Kirjoittaja Aihe: 508 - Sähköinen käsijarru  (Luettu 15836 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jassu

  • Vieras
Vs: 508 - Sähköinen käsijarru
« Vastaus #45 : 20.03.2020, 20:52:46 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi.

Moikka. Sähköisestä käsijarrusta meni vaijeri poikki, tilasin uudet vaijeri Puolasta, mutta kävi niin ikävästi että pääyksiköstä meni muoviset rattaat rikki. Olisiko jollain myydä sähköisen käsijarrun yksikköä? Tosiaankin vaijerit eivät tarvitse olla ehjät, ainoastaan pääyksikkö.

SEL

  • Vieras
Vs: 508 - Sähköinen käsijarru
« Vastaus #46 : 21.03.2020, 11:07:32 »
Kysy TonisTakeoverista.

SEL

  • Vieras
Vs: 508 - Sähköinen käsijarru
« Vastaus #47 : 21.03.2020, 11:11:09 »
308 II:ssa saa automaattisen käsijarrun kytkettyä pois - ei valikoista, kuten joskus aiemmissa malleissa - melko monimutkaisella  jarrupolkimen, käsijarrun ym. käyttösekvenssillä, mutta  sitä hälytysääntä joka tulee kuljettajan ovea avattaessa, jos käsijarru ei ole päällä, ei saa pois kotikonstein, ehkä testerillä, Sama saattaa koskea muitakin malleja. Kyse voi olla siitä, että käsijarrun käyttö pysäköitäessa on pakollista joissakin maissa, ja ehkä säädökset (Ranskassa?) vaativat uusiin autoihin hälytysäänen tästä.  Niille jotka eivät ole tuota ääntä kuulleet, niin tiedoksi että ei ole mikään pikku piipitys, vaan verrattavissa leffoista tuttuun sukellusveneen sukellushälytykseen  ;).  Niinpä helpoin tapa välttyä ko. ääneltä on pitää automaatti päällä talvellakin. Vanhassa 3008:ssa sähköinen käsijarru oli vaijerivälitteinen, eikä minulla koskaan jäätynyt, vaikka auto kulki lämpimän tallin  ja pakkasen väliä päivittäin. 308 II:ssa ei ole sähköisessä vaijeria, vaan takajarrupalossa on pieni sähkömoottori, joka kiristää pysäköitäessä jarrupalat levyä vasten. Luulisi että tuon jäätymisriski on vielä pienempi.

Vaijerin jäätymisriskiä suurempi riski on takapalojen kiinnitarttuminen joko kuivamalla lämpimässä tallissa tai jäätymällä jos on loskakeliä ja pakastuu.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Sähköinen käsijarru
« Vastaus #48 : 25.08.2021, 16:31:48 »
Peugeot 508 RXH Hybrid4 2013 (210tkm)

Sähköllä kun peruuttelee katokseen, niin jarrutellessa kuuluu metallinen narina ja käsijarrun kytkeytyessä sama ääni. Aivan kuin jokin vaijeri olisi kuiva tms. Takajarrupalat on hetki sitten vaihdettu ja herkistely suoritettu. Merkkihuollon mukaan kaikki on ok, mutta aiemmin ei auto ole vastaavaa ääntä pitänyt. Onko kenelläkään heittää ideoita,  joita voisin ohjeista huoltoa tarkastamaan?   
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Sähköinen käsijarru
« Vastaus #49 : 27.08.2021, 11:01:53 »
Peugeot 508 RXH Hybrid4 2013 (210tkm)

Sähköllä kun peruuttelee katokseen, niin jarrutellessa kuuluu metallinen narina ja käsijarrun kytkeytyessä sama ääni. Aivan kuin jokin vaijeri olisi kuiva tms. Takajarrupalat on hetki sitten vaihdettu ja herkistely suoritettu. Merkkihuollon mukaan kaikki on ok, mutta aiemmin ei auto ole vastaavaa ääntä pitänyt. Onko kenelläkään heittää ideoita,  joita voisin ohjeista huoltoa tarkastamaan?

Kävin kuunteluttamassa ääntä vielä Vianorin asentajalla. Ääni tulee siitä, kun jarrupalat ottavat yhteen ja kyseessä ei ole mikään poikkeava ääni. Johtuisikohan siitä, että noin kuukausi sitten taakse vaihdettiin uudet jarrupalat ja nämä ottavat nyt kiinni eri tavalla? Jarrulevyt on ok. Tämmöinen tällä kertaa yliherkältä RXH:n omistajalta ;D ;D ;D
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Sähköinen käsijarru
« Vastaus #50 : 27.08.2021, 16:09:43 »
Jees, ei muuta kuin kuluttamaan jarrupalat hiljaisemmaksi!  :)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04