Kirjoittaja Aihe: 206 - Värinä vaihdekepissä kiihdytettäessä (vetoakseli)  (Luettu 2166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lucaf

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1999 206 1,4.

En löytänyt haku-toiminnolla aiheesta, eli 99 vuosimallin 1.4 on pirssi, ja jo parin vuoden ajan on kiihdytyksessä/veto päällä vatkannut niin että vaihdekeppi muistuttaa vappuhuiskaa, mutta vatkaus huom. ainostaan 70-100km/h nopeuksissa, kun nopeus nousee yli sadan, tai pysyy alle 70, niin vatkausta ei ole. Kesän aikana vatkaus on jo voimistunut sille tasolle että alkaa jo huolestuttamaan kestääkö nuo nivelet enää pitkään.

Tismalleen sama oire viime vuosisadan 900 sarjan saabeissa tarkoitti sitä että sisempien vetonivelien nivelkupit oli kuluneet kuopalle. Onko näissä pösöissä samanlainen rakenne, ja saanko näitä vetonivelen kuppeja varaosina? Vai sisältyykö se jos ostaa koko vetoakselin? Mietin onko mitään järkeä investoida noin isoon remonttiin kun autolla on jo ikää ja ruosteenkin kanssa tekemässä jo tuttavuutta.

Ratkaisu:

Vein auton korjaamolle kun mekaanikko vakuutti että vetonivel-varaosa sisältää sisemmän nivelen nivelkupin myös. Yllättäen vain toisen puolen sisempi vetonivel oli kulunut. Mekaanikko kuulemma tunsi välyksen jo kun yritti vetoaksielia kädellä pyörittää. Nyt auto menee niin sileästi että tuntuu kuin uudelta! 

lucaf

  • Vieras
Vaihdoin kerran muistaakseni Seat Cordoban ulemmat vetonivelet, vatkaus hävisi. Mutta siinä se ei ilmennyt vain tuossa nopeudessa vaan kaikilla vaihteilla. Montussa voi lukita akselin lukkopihdeillä ja nivelestä saa otteen vesipumppupihdeillä, siinä näkee välykset kun kuorma on päällä. Kun nostaa ylös voi välykset katsoa uudestaa ja jos on selvä ero, voi siellä olla kuopat.

Toinen ulommista vetareista on uusittu viime vuosina. En mikään tekniikkaguru ole, mutta mietin olisko sisemmät voinu kulahtaa kun muutama vuosi sitten pääsi lootaöljyt valumaan melkein tyhjäksi? Aluksi vatkaus oli vain 13" renkailla, ja 14:lla ei vatkannut, nyt on vaan voimistunut ja vatkaa molemmilla rengaskoolla. Jotenkin muistelen että talvisin vatkais vähemmän, onkohan lämpötilalla osuutta asiaan? :o

matias123

  • Vieras
Oletko varma, että kyse on nimenomaan vetonivelistä? Jos katsastaja ei ole niistä mitään sanonut, ne saattavat olla aivan kunnossa. Entäs moottorin ja vaihteiston kiinnityskumit?

Ymmärsin, että autosi oli paljonkin ajettu, että niillä kilometreillä ne vetoakselit menevät vaihtoon aivan kokonaisuudessaan kuitenkin ja hintaa tulee yhteensä halvimmillaan alle 200 €. Mitään sen pienempää remonttia ei edes kannata tehdä. Näissä pikkupösöissä ei välttämättä saa sisempää vetoniveltä erikseen. Varaosakuvista ei niitä ainakaan löydy.