Kirjoittaja Aihe: 3008 - HDi Eolys-viat U0118 P1434 P1435 ja FEB4 Eolys säiliön vaihdon jälkeen  (Luettu 956 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jaakkohypi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Auto: Peugeot 3008 1,6HDi -2016, ajettu 130 000km.

Ostettu liikkeestä pari kuukautta takaperin ja oheiset vikakoodit pärähti ruutuun muutaman kuukauden käytön jälkeen.
U0118 P1434 P1435 viittaa kommunikaatiovikaan Eolys lisäainejärjestelmän kanssa
ja FEB4 vuotoon Eolys -järjestelmässä.

Vikakoodit nollattu, palautuu. Eolys-pumppuyksikölle tehty sopeutus, eli Diagboxilla "priimaus". Pumppu käy nätisti n. 10 minuuttia kunnes ilmoittaa että toimenpide epäonnistui. Parameter measurements näyttää maksimipaineeksi edellisen pumppaussyklin aikana 10 mbar.

Hauskaksihan tämän tekee se, että kun aloin katsomaan auton huoltohistoriaa, tähän autoon on vaihdettu kahteen kertaan Eolys-säiliö viimeisen kolmen vuoden aikana. Viimeinen vaihto vajaa vuosi sitten.

Löytyi noilla vikakoodeilla aika nopeasti ilmeisesti TSB aiheesta. Tietenkään aiemmilla kahdella korjaamokäynnillä korjaamo ei ole tehnyt mitään muuta kuin vaihtanut Eolys-säiliöyksikön (noin tuhat euroa per kerta). Vikakoodit on aiemmilla kerroilla ollut samoja. Kun TSB:tä selaa niin järjestelmän toimintakin avautuu vähän paremmin. Eli dieselsäiliössä Eolys-syöttöletkun päässä on ilmeisesti venttiili, jonka avautumispaine on 100mbar. Mikäli Eolys-pumppuyksikkö ei saa tuota 100mbar painetta tuotettua syöttöletkuun, pärähtää ruutuun vikakoodi FEB4 vuoto järjestelmässä ja jostain syystä nuo kommunikaatioviat moottorinohjaukseen.

Kysymys pösötietäjille. Oletteko puuhanneet tämän kanssa? Onko tuo kyseinen venttiili vaihdettavissa tai pääseekö siihen edes käsiksi? Pikaisesti oma vikadiagnoosi kääntyisi siihen suuntaan että nyt vika ei kyllä ole Eolys-pumppuyksikössä, ja koska Eolysiä ei myöskään näy lattialla, veikkaisin että letku on ehjä. Pitää vielä tarkastaa ilmiselvät viat, eli onko Eolys-säiliössä ylipäänsä nestettä (tosin luulisi olevan kun se on alle vuosi sitten vaihdettu, jos on muistettu täyttää). Lisäksi voisi aika helposti tehdä tuon painetestin Eolys syöttöletkulle. Pitänee myös mennä autokauppiaalle valittamaan asiasta, mutta kun ei oikein hirveästi luottoa löydy korjaamoihin, niin vaihdetaanko vaan kolmatta kertaa Eolys-säiliötä autoon ja toivotaan parasta?

Sisältö:
Jos moottorinohjaus-ECUssa on vikakoodit P1434 ja P1435 sekä polttoaineen lisäaine-ECU:ssa vikakoodi FEB4, niin alla olevat tiedot ovat voimassa:

Ongelman alkuperä: Polttoaineen lisäaineputki tai polttoainesäiliö.

Toimenpiteet:
  • Korjaa polttoaineen lisäaineputki (riippuen alla olevan tarkastuksen tuloksista).
  • Vaihda polttoaineen lisäaineputki (riippuen alla olevan tarkastuksen tuloksista).
  • Vaihda polttoainesäiliö (riippuen alla olevan tarkastuksen tuloksista).

Vaadittavat osat:

1 lisäaineputki (osa nro riippuen ajoneuvon erityisvaatimuksista) (tarvittaessa).
1 polttoainesäiliö (osa nro riippuen ajoneuvon erityisvaatimuksista) (tarvittaessa).

Lue vikakoodit:

Jos moottorinohjain-ECU on vikakoodit P1434, P1435 ja polttoaineen lisäaine-ECU vikakoodi FEB4: Tämä tieto on voimassa. Jos vikakoodi FEB4 on puuttuva: Älä käytä tätä asiakirjaa.
Huom.: Vikakoodit saattavat olla mukana muiden vikakoodien kanssa.

Tarkastukset:

TÄRKEÄÄ: Poista vikakoodit polttoaineen lisäaine-ECU ennen tarkastusten aloittamista.

Tarkastus 1:
Tarkista polttoaineen lisäaineputken kunto ja liitännät:
Jos polttoaineen lisäaineputki on kytketty väärin, mutta ei vaurioitunut (katkennut, reikäinen, taivutettu): Suorita korjaus 1.
Jos polttoaineen lisäaineputki on vaurioitunut (katkennut, reikäinen, taivutettu): Suorita korjaus 2.

Jos ei ole poikkeavuuksia: Suorita tarkastus 2.
Tarkastus 2:
Tarkista polttoainesäiliön venttiilin avauspaine:

Jos dieselruiskun avauspaine on alle 100 mbar: Suorita korjaus 3.
Jos dieselruiskun avauspaine on yli 100 mbar: Älä käytä tätä asiakirjaa.

Korjaus:

Huom.: Suorita aina "lisätoimenpide" korjauksen jälkeen.

Korjaus 1:
Kytke polttoaineen lisäaineputki uudelleen.

Korjaus 2:
Vaihda polttoaineen lisäaineputki.

Korjaus 3:
Vaihda polttoainesäiliö.

Lisätoimenpide: Paineista polttoaineen lisäainepumpun kiertoa diagnostiikkatyökalulla (Korjaus ↦ Korjauspaketti ↦ Huolto-toimenpide ↦ Tyhjennys - täyttö - ilmaus ↦ Lisäaineen lisäämispiirin paineistus).

Huom.: Seuraa koko prosessia. Jätä "sytytys päälle" kunnes polttoaineen lisäainepumppu pysähtyy itsestään (Paineistus käynnissä).

« Viimeksi muokattu: 30.10.2024, 21:11:50 kirjoittanut jaakkohypi »

jaakkohypi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Lisään tähän vielä hyödyllisen linkin DiagnoseDanin sivustolle.

https://www.diagnosedan.com/most-popular-tsb-in-2022-psa-p1434-p1435-eolys-system/

Eolys säiliöyksikön vaihdon ei tosiaankaan pitäisi olla ensimmäinen toimenpide mitä tehdään, jos Eolys järjestelmä antaa vikakoodeja.

jaakkohypi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vika poistui huuhtelemalla EOLYSin syöttöventtiiliä paineilmalla ja (en keksinyt turvallisempaa liuotinta) dieselin jäänestoaineella. Ei tarvinnut ottaa muuta kuin EOLYS yksiköltä tankkiin päin lähtevän linjan liitin auki ja kytkeä täyttösarjan mukana tuleva letku suoraan siihen ja varovasti syöttää jäänestoa ja paineilmaa. Huom. Dieseltankin korkki kannattaa olla auki.

Huuhtelun jälkeen vikakoodien poisto Eolys ECUsta ja moottorinohjauksesta ja sitten "service action" ja replacement of diesel additive reseirvoir. Paineisti kyllä melko kauan, laskin että 8 minuuttia pumppu napsutteli, mutta lopulta tuli ok ja vikakoodit ei palautunut.

Itse suuttimen avautumispaineen mittaus ei onnistunut kunnolla, kun painemittareissa oli väärä skaala. Tuntui siltä että ilman kanssa suutin piti välillä painetta ja välillä ei, eli voi olla että korjauksen onnistuminen oli vaan tuurista kiinni. Vaikutti siltä että välillä linjassa pysyi 0,4 bar, ja välillä ei painetta ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2024, 13:05:23 kirjoittanut jaakkohypi »