Kirjoittaja Aihe: 508 - Takapyörän laakerin vaihto  (Luettu 6697 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 325
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #15 : 15.10.2020, 21:11:50 »
Eikös 508:n taka-akselin rakenne ole kuin 407:ssa, eli noita kokemuksia foorumilta ainakin löytyy. Kannattaa hakea myös noita kokemuksia.

Itse en lähtisi ilman kunnon työkaluja kokeilemaan, saattaa sisäkehä olla tiukassa.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #16 : 15.10.2020, 21:47:00 »
Juu. Omassa jouduin dremelillä halkaisemaan sisäkehän kun ei löytynyt sopivaa ulosvetäjää. Ja uuden laakerin vedätin bilteeman sähkösellä mutterivääntäjällä paikalleen kun pikkukompurassa ei ollu tarpeeksi voimaa..  ;)

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #17 : 15.10.2020, 23:49:17 »
407:n vaihtanu 1-2 takalaakeria. Muistaakseni ei ollut paha (minulle).
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #18 : 02.05.2022, 14:39:44 »
Jurinaa - mutta mistä?

Kesärenkaiden ja hiljentyneen rengasmelun jälkeen takaa kuuluu selkeää jurinaa.  Ääni on voimakkain noin 70kmh, mutta en saa perhana korvakuulolla selville kumpi puoli tuon äänen pitää ... pidän itsestään selvänä, että laakeri on valmis.  Onko muuta keinoa, kuin kaataa penkit, laittaa rouva ajamaan ja kömpiä itse kuuntelemaan kummasta puolesta kuuluisi enemmän ääntä? Edessähän tuo on helppo, kun oikealle kaartaessa oikean puolen rengas saa enemmän kuormaa ja jurina voimistuu, vasemmalle tietty sama.

Autolla on ajettu sen verran reilusti, että kummatkin voisi jo toki vaihtaa 360.000 km jälkeen ...

Kyselee, Jukka.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #19 : 02.05.2022, 15:25:50 »
Rengas ilmaan ja pyörittele samalla jousesta kiinni pitäen. Rikkonainen laakeri tuntuu kämmenessä.  ;)

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #20 : 02.05.2022, 16:08:10 »
No niin tietysti. Kiitos.

Itse mietin vain, että kevyt jurina ei vielä tunnu pyörää heiluttaessa, mutta sehän rahisee pyörittäessä ..

//Jukka.

KS

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #21 : 02.05.2022, 17:00:10 »
Jos rohisee  pyörittäessä niin uutta laakeria akselille.Motonetistä skf ja napsahtaa vuoden takuu.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #22 : 13.05.2022, 23:18:35 »
Hei.

Tavalliset työkalut ja about 30euron perusulosvetäjä takapyörän kuskin puolen laakerin vaihtoon. Laakerit syöpyneet, ei vielä vaarallisesti ... Sisempi kooli oli tiukassa, kevyesti rälläkällä auki - ajattelin levittää isolla meisselillä, mutta se halkesikin kahtia meisseliä rälläkän vakoon lyödessä ja irtosi .... helppo nakki. Aikaa hommaan kului kolme tuntia --- kaksi olisi riittänyt, jos olisi hiukan kiirehtinyt.

Aiemmassa viestissä oli hyvät vinkit ja alle katsoin 407:n videon Youtubessa, niitä oli useita, 508 videoita ei saattunut silmään.

Ihanan hiljainen auto .... tai vanhassa rouvassa toki jo oven tiivisteet vähän suhisee, siltä ummistan korvat :)

Jukka P.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 674
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #23 : 13.05.2022, 23:37:09 »
Hyvin meni:) Jos on vanhempi auto saattaa joku abs-anturin pultti katketa ja se voi teettää yksinään 3 tunnin työn...

Larry

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #24 : 17.06.2022, 22:17:35 »
Laakerin vaihto edessä täälläkin.
Miten osaan ostaa oikean osan? VF38D5FS8BL098944 ja 2012. Vaihtoehtoja tuntuu olevan.
Samalla ajattelin vaihtaa jarrulevyt ja palat. Jarrukilvet olivat myös ottaneet osumaa, ne myös uudet jos vaan jostain järkihinnalla löytyy.
Suosituksia?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 674
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #25 : 17.06.2022, 22:54:45 »
Laakerin vaihto edessä täälläkin.
Miten osaan ostaa oikean osan? VF38D5FS8BL098944 ja 2012. Vaihtoehtoja tuntuu olevan.
Samalla ajattelin vaihtaa jarrulevyt ja palat. Jarrukilvet olivat myös ottaneet osumaa, ne myös uudet jos vaan jostain järkihinnalla löytyy.
Suosituksia?

Yksi olisi jos irrottaa renkaan ja tutkii laakerin mallia ja ottaa vielä kuvia, samoin jarruista. Vaatii vaan työtä, helpompi olisi saada varaosanumerot.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 571
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #26 : 18.06.2022, 08:45:11 »
Pirauta Autoartikkeli Vantaa, sieltä saat kerralla oikeat hilut.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #27 : 18.06.2022, 10:38:43 »
Itse olen hommannut hilut 2015 malliseen 2.0 blueHDI:hin (laakerin vaihto tänään edessä joten osan sopivuus varmistamatta just tällä hetkellä, mutta Motonetin ja Autodocin rekisterinumerohaku antoi muistaakseni saman takalaakerin. Tosin jossain taisi olla maininta hybridistä (en muista oliko etu- vai takalaakerissa), liekö siinä sitten sama osa. Itse aikanaan maksoin jonkun euron että pääsin service boxista kaivamaan ja taltioimaan oman auton VINillä kuvat ja lopputarkistuksen tein sen antaman osanumeron ja autodocin originaalinumeron avulla.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 507
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #28 : 18.06.2022, 11:29:22 »
Eihän noissa ole kuin kolme vaihtoehtoa:
1.McPherson-etujousitus
2. 407-tyyppinen etujousitus (GT)
3. Hybridi

Kaikissa normimalleissa vaihtoehto 1.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #29 : 18.06.2022, 20:04:20 »
Tässä kyse takalaakerista. Montakohan vaihtoehtoa takapäässä on?

Kuitenkin, nyt on laakeri vaihdettu. Alkuperäisellä ajettu varmaan v2015 autossa nyt olevat kilometrit,  160000km. Motonetista menin aiemmin hakemaan SKF-laakeria VKBA 3693, mutta SNT:n (NTN) antoivat, hinta noin 80€. Autodocista ois saanut kympin halvemmalla mikä olisi mennyt postikuluihin pelkän laakerin tapauksessa.

Vaihto sujui, kun muistissa oli vielä jarrulevyjen vaihtoon vaadittavat toimenpiteet. Laakerin ulko-osa lähti tukevalla ulosvetäjällä. Tosin piti käydä hakemassa M-netistä 3/4 - 1/2 karasovitin tukipisteeksi akselin päähän. Laakerin sisäosa sitten irti, alkuunsa lyöntitaltalla ja ruuvarilla laakeriholkin ja alumiinisen kiinnityskohtaan (pyörännapa tms) naputellen, ja loppu pienellä ulosvetäjällä.

Kiinnipäin alku vähän epäilytti kun joutui jonkun verran tavallisella vasaralla naputtamaan että sai uuden laakerin alkuun paikalleen. Hylsy toki välissä että sai voiman oikeaksi kuvittelemaani paikkaan. Tosin en tiedä mihin olisi paras ohjata nuo naputtelun iskujen voima ettei tuhoaisi laakeria. Loppu sitten keskimutterilla. Ainakin 140km/h asti oli äänetön koeajolla.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2022, 20:09:20 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207