Kirjoittaja Aihe: 309 - Etujarrulevyt  (Luettu 10389 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
309 - Etujarrulevyt
« : 22.04.2010, 11:30:21 »
Auto: 1989 309 XL Look 1,6 (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 223 000 km).

Olisin tällä kertaa halunnut ostaa aivan halvimpia vaihtoehtoja (oletettavasti) laadukkaammat etujarrulevyt. Tunnettujen valmistajien luetteloissa on vielä 309:n jäähdyttämätöntä levyä tarjolla, mutta käytännössä tuotteiden tilaaminen voi olla tehty lähes mahdottomaksi. Samoja jarrulevyjä käytetään malleissa 106, 205, 206 ja 306 sekä Citroen-malleissa Saxo ja ZX, joten mistään kovin harvinaisesta osasta ei ole kyse.

Piti ensin tilata Boschin etujarrulevyt 0 986 478 046, joita Fixus-liike luettelossaan kauppasi hintaan 27,20 e/kpl, mutta osat olivat loppu maahantuojalta ja (kuulemma) ei saa enää tehtaaltakaan. Boschin luettelo näyttää vielä saatavuustilanteeksi normaalia, joten levyjä olisi pitänyt olla vielä saatavilla (jos tuote olisi poistumassa, olisi siitä luettelossa merkintä). Kenties maahantuoja vain on haluton toimittamaan osaa.

Brembon luettelon mukaan sopiva etujarrulevy olisi 08.2985.10 (vaikkakin Fixus-liikkeillä käytössä oleva järjestelmä virheellisesti tarjoaa 309:ään 405:n osaa 08.2985.20), mutta sitäkään ei saanut tilattua.

ATE:n osanumero etujarrulevylle on 24.0110-0187.1, mutta eipä saanut sitäkään (jälleen kerran luulen, ettei maahantuojalla riitä kiinnostusta, vaikka osia tehtaalta saisikin). Lisäksi aiemmin tuotevalikoimassa olivat (nyt käytössäni olevat) uritetut Powerdisc-jarrulevyt 24.0310-0187.1, mutta niitä ei löydy enää edes ATE:n luettelosta. Tosin Koivusen "tuning-jarrulevyluettelo" (linkki) listaa ne tuotenumerolla 491-2031-2, mutta luettelo taitaa olla vuodelta 2005.

EBC:llä on tarjota autoon sekä tavallista jarrulevyä D115 (US Partsilla 50 e/pari ja Englannissa n. 18 e/kpl) että uritettua mallia GD115 (US Partsilla 134 e/pari, Englannissa n. 50 e/kpl), mutta niiden toimitusaika Suomesta tilattuna on n. kuukauden. Ulkomailla osat maksavat selvästi vähemmän (ja toimitusaika on n. viikko), mutta vastaavasti esim. Englannista tilattaessa rahtikuluja kertyy niin paljon, että kokonaishinta ei muodostu kovin paljon edullisemmaksi, mikäli ei tilaa kerralla suurempaa erää.

Alkuperäinen kahden jarrulevyn sarja 4246 A5 maksaa Peugeotilla 78,00 e (todennäköisesti tehdastilaustuote).

Motonet myy jarrulevyä 22-5058 hintaan 11,90 e/kpl. Fixus-liikkeestä todennäköisesti vastaavan tuotteen 491-2031 (Koivunen) voi ostaa hintaan 15,10 e/kpl (alennuksen jälkeen hinta samalla tasolla Motonetin kanssa). Tuotteiden valmistajista ei ole tietoa myyjällä tai edes maahantuojalla, vaan merkit vaihtelevat eräkohtaisesti (samoin varmaan laatukin).

Kenties jonkin muun valmistajan levyjä olisi vielä saanut Suomestakin tilattua, mutta en enää jaksanut soitella tarvikeliikkeitä ja maahantuojia läpi. Koska yritykseni ns. laadukkaiden jarrulevyjen hankkimisesta kohtuuhintaan lyhyellä toimitusajalla kariutui, tilasin Fixukselta halpislevyt, joita on heti varastossa. Jarrupaloiksi valitsin oletettavasti laadukkaat Ferodot (481-FSL455, 25 e/sarja).
« Viimeksi muokattu: 05.11.2011, 13:21:19 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

proffa

  • Vieras
Vs: 309 - Etujarrulevyt
« Vastaus #1 : 24.04.2010, 12:13:52 »
Auto: 1989 309 1,6 GR (Weber 32/34, 230 000 km).

Hieman samanlaista murhetta on minullakin, samanlaisessa autossa. Edellinen omistaja oli vaihdattanut juuri ennen autonsa luovutusta uudet etujarrulevyt, taisivat olla Motonetistä. Totesin heti ensimmäisessä jarrutuksessa, että etujarrut jumputtavat. Mittasin levyistä heitot ja totesin, että ne ovat kohtuullisen suorat, heittoa oli maksimissaan muistaakseni 0,2 mm. Käytin levyt kuitenkin hionnassa ja vaihdoin uudet palat. Hetken vaiva oli poissa, palaten kuitenkin n. 5000 ajokilometrin jälkeen. Diagnoosi oli, että levyjen materiaalissa on paikoitellen eroa, mikä aiheuttaa jarrupalojen epätasaisen pidon. Tähän viittaa myös se, että jumputus ei tunnu jarrupolkimessa. Nyt täytyisikin löytää laadukkaat levyt. Olenkin ajatellut alkuperäisiä, joita pitäisi kuulemma kyllä saada tilauksesta. Kuulin kylläkin, että alkuperäisetkään eivät enää nykyään olisi alkuperäisiä, vaan jotkut tarvikelevyt, tiedä sitten? Bremboja jos saisi, niin ostaisin mielelläni, jos vain hinta ei ole ihan mahdoton.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Etujarrulevyt
« Vastaus #2 : 24.04.2010, 16:06:13 »
Jarruosien valmistajia.

Fremaxilta löytyy kahta eri vaihtoehtoa ko. automallille:

Lainaus
Especifications: BD4689
Type: Brake Disc   
Hub: Without Hub
Braking Surface: Solid   
A, External Diameter, 247.00 mm
TH, Braking Thickness, 10.00 mm
Min TH, Minimun Thickness, 8.00 mm
B, Height, 34.00 mm
C, Central Hole Diameter, 66.00 mm
E, Qty of Fitment Holes, 4

Lainaus
Especifications: HP4689
Type: High Performance   
Hub: Without Hub
Braking Surface: Solid   
A, External Diameter, 247.00 mm
TH, Braking Thickness, 10.00 mm
Min TH, Minimun Thickness, 8.00 mm
B, Height, 34.00 mm
C, Central Hole Diameter, 66.00 mm
E, Qty of Fitment Holes, 4

Muuten siis samanlaisia, mutta toinen kuuluu High Performance -sarjaan (lisätietoja).

Kaha näyttää olevan maahantuoja Suomessa, joten noita pystynee tilaamaan. Tuskin kuitenkaan varastossa on edes maahantuojalla.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2011, 20:19:37 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 649
Vs: 309 - Etujarrulevyt
« Vastaus #3 : 24.04.2010, 20:58:36 »
Pari vuotta sitten asensin aiheenmukaiset jarrulevyt autooni, QH:n valmistamana. Ovat kestäneet normaalisti käyttöä, eivätkä täristä. 405:ssä nuo levyt toki pääsevät 309-mallia helpommalla, kun ovat takajarruissa.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

J-PR

  • Vieras
Vs: 309 - Etujarrulevyt
« Vastaus #4 : 25.04.2010, 09:10:22 »
Kaha näyttää olevan maahantuoja Suomessa, joten noita pystynee tilaamaan. Tuskin kuitenkaan varastossa on edes maahantuojalla.

Varmaan HP-sarjaa joutuu tilaamaan kauempaa mutta peruslevyjä lienee maahantuojan varastossa, ainakin 106 levyjä oli saatavissa lähiliikkeeseen vajaan päivän toimitusajalla (melasalmi vantaalla, autoasi ketjua nykyisin).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Etujarrulevyt
« Vastaus #5 : 29.05.2011, 15:42:27 »
Laitan tähän hieman tietoa liittyen vuosi sitten tehtyyn jarruosien hankintaan ja vaihtoon, josta voi lukea aiemmista viesteistä. Uusien Masterparts-etujarrulevyjen paksuus oli 10,2 mm (minimi 8,0 mm) ja Ferodo-jarrupalojen kokonaispaksuus 17,3 mm, josta kitkapinnan osuus 12,8 mm. Vuoden ja 26 192 km ajon jälkeen etujarrulevyjen paksuus oli 9,7 mm ja jarrupaloissa kitkapintaa oli kaikissa jäljellä n. 10 mm (palat ja levyt olivat kuluneet erittäin tasaisesti).

Heittoa vanhoissa jarrulevyissä oli 0,06/0,09 mm (vasen/oikea) mitattuna n. 5 mm päästä levyn ulkoreunasta. Pyörännavoissa heittoa oli 0,03/0,03 mm, uusissa jarrulevyissä asennuksen jälkeen 0,04/0,06 mm ja 200 km:n ajon jälkeen 0,04/0,05 mm.

Masterparts-etujarrulevyt (Koivunen 491-2031):

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





Ferodo FSL455 -etujarrupalasarja (Girling-etujarruihin) ja asennussarja (Koivunen 484-1213):





Palojen taustapinnalla näkyy värinää/kitinää ehkäisevä pinnoite.

Joitakin kuvia asennukseen liittyen:



Jarrusatulan lisäksi pyörännapa on hyvä puhdistaa mahdollisesta ruosteesta ennen jarrulevyn asennusta. Navan puhdistamista varten on tehty omiakin laikkoja, mutta hoituu homma muillakin vastaavilla puhdistus- tai teräsharjalaikoilla, jotka eivät kovin helposti poista muuta kuin pinnalla olevan ruosteen (tärkeää). Porakoneen päähän kiinnitettäväkin käy hyvin. Itse olen sopivalla aineella rasvannut navan ja levyn välisen pinnan ennen jarrulevyn asentamista, joka ehkäissyt ruostumista sen verran, että jatkossa puhdistukseksi on riittänyt teräsharjaus käsin. Osa ohjeista kieltää navan rasvaamisen, mutta sen voi tehdä, kunhan käyttää kohteeseen soveltuvaa rasvaa ja riittävän ohuelti, jottei se aiheuta epätasaisuutta ja siten jarrulevyyn heittoa. Kuvassa olevassa navassa on rasvaa ehkä vähän liikaakin (vaikkei silti kovin paksulti) ja ennen asennusta pyyhinkin siitä osan pois.





Jarruosien voitelusta löytyy aiempaa keskustelua, joten ei siitä sen enempää tässä yhteydessä.

Huom! Napamutteria ei ole kuvissa vielä lukittu, koska jarruosien vaihto tehtiin vetoakselien vaihdon yhteydessä ja mutteri kiristettiin vasta lopuksi (painon ollessa pyörän päällä) oikeaan momenttiin ja lukittiin lyömällä (ks. viimeinen kuva).
« Viimeksi muokattu: 29.05.2011, 16:03:49 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 056
Vs: 309 - Etujarrulevyt
« Vastaus #6 : 31.05.2011, 13:02:49 »
Noillahan päästelee taas 10 vuotta. Itse olisin vielä maalannut levyn ulkoreunan ja sisäreunan sinkillä ja kuumakesto maalilla niin eivät lähde heti muodostamaan sitä ruostereunaa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Etujarrulevyt
« Vastaus #7 : 03.06.2011, 07:22:06 »
Maalattuahan nuo tulikin, mutta tosin en ulkokehää maalannut ja sisäkehänkin rajasin keskiosaan. Kokeeksi laitoin tällä kertaa Kent Stainless HCR -maalia, jota sattui olemaan pullollinen käytössä. Käytännössä noissa ei vain tahdo mikään maali kunnolla kestää kovin pitkään ja toisaalta ulkonäön kannalta onneksi aluvanteet ovat sen verran pienet ja umpinaiset, etteivät ruosteisetkaan levyt pahemmin näy.

Kun noita nyt vuoden kuluttua asennuksesta tarkastelin, niin maali on pysynyt oikeastaan aika hyvin kiinni, mutta eiköhän se siitä lopulta irtoa/kulu pois kuten aiemmatkin maalit.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info