Ongelma:Auto: 1989 309 XL Look 1,6 (XU52C, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 203 000 km).
Vasemman etupyörän navan kohdalta kuuluu auton liikkuessa jurisevaa tai ennemminkin matalahkoa hurisevaa ääntä (ei ujellusta), jonka voimakkuus kasvaa ja sävy hieman vaihtelee ajonopeuden mukaan. Käytetyllä vaihteella tai kytkin- ja jarrupolkimien painamisella ei ole vaikutusta ääneen (muuten kuin ajonopeuden muuttumisen kautta). Ääni kuuluu selvästi noin nopeudesta 30 km/h lähtien ja se muuttuu kovemmaksi kaarrettaessa oikealle (pienikin ratin kääntäminen vaikuttaa heti). Vasemmalle kaartamisen aikana ääni ei poikkea siitä, millainen se on suoraan ajettaessa. Vanteita ainakaan lyhyehkön (5 km) ajon jälkeen kokeiltaessa ei ole havaittavissa lämpötilaeroja puolten välillä eli kummatkin vanteet lämpenevät tasaisesti. Kokeilin myös varapyörällä, mutta ei ollut eroa äänessä, joten renkaasta tai vanteesta ääni ei aiheudu.
Ääni havaittiin suunnilleen sen jälkeen, kun talvirenkaat vaihdettiin kesärenkaisiin eli jo n. 2,5 kuukautta ja 6 500 km sitten... Ääni on ehkä vähitellen muuttunut hiukan kovemmaksi, ei kuitenkaan huomattavasti. Uudet etupyörän laakerit olen jo ostanut siltä varalta, että vika on pyöränlaakerissa, mutten tiedä, milloin tulee sopiva tilaisuus vaihtaa ne (auton on oltava ajossa joka päivä ja vara-autoa ei ole). Eipä tuo ole juuri ajamista häirinnyt, mutta olisi kuitenkin järkevää korjata ennen kuin laakeri leikkaa kiinni.
Paikallistin äänen vasemman etupyörän navan kohdalle nostamalla auton ylös pukeille. Käsin rengasta pyörittämällä ääntä ei saa kuuluviin, mutta vasta stetoskoopilla pyörän olkatuesta tai iskunvaimentimen yläpäästä kuuntelemalla voi havaita pientä rahinaa. Ääni tosin ei kuulosta mitenkään pahalta ja oikealtakin puolelta voi kuulla lähes vastaavan äänen. Äänen saa selvästi kuuluviin ja paikallistettua vasemmalle puolelle, kun autolla "ajaa" kumpikin etupyörä vuorollaan ilmassa (toisen ollessa paikallaan maassa; ks.
lukottoman tasauspyörästön toiminta) vaikkapa nopeutta 60-80 km/h (noudattaen erityistä varovaisuutta). Ei siis todellakaan ole epäselvyyttä siitä, kumman puolen pyörän pyöriessä ääni kuuluu. Mitään välystä ei ole havaittavissa, kun pyörää yrittää heilutella käsin.
Vaihteistoöljyt (oikeaa tyyppiä) on vaihdettu 6,5 kuukautta ja 13 000 km sitten ja öljyntaso ei ole siitä laskenut (tarkistettu). Samalla kertaa vaihdoin myös vetoakselien suojakumit ja vetoakselien öljytiivisteet vetopyörästöstä. Syynä vaihtoon oli, että nimenomaan vasemman uloimman vetonivelen suojakumi oli silloin päässyt rikkoutumaan ja päästänyt jonkin verran rasvaa ulos. Nivelen suojakumiin kiinnitin huomiota, koska auto narisi kuuluvasti, kun käänsi rattia vähän enemmän tai painoi kuljettajan puoleista etukulmaa alas (ilmeni siis myös tien epätasaisuuksissa ja auton ollessa paikallaan). Tarkempi selvittely ja äänen paikallistaminen auton alla paljasti tällöin tuon rikkinäisen suojakumin. Vetonivelen huolellisen pesemisen, rasvaamisen ja suojakumin vaihdon jälkeen ko. ongelma katosi täysin (iskunvaimentimet ja yläkääntölaakerit olivat siis tiettävästi kunnossa). Vetonivelessä ei mielestäni silloin tuntunut selvää välystä.
Olen melko varma, että vika on vasemmassa etupyörän laakerissa, mutta toisaalta mietityttää, josko ääni kuitenkin tulisi ulommasta vetonivelestä. Kuuntelemalla ei pysty erottamaan, kummasta ääni tulee. Alkuperäisillä vetoakseleilla on kuitenkin jo ajettu 203 000 km ja kun tuo ko. nivel ehti hiukan aikaa kärsiä rikkinäisestä suojakumistakin kuten edellä kerroin. Toisaalta äänen muuttuminen hiukankin rattia oikealle käännettäessä viittaisi mielestäni enemmän laakeriin. Ei vetoakseleitakaan viitsisi turhaan vaihtaa vielä, jos ovat kunnossa.
Sekin on tietysti mahdollista, että suojakumeja vaihtessani olen kiristänyt napamutterin hiukan kireämmälle kuin pitäisi, jolloin laakeri on vaurioitunut (ja ääni alkanut kuulumaan vasta n. 7 000 km kuluttua). Ilmoitettu kiristysmomentti on 265 Nm, mutta momenttiavaimen asteikko päättyy 210 Nm:n eli kiristin siihen ja hiukan päälle (en kuitenkaan hampaat irveessä). Tosin kummankin puolen napamuttereita on tullut käytettyä auki ongelmitta lukuisia kertoja jo aiemminkin, joten ehkä syy ei ole siinäkään.
En enää keksi mitään muuta keinoa laakerin tai vetoakselin vaihtamisen lisäksi, jolla saisin 100-prosenttisen varmuuden äänen aiheuttajasta (jos oletetaan, ettei vika ole vetopyörästössä). Menee hiukan hankalaksi, jos vaikka irrottaisi vetoakselin navasta ja yrittäisi saada jollain muulla tavalla kuin moottorin voimalla pyörän pyörimään 60 km/h... ;-) Jos vika on laakerissa, niin voisiko äänen saada edes hetkeksi muuttumaan selvästi, jos laakeriin yrittäisi suihkuttaa runsaasti jotain tunkeumaöljyä ja/tai jos avaisi ja kiristäisi napamutterin uudelleen (kokeilisi aluksi jättää vaikka hiukan löysemmälle)?
Ratkaisu:Nyt on vasemman laakerin vaihdosta kulunut nelisen kuukautta ja ajokilometrejä on sen jälkeen kertynyt n. 11 000. Toimitin itse autosta irrottamani olkatuen ja pyörännavan korjaamolle laakerin vaihtamista varten (irrotettiin vanha ja tilalle laitettiin uusi), jossa veloitettiin 0,5 tunnin työstä kohtuulliset 30 euroa.
Ylimääräinen ääni lähti pois laakerin vaihtamisen jälkeen, joten vika oli laakerissa. En valitettavasti saanut vanhaa laakeria itselleni tutkittavaksi, koska pyynnöstäni huolimatta korjaamo oli heittänyt sen vahingossa jo jätelavalle. Uusi FAG:n Kiinassa valmistettu laakeri maksoi 41,50 e Motonetissa:
http://www.motonet.fi/motonet/renderProductList.jsp?vehicleGroup=430&year=-1ALUSTA JA OHJAUS / PYÖRÄN LAAKERIT / ETUPYÖRÄN LAAKERISARJAT
SKF/FAG-laakerisrj PSA eteen 21-3014 309 1,4-1,9 SKF/FAG (1,4 jos akselimut M24x1,5) [1986 - 1993] 41,50 e
Laakerin mukana tuli lukkorengas ja vetoakselin napamutteri. Napamutteri tosin on uudempaa mallia (mutteri, lukitushattu ja sokka), joka ei sovi tämän auton vanhempaan vetoakseliin, joka vaatii perinteisen lyömällä lukittavan mutterin (jota mm. Motonet ei enää myy, vaan se pitää ostaa esim. Peugeotilta varaosanumerolla 3297 07 hintaan 8,50 e tai Citroenilta 4,80 eurolla). Napamutterin avainkoko on 35 mm, mutta yleisempi 36 mm:n hylsykin toimii.
Olkatuen irrotus on melko yksinkertainen toimenpide. Etujarrusatula ja etujarrulevy irti, vetoakselin napamutteri irti, alatukivarsi irti apurungosta (helpottaa pallonivelen irrotusta/asennusta), alapallonivel irti olkatuesta, raidetangonpää irti olkatuesta ja lopulta olkatuki irti iskunvaimentimesta. Olkatuen irrottamista iskunvaimentimesta helpottaa oleellisesti, mikäli jousta saa edes hiukan puristettua kasaan. Peugeotin tapa on käyttää kahta vaijeria, jotka pitävät jousen kasassa auton nostamisen jälkeen (voi korvata esim. kierretangoilla, jotka kulkevat etujoustintuen ylä- ja alapäissä olevien reikien läpi), mutta tavalliset jousipuristimetkin käyvät, vaikka ne eivät kunnolla mahdukaan ahtaaseen paikkaan. Joustintuen voi myös irrottaa kokonaan, jos se tuntuu helpommalta.
Joitakin kuvia aiheeseen liittyen löytyy
täältä.
Kerrottakoon vinkkinä niille, jotka eivät halua tai voi vaihtaa laakeria itse, että monella korjaamolla laakerin vaihto hoidetaan nykyään ilman osien irrottamista autosta käyttäen tarkoitukseen suunniteltuja työkaluja (usein mm. hydraulinen ulosvetäjä). Tällöin työ sujuu nopeammin, joten myös asiakkaalta veloitettavan summankin pitäisi olla pienempi. Laakerin vaihtamisen luulisi sujuvan 1-2 tunnissa, joten kokonaiskustannukset jäävät kohtuulliselle tasolle.
Toisen puolen laakerin vaihdan vasta sitten, kun siihen on tarvetta.