Auto: 1989 309 1,6 XL Look (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 3-ovinen, DAM 4260/08.07.1988, 170 000 km).
Osa 1:
Avasin 309:n konetta venttiilivarren kumien vaihtoa varten. Hämmästys oli suuri, kun huomasin 4. sylinterin pakonokan olevan huomattavasti muita kuluneempi. Eroa muihin pakonokkiin karkeasti työntömitalla mitattaessa on ainakin 2 mm ja silmälläkin sen näkee selvästi, kun nokan pää on muodoltaan niin erilainen. Vastaavasti paininkuppi oli kulunut selvästi muita enemmän eli sormealla kokeiltaessakin tuntui selvä reunus kuluma-alueen ympärillä. Silmämääräisesti tarkasteltuna muut nokat ja paininkupit olivat kuluneet normaalisti alhaiseen kilometrimäärään nähden.
Venttiilivälykset olivat muistaakseni n. 0,25 mm (imu) ja 0,45 mm (pako) lukuun ottamatta tuota kulunutta, jossa välys oli 0,50 mm. Haynesin ilmoittamat ohjearvot ovat 0,15-0,25 mm (imu) ja 0,35-0,45 mm (pako). Autodata taas sanoo, että 0,20 mm ja 0,40 mm...
Kyseisessä koneessahan menee voiteluputki nokka-akselin yläpuolella ja nokkien kohdalla on pienet reiät. En vielä ole ehtinyt tutkia, josko tuo putki olisi tukossa 4. sylinterin pakonokan kohdalta. Lähtevätkö putken päiden muoviset (?) "liitinosat" irti vetämällä tai kiertämällä siten, että sen saa vielä ehjänä kasaankin puhdistuksen jälkeen? Kunhan kone on taas joskus kasassa, niin ajattelin testata tuon voitelun toimivuuden kierrättämällä konetta startilla venttiilikoppa auki, jolloin pitäisi ainakin näkyä, mikäli tuo putki on tukossa.
Edelleen hämmästyttää, mikä on aiheuttanut tuon yhden nokan epätavallisen suuren kulumisen, kun ajokilometrimääräkin on niin alhainen, öljyt on vaihdettu ajallaan, käytetty vain hyvälaatuisia öljyjä ja ajotapakin on ollut sivistynyt. Ehkä tuo mainittu voiteluputki on mennyt tukkoon kyseisen nokan kohdalta? Käyntiäänessä tai moottorin toiminnassa en ole mitään erikoista huomannut, mutta vauriohan on syntynyt luultavasti vähitellen.
Osa 2:
Ostin purkamolta alkuperäistä mitoitukseltaan vastaavan ehjän nokka-akselin ja yhden paininkupin kuluneen tilalle (yht. 80 e). Mitään voiteluongelmaa en havainnut (öljyä tuli kanavista hyvin konetta käynnistinmoottorilla pyöritettäessäkin). Autolla on nyt ajettu remontin jälkeen n. 37 000 km, eikä ole tullut sen jälkeen tarkastettua tilannetta.
Kuvissa auton alkuperäinen nokka-akseli ja kulunut 4. sylinterin pakonokka:
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Vertailun vuoksi 1. sylinterin kunnossa oleva pakonokka:
Purkamolta ostettu käytetty nokka-akseli (1. kuvassa ylimpänä) ja alkuperäinen kulunut nokka-akseli, kuvissa ehjät nokat vertailussa. Purkamolta ostettu nokka-akseli lienee mitoiltaan/ominaisuuksiltaan vastaava kuin auton alkuperäinenkin, vaikka onkin ulkonäöltään hieman erilainen. Alkuperäisessä akselissa nokkien ja laakeripintojen reunat on viistetty, kun taas toisessa nokka-akselissa ne ovat suorat:
4. sylinterin pakonokat vierekkäisissä kuvissa, vasemmalla näkyvässä alkuperäisessä nokka-akselissa pakonokka on kulunut:
4. sylinterin pakoventtiilin kulunut paininkuppi: