Jeps, en tiedä tästä auton ''sisäisestä'' laturista mitään vaan olen luottanut Peugeotin tietoihin latauksista, niiden tehoista ja näihin liittyvistä lisävarusteista.
Joo, se sisäinen laturi muodostaa vaihtovirrasta (AC) akulle sopivan tasavirran (DC), taitaa akuissa olla jännite jotain 400 V luokkaa, en tiedä tarkemmin jännitteitä, ei ole ollut olennaista ottaa selvää. Tuo laturi sijaitsee muistaakseni auton peräosassa lähellä lataus pistoketta, ks liitteen kuva.
Niin Suomessa kuin muuallakin euroopassa uuden auton mukana tulee latauskaapeli (laturi) jossa toinen pää on perinteinen schuko-pistoke ja tällä mahdollisuus päästä 2,3KW-3,7KW:n lataustehoihin.
Itselläni käytössä tämä 3,7KW:n teho ja joka kytketään perinteiseen schuko-pistorasiaan ja jossa 16A:n sulake taustalla suojelemassa ylikuormitukselta.
Toi laturi on hyvä jos sitä käytetään sellaisessa pistorasissa joka todella kestää 16A jatkuvan virran, normaali schuko ei kestä ja siinä on kyllä iso riski että palaa sitten se pistorasian teline joka usein on talo.
Niin Suomessa kuin muuallakin euroopassa saa lisävarusteena Peugeot GT HYbrid4:een ostettua Wall Boxin latauskaapeleineen jossa latausteho 7,2KW (7,4KW tarvikkeena). Tässä Wall box kaapelissa on Manneke Type-2 kytkentäpää joka sopii ainoastaan Wall box-telakkaan.
Toi wallbox on jälleen vain jotain mikä ei liity autoon suoraan, lisävaruste jonka voi ostaa vaikka kotiin. Asiointilatauksella tarkoitin julkisia latureita, joista aika suuri osa tukee 11 tai 22 kW (3-vaiheisena)
Suurin teho jolla 3008 Hybrid4:sta voi ladata on 22KW mutta tälläistä tehoa pystyy hyödyntämään vain latausasemilla, ei kotona.
No itseasiassa ei, tässä on nyt vähän puurot ja vellit sekaisin. Laturin teho 11 tai 22 kW on 3-vaiheisena ja taitaa olla kaikki pösön plugin hybridit vain 1-vaihe laturilla, toisin sanoen vaikka laturista irtoaisikin 11 kW niin se on 3x16A / 3x3,68 kW = 11 kW, tai 3x32A / 3x7,36 kW = 22 kW, josta siis yksivaiheinen laturi pystyy hyödyntämään joko 3,68 tai 7,36 kW. Käytännössä siis nämä Pösön PHEVt hyödyntävät vain
1/
3 osan laturin tehosta. Edelleen auton joka tänne on laivattu eikä siihen ole omistaja tilannut tehokkaampaa laturia pystyvät käyttämään seinälaturin tehosta riippumatta vain 1x16A eli 3,68 kW, kun tehokkaampi pystyy lataamaan 1x32A eli 7,36 kW.
Mulla on kyllä kotona 11 kW laturi, mutta sitä tuo nykyinen auto ei osaa hyödyntää, ehkä seuraava sitte. En nähnyt mitään järkeä ostaa tyyliin 100 € halvemmalla 3,6 kW laturia.
Edit: Heitän tähän helpottavan esimerkin, jos esim 3008 akun kapasiteetti olisi 11 kW ja sitä lataisi 11 kW laturilla niin sen pitäisi onnistua tyhjästä täyteen yhdessä tunnissa, 22 kW laturilla ½ tunnissa. Sopii lähteä koittamaan onnistuuko, ei onnistu. Jää noista arvoista hiukan, eli 11 kW laturilla menee se 3h30m - 4h ja 22 kW menee se noin 1h50m.