Ongelma:
Auto: 1991 405 1,9 GRI (VF315 BDD270 399 xxx, 166 000 km)
Tänään tyttären käytössä oleva autovanhus ei lähtenytkään pihasta käyntiin. Asiaan syvennyttyäni, jouduin toteamaan kipinän olevan hukassa. Lueskelin täällä foorumilla juttuja ja ilmeisesti tyypillisimmät vikakohteet ovat pyörimisnopeusanturi ja sytytysyksikkö. Muutama ongelma asian hahmottamisessa edelleen on. Ensinnäkin missä kyseinen yksikkö sijaitsee? Onko se osana puola? Toisaalta ongelmana on piirikaavioiden runsaus, Alfamerin kirjassa on kuvattu 8 erilaista versiota sytytysjärjestelmistä. Kone on 1,9 l, yksipisteruiskulla ja virranjakajalla, joten kaavioita pystyy rajaamaan osan pois, mutta vielä jäi muutama, joista veikkaan että oikea olisi XU9M/Z .
Niin ja muuten puolan alla liittimet olivat 3+2+2 , joista viimeinen 2-napainen oli tyhjänä. Niin ja kun virrat laittaa päälle, pa-pumppu surahtaa kuten ennenkin ja samanaikaisesti puolalle yhteen johtimeen tulee jännite.
Ratkaisu:
Vika löytyi. Kyseessä oli moottorin asentotunnistin vauhtipyöräkotelossa (YKK-anturi) eli tulihan ostettua puola/sytkäohjaus turhaan purkamolta. Täytyy hämmästellä puolan alhaista vastusarvoa (0,6 ohm), joka hieman johti harhaan vianhaussa.