Kirjoittaja Aihe: 3008 - Uuden tai käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2016-)  (Luettu 93553 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Jeps, en tiedä tästä auton ''sisäisestä'' laturista mitään vaan olen luottanut Peugeotin tietoihin latauksista, niiden tehoista ja näihin liittyvistä lisävarusteista.

Joo, se sisäinen laturi muodostaa vaihtovirrasta (AC) akulle sopivan tasavirran (DC), taitaa akuissa olla jännite jotain 400 V luokkaa, en tiedä tarkemmin jännitteitä, ei ole ollut olennaista ottaa selvää. Tuo laturi sijaitsee muistaakseni auton peräosassa lähellä lataus pistoketta, ks liitteen kuva.

Niin Suomessa kuin muuallakin euroopassa uuden auton mukana tulee latauskaapeli (laturi) jossa toinen pää on perinteinen schuko-pistoke ja tällä mahdollisuus päästä 2,3KW-3,7KW:n lataustehoihin.
Itselläni käytössä tämä 3,7KW:n teho ja joka kytketään perinteiseen schuko-pistorasiaan ja jossa 16A:n sulake taustalla suojelemassa ylikuormitukselta.

Toi laturi on hyvä jos sitä käytetään sellaisessa pistorasissa joka todella kestää  16A jatkuvan virran, normaali schuko ei kestä ja siinä on kyllä iso riski että palaa sitten se pistorasian teline joka usein on talo.

Niin Suomessa kuin muuallakin euroopassa saa lisävarusteena Peugeot GT HYbrid4:een ostettua Wall Boxin latauskaapeleineen jossa latausteho 7,2KW (7,4KW tarvikkeena). Tässä Wall box kaapelissa on Manneke Type-2 kytkentäpää joka sopii ainoastaan Wall box-telakkaan.

Toi wallbox on jälleen vain jotain mikä ei liity autoon suoraan, lisävaruste jonka voi ostaa vaikka kotiin. Asiointilatauksella tarkoitin julkisia latureita, joista aika suuri osa tukee 11 tai 22 kW (3-vaiheisena)

Suurin teho jolla 3008 Hybrid4:sta voi ladata on 22KW mutta tälläistä tehoa pystyy hyödyntämään vain latausasemilla, ei kotona.

No itseasiassa ei, tässä on nyt vähän puurot ja vellit sekaisin. Laturin teho 11 tai 22 kW on 3-vaiheisena ja taitaa olla kaikki pösön plugin hybridit vain 1-vaihe laturilla, toisin sanoen vaikka laturista irtoaisikin 11 kW niin se on 3x16A / 3x3,68 kW = 11 kW, tai 3x32A / 3x7,36 kW = 22 kW, josta siis yksivaiheinen laturi pystyy hyödyntämään joko 3,68 tai 7,36 kW. Käytännössä siis nämä Pösön PHEVt hyödyntävät vain 1/3 osan laturin tehosta. Edelleen auton joka tänne on laivattu eikä siihen ole omistaja  tilannut tehokkaampaa laturia pystyvät käyttämään seinälaturin tehosta riippumatta vain 1x16A eli 3,68 kW, kun tehokkaampi pystyy lataamaan 1x32A eli 7,36 kW.

Mulla on kyllä kotona 11 kW laturi, mutta sitä tuo nykyinen auto ei osaa hyödyntää, ehkä seuraava sitte. En nähnyt mitään järkeä ostaa tyyliin 100 € halvemmalla 3,6 kW laturia.

Edit: Heitän tähän helpottavan esimerkin, jos esim 3008 akun kapasiteetti olisi 11 kW ja sitä lataisi 11 kW laturilla niin sen pitäisi onnistua tyhjästä täyteen yhdessä tunnissa, 22 kW laturilla ½ tunnissa. Sopii lähteä koittamaan onnistuuko, ei onnistu. Jää noista arvoista hiukan, eli 11 kW laturilla menee se 3h30m - 4h ja 22 kW menee se noin 1h50m.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2022, 11:38:22 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
No itseasiassa ei, tässä on nyt vähän puurot ja vellit sekaisin. Laturin teho 11 tai 22 kW on 3-vaiheisena ja taitaa olla kaikki pösön plugin hybridit vain 1-vaihe laturilla, toisin sanoen vaikka laturista irtoaisikin 11 kW niin se on 3x16A / 3x3,68 kW = 11 kW, tai 3x32A / 3x7,36 kW = 22 kW, josta siis yksivaiheinen laturi pystyy hyödyntämään joko 3,68 tai 7,36 kW. Käytännössä siis nämä Pösön PHEVt hyödyntävät vain 1/3 osan laturin tehosta. Edelleen auton joka tänne on laivattu eikä siihen ole omistaja  tilannut tehokkaampaa laturia pystyvät käyttämään seinälaturin tehosta riippumatta vain 1x16A eli 3,68 kW, kun tehokkaampi pystyy lataamaan 1x32A eli 7,36 kW.

Omassa autossani kykenen hyödyntämään latausasemalla 22KW:n lataustehoa jolla olen ladannut lähes tyhjän akun alle kahdessa tunnissa täyteen.Ilmeisesti autoni on sitten varustettu korkeammalla ''sisäisellä laturilla''

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Omassa autossani kykenen hyödyntämään latausasemalla 22KW:n lataustehoa jolla olen ladannut lähes tyhjän akun alle kahdessa tunnissa täyteen.Ilmeisesti autoni on sitten varustettu korkeammalla ''sisäisellä laturilla''

Kyllä jos akku latautuu tuossa ajassa nin autossa on tehokaampi laturi ja hyvä niin koska se lisää asiointi latauksen käytettävyyttä. Teho vaan ei tosiaan ole tuo 22 kW, se on 7,36 kW.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

Pepe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Jaa, ei tuo real time traffic -paketti sisällä kameroita. No, https://services-store.peugeot.co.uk saa £ 89 / vuosi hinnalla koko läntisen euroopan kameratolpat, pl. Saksa ja Ranska, jossa nuo on kiellettyjä.

Onko näitä joku tilannut ulkomailta? Omaan 3008:iin suomen Peugeot sivu sanoo, ettei yhteen sopiva, mutta GB ja Ranskan sivut sanoo, että ok.

Tilausta jarruttaa hinnan lisäksi 99€ / vuosi, myös se, että navissa tuohon vaaran paikat liittyvät jutut on harmaana, eli ei valittavissa.

Wazea ei taida saada langattomasti toimimaan?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Tunnen kaksi henkilöä, jotka ovat tilanneet tuon Trafficin UK:sta ja hyvin kuulemma toimi, ainakin silloin.

Meillä toimii Waze langattomasti CPLAY2air-donglella. Se on CarPlay-dongle ja vastaavia on muitakin ja myös Android Autolle. Jos haluaa, että puhelin on autoon yhteydessä BT:llä, niin nuo eivät oikein ole soveltuvia. Ainakin Carplay:llä langaton toimii siten, että tuo dongle ja puhelin muodostavat ensin BT-yhteyden, jonka kautta dongle pyytää carplayn käynnistystä. Tämän kättelyn jälkeen juttelevat Wifillä. Sujuva käyttö vaatii, että puhelin ja dongle kytkeytyvät keskenään automaattisesti ja jos puhelin paritettu myös auton soittimen kanssa, niin ne molemmat haluavat yhdistää.

Jos siis haluaa käyttää esim. MyPeugeotin BT:llä toimivia ominaisuuksia samalla puhelimella, niin tuo ei toimi.

5008GT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Olen tilannut 5008 vuosittain Peugeot UK saitilta jolloin TomTom teksti näkyy näytön alakulmassa. Varoittaa kameroista ja ns. pakettiautotutkista / kytistä kunhan joku on ilmoittanut ne (sekin onnistuu todella helposti suoraan näytöstä). Kameroiden lisäksi näyttää ruuhkat ja tietyöt. Suosittelen, on pääkaupunkiseudulla todella kätevä. Auton vaihto on kohta eikä valitettavasti 5008 vielä saa hybridinä joten merkin vaihto on edessä ja muilta merkeiltä puutuu kameroiden varoitus äänellä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
^Suosittelen. Jos sillä yhdenkin sakon välttää, niin se on jo maksanut itsensä takaisin.

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Onko näitä joku tilannut ulkomailta? […]
Tilausta jarruttaa hinnan lisäksi 99€ / vuosi, myös se, että navissa tuohon vaaran paikat liittyvät jutut on harmaana, eli ei valittavissa.

https://services-store.peugeot.co.uk/  -osoitteesta tilaus tosiaan onnistuu samoilla tunnuksilla kuin Suomen sivustolta. Keväällä  -21 siellä oli jokin kampanja ja 89 punnalla sai tolpat kolmeksi vuodeksi, mikä minusta on melko kohtuuhinta. En tiedä onko viime aikoina kampanjoita ollut. Ihan hyvin on toiminut.
Vaaran paikat aktivoituvat navissa auton mobiilidatayhteyden kautta kun tilaus on tehty, ihan samalla lailla kuin Suomen siteltakin löytyvä Real Time Traffic.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
3008 GT 2019 - lämmitettävä tuulilasi

Ihan pikainen kysymys -- mietin uuden käytetyn hankintaa ja mietin muutamassa vaihtoehdossa olevaa lämmitettävää tuulilasia, jossa ainakin yhdessä on erikseen maininta, että lämmitettävä tuulilasi alhaalla ja vasemmalla.  Onko se fiksu ja oikeasti noin, vai vain keskeltä rikki :) 



Varmistelee Jukka P.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Muistaakseni pösössä on ollut vain tuota reunoissa olevaa lämmitystä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Kiitos Sami.

//Jukka

pikkupanostaja

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Pianonvirittäjä ja laulaja
Uusi 3008 omistaja ilmoittautuu. 2021 ja 14 tkm ajettu tuli hankittua. Tykkään kyllä tosi paljon.
Yksi kysymys heti, jos joku tietää asian?
Mulla ei tässä ilmeisemmin ole valoissa pitkien ja lyhyiden vaihto-automatiikkaa?
Malli on 3008 Active Pack Motion PureTech 130 EAT8.
Ajattelin ostaessani, että tämä olisi näissä ledvaloilla varustetuissa kaikissa. Ilmeisemmin ei?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Taitaa tuo kaukovaloavustimen raja mennä Allure mallin kohdalla. Auton asetus valikosta pitäisi löytyä valinta mahdollisuus mikäli se varuste on.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

pikkupanostaja

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Pianonvirittäjä ja laulaja
Kiitos tästä tiedosta! Yritin joo haeskella valikosta tuota . Ei löytynyt.  Vaihtuu valot ihan käsipelilläkin...