Kirjoittaja Aihe: 508 - Useita vikakoodeja liittyen AdBlue-järjestelmään (HDi)  (Luettu 18537 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aakku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 496
Jos auto ilmoittelee engine repair needed-/emission control fault-merkkiä ei se pysty erottelemaan, onko vika ureassa- vai eolys-systeemissä. Omassani meni ensin ureatankki uusintaan (GW) ja seuraavalla tankkauksella meni eolys-systeemi paineentasauksen osalta lukkoon. Tosin vikakoodin lukijahan tämän selvittänee.
Onko samassa autossa ADBlue ja EOLYS järjestelmä.
Mulla on pakussa ADBlue urea ja C4.ssä EOLYS.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 126
Eikös AdBlue autossa ole aina myös Eolys/Infineum. AdBlue ruiskutetaan varastoivaan NOX katalysaattoriin kun tyhjennetään tuo typen oksideista, Eolys/Infineum taas annostellaan suoraan polttoaineen joukkoon ja tämän tarkoitus on alentaa nokihiukkasten regeneroitumislämpötilaa FAP suodattimessa. Eli kaksi eri järjestelmää kyseessä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 407
Kyllä. BlueHDI käyttää kumpaakin ainetta.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 802
Tämä olikin minulle uutta.
No, ei mikään yllätys... ::)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Aakku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 496
Kyllä. BlueHDI käyttää kumpaakin ainetta.
Hyvä tietää.
En vain ole huomannut ohjekirjasta mainintaa EOLYS täytöstä pakussani. ADBlue täyttö on kyllä tarkkaan kerrottu.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 407
En muista nähneeni mainintaa eolys-nesteestä edes ureattomien ohjekirjoissa. Ei oo ns. joka käyttäjän huoltoja.

Tosin nyt kun aloin lukemaan  niin en ole enää varma. Jos väärässä niin nostan käden pystyyn virheen merkiksi. BlueHDI sitikan kohdalla tuota kaivelin ja tulin tulokseen että eolys on. Sen kanssa jäi matka vajaaksi joten ei ollut ajankohtaista täyttö.

Joku serviceä enemmän osaava vois vilkasta mitä VR3FHEHZRKY115947 on syönyt lisäaineiden suhteen.

Edit: Liitteenä viimeisimmän 2.0 BlueHDI:n huolto-ohjelma. Siinä on Hiukkasluokun lisäaineistuksen tarkistus mainittu. Koskeeko kaikkia AdBlue  vehkeitä niin siihen on varmaan joku fiksumpi vastauksen antaja.

« Viimeksi muokattu: 31.12.2019, 19:26:06 kirjoittanut ves_ku »

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 295
Käsittääkseni Psa valmisteissa on sekä eolys neste että adblue.  Missään muussa valmisteessa ei eolys nestettä ole tullut vastaan, enkä keksi mitä itua sen käytössä on. Sen loukun poltton lämpöä tarvitsee 200 astetta vähemmän, mutta sen hyöty?

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 407
Nyt tää alkaa karkaamaan varsinaisesta aiheesta.

Mitä oon juttuja kuullut niin kovin vähän on ongelmia hiukkasloukutuksen suhteen psa-vehkeissä verrattuna moneen muuhun. Eli satku kaks 120 tkm. välein on pieni hinta siitä.


Petri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Käsittääkseni Psa valmisteissa on sekä eolys neste että adblue.  Missään muussa valmisteessa ei eolys nestettä ole tullut vastaan, enkä keksi mitä itua sen käytössä on. Sen loukun poltton lämpöä tarvitsee 200 astetta vähemmän, mutta sen hyöty?

Hyöty eolyksesta tosiaan on alhaisempi hiukkasten palolämpötila. Fomoco vastaavasti nostaa pakokaasun lämpötilaa jälkiruiskutuksella ja lisäksi ainakin euro-5 koneissa erillisellä höyrystimellä, jolla suihkutetaan polttoainetta hiukkassuodattimeen. Jälkiruiskutus aiheuttaa esimerkiksi ongelmia öljyn ennenaikasen huonontumisen kanssa. Psa vehkeissä ei tätä ongelmaa ole näkynyt.

Yleisti voi todeta, että jos auto pidetään kunnossa, ei ole ongelmia myöskään dpf:n kanssa. Dpf menee tukkoon lähes aina siitä syystä, että moottorissa on joku ongelma.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
Kaivoin vastaavan huoltokaavion omasta autosta kuin mitä ves_ku liitti. Ihan samalta näyttää. Hiukkassuodattimen lisäaineen tarkastus 90tkm ja 30tkm siitä alkaen. Adblue tarkistus/täyttö 30tkm/1v välein. Mitähän 30000 välein suoritettavat systemaattiset operaatiot sisältää. Oisko lista paperisessa huoltokirjassa vai löytyykö serviceboxista?
« Viimeksi muokattu: 01.01.2020, 12:44:22 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
Mainittakoon vikakoodeja vastaisen varalle:

Bosch testeristä: U029E, U029E, 71218, U1000, U2200, U029E, U1318, U1318, U1318, P220A, P2BAD, P20E

Merkkiliikkeen testeristä:

91850km:
- vikakoodien lukuhetki

91830km:
- P220A, NOx-anturin sähkönsyöttö: hetkellinen, osan jännite liian alhainen

91820km:
- tässä kohdin suurinpiirtein nollattu moottorin koodit pikkulukijalla ennen n. 30km ajoa.
- 3 kpl U029E, DeNOx -järjestelmän ohjausyksikkö: jatkuva, Päästönestoverkossa mykkä elementti
- U1000, moottorin ohjausyksikkö: jatkuva, Verkossa havaittu mykkä ohjausyksikkö
- U2200, Typpioksidianturi: jatkuva, Päästönestoverkossa havaittu mykkä elementti
- P20E8, Ureaseoksen paine: jatkuva, urean paine liian alhainen

91650km:
- U1218, BSI tiedonsiirtoyhteyden vika: hetkellinenvirheellinen tiedonsiirto

91600km:
- näillä main mittariston näyttöön iski hälytys.
- P2BAD, DeNOx-järjestelmän päästönesto: jatkuva, järjestelmän toimintahäiriö

91550km:
- 3 kpl U1318, BSI:n tiedonsiirtoyhteyden vika: hetkellinen, virheellinen tiedonsiirto

NOx-anturi tilattu, mutta tuo jatkuva P20E8 hieman huolestuttaa...
« Viimeksi muokattu: 01.01.2020, 16:43:02 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
Vielä jatkoluku: Tuo alhaisen paineen varoitus P20E8 jäi vaivaamaan mieltä. Ei tunnu loogiselta anturivian aiheuttamaksi. Kävin siis katsomassa adblue-säiliön korkin, että on varmasti kiiinni. Ei tainnut olla, ehkä minun jäljiltä. Korkki on vähän omituinen. Ensinnä, muistan kuulleeni tai lukeneeni jostain että korkki olisi päivittynyt ja uusi malli on sininen jossa on keskellä paineventtiili tms valkoinen muovi”nappi” keskellä korkkia. Mulla on tuollainen uusi malli.

Korkin sulkumekanismissa on kolme siivekettä, sekä korkissa että säiliön kaulassa, ja kun ne on kohdistettu oikein lomittain, korkki painuu alas ja kiertyy noin kuudesosakierroksen kiristettäessä. Säiliön puoliskossa on minulla yhden siivekkeen päällimmäisestä osasta pieni pala pois (lohjennut). (Siivekkeitä on säiliön puolella kussakin kohdassa kolme päällekkäin.) Luulin ensin että lohkeaman takia ei kiristy kunnolla, mutta kun noi siivekkeet on periaatteessa noin kuudesosa ympyrästä, ne ei olekaan jaettu tasaisesti vaan yksi kolmesta korkin siivekkeestä on kapeampi kuin muut. Menee siis vain yhdessä asennossa paikalleen vaikka nopeasti katsoen näyttäisi että menee kolmessa asennossa. Jos yrittää väärässä asennossa, menee mulla vähän sinnepäin, jää ehkä kallelleen, mutta ei kiristy kunnolla. Kun on oikeassa asennossa, kiristyy kunnolla vaikka onkin tuo lohkeama.
Kannattaa siis itse kunkin olla huolellinen.

Kun olin saanut korkin kunnolla kiinni, tein testin. Vikakoodeissa oli vanhastaan tuo painevika P20E8. Nollasin koodit pikkulukijalla ja tein pienen lenkin. Tallennettuihin koodeihin tuli heti 3 kpl P029E, vireiilä oleviin lisäksi U1000, U2200 ja P220A, jotka kaikki ovat loogisia jos anturi on kämähtänyt. Painevikaa ei enää tullut.  Nyt olen luottavaisempi sen suhteen että uusi anturi korjaa vian.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2020, 23:10:33 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
Osa on saapunut Saksasta, laatikossa PSA-merkinnät. Osanumero 9821121180 jos ulkoa muistan oikein. Samasta paikasta minkä am_tiainen mainitsi. Lähettivät UPSilla tiistaina pyhämaanantain jälkeen ja saapui noutopaikkaan perjantaina. Täytyi pyytää ”UPS tai GLS” tilauksen yhteydessä. Kun myyjäliike lupasi vielä kustantaa vaihdon, vien viralliseen huoltoliikkeeseen. Kiitos kuitenkin JPL:lle avun tarjoamisesta.

Kun kävin varaamassa huoltoaikaa, pyysin samalla tarkistamaan ja täyttämään eolys-tason NOx-anturin vaihdon yhteydessä. En tiedä kuinka hyvin kyseinen vastaanottaja tunsi tämän automerkin systeemeitä, mutta tarkistamatta mistään oli sitä mieltä että on joko adblue tai eolys, ei molempia. Saa nähdä mikä on lopullinen totuus.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2020, 11:07:39 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 571
  • 407 3.0 V6 Sport
Toivotaan tokenevan tuolla. Huomisen sadepäivän talli on kuitenkin ohjelmassa, oma auto ei vaadi mitään, mutta kaverin Skodalle... ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 126
Lainaus
En tiedä kuinka hyvin kyseinen vastaanottaja tunsi tämän automerkin systeemeitä, mutta tarkistamatta mistään oli sitä mieltä että on joko adblue tai eolys, ei molempia. Saa nähdä mikä on lopullinen totuus.
No, joka tapauksessa autossasi on molemmat eli toivottavasti vaivautuvat edes tutkimaan asian eikä vain olettamaan että molempia ei ole.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’