Kirjoittaja Aihe: 309 - Nokka-akselin epänormaali kuluminen (XU5)  (Luettu 27334 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Auto: 1989 309 1,6 XL Look (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 3-ovinen, DAM 4260/08.07.1988, 170 000 km).

Osa 1:

Avasin 309:n konetta venttiilivarren kumien vaihtoa varten. Hämmästys oli suuri, kun huomasin 4. sylinterin pakonokan olevan huomattavasti muita kuluneempi. Eroa muihin pakonokkiin karkeasti työntömitalla mitattaessa on ainakin 2 mm ja silmälläkin sen näkee selvästi, kun nokan pää on muodoltaan niin erilainen. Vastaavasti paininkuppi oli kulunut selvästi muita enemmän eli sormealla kokeiltaessakin tuntui selvä reunus kuluma-alueen ympärillä. Silmämääräisesti tarkasteltuna muut nokat ja paininkupit olivat kuluneet normaalisti alhaiseen kilometrimäärään nähden.

Venttiilivälykset olivat muistaakseni n. 0,25 mm (imu) ja 0,45 mm (pako) lukuun ottamatta tuota kulunutta, jossa välys oli 0,50 mm. Haynesin ilmoittamat ohjearvot ovat 0,15-0,25 mm (imu) ja  0,35-0,45 mm (pako). Autodata taas sanoo, että 0,20 mm ja 0,40 mm...

Kyseisessä koneessahan menee voiteluputki nokka-akselin yläpuolella ja nokkien kohdalla on pienet reiät. En vielä ole ehtinyt tutkia, josko tuo putki olisi tukossa 4. sylinterin pakonokan kohdalta. Lähtevätkö putken päiden muoviset (?) "liitinosat" irti vetämällä tai kiertämällä siten, että sen saa vielä ehjänä kasaankin puhdistuksen jälkeen? Kunhan kone on taas joskus kasassa, niin ajattelin testata tuon voitelun toimivuuden kierrättämällä konetta startilla venttiilikoppa auki, jolloin pitäisi ainakin näkyä, mikäli tuo putki on tukossa.

Edelleen hämmästyttää, mikä on aiheuttanut tuon yhden nokan epätavallisen suuren kulumisen, kun ajokilometrimääräkin on niin alhainen, öljyt on vaihdettu ajallaan, käytetty vain hyvälaatuisia öljyjä ja ajotapakin on ollut sivistynyt. Ehkä tuo mainittu voiteluputki on mennyt tukkoon kyseisen nokan kohdalta? Käyntiäänessä tai moottorin toiminnassa en ole mitään erikoista huomannut, mutta vauriohan on syntynyt luultavasti vähitellen.

Osa 2:

Ostin purkamolta alkuperäistä mitoitukseltaan vastaavan ehjän nokka-akselin ja yhden paininkupin kuluneen tilalle (yht. 80 e). Mitään voiteluongelmaa en havainnut (öljyä tuli kanavista hyvin konetta käynnistinmoottorilla pyöritettäessäkin). Autolla on nyt ajettu remontin jälkeen n. 37 000 km, eikä ole tullut sen jälkeen tarkastettua tilannetta.

Kuvissa auton alkuperäinen nokka-akseli ja kulunut 4. sylinterin pakonokka:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





Vertailun vuoksi 1. sylinterin kunnossa oleva pakonokka:



Purkamolta ostettu käytetty nokka-akseli (1. kuvassa ylimpänä) ja alkuperäinen kulunut nokka-akseli, kuvissa ehjät nokat vertailussa. Purkamolta ostettu nokka-akseli lienee mitoiltaan/ominaisuuksiltaan vastaava kuin auton alkuperäinenkin, vaikka onkin ulkonäöltään hieman erilainen. Alkuperäisessä akselissa nokkien ja laakeripintojen reunat on viistetty, kun taas toisessa nokka-akselissa ne ovat suorat:





4. sylinterin pakonokat vierekkäisissä kuvissa, vasemmalla näkyvässä alkuperäisessä nokka-akselissa pakonokka on kulunut:





4. sylinterin pakoventtiilin kulunut paininkuppi:

« Viimeksi muokattu: 16.11.2015, 02:06:33 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 309 - Nokka-akselin epänormaali kuluminen (XU5)
« Vastaus #1 : 15.05.2006, 12:35:04 »
XU-koneet tuntuvat olevan melkoisia nokkasyöppöjä, ilmeisesti juuri tuon voiteluputken takia. Olen itse nähnyt jo neljä nokkaa, kaikki kuluneet samalla lailla, kahdesta oli molemmat reunimmaiset nokat n. 1,5-2mm pyöristyneet. Romuttamolta kyselin kerran ehjää nokkaa, sanoivat siellä ettei ole - kaikista järkiään reunimmaiset nokat pyöreinä.

Voiteluputken saa kyllä purettua ja kasattua ja osat lähtee ihan vetämällä irti (tiukimpia pitää varovasti pyöritellä). Tuntuu ettei ne muoviosat oikein kestä öljyä, ainakin yksi voiteluputki minulla oli muoviosiltaan niin haperoa että murtui käsiin jo irrotettaessa. Muistaakseni sportpugin puolella joku oli porannut niitä voiteluputken reikiä pikkasen suuremmaksi, olisko ollu 1,5mm terällä. Kansiremontissa se kannessa oleva öljynsuodatin kannattaa vaihtaa tai poistaa. Mulla se oli jo täysin repeillyt ja veikkaan että ne suodattimen verkon palaset ovat tukkineet sen voiteluputken.

TiiviTaavi

  • Vieras
Vs: 309 - Nokka-akselin epänormaali kuluminen (XU5)
« Vastaus #2 : 15.05.2006, 23:15:18 »
Taitaa olla 309 tyyppivika huonosti karkaistu nokka. Mulla oli öljyputki toisesta päästä täynnä metallipurua, mikä näytti tulleen yhdestä täysin pyöreäksi kuluneesta nokasta. Kumpi sitte oli ensin muna vai kana? Pieni tukos kertaantunu irronneesta metallista? Kuluneen nokan kohdalta menee myös kuppi montulle, mikä joutaa vaihtoon.

Nokkia saa kyllä purkaamolta, mutta ovat melkoisen kalliita. 70 - 100 € ja kupit 10 - 20 € kappale.

Jos/kun rupeat purkamaan niin ole erittäin varovainen miten avaat ja kiristät muttereita. Ite sain nokkapyörän pultin poikki, laakerikannen mutterin ja pultin kierteet rikki yms. Noita 7 millin kansipultteja saa sitte ranskasta tilaamalla luonnollisesti...

Muista vaihtaa tulpat remontin jälkeen. Karstoittuvat melkoisesti viallisen nokan sylinterin kohdalta.

Ai niin. Pieni remonttivinkki, jos haluut säästää vähän aikaa. Jakohihnaa ei ole välttämätön pakko irroittaa. Nokkapyörän voi siirtää sivuun hihnoineen ja laittaa vaikka rautalangalla kiinni hihnakoteloon ettei ajotusmerkki karkaa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Nokka-akselin epänormaali kuluminen (XU5)
« Vastaus #3 : 06.08.2009, 00:34:19 »
Yhdistin tähän aiempaan viestiketjuuni nokka-akselin kulumista koskevan keskustelun, koska se sopii paremmin tämän jatkoksi. Nokka-akseleiden eroista juttua on edelleen toisessa viestiketjussa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6403.0

Jos nokka ei ole kohtuuttomasti kulunut niin R-koneistus Keravalla hioo sen kuntoon 70e:lla ja mitään muuta nokkaa siihen ei kannata laittaa kuin sen XU52C:n niin hienosti toimiva kone toi alunperin on.

Oletko mitannut paljonko nokasta on lähtenyt materiaalia, joskus nokka saattaa näyttää hyvinkin kuluneelta mutta materiaalia on kateissa vain alle 1mm ja tommonen on helppo hioa kuntoon.

Kaksi 505:n nokka-akselia olenkin tuolla hionut (mallin mukaan viritysnokka-akselin mittoihin). Tosin paikalleen asennetusta lähti yksi nokka niin selvästi kulumaan, että pitää käyttää akseli siellä uudelleen täytettävänä ja hiottavana, kunhan auton ottaa taas käyttöön.

Tuossa 1. viestissä on jonkinlainen mittaustulos kulumasta (n. 2 mm), mutta otin muistaakseni tarkempiakin mittoja ja kuviakin, kunhan löytäisi ne jostain...
« Viimeksi muokattu: 06.08.2009, 00:38:21 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Nokka-akselin epänormaali kuluminen (XU5)
« Vastaus #4 : 19.05.2012, 14:41:51 »
Hämmästys oli suuri, kun huomasin 4. sylinterin pakonokan olevan huomattavasti muita kuluneempi. Eroa muihin pakonokkiin karkeasti työntömitalla mitattaessa on ainakin 2 mm ja silmälläkin sen näkee selvästi, kun nokan pää on muodoltaan niin erilainen. Vastaavasti paininkuppi oli kulunut selvästi muita enemmän eli sormealla kokeiltaessakin tuntui selvä reunus kuluma-alueen ympärillä. Silmämääräisesti tarkasteltuna muut nokat ja paininkupit olivat kuluneet normaalisti alhaiseen kilometrimäärään nähden.

Nyt 274 000 km:n kohdalla eli 105 000 km nokka-akselin vaihdon jälkeen mittailin aiemmin asentamaani "uutta" nokka-akselia. Kaikki muut nokat olivat kunnossa (n. 46,35 mm), mutta jälleen 4. sylinterin pakonokka oli sen verran muita kuluneempi (n. 45,10 mm), että sen huomasi jo nokan muodosta ja kulumajäljistä. Aiemmasta nokka-akselista sama nokka oli viimeksi kulunut 44,00 mm:iin, mutta ajokilometrejäkin oli tuolloin melkein 170 000.

Vieläkään ei ole tietoa siitä, mikä juuri tuon saman nokan kulumisen on aiheuttanut nyt jo kahden nokka-akselin kohdalla. Öljyä oli venttiilikoneiston kantta avattaessa ko. nokka-akselin kohdan altaassa samalla tavalla kuin muissakin ja venttiilikoneiston voiteluputki vaikutti olevan auki.

Voiko kuluminen johtua venttiilijousesta (asennettu jo tehtaalla vääränlainen tai on käytössä muuttunut jäykemmäksi - onko edes mahdollista, kun nuohan yleensä taitavat ennemminkin löystyä käytössä)? Paininkupin vaihdoin viimeksi nokka-akselin kanssa (tosin käytettyyn) ja siinä oli nyt hieman kulumajälkiä, muttei kuitenkaan sellaista selvää kulumaa kuten aiemmin:

Vastaavasti paininkuppi oli kulunut selvästi muita enemmän eli sormealla kokeiltaessakin tuntui selvä reunus kuluma-alueen ympärillä.

Onko 4. sylinterin pakonokka jotenkin muita selvästi kovemmalla rasituksella?
« Viimeksi muokattu: 19.05.2012, 14:45:18 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 309 - Nokka-akselin epänormaali kuluminen (XU5)
« Vastaus #5 : 19.05.2012, 19:53:29 »
Paininkupin vaihdoin viimeksi nokka-akselin kanssa (tosin käytettyyn) ja siinä oli nyt hieman kulumajälkiä, muttei kuitenkaan sellaista selvää kulumaa kuten aiemmin...

Syy mitä todennäköisimmin on tässä. Kulumajäljet paininkupin tasopinnassa romahduttavat öljykalvon.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Nokka-akselin epänormaali kuluminen (XU5)
« Vastaus #6 : 20.05.2012, 13:10:27 »
Tuo viimeksi ehjän nokka-akselin kanssa asentamani "uusi" käytetty paininkuppi oli siis muistaakseni silloin asennusvaiheessa ihan hyväkuntoinen (vastaavassa kunnossa kuin muutkin). Jos paininkupin kuluminen saa aikaan nokan kulumisen, niin mikä on kahdesti aiheuttanut paininkupin kulumisen? Kannessa oleva öljyallaskin on yhteinen vierekkäisten nokkien kanssa ja silti vain pakonokka on aina kulunut. Öljyinä on aina käytetty hyvälaatuisia öljyjä (ainakin viimeiset 150 000 km Mobilia), vaihdot tehty n. 10 000 km:n välein tai useamminkin ja öljy ei ole koskaan päässyt vähiin moottorista. Toki tuo viimeksi asentamani nokka-akseli ja paininkuppi olivat kummatkin käytettyjä ja siten jo jonkin verran valmiiksi kuluneita verrattuna autoon tehtaalla asennettuihin alkuperäisiin osiin.

Kuvissa nokka-akseli ja kulunut 4. sylinterin pakonokka:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.







Vertailun vuoksi 1. sylinterin kunnossa oleva pakonokka:



4. sylinterin vierekkäiset paininkupit (vasemmalla kulunut):

« Viimeksi muokattu: 20.05.2012, 15:12:58 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 309 - Nokka-akselin epänormaali kuluminen (XU5)
« Vastaus #7 : 20.05.2012, 16:31:27 »
Selkeä ns. pitting vaurio. Joko paininkupin pinta ollut kulunut, naarmuilla ja epätasomainen ja/tai paininkupin poraus kannessa kulunut epäpyöreäksi/kartioksi. Tarkista paininkupin porauksen kunto sylinterinkannessa.

Nokka-akselin pää on vino - muutaman kulmaminuutin ja nokan keskikohta sivussa pininkupin porauksen pyörähdyskeskiöstä, tyypillisesti jopa millin pari. Muuttaen kitkaparia liukukitkasta vierintäkitkan suuntaan eli paininkuppi pyörähtää epäkeskeisen kitkavoiman ansiosta.