnostiikkalaitteen, että pääsee lukemaan arvoja ja kuittaamaan tehdyn korjauksen.  iCarsoft ei osannut koodata uutta suutinta, joten se tuli tehtyä Diagboxilla. Työ on selkeää, jopa helppoa. Ensiksi kannattaa tutustua, millaisen vehkeen kanssa on tekemisissä. Tässä on hyvä kuvaus laitteista ja toiminnasta: https://www.youtube.com/watch?v=UmnpfIcHvlU

Työohjeet ja komponenttien mittausarvot löytyvät puolestaan täältä: https://www.elektroda.com/rtvforum/topic3827598.html

Puhutaan Boxerista, mutta ainakin minun autoon täsmäsi. Tuolla on myös selvitetty piirilevyn komponentteja, jos vika löytyykin piirilevystä. Itsellä on vielä pieni pelko, että minulla on lisäksi vikaa piirilevyssä, mutta ainakin muutaman sata kilometriä on ajettu virheettömästi korjauksen jälkeen.

Mitä sitten voi korjata? Helposti korjattavissa on kaikki muut viat paitsi tankin lämmittimen termistorin ja tankin lömpötila-anturin viat. Niitä varten tankki pitää halkaista ja muovihitsata. Jos ohjausyksikön toimilaitteineen haluaa korjauttaa, niin siihen löytyi myös muutama paja itäisestä keskieuroopasta. HIntaluokka 370€-550€. JOs väittävät korjaavansa pelkästään ohjausyksiköstä em. tankin halkaisua vaativat viat, älkää käyttäkö. Koska en tiedä, kuinka asiallisia ovat, jätetään jokaisen itsensä etsittäväksi. Ym. sivun perusteella ilman tankin sahaamista korjattavat viat pystyy kuka tahansa vähänkin elektroniikkaa harrastanut korjaamaan itse.

Hieman yllättäen halvimmaksi paikaksi ADBlue-tankille ilmeni merkkiliike. Tankkia saa ainakin Tampereen Bassadorelta 950€ ja vajaa 1.400€ hintaisena. Kalliimpi heti, halvemmalla toimitusaikaa.

Muuta huomioitavaa

Tutkittaessa järjestelmän arvoja päänvaivaa aiheutti muutama asia.

- Terve järjestelmä käyttää pumppua täyttämään paineakkua. Pumppu käynnistyy 5 barissa ja sammuu 6 barissa.
- ADblue painetieto näyttää 4 bar kaikilla arvoilla 0-4bar.
- Ainakin minulla pumppu käynnistyy vasta moottorin saavutettua käyttölämpötilan. Siis ennen 90 C ADBlue järjestelmän paine näyttää 4 bar.