Kirjoittaja Aihe: 308 - Vetokoukun asennus  (Luettu 28658 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

antsu

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #45 : 03.03.2014, 09:56:58 »
Mulla on perävaunun 7-napainen pistoke saranoitu ja työnnetään puskurin sisään kun se ei ole käytössä ja koukku on irroitettuna. Saa sen toki näkyviinkiin jättää, muka eihän tuo mikään kaunistus ole. Ja valmiiksi asennettuna uuteen autoon minäkin sen ostin. Asentaja oli ilmeisesti ollut suorituspalkalla kun yhtä ja toista oli saatu autosta rikottua samalla >:(

Tuosta näkyviin jättämisestä juolahti mieleen, että yllättävän paljon näkyy paikalleen ruostuneita irroitettavia koukkuja autoissa :o

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #46 : 03.03.2014, 10:50:27 »
^Tuosta kiinni ruostumisesta: Mulla vanha kaveri katsoi mua eilen suu ymmyrkäisenä kun nappasin irrotettavan koukun hänen juuri käytettynä ostamastaan Cee'distä irti ja laitoin takaluukussa pyörineen suojamuovin puskuriin koukun paikalle. "Siis mitä, lähteeks nää irti???!! Ja sekö tuo muovi oli, meinasin juuri heittää sen roskiin" ;D

Joillekin auto on todellakin vain ja ainoastaan kulkine, ja niistä ei ihan välttämättömän lisäksi tiedetä yhtään mitään. Hieman toki kaverille kuittailin.

ranskis

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #47 : 03.03.2014, 14:20:59 »
Ettei olis käännettävää mallia ja piilossa puskurin takana? Tuskin sentään ovat jättäneet asentamatta, ja jos ovatkin niin tuskin tarkoituksella.

No siellähän se oli. Autokeskuksen Peugeot -myyjä, sellainen nuori kaveri, oli oikein ystävällinen koukun asennuksessa kokonaisuudessaan. Tämä vain unohtui kertoa, toisaalta ehkä olisi itsekin pitänyt sen verran tajuta :)

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #48 : 03.03.2014, 21:27:07 »
^Sattuuhan noita. Kyllä mäkin ihmettelin - kiinteisiin koukkuihin tottuneena - muutama vuosi sitten edellisen 5008:n takapuskurin sisään asennettua pistoketta, ja että miten helevetissä sinne muka pitäis mahtua johto kiinni. No sehän selvisi sillä hetkellä kun polvillani ollessani ja pistokkeesta kiinni pitäessäni hieman horjahdin ja muljautin sen vahingossa ala-asentoon. Hieman hymyilytti...

jalat

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #49 : 26.06.2014, 09:23:58 »
Siitä nyt on kohta vuosi aikaa kun tilasin 308 farkkuun Thulen koukun saksasta mallikohtaisella johtosarjalla. Johtosarjassa made in germany tekstit ja joku merkki. Vaikutti tosi laadukkaalta johtosarjalta. Mukana kuvalliset ohjeet pösöihin ja sitikoihin. Meni noin 2 tuntia kun simpsis dampsis saatiin mekaanikkokaverini kanssa koukku paikalleen ja johdot pujoteltua paikalleen. Edes puskuria ei tarvinnut irroittaa takaa saati leikata puskuriin lovia. Vasemman puolen takarengas irroitettiin ja pikkusen raotettiin sisälokaria, niin saatiin läpiviennistä mukavammin vedettyä johto läpi.

Johtosarjassa kaikki liittimet oli just eikä melkeen. Mitään ryöstöjä ei tarvinnut mistään tehdä eikä erikoistyökaluja tarvittu.
Asennusten jälkeen auto starttasi nätisti ja toimintasavut pysyi sisällä.

Vielä en kärryä saanut missään kiinni että voisi testata toimiiko vilkut, jarruvalot sun muut. Ostin sen 13 napaisen version. Täytyy käydä hakemassa kympillä IKH:lta se adapteri joka muuntaa 13-napaisen seitsemännapaiseksi. Sen jälkeen kärryn ostoon.

Työnä oli kyllä niin simppeli noiden ohjeiden kera, että se vähän jopa yllätti itseni. Pystyisi tekemään kotipihassa jos ajaa perän ylös jotain pikku ramppeja pitkin. Mutta toki autonostulla se meni helpommin.

Seuraavaksi sitten peruutustutkan asentaminen kun kerkiää. Läpivienti johdolle menee samaa reittiä pitkin näppärästi ja takapuskurissa näytti olevan ympyröity neljä kohtaa tasaisin välein, joihin tutkan anturien reijät saa porattua. Mutta ei kaikkea kerralla. Jos nyt vuoden sisällä saisi ne sitten taas laitettua. Vastahan tutkapaketti on 2 vuotta autotallin hyllyllä odotellut asennusta.  ;D

jalat

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #50 : 08.08.2014, 10:18:53 »
Unohtui tänne mainita, että juu hienosti toimii oma asennus. Ei päässyt toimintasavut pihalle ja kaikki valot ja vilkut toimii kärrissä.

Laguna00

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #51 : 31.08.2016, 21:56:30 »
Auto: 2008 308 1,6 HDi 110 FAP Sport.

Olisko 10pisteen vihjeitä, mistä tähän saa oikeasti koukun ostettua. Liian monessa myymälässä lukee pikku präntillä: "Vehicle Equipment for vehicles without sport rear body apron " tai "nicht für Modell GTi + Premium"

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #52 : 31.08.2016, 22:02:24 »
Olikohan niin että kiinteää koukkua ei saa tuohon laittaa sportti puskuriin rekisterikilven sijainnin takia (peittää kilven). Ainoastaan irtokoukun saa laittaa...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #53 : 31.08.2016, 22:07:43 »
Äkkiä vilkaisin Westfalian sivuilta 308:n koukkua irrotettavalla vetopäällä, eikä siinä ollut mitään mainintoja, että ei sopisi joihinkin malleihin. Tutkihan sieltä, jos ne vaikka kävisi.

Laguna00

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #54 : 31.08.2016, 22:29:45 »
Siinähän se juju piileekin, kun myös irtokoukkujen kanssa virpovat tuota lorua ettei "uhreilupuskurilliseen malliin" sovellu heidän koukut. Noin 70 ebay/internet/jne myymällää koluttu. Täytynee käydä kivijalkamyymälässä - kun vaan ennättäis.

Tämäkin olisi tosi jees:
https://www.rameder.eu/auto-hak-towbar-complete-set-130332-06432-2.html
Mutta ähäkutti:
Koodia: [Valitse]
Special features
Vehicle Equipment for vehicles without sport rear body apron
Model exclusion GTI, Premium

http://www.ebay.co.uk/itm/HOOK-Peugeot-308-Fliesheck-07-11-Anhangerkupplung-AHK-abnehmbar-13p-E-Satz-spe-/331756271283?hash=item4d3e36f6b3:g:zsgAAOSwGotWm4hA

Koodia: [Valitse]
nicht für Fahrzeuge mit Sportstoßstange & GTi


Ilmeisesti tuo westfalia koukku on tämä, joka autoon sopii:
https://www.westfalia-automotive.com/fileadmin/pdf/315-peugeot/a315109691101.pdf
« Viimeksi muokattu: 31.08.2016, 22:40:19 kirjoittanut Laguna00 »

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #55 : 01.09.2016, 17:36:10 »
http://www.autoluettelo.fi/wls/view_product_list.do?filtered=true&nodeId=n1287948

Kyllä tuo GTI on eri kuin sporttimallin puskuri. GTI:ssä jotain muuta erilaista, miks normi koukku ei käy.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #56 : 01.09.2016, 17:44:01 »
Mulla oli 2008 vuosimallin 308 Sport HB:ssä Westfalian irrotettava koukku, tarkempaa mallia en tiedä. Hyvin pelasi, puskuria oli muistaakseni hieman leikelty alapuolelta. Rasia oli kääntyvää mallia. En tiedä olisiko sen siihen pitänyt sopia, kun oli jo autossa kiinni kun ostin sen.

Tämän perusteella GTI:n sallittu vetopaino on 0 kg: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=51949.msg288122#msg288122
Tulisiko tuosta tuo rajoitus.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #57 : 01.09.2016, 19:51:37 »
Kyllä tuo GTI on eri kuin sporttimallin puskuri. GTI:ssä jotain muuta erilaista, miks normi koukku ei käy.

Kuten esim. se että GTI:n suurin sallittu perävaunupaino on 0 kg. Siksi siihen ei mikään vetokoukku "sovi". Taisi myös pakoputkistossa olla jotain mikä estää muihin malleihin käyvän koukun asentamisen.

Laguna00

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #58 : 15.10.2016, 17:11:40 »
Nyt tarttis vähän jeesiä. Tuli sitten ostettua paikallisesta autotarvikeliikkeestä Brinkin kiinteä koukku + Thulen johtosarja (13 pesäinen) jonka osanumero on 738454.

Kaik ment hyvin siihen asti kunnes aloitin kytkemään johtoja auton johtosarjaan. Takaluukkussa oli yhtä pientä yksityiskohtaa lukuunottamatta kaikki kuten ohjeen mukaan pitikin olla. Siellä on "hupussa" piilossa kaksi liitintä. Toinen on CAN väylä tavaraa ja toinen on tosi jöötin kokoinen beigen värinen johto joka tullee 2 pesäiseen liittimeen 2. paikkaan kiinni. 1 pesä on tyhjä.

No en antanut tämän hämätä, vaan kiinnitin kyseisen johdon vetokoukun johtosarjaan (sini-punainen ja kelta-punainen) vasteeseen koska tuntomerkit olivat kaikkea muuta paitsi väriä vaille 1:1 suhteessa. Jopa "abico" sopi paikalleen kuten kuuluikin.



Seuraava vaihe olisi kytkeä konehuoneeseen 50A sulake paikkaan, jossa jo on 50A sulake. (??) No tää oli sitten helppo koska siellä on jo siis tuo sulake.
Samaan rytinään pitäisi löytää kuskin jalkotilasta PINKKI (PK) johto (tosi paksu, 4mm^2) joka on teipattu ittensä kanssa silmukaksi - eli se on vapaana. Pinkki pitäisi kytkeä haaroittimen kanssa alueelta löytyvään mustaan johtoon (B+/30).

Tässä ohjeen kuvasarjaa tuosta magicalmystical Pinkki-puuttuu kohdasta. Ohjeessa on sellanen vika että se käskee tekemään samalla tapaa jos merkityksellinen ero on havaittu. Eli olnee pielessä - siltikin pinkki ja musta pitäisi haaroittimella yhdistää toisiinsa vaikka tulkitsisi ohjetta prikulleen tai jos tulkitsee tuossa olevan virhe numeroinnissa :


Mutta kun tuota pinkkiä ei löydy. Ja takaluukussa kyseinen johto pitäisi olla pinkki, mutta kun se on beigen värinen siellä. No ei löydy beigen väristäkään johtoa itsensä kanssa kiepiltä. Mitä löytyy on; 2 kpl pinkkejä paksuja johtoja - jotka ovat jo kytkettyinä erinäisiin liittimiin ja sitä kautta sulaketauluun tai johtosarjaan. Nämä eivät vaikuta pätkääkään kyseiseltä johdolta - koska ovat jo käytössä. Yks beige johto löytyy myös, mutta sekin on jo kytkettynä sulaketauluun moninapaisen liittimen mukana jossa muitakin johtoja (samaan tapaan kuin pinkit johdot).

Ai niin, kuskin jalkotilassa on jostain syystä sulake paikassa nro 5. Kuvan mukainen paikka nro 2 on tyhjä. Mutta vitosessa on 30A sulake.

Nyt pitäis ilmeisesti soveltaa. Eli joko nyhvästä tyhjästä se pinkki johto tuonne tai sitten jättää koko johto kytkemättä kuskin polven luota.
Käsittääkseni tuo tarkoittaa sitä että pakkivalo EI toimi peräkärryssä jos kyseistä johtoa ei kytketä. No voin elää ilman sitäkin. Ei ongelmaa. Mutta voi kilin pallit jos se poistaa jotain muutakin käytöstä tai polttaa koko auton ku ei sähkö kuljekaan kuten pitäisi.

Olisko apuja antaa tähän jotta jos tiedätte mistä se pinkki johto vois löytyä tai jos tiedossa on että toi johto jätetään ohjeesta huolimatta kytkemättä, notta voiko sillä tapaa "riskillä" edetä?

PS: tarkistin että 308 SW:n tapauksessa tuolla pitäisi olla valkoinen johto jemmassa. Menenkin etsimään sellaista. EDIT2 : Löysin irrallisia teippejä. Maalarinteippiä pätkän (joku on käynyt täällä ennenkin) ja harmaata tehtaan teppiä pienen pätkän. mutta siinä ei ollut mitään  kiinni. Joten aloin etsiä irrallista johtoa joka ei ole teipattu mihinkään. Löysin sellaiset. Kaksi valkoista, ohuen ja juuri oikean paksuuden mukaisen. Vielä kun uskaltais sen kytkeä.
Lisäksi tarkistin että 307 malleissa siellä pitäisi ollla punainen johto kiepillä - ei ole. 3008 tapauksessa pitäisi olla oranssi johto kiepillä, ei ole. 5008 tapauksessa pitäisi olla harmaa johto ei ole.

alaviite : tietenkin korpeaa ja omat sulakepesät on sulaneet tätä miettiessä. Sorry että kuvat on väärinpäin. Gosga google.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2016, 17:43:05 kirjoittanut Laguna00 »

Laguna00

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #59 : 16.10.2016, 19:17:40 »
Tää taitaa ratketa sillä että mä vedän tuolta itekseni tuon 4mm^2 paksun johdon sulakerasialta takaluukkuun. Vaihdan sen jo kerran vaihtamani johdon (beigen) tuon itsevetämäni tilalle. Taidan laittaa pinkin johdon. Ihan vaan jos sellasen jostain löydän. Kärryn valothan ei toimi nyt kun tuo jatkuva virta ei tuu perille johtosarjalle - jos joku joskus tätä asiaa ihmettelee Thulen/Brinkin johtosarjan kanssa.