Kirjoittaja Aihe: 508 - Useita vikakoodeja liittyen AdBlue-järjestelmään (HDi)  (Luettu 18496 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 456
  • 79000km / elokuu 2019
Auto: 2015 508 SW 2,0 BlueHdi 180 (automaatti, 91500 km).

Tytär heitti autolla lyhyen lenkin kaupungissa. Takaisin tullessa oli viimeisillä sadoilla metreillä antanut vikaa Ureasta ja  "Engine fault - repair needed". Kävin katsomassa: samat viat edelleen, ja muistaakseni auto kertoi silloin adblueta olevan yli 5000km matkaksi. Edellisestä huollosta 15000km ja adblue varoituksia ei ole näkynyt aiemmin. Startti ja lyhyt koeajo. Auto toimi käytännössä ok. Vielä uuden startin jälkeen samat ilmoitukset ja taas ilmoitus saasteenvähennysjärjestelmän viasta ja vielä uhkaus että startit ei onnistu 1100km ajon jälkeen. Mietin että oisko kuitenkin AdBlue vähissä, vai järjestelmässä vikaa.

Varmuuden vuoksi tankkasin AdBlueta puolet 10 litran tonkasta, mutta parin kilometrin ajolla ja viidellä startilla ei vaikutusta. Harmina se että pitäisi lähteä pääkaupunkiseudulta käymään 400km päässä ja päästä vielä takaisinkin... Epäilen että vuodenvaihteen lomat estää tehokkaasti huoltoonpääsy-yritykset... Nyt ollut ekoja pikku pakkasia alimmillaan luokkaa -5C, liekö vaikutusta ongelmaan. Kun pääsee kotiin täytyy viedä parkkihalliin vähäksi aikaa lämpenemään ja katsoa onko vaikutusta.

Luin vikakoodit (6kpl) Bilteman yleislukijalla ja kertoi U29E (kolmeen kertaan), U1000, P2200 (”NOx anturin virtapiiri kenttä 1”), P220A. Olisiko NOx-anturi kämähtänyt.... onko kellekään tuttu tilanne? Mikähän sulake ja missä vaikuttaa asiaan.

Tietääkö joku kuinka adblue taso on anturoitu? Tavarasäiliössä olevan täyttöaukon ulommassa korkissa taitaa lukea ”min 3,8” tai jotain sellaista. Jos on säiliö tyhjä, onkohan 5 litran täyttö ok? Entä jos ei ole tyhjä?
« Viimeksi muokattu: 27.12.2019, 22:09:33 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 456
  • 79000km / elokuu 2019
Selvennykseksi manittakoon että arvelen edellisessä huollossa 15000km sitten adblue tankin täytetyksi. Auto kertoi vian ilmenemisen jälkeen yhden tarkistuskerran ajan ainetta olevan yli 5000km matkaksi, kuten on kertonut viimeisen 10000km matkan aina kun sen olen check-napilla tarkistanut.

Nyt ei siis enää kerro sitä, mutta sen sijaan kertoo auton starttaavan tällä hetkellä vain seuraavan 1050km ajan. Kotiin kun ajaa tuosta lähtee 150km pois jolloin jäljellä on ehkä 900km joten lienee turha lähteä sillä nyt Kuopioon posottamaan kun takaskin pitäisi päästä ja sen jälkeen töihin ja korjaamolle...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 295
Minkä kokoinen tankki autossasi olikaan.  Adblue kulutus on suurinpiirtein litran per 1000 km. Voit surutta kaataa sen  koko tonkan sinne tankkiin.  Potentiaalisia vikakohteita järjestelmässä on tuo nox anturi, tankin lämmitysvastuksen sökähtäminen, adblue pumppu. Omassa ex erimerkin autossa sen adblue tankin sai mittaristoon näkymään ja antoi arvion jäljellä olevista kilometreistä ja näytti bensatankin tapaan tabkin täyttöasteen.  Ne arviot nesteen riittävyydestä  heitti tuhansia kilometrejä todellisuudesta.

export

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Mulla meni Berlingossa (1.6 HDi) vastaavilla herjoilla typpianturi, vajaa 600€ merkkihuollossa.

MUOKS: koetin muistella että olisiko huoltokirjan mukaan saanut sen vajaan 1000km ajettua, sitten ei enää olisi käynnistynyt.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 407
Muistelisin kanssa että tuolle lisäykselle on jokin minimimäärä hiukan malleista riippuen. Kokeilisin varuiks hulauttaa säiliön täyteen.

Joskus noi temppuilee kovilla pakkasilla. Pohjosessa on ainakin sen verran kylmää pidelly, että urea jäätyy.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2019, 14:18:01 kirjoittanut ves_ku »

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 456
  • 79000km / elokuu 2019
Tuotapa lisätäyttöä vielä kokelin ja kun ei ollut tietoa säiliön muodosta niin vaikka näin nesteen pinnan kun välillä täyttöaukosta sisään kuikuilin, tuli ylitäytettyä. Siispä pääsin siivoushommiin... Huuhtelin lopuksi letkulla mustan suuren korkin ja varsinaisen täyttöaukon välistä, mutta vettä ei tullut auton alle, minne lie kerääntyi, €*”#%&(. Oletin että olisin laskenut vettä auton alla olevan säiliön päälle ja olisi sieltä valunut auton alle, mutta ei.

Ei kuitenkaan auttanut ongelmaan. Eli kun säiliö on 17 litraa ja huollon jälkeen ajettu 15000km, voisi arvioida että olisi pitänyt olla adblueta enää luokkaa 2 litraa jäljellä. Laitoin 8-9 litraa ja tuli yli, joten oli kuluttanut selvästi ennakoitua vähemmän.

Mutta... olin kirjannut yhden vikakoodin väärin, piti olla: ”U029E” (ei U29E), mille löytyi merkitys ”Lost Communication With NOX Sensor B”. Pitänee kuikuilla autokatoksessa auton alle josko näkisi silmällä selkeää vikaa jossain anturin näköisessä oliossa.
Pakkanen pyörinyt -5C tienoilla.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2019, 14:34:20 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 295
Adblue jäätymispiste -11 yläpuolella, joten vielä ei pitäisi täällä etelässä aiheuttaa ongelmia, vaikka vastuskin menisi rikki.  Jos aine ei ollut loppu, niin nox anturi vahva veikkaus.

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 122
Itselläni on vaihdettu myös NOX sensori noin kuukausi sitten 1.6 BlueHDI 508 malliin. Sensorin ostin Saksasta (alkuperäis osana) CarParts-Pros nettisivuilta jossa sensori maksoi 295€+25€ pk. Suomessa/merkkiliikkeessä NOX sensori maksaa 550€. Sensorin olisi saanut merkkiliikkeestä samantien kun Saksasta tilaamalla siihen meni toista viikkoa. Asennuksen teetin merkkiliikkeessä.

Kun km raja tulee vastaan niin auto piippailee niin paljon ettei se varoitus jää kuskilta huomaamatta. Auto antaa vielä startata yhden kerran, jotta auton voi viedä korjaamolle. Sain kuitenkin ajettua reilusti enemmän kuin tuon 1000 km. Välillä tuo vika kun nollaantui ja välillä tuli takaisin. Toki osa kannattaa vaihtaa mahdollisimman pian jollei satu omasta takaa olemaan vara-autoa tai pelkää auton jäävän pahaan paikkaan.

Merkkiliikkeestä kannattaa käydä lukaisemassa vikakoodit. Joskus voi olla että hiukkassuodatin on myös tukossa. Tukossa olleessaan kuumentaa pakosarjaa joka taas rikkoo helposti sensorin.

Urea valo, moottorin vikavalo ja Emissions Control Fault vikaherjat voivat tulla myös Urea säiliön pumpusta. Tutullani samanlainen auto johon on vaihdettu joku aika sitten hiukkassuodatin ja NOX-sensori. Nyt siitä kuitenkin meni tuo Urea pumppu.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 507
Peugeot 3008 hybrid

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 456
  • 79000km / elokuu 2019
Autolla ajettu 90tkm joten toivon ettei ole hiukkassuodatin tukossa. Katsoin että adblueta on hävinnyt viimeisen  150km matkalla joten uskoisin pumpun toimivan. Yritin kokeilla josko pukeille ajetusta autosta saisi NOx-anturia löysättyä, muttei onnistunut kun ei päässyt sivulta kurottaen kunnolla vetämään (kiinto)avaimesta. Täytyisi saada auto nosturille ja lisäksi ehkä antaa lämpökäsittelyä. Tuo putsausohje on hyvä vastaisen varalle, mutta kun vikakoodi viittaa kommunikointiongelmaan, epäilen että on vakavampi vika kuin likaisuus, joka varmaan antaa enemmänkin vääristyneitä tuloksia.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 456
  • 79000km / elokuu 2019
Olisi kiva kuulla missä kilometreissä muilla on ongelmia ilmennyt.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 567
  • 407 3.0 V6 Sport
Jeesaan kyllä nosturilla, on kuumailmapuhallin mutta jokin kaasupistooli olisi parhain, jos on tiukassa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 456
  • 79000km / elokuu 2019
Käytin paikallisessa AD-korjaamossa kun oli työkäyntipaikan vieressä. Ottivat vikakoodit bosch-lukijalla vaikken ollut varannut aikaa. Löysivät 12 vikakoodia, osa useaan kertaan ja osa samoja kuin omalla pikkulukijalla olin jo saanut. Yrittivät nollaamalla saada vikaa ”pois”, mutta eivät saaneet kaikkia nollattua. Ei kustannusta, kiitos heille. Oli kommunikointivikaa, NOx anturi vikaa kahdessa muodossa, alhaista adblue-painetta, jne.

Kehottivat käymään merkkihuollossa tekemässä saman sopivammalla laitteella, ennen kuin tilaan anturia. Torstaille lupasivat ajan Niittykummun Metroautossa. Katsotaan nyt sit mitä löytyy. Jos oikein muistan Metroautossa sanoivat anturin hinnaksi vähän alle 500.

Aika lähellä olen tilata anturia. Lupasivat saksasta lähettää upsilla samaan hintaan kun kyse pienestä osasta, ehkä olisi nopeampi kuin normi DHL...

Kuapijoon 207:lla.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

export

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Mulla meni tuosta 1.6HDi:stä anturi noin 65000km:ssä.

SimpleMan

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 96
Jos auto ilmoittelee engine repair needed-/emission control fault-merkkiä ei se pysty erottelemaan, onko vika ureassa- vai eolys-systeemissä. Omassani meni ensin ureatankki uusintaan (GW) ja seuraavalla tankkauksella meni eolys-systeemi paineentasauksen osalta lukkoon. Tosin vikakoodin lukijahan tämän selvittänee.