Ongelma:
Auto: 1987 205 1,4 XR (TU3).
Heräsi tuossa ajatus, että kuinka paha rasti olisi päivittää karvalakkimallin mittaristo esim. XS -mallin vastaavaan? Päällimmäinen ajatus on, että voisin tällöin heivata autossa olevan ruman jälkiasennuslämpömittarin hiiteen, mutta säilyttäisin silti mahdollisuuden seurata lämpöjä.
Onkohan johdotus jo olemassa valmiina ja sopivatko XR:n liittimet ylipäätään XS:n mittaristoon? Termostaattikotelosta nyt ainakin pitää toinen lämpötilakytkin vaihtaa anturiin, mutta tuleekohan kierroslukutieto suoraan sisään? Sisätiloissa riittää varmaan itse mittariston ja sen ympärillä olevan kehyksen vaihto?
Aiheesta ei hirveästi löydy tietoa internetistä, mutta ehkä joku on tällaisen muutoksen tehnyt?
Ratkaisu:
Vihdoinkin löytyi luovuttaja-XS, josta sain tarvittavat osat ja pääsin testaamaan homman käytännössä.
Vaihto on siis mahdollinen ja melko helppokin. Tarvittavat osat ovat XS-mittaristo, sen päällysmuovi kolikkolokeroineen, kojelaudan johtosarja ja mittarin lämpöanturi. Digikello kehyksineen jos haluaa pitää kellonajan näkyvissä. W1,2 W -polttimoita n. 20 kpl jos haluaa samalla vaihtaa kaikki sisustan merkkilamput. (Mittaristoon 16 kpl, lämmityslaitteelle 2 kpl + kello ja tupakansytytin)
Kojelaudan johtosarja pitää vaihtaa siksi, että mittaristojen liittimet ovat eri kokoiset, ja niitä on XS:n mittaristossa yksi enemmän. Lämpöanturi menee suoraan ylemmän lämpötilakytkimen paikalle termostaattikoteloon ja toimii ilman johtosarjamuutoksia. Digikellonkin saa suoraan paikalleen, koska XS:n johtosarjassa tulee sille liitin.