Kirjoittaja Aihe: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)  (Luettu 63598 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

maximus

  • Vieras
307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« : 24.05.2009, 00:04:14 »
Auto: 2004 307 SW 1,6 (TU5JP4, 120 000 km).

Pitäisi vaihtaa jakohihna, mutta millaiset merkit siellä on vai laitetaanko tappeja johonkin? Muihin merkkeihin hihnoja tullut vaihdeltua, muttei Peugeotiin.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #1 : 24.05.2009, 10:29:11 »
Kannattaa selvittää merkkihuollosta tai service boxista mikä on oikea jakohihnasarja autoosi. Valmistenumero jolla juuri kyseiseen autoon löytyy servicestä oikeat osat.

Alkup. 1.6 16v paketti (ovh. hinta peugeot)
0831L6 TU5JP4 moottorinumeroon 1 806 404 saakka 127 €
0831L2 TU5JP4 alkaen moottorinumerosta 1 806 405 122 €
Peugeot 3008 hybrid

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #2 : 24.05.2009, 19:50:06 »
Tappeja siellä on... En muista oliko muita merkkejä. Ihan peruskauraa jos on ennenkin noita vaihdellut. Autodatasta näkis noi tapit... Jos jaksaisi.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #3 : 05.08.2009, 18:43:42 »
Tietääkö kukaan missä on ajoitusmerkki kampiakselille kyseisessä biilissä. Nokka-akseleissa on reiät tapeille ja löytyy joo mut entäs alapää. Ilmeisesti vauhtipyörällä reikä tapille mutta kun ei löydy.

Kampiakselin tapin paikka on melko varmasti sama kuin 8 venttiilisessä TU-koneessa. Eli 6mm reikä löytyy ahtaasta paikasta lohkosta ns. vauhtipyörän takapuolelta. Pieni reikä nurkassa. Pitäisi melkein olla kuva, hankala selittää.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

maximus

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #4 : 02.11.2009, 20:59:53 »
Nokan reiät ihan helpot, esim. poranterät sopii. Vauhtipyörä on hankala paikka, öljynputsarin paikkeilla. Sopii esim. kuusiokoloavain (pitkä).

jk_single

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #5 : 01.03.2011, 15:23:13 »
Auto: 2005 307 SW 1,6 (82 000 km).

Tulipa vaihdettua hihnaa (151 e merkkiliikkeestä), mutta ajoitus jäi vähän mysteeriksi. Ongelmat:

1. Löydäppä se vauhtipyörän lukitusreikä, voi juma. Aivan uskomaton suunnittelumoka, no löytyhän se vissiin pienen peltitulpan peittämänä.
2. Koitappa saada se 6mm kupariputkesta tehty kiepura siihen vauhtipyörän reikään, no tarpeeksi kun pyörittää niin löytyy.
3. Ajoitus puoli reikää (nokkapyörissä) pielessä tehtaan jäljiltä, tai jotain häikkää vauhtipyörän lukituksessa?
4. Uusi hihnahan meni tietysti just samalla paikalle, eli ajoitus yhtä paljon "pielessä". Olisiko kampiakselin pyörää voinut siirtää, on ymmärtääkseni kiilalla ohjattu?

Hihna oli vielä ihan hyvä ja säädettävä kiristinrulla kuin uusi mutta sitä toisesta rullasta oli tullut rasvaa pihalle ja kuullosti jo aika "kuivalle", olisikohan kestänyt enää 35 000 km?

micco

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #6 : 29.10.2012, 13:37:00 »
Kirjoitetaanpa tänne ohjeet kun on tuoreessa muistissa.

Nosta apukuskin rengas ilmaan ja poista sisälokasuoja.
Poista apulaitehihna.
Tue moottori alapuolelta vaikkapa tunkilla ja laita puupala väliin.
Avaa moottorinkannakkeen pultit. Nämä ovat torx T-50 pultteja, hommaa LAADUKAS hylsy yms, voivat olla tiukassa.
Avaa muovisuojan pultit, nämä ovat 6mm pultteja, kapea avain tarvitaan.
Avaa hihnapyörän kolme kiinnityspulttia 13mm avaimella. Älä löysää isoa pulttia.
Poista alempi muovisuoja 3kpl 10mm avaimella.
Irroita öljynsuodatin.
Ajoita moottori. Nokka-akseleihin 2kpl 8mm pulttia valmiiksi ja kampiakseliin 6mm 45asteeseen käännetty pultti.
Tässä kuva kampiakselin lukituksesta. Öljynsuodattimen takana tuo musta tanko.

Pyöritä konetta kampiakselin pultista (22mm) kunnes nokat ovat kohdikkain. Jätä avain paikoilleen ja kokeile laittaa kampiakselin lukitustappia kun samalla nytkytät vähän edestakaisin kampiakselia avaimella. M6 pultin pitäisi lopulta loksahtaa kohdilleen.
Laita M8 pultit nokkiin.
Löysää hihnankiristimen pultti 13mm avaimella ja käännä löysälle 6mm kuusiokoloavaimella.
Vanha hihna pois ja uusi paikoilleen.
Vaihda ohjainrulla ja kiristysrulla sekä suositeltavaa myös vesipumppu vaihtaa.
Uusi hihna paikoilleen linjaa kampiakseli-ohjainrulla-pakonokka-imunokka. Löysät pois laittaessa.
Poista lukitustapit.
Kun hihna on paikoillaan kiristä kiristin vähän ylikireälle ja pyöritä pari kierrosta.
Sitten normaaliin tiukkuuteen "hahloonsa" ja pyöritä pari kierrosta ja tarkista, että viisari näyttää oikeaa asentoa.

Kasaa käänteisessä järjestyksessä ja tarkista samalla apulaitehihnan ja kiristysrullan kunto.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2013, 15:43:07 kirjoittanut micco »

Peugeot91

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #7 : 09.01.2013, 15:01:49 »
Auto: 2004 307 SW 1,6 (16-ventt.).

Eli olisi edessä jakohihnan vaihto. Ajattelin vaihdattaa autoon jakohihnasarjan vesipumpun ja jäähdytysnesteet. Ja lisäksi tietty moniurahihnan ja automaattikiristimen kun remmi kiljuu välillä niin taitaa olla kiristäjä sökönä. Vai remmi löysällä? Näitä moniurahihnan muita rullia ei ilmeisesti vaihdeta kuin tarvittaessa tai jos erikseen sitä pyytää?

Hami

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #8 : 25.04.2013, 14:06:23 »
Auto: 2004 307 1,6 (TU5JP4, VF33CNFUB83384842, DAM 9924/10.01.2004).

Moi!

Hankittiin vaimolle 307. Nyt olisi uusittava jakopään osat + vesipumppu. Itse remontin toteutus on hallinassa mutta, varaosaliikkeessä tarjotaan kahdenlaisia osia. Moottorin numerosarjaan 1806404 asti. Ja 1806405 eteenpäin. Kyseisiä numerosarjoja en löytänyt koneesta. Öljynsuotimen vieressä oli stansattu lohkoon 10FX4 PSA 2193934. Kerrottakoon auton valmistenumero, joka on VF33CNFUB83384842, kun olen ymmärtänyt, että se perusteella voisi selvittää kyseisen moottorin numeron?

Varaosaliikkeessä eivät osanneet sanoa rekisterinumeron perusteella/valmistenumeron kumpi jakopään sarja on kyseessä. Käsittääkseni kiristinrullan ja ohjurin halkaisijoissa on muutaman millin erot . >:(

Terveisin Hami

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #9 : 25.04.2013, 14:22:50 »
Valmistenumeron perusteella ei autosi moottorin numeroa näe Service Box -palvelusta (joskus aiemmin on nähnyt), mutta mainitsemasi numero 2193934 lienee juuri moottorin sarjanumero eli sen perusteella autoosi kuuluisi uudempi kiristinrulla ja ohjainrulla. Myös Service Box:n mukaan autoosi kuuluvat alla olevista osista uudemmat:

Jakohihna:
0816 H6, TIMING BELT

Kiristin- ja ohjainrullat:
0829 C7, TIMING TENSION ROLLER, UNTIL ENGINE 1806404 (Motonetin luettelon mukaan halkaisija 73 mm)
0829 C8, TIMING TENSION ROLLER, SINCE ENGINE 1806405 (Motonetin luettelon mukaan halkaisija 70 mm)

0830 61, RETRACTOR ROLLER, UNTIL ENGINE 1806404 (Motonetin luettelon mukaan halkaisija 57 mm)
0830 62, RETRACTOR ROLLER, SINCE ENGINE 1806405 (Motonetin luettelon mukaan halkaisija 60 mm)

Jakohihnasarjat:
0831 L6, RP 0831 V1, MOTOR KIT, UNTIL ENGINE 1806404
0831 R9, MOTOR KIT, SINCE ENGINE 1806405
« Viimeksi muokattu: 28.03.2017, 19:16:51 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Hami

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #10 : 25.04.2013, 16:52:23 »
Kiitokset infosta ToniL. Kävin hakemassa kyseiset osat + moniurahihna ja kiristin. Olivat varaosaliikkeen sedät samaa mieltä kanssasi. Eli numerosta 1806405 eteenpäin.  :D

Terveisin Hami

Pugi406

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #11 : 25.04.2013, 18:08:31 »
Hihna paketin oikeellisuuden huomaa kun purkaa oman auton. Vanhemmissa on metallinen välipyörä + kiristin ja uudemmat on muovisia.

Aslakki

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #12 : 31.05.2013, 13:45:12 »
Auto: 2004 307 SW 1,6 (VF33HNFUB83353787, DAM 9893/10.12.2003).

Edellämainittuun kulkineeseen pitäis tehdä jakopään remontti ja pitäisi saada tietää moottorin valmistenumero, kun niitä jakopään hihnasarjoja on tähän kaksi. Yritin etsiä valmistenumeroa ottamalla ilmanpuhdistimenkotelon pois ja yritin tutkailla numeroa, mutta eipä osunut silmään, missä numero tarkalleen on? Saako mitenkään muuten selville tuota numeroa esim. auton valmistenumeron perusteella?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #13 : 31.05.2013, 19:12:51 »
Yksi helpoimpia tapoja on auton valmistenumeron perusteella katsoa Service Boxista. Sieltä löytyy samantien myös varaosanumerot juuri siihen autoon sopiviin osiin.

Service Box ei jostain syystä enää näytä valmistenumeron perusteella moottorin ja vaihteiston sarjanumeroita, mutta vanhempi DVD-versio ko. ohjelmistosta näyttää edelleen.

Auto: 2004 307 SW 1,6 (VF33HNFUB83353787, DAM 9893/10.12.2003).

Valmistenumeron perusteella autosi moottorin numero on 10 FX4U 2167009 eli siihen sopivat aiemmassa viestissä mainitut uudemmat osat.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2013, 22:23:55 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Aslakki

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #14 : 26.06.2013, 14:47:00 »
Aloin tekemään nyt jakopään remonttia edellä mainittuun autoon ja tuli eteen pulma eli vauhtipyörän tapin saatuani paikalleen, niin nokka-akselin tapit eivät satu kohdilleen, voisiko olla että edellisessä jakopään remontissa olisi tullut yhden hampaan heitto? Olisko vinkkiä/ajatusta, että miten saisin ne kohdilleen?

Ongelma ratkaistu, oma moka. Väärään reikään laitoin ensin, yritin ensin laittaa tapin siihen reikään jossa oli jokin muovinen suojalätkä (väärä reikä). Oikea reikä oli vähän ylempänä.