Kirjoittaja Aihe: Pyöränpultit  (Luettu 59852 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Pyöränpultit
« : 19.04.2006, 19:07:45 »
Entisenä 405 omistajana olen käyttänyt samoja pultteja pelti ja aluvanteissa, mutta nyt kun hankin 406:een coupe vanteet ei peltivanteen pultit oikein sopineetkaan vaan ilmeisesti tarvitaan kapeampikaulaiset pultit.
Onko kellään myydä vai mistä löydän oikeat ja voiko peltivanteen pultteja edes käyttää?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Pugfan

  • Vieras
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #1 : 19.04.2006, 19:26:42 »
Entisenä 405 omistajana olen käyttänyt samoja pultteja pelti ja aluvanteissa, mutta nyt kun hankin 406:een coupe vanteet ei peltivanteen pultit oikein sopineetkaan vaan ilmeisesti tarvitaan kapeampikaulaiset pultit.
Onko kellään myydä vai mistä löydän oikeat ja voiko peltivanteen pultteja edes käyttää?

En käyttäisi kevytmetallivanteissa teräsvanteille tarkoitettuja pultteja - tai päinvastoin - missään tapauksessa. Rengasrikkotilanteita vartenkin kevytmetallivantein varustetussa autossa tulisi kuljettaa yhtä sarjaa teräsvanteille tarkoitettuja pultteja, edellyttäen että varapyörän vanne on teräsvanne.

Pultteja saanee ainakin merkkiliikkeestä. Muiden Peugeotin kevytmetallivannetyyppien pulttien soveltuvuudesta käytettäväksi kyseisen vanteen yhteydessä ei ole minulla tietoa.

Hinnasta en osaa sanoa mitään, joissain merkeissä kevytmetallivanteen pulttien hinta on ollut kummastusta herättävä mutta ainakin pari vuotta sitten hankkimani Peugeotin lukkopulttisarja ei ollut kallis.

Ja muistetaan käyttää kevytmetallivanteen pulttien kiristämisessä momenttiavainta. Sitä on hyvä käyttää myös teräsvanteiden kanssa ettei tule pultit liian kireälle

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #2 : 19.04.2006, 20:44:47 »
Aiemmin pultit eri vannetyypeille (pelti/alu) olivat Peugeotilla erikseen. Nykyään lienee (ainakin uudemmissa autoissa/niiden vanteissa) teknisesti sama pultti, joka käy molempiin vannetyyppeihin.


Kyllä juuri näin, uusissa (ainakin 407 mallit joissa on alumiinivanteet vakiovarusteena) pulteissa on sekä prikkalaippa aluvannetta varten että kartio peltivanteelle.

Tuossa omassa 406:ssa on vielä erikseen pultit aluvanteille ja peltivanteille, vaikka molemmat ovat alkuperäisiä joskin aluvanteet on hankittu jälkikäteen = ei mallin vakiovaruste.

Tosin 405 Mi16 mallissa oli jo käytössä aluvanteissa pultit joilla sai myös peltivanteella olevan varapyörän kiinni. Näin siis jo 1980 luvun puolella jos autossa oli alumiini vanteet vakiona.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2006, 20:48:28 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #3 : 19.04.2006, 21:08:38 »
Kiitos vastauksista, onkohan tuota prikkahommaa saatavana tähän hätään, tarkoittaako tuo sitä että prikalla pultti ei mene pohjaan saakka vaan jää ylemmäs vai onko 407:ssä vanteessa valmiiksi kapeampi pultti?
Motonetistä katsoin mutta näyttää olevan vain "tavallista" pulttia kaupan.

Kannattaa tiedustella merkkiliikkeestä pulttien oikea tyyppi, sillä se tulee varmasti hyvin kiinni.

Nyt kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa...     ...407:an pultissa on samanlainen Prikkalaippa kuin vanhemmissa alumiini vanteita varten tehdyissä pulteissa. Mutta poiketen 406:den pulteista lähellä prikkaa pultti on huomattavasti paksumpi noin 7-10 mm matkalta, muodostaen normaalin peltivanteen kartion kun pultti kapenee kierre osuudeksi.

kuvaa uuden mallisista pulteista en tähän hätään löytänyt.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2006, 21:12:28 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #4 : 20.04.2006, 09:36:39 »
No joo, nyt on soiteltu "muutamaan" liikeeseen ja vähän useampaankin mutta KUKAAN ei osaa sanoa mikä pultti vanteeseen sopii, Konalassa suosittelivat ostamaan prikalliset 19mm pultit osa n:o 540565 - ONKO OIKEA??
Eihän tässä muuta mutta auto on parkkiksella 2*kesäpyörillä enkä rupea vaihtamaan talvipyöriä takaisin ja kuskaamaan vannetta ympäri helsinkiä pulttia sovittamassa!
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #5 : 20.04.2006, 11:43:57 »
406 Coupessa on on käytetty pulttia nro 5405 61, AL WHEEL SCREW 12X1,25-42. Sitä en pysty sanomaan, onko alkuperäinen pultti nykyään korvattu toisenlaisella. Pultti ei kuitenkaan ole sama kuin muiden 406 -mallien alkuperäisissä aluvanteissa.
Kuvastaa hyvin merkkiorganisaation tasoa, jos eivät pysty edes sanomaan millaisia osia autoissa pitäisi käyttää.

Korjaus: Facelift-406:ssa käytetty samaa pulttia aluvanteissa, ennen faceliftiä eri pultti.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2006, 12:03:12 kirjoittanut EFL605 »

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #6 : 20.04.2006, 13:06:50 »
Homma etenee, nro 540561 on ilmeisesti oikea pultti näihin vanteisiin, tilasin Citikka liikkeeseen 16kpl ja ovat noudettavissa 3 jälkeen, aika nopea toimitus verrattuna Automaan 2pv  ???
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

salvo

  • Vieras
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #7 : 20.04.2006, 13:10:23 »
Onko tässä aiheessa esiintyvän varaosanumeron  5405 61 pultti samannäköinen kuin edellisen sivun kuvassa esiintynyt 205 GTi 1,6 alkuperäisen aluvanteen pultti?

Ei ole ainakaan minun mielestäni täysin samannäköinen, vaikkakin hyvin samanlainen. Vaikea sanoa pelkän kuvan perusteella sopivatko ne kuitenkin "päittäin". Mikäli tuo 5405 61 on facelift 406 (ja coupen) alkuperäisten aluvanteiden pultti.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #8 : 20.04.2006, 13:27:54 »
Ei ole ainakaan minun mielestäni täysin samannäköinen, vaikkakin hyvin samanlainen. Vaikea sanoa pelkän kuvan perusteella sopivatko ne kuitenkin "päittäin". Mikäli tuo 5405 61 on facelift 406 (ja coupen) alkuperäisten aluvanteiden pultti.

Mun olisi vissiin syytä yrittää ilmaista itseäni hiukan selvemmin  :P

joo, siis nuo kuvan pultit mistä kyselin eivät ole täysin identtiset ainakaan 406:sen Ouragan vanteiden pulttien kanssa, joskin erittäin samannäköiset. Eroa on juuri siinä että kierre ei ole koko matkalla vaan pultissa on pätkä kierteetöntä.

Sinänsä noiden 205 GTi pulttien kuva sopii enintään referenssiksi siitä millaista pulttia noin suunnilleen tarkoitetaan, pultit ja vanteet tuli myytyä pois jo monta vuotta sitten.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #9 : 20.04.2006, 14:21:46 »
Jep mutta mielestäni pultin pitää olla niin pitkä ja kapea että se menee vanteessa olevaan reikään pohjaan saakka missä kartio on, eli ensin kierreosa sitten levennys missä kartio ja lopuksi pultin pää joka jää siis vanteen päälle.

edit: "Miten yksistä aluvanteen pulteista saa aikaan näin pitkän ..." -kävi myös mielessä  ;D


Paitsi jos kyseessä on em. kuvan tyyppinen Prikkalaippa pultti, silloin pultin ei tarvitse ylettyä kartioon, kiristys pinta on itse prikka ja sen vaste pinta pultissa, ei kartio.

Siis edelleen poiketen uudempien mallien pulteista joissa kartio osuus on pelti vannetta varten ja prikka aluvannetta varten = sama pultti käy molempiin vanne tyyppeihin.

Edit: miten niin tää on vähän vaikeeta
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #10 : 20.04.2006, 20:17:12 »
Ostin sitten pultit 5405 61 ja yllätys oli suuri sillä juuri nämä on prikalla varustetut samoin kuin 5405 65 jonka alunperin piti olla prikkapultti?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #11 : 21.04.2006, 06:53:54 »
Hyvä että homma ratkesi. Kuvan perusteella pultin mitoista voi sanoa että kierre osa on aika pitkälle saman mittainen kuin muissakin, vain tuo 19 mm kanta johon rengasavain tulee on lyhyempi.

Noiden Prikkalaippa pulttien kanssa on kieltämättä sellainen ongelma että niitä on todella montaa eri versiota, eniten niissä muuttuu juuri em kanta osan pituus sekä se onko pultti kromattu vai muuten pinnoitettu.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #12 : 21.04.2006, 07:29:12 »
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Tuossa 605 turbon ja V6 -mallin alkuperäisten 15" alujen pultit. Voi olla että myös samat pultit ovat 406 turbo / V6 -mallien alkuperäisissä aluissa.
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #13 : 21.04.2006, 10:32:23 »
Tuossa 605 turbon ja V6 -mallin alkuperäisten 15" alujen pultit. Voi olla että myös samat pultit ovat 406 turbo / V6 -mallien alkuperäisissä aluissa.

Näyttävät täysin samanlaisilta kuin 406:den alkuperäisiin Ouragan vanteisiin sopivat pultit.

Kyllä, kyseessä sama pultti.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #14 : 20.10.2006, 17:34:17 »
Eikös kuitenkin oleellista ole oikea ja riittävän pitkä kierre ja oikea kartio tai laippa? Kartiopultti on tarkempi kulmasta, kuin laippapultti, jossa vanteen keskittää keskiöreikä. Väärä kartio voi helposti pilata alumiinivanteen.