"Jollain aikavälillä" kääntyi nyt siihen että käytiin eilen katsomassa kahta kiinnostavaa RXH-yksilöä (kumpaakaan ei tosin ehditty koeajaa tiukan aikataulun vuoksi). Täytyy kyllä sanoa että tuo malli kuitenkin edelleen houkuttaa aikalailla - ainakin vielä ennen kunnollista koeajoa. Realistisina vaihtoehtoina samassa hintaluokassa tuolle RXH:lle ovat VW Passat Alltrack ja Subaru Outback, joita pitää käydä vielä ensi viikolla tsekkaamassa, mutta noissa muissa joutuisi väkisinkin tinkimään varusteista ja mukavuudesta (Subarun dieselversioita on alle 30k euroon myös aika vähäisesti tarjolla, bensakoneella hieman paremmin mutta sen kaupunkikulutus ei hirveästi naposta).
Mutta jotta pysytään tämän ketjun aiheessa, yksi asia joka pisti silmään oli muovilevikkeiden liima/massakiinnityksen kestävyys. Ainakin toisessa yksilössä (ensimmäisestä en huomannut tuota katsoa) eturenkaiden etupuolella kiinnityssaumat irvistivät selkeästi (ehkä 1 - 1.5 mm, joka tapauksessa niitä kevyesti painamalla liikkuivat silminnähden) ja olivat täynnä pikkukiviä - tuo ei voi olla allaolevalle maalipinnalle kovin hyvä juttu pidemmän päälle.
Lievästi myös mietityttää tuon PSA:n hybrid-tekniikan kestävyys auton ikääntyessä (ostin nykyisenkin ajaakseni sillä vuosia), nythän kaikilla tuollaisilla on ajettu maksimissaan se nelisen vuotta, eli tuo on vielä PSA:lle osin tuntematon alue. Priuksien väitetään kestävän ihan kohtuullisesti (200-300tkm) ilman että suorituskyvyssä on havaittu merkittävää muutosta, mutta Toyota onkin harjoitellut paljon kauemmin - toisaalta akkutekniikka lienee kaikilla samankaltainen.
Mitä siihen tavaratilaan tulee, ei pohjan alla olevaa tilaa voi hyödyntää koirahäkin kanssa nytkään, mutta se että pohja on noussut selkeästi puskurilinjan yläpuolelle normaaliin SW:hen verrattuna, on ongelma meidän kannalta. Nykyinen SW:n takaluukun aukon reunaa hipova häkki ei siis silmämääräisesti arvioituna mahdu RXH:n konttiin toisin kuin noihin vaihtoehtoihin (jotka tosin eivät olekaan hybrideitä).