Kirjoittaja Aihe: 508 - Välys raidetangossa  (Luettu 1311 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
508 - Välys raidetangossa
« : 21.08.2019, 16:49:30 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 163 (125 000 km).

Raidetangossa tuntuu pieni pystyklappi, kun ottaa kiinni vänkärin puolelta siitä ohjausvaihteen vierestä. Vasen puoli on ihan ok. Eli pieni pystyklappi, joka ei tunnu normaaliajossa, mutta esim. hidasteiden tai kanttikivien yli ajettaessa siten, että etupyörät menee eri aikaan esteen yli. Ei vaikuta ohjausgeometriaan, ja raidetankojen sisemmät ja ulommat päät on tiukat ja jämäkät, joten niissä ei ole vikaa. Sinne suojakumin alle kurkistelemalla, siellä näkyy sellainen (olisiko nailonia?) ohjausholkki tai vast., joka on ilmeisesti kulunut hieman, jolloin se klappi tuntuu. Onko se holkki vaihdettavissa?

Eräällä pajalla sanottiin, että koko ohjausvaihteen uusiminen on ainoa keino korjata mokoma ongelma. Melko kallis korjaus muutaman euron holkin takia. Onko kuinka yleinen vaiva kyseessä, ja löytyykö noita holkkeja jostain? Ei kuulema ole varaosana saatavilla. Sen koko ohjausvaihteen osanumero on ymmärtääkseni psa 9686476580. Vika on lähinnä häiritsevä, ei käyttöä estävä.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 696
Vs: 508 - Välys raidetangossa
« Vastaus #1 : 21.08.2019, 18:53:24 »
Jos holkin saa ulos, on toivoa korjata. En ole koskaan avannut raidetankoja, edes tehostamattomia mutta ehkä sen pystyisi avaamaan. Silloin auto lienee useamman päivän pukeilla eli täytyy jotenkin muulla tavalla liikkua mutta olisihan se hienoa saada uudenveroinen ohjaus korjattua. Itsellä on yli 500 000km ajettu ja vieläkin toimii alkuperäisillä osilla, se on jo sisäänajettu :)

Pajari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: 508 - Välys raidetangossa
« Vastaus #2 : 21.08.2019, 20:40:42 »
Jos holkin saa ulos, on toivoa korjata. En ole koskaan avannut raidetankoja, edes tehostamattomia mutta ehkä sen pystyisi avaamaan.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, minkalainen on tehostettu raidetanko? Vai puhutaanko nyt hammastangosta?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 590
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Välys raidetangossa
« Vastaus #3 : 21.08.2019, 20:52:24 »
Romikselta voisi katsoa ratkaisua. Jos on samanlainen, kuin 407:ssa, niin tanko hyllyssä harjoitella holkin tekemistä.
Onko klappia auton käydessä, ettei vain olisi ylä- tai alapallo väljä sittenkin...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 508 - Välys raidetangossa
« Vastaus #4 : 21.08.2019, 23:56:47 »
Klappia on ainakin sammutettuna, ja kun se ajellessa tuntuu, niin oletan, että myös koneen käydessä, koska nimenomaan ajaessa sen huomasin. En älynnyt siinä nosturilla ollessa pistää autoa käyntiin. Ylä- tai alapallon väljyys ei varmaankaan tutntuisi siinä hammastangossa, ohjausvaihteen tyvestä kokeiltaessa. Ja niitäkin mielestäni väänneltiin ja kokeiltiin, mutta ei mitään väljyyttä havaittu.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 693
Vs: 508 - Välys raidetangossa
« Vastaus #5 : 22.08.2019, 21:38:42 »
Kyllä osaava tekijä tuon ohjausvaihteen osiksi pistää, korjaa ja kasaa takaisin, kun vaan on oikeat työkalut, mitä ei taas jokaisesta autotallista löydy, häkkikomeroista puhumattakaan. Isäni on muutaman vastaavan kuuloisen vian korjannut pösöistä, viimeisin taisi olla omassa Expertissään.