Kirjoittaja Aihe: 508 - Varapyörä  (Luettu 4644 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
508 - Varapyörä
« : 02.11.2012, 17:06:27 »
Auto: 2011 508 2,2 HDi 204 FAP GT (automaatti).

Sen verran kokemusta vararenkaan tarpeesta, että sellainen täytyy tuohon 508:iin hankkia, kun ei tuohon sellaista mukana tule ja itsellä ei siihen enää ollut mahdollisuutta vaikuttaa. Service boxista kun vertaa, niin varapyörän kanssa ja ilman sitä toimitetuissa on sen verran eroa eri pikkuosissa, että ei ole mitään järkeä hankkia kaikkia noita osia varaosina. Jaksoin laskea vähän päälle 700 euroon asti, kunnes totesin toisenlaisen strategian olevan tarpeellinen. Äänieristeet vararenkaalliseen voi askarrella itsekin edullisemmin ja samalla vielä parantaa äänieristystä alkuperäisestä. Tunkki, pyöränmutteriavain ja muut pikkuosat löytyvät joko itseltä tai muuta kautta edullisemmin.

Toki tuonne voisi laittaa kesä-/talvirenkaan mukaan vararenkaaksi, mutta ei oikein viitsisi laittaa aluvannetta naamapuoli alaspäin tuonne ja toisinpäin laitettuna koko renkaan sisään jäävä tila jäisi hyötykäyttämättä. Siispä olen sitten etsiskellyt tuonne sopivaa varapyörää, toistaiseksi aika heikoin tuloksin. Merkkiliikkeen kautta laitoin kyselyn, mitä orkkisvarapyörä koossa 135/80R18 104M maksaisi.

Jos jollain on vinkkiä missä muissa pösöissä tuon kokoinen varapyörä on tullut mukana, niin mielellään otetaan tieto vastaan. Samoin, jos jollain on ylimäärinen tuollainen sopivalla pulttijaolla (5x108) ja ET:llä, niin kohtuullisella hinnalla voisin olla kiinnostunut. Oikeasta ET:stä en tiedä, mutta hurja sen täytyy olla, jos alkuperäisen 235/45R18 -kokoisen renkaan ET on 42, niin tuon kai pitäisi olla jossain 92 paikkeilla. No en tiedä miten tuo pitäisi laskea, mutta kuvien perusteella alkuperäisen varapyörän keskiö on ulompana kuin renkaan ulkosivu.

Toisaalta kai tuonne jonkun 215/55R17 -kokoisen renkaankin voisi mukaan pakata. Eikös tuossa sellainenkin mahdu pyörimään edessä ja mahtuu takaluukkuun. Löytyisikin varmaan helpommin. On toki vähän painavampi verrattuna tuohon "tilaa säästävään".

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Varapyörä
« Vastaus #1 : 02.11.2012, 18:05:42 »
Hmm.. Taitaa joutua uusimaan tavaratilan verhoilun jos haluaa varapyörän sinne tavaratilaan, jos auto on tullut kompura/paikkapullolla.
Peugeot 3008 hybrid

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Varapyörä
« Vastaus #2 : 02.11.2012, 18:39:32 »
Vain pohjalla näkyvän verhoilun alapuoliset "äänieristeeksi" nimitetyt verhoilut pitää vaihtaa. Ylin kerros eli näkyvä pohja on ihan sama kummassakin vaihtoehdossa. Periaatteessa voisi saksia osan siitä pohjaa vasten olevasta muotoon prässätystä huovasta, mutta ehkä helpompi laittaa sinne uudet ja säilyy sitten alkuperäiset ehjänä. Varapyörän sisäänkin voi tehdä pyöreän säilytyslaatikon, jossa on enemmän tilaa kuin tehtaan solumuoviviritelmässä. Näin ei menetä kaikkea sitä säilytystilaa, mikä siellä on ilman varapyörää ja saa myös irroitettavan vetokoukun tuonne jemmaan.

olaviV

  • Vieras
Vs: 508 - Varapyörä
« Vastaus #3 : 14.03.2017, 18:52:01 »
Peugeot 508 ja Citroen C5 135/80 R 18 "täydellisen" vararenkaan saa Saksasta eBay kotiin toimitettuna hintaan 270 €.Maahantuojalla pelkkä rengas ja vanne maksaa 359 €. Saksasta toimitusaika on viikko tai vajaa. Maahantuojalla pelkkä rengas n kuukauden.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Varapyörä
« Vastaus #4 : 29.09.2017, 11:53:05 »
Ei kuuluu suoranaisesti tähän aiheeseen, mutta onko tietoa käyvätkö kaikki alkuperäiset alumiinivanteeseen tarkoitetut 508:in pyöränpultit keskenään yhteen. Minulla on 508 RXH hybridissä tarvikevanteet + tarvikepultit. Olen purkaamolta löytänyt 508 bensa -15 alkuperäispultit aluvanteelle. Käyvätköhän kyseiset pultit RXH hybridiin?
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Varapyörä
« Vastaus #5 : 29.09.2017, 13:01:02 »
Jos sulla on auton alustanumero niin serviceboxin pitäisi tietää mitkä pultit sinne käy
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Varapyörä
« Vastaus #6 : 29.09.2017, 13:55:58 »
Laakkosen varaosamyyjältä sain tiedon juuri, että kaikki 508:in aluvanteille tarkoitetut alkuperäispultit ovat keskenään yhteensopivia. Tämä tiedoksi myös muille.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Varapyörä
« Vastaus #7 : 07.09.2019, 10:40:27 »
Auto: 2015 508 SW 2,0 BlueHDi Allure.

Jos haluaisi, saisikohan näihin AdBlue-autoihin varapyörää sovitettua tavaratilan pohjan alle? Niin paljoa en ole purkanut itse vielä. Noin yleensä ottaen saattaa riippua varustelusta ja mallista, mutta ilmeisesti 508:iin varapyörää on saanut.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Varapyörä
« Vastaus #8 : 07.09.2019, 22:27:18 »
Minulla tuli GT:n mukana alkuperäinen varapyörä. Pistin kaikki verhoilut kontista samantien vaihtoon ja heitin varapyörän toiseen autoon. GT:ssä varapyöränkolo on niin matala, että sinne pitää olla kapeampi varapyörä, mutta muissa malleissa pitäisi mahtua ihan normaalikokoinen pyörä. Varapyörällisessä mallissa on pohjaverhoilussa reikä varapyörän kohdalla ja kotelo näkyy ihan maalatulla pellillä. Varapyörän alla on 3 mm vaahtomuovi ja keskellä pyörää on tunkki ja pyöränmutteriavain, sekä kotelon pohjaan muovisilla kynsillä kiinnittyvä "tolppa", johon varapyörä lukitaan ruuvilla kiinni. Samaan tai kestävämpään lopputulokseen pääsee vaikka avattavalla ja suljettavalla nippusiteellä.

Jos sinne ei mahdu kuin kapea varapyörä, niin sellaisen löytäminen on vaikeaa ja hinnat on ihan poskettomia.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Varapyörä
« Vastaus #9 : 07.09.2019, 22:46:46 »
Mulla on takakontin takareunassa ainakin AdBlue täyttöaukko, mutta enempää en osaa sanoa esim onko säiliökin siinä vai pohjan alla, avaamatta kontin pohjaa tai konttaamatta auton alla. Estääköhän tuo samalla varapyörän olemassaolon...?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Varapyörä
« Vastaus #10 : 08.09.2019, 01:39:11 »
Kuvia kyllä löytyy maailmalta, joissa sellainen on siellä. Helpoiten se selviää, kun nostat pohjan verhoilun ulos autosta ja sovitat sinne monttuun talvirengasta.