Kirjoittaja Aihe: 508 - Useita vikakoodeja liittyen AdBlue-järjestelmään (HDi)  (Luettu 18539 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 719
Mikäs tämä "asiantunteva" merkkiliike taas on?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
Itse en viitsi olla nyt ankara koska nykyisissä monimerkkiliikkeissä kaikki ei kuitenkaan tunne kaikkia merkkejä. Eikä ko. henkilö edes yrittänyt antaa vaikutelmaa tietämisestä tältä osin, lähinnä otti aikavarauksen ylös ja antoi ymmärtää rivien välistä että varsinaiset huollon tekijät (ja ehkä sitten Pösöjä hoitava asiakaspalvelija) tietävät asian. Varmistan asian vielä viedessäni auton tiistaina Espoon Metroautoon.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 511
Ota vanha NOx anturi talteen ja puhdista hyvin.
Peugeot 3008 hybrid

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
Joo niin ajattelin, mutta kun vikakoodit kertovat ”mykästä elementistä”, pelkään ettei mekaaninen puhdistus auta, jos vika nyt sitten edes on anturissa loppupelissä.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
No niin, jännitys tiivistyy. Tilaamani NOx anturi vaihdettu ensin, lähinnä minun aloitteesta, ei auttanut. Sitten sähkärin vikaselvittelyä useampi tunti (n. 700€) minkä seurauksena vaihdettu SCR-rele. Ei sekään auttanut. Lopulta yhteistyössä maahantuojan kanssa päädytty siihen että vika on urea-pumpussa, kuten joku jo vihjailikin. Ainoa ikävyys että pumppu on ureasäiliössä (yhteensä 1200€ + vaihto noin 200€).

Kaikkiaan parisen tonnia arviolta menossa tähän mennessä tähän juttuun vaikka unohdetaan tuo NOx-anturi. Auto siis heinäkuun lopussa hankittu jolloin ajettu 77000km, nyt noin 92000 km. Kun ollut myyjäliikkeen liisari, on huollatettu niin kuin pitää.
Koska osa lienee jo tilattu, ei kauheasti auta tieto että saattaisi saada purkuosan vajaaseen puoleen hintaan.

Kysymys kuuluu, onkohan myyjällä jotain vastuuta osallistua tähän kustannukseen ja mikä mahtaisi olla "järkevän kohtuullinen" osuus heille. Vaikea todistaa onko vika ollut piilevänä jo ostettaessa, mutta eihän tuota tietenkään ole pystynyt ostajana havaitsemaan kun ei mitään vikaa ole ollut näkyvissä.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2020, 00:05:06 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 122
Urea pumppua ei myydä jostain käsittämättömästä syystä erikseen. Jos haluat pumpun niin silloin on ostettava koko säiliö, vaikka säiliö olisi ehkä. Eihän noita polttoainesäiliöitä ole ennenkään vaihdettu jos autosta vaihdetaan polttoainesäiliö (malleissa joissa pumppu on säiliöissä). Aikamoinen rahastus josta on ekoteko kaukana. Pumppu on täysin vaihdettavissa ja erillinen osa. Kun säiliö on irroitettu niin itse pumpun vaihtaa siihen liioittelematta parissa minuutissa.

Sama pumppu käy 208, 308, 508, 3008, 5008, Expert, Boxer, Citroen C3, C4, C5, Berlingo, Jumpy, Jumper ja Toyota Proace BlueHDI malleihin. On niin yleinen ja yhteensopiva osa, että tuo jos mikä pitäisi olla erikseen ostettavissa. Pumppua saa erikseen vain käytettynä. Toinen vaihtoehto on ostaa halvin mahdollinen säiliö (merkistä/mallista riippumatta) ja siirtää siitä vain pumppu 508 säiliöön. En ole tehnyt hintavertailua, mutta jossain malleissa itse säiliö on huomattavasti pienempi kuin 508:ssa.

Itse vaihdoin vastikään veljen 508 autoon käytetyn urea-säiliön joka oli peräisin Toyota Proace:sta. Kun osa oli käytetystä hyötyajoneuvosta voi olla, ettei pumpulla ole kovin pitkää käyttöikää luvassa. Säästöä tuli kuitenkin sen verran olen jo tyytyväinen jos tuolla pärjää edes jonkun aikaa.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 992
Jos ureajärjestelmää ei saada tuon paremmaksi on varmaa että osasta alle 200tkm ajetuista bluehdi -malleista tullaan ”puukottamaan” ominaisuus pois (vrt. egr ja fap). Tämä on sinänsä surullista kun ihmiset haluaisivat osallistua ympäristönsuojeluun ja käyttäytyä kuuliaisesti, on tekniikka ja varaosapolitiikka sitä vastaan. Pitäisikö saastelaitteiden varaosat vapauttaa verosta tai määrätä niille ylikansallista tukea?
Audi A4 Tdi Q

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 143
Miksi emme pommittaisi maahantuojaa/valtuutettuja huoltopisteitä tämän asian suhteen?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
Ei turvallinen, BMW-foorumi: http://bmwforum.fi/viewtopic.php?t=12223
Ei mainostusta kun en tunne: https://jvautosahko.fi/adblue/
VAG: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=38554.0
Audi: https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/diesel/89886-adblue
Vääntökäyrä: https://www.raisionvoimaa.fi/adblue/

Jne. Haulla ”adblue järjestelmän häiriö”.
Sorry jos nää linkit tänne kopsattuna rikkoo jotain etikettiä.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
Onkohan huoltoliikkeen tekemä kysely maahantuojalle kuluttajan ainoa keino ottaa maahantuoja mukaan keskusteluun? Maahantuojan yhteystietoja ei tietenkään tyrkytetä missään.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 719
Tätäkin ketjua lukiessa muistuu mieleen, että jokin mulle päässä sanoi viimeisintä autoa hankkiessa, että pysy kaukana näistä urealaitteista.

Ei siinä sinänsä mitään vikaa ole, että tällaisia päästöjä pyritään eliminoimaan, mutta tekniikka siihen on vähän lapsellista ja hinnoiteltu järkyttävän kalliiksi. Jos tarkastellaan laitteiston osia, niin se on varsin yksinkertainen järjestelmä, jonka suurin monimutkaisuus on softassa ja siellä usein myös primäärisyyt ongelmille.

Myyjäliikkeen vastuusta on vaikea sanoa niin kauan, kun ongelman perimmäinen syy ei ole selvinnyt. Suhteessa tuohon vastuuseen ainakin ensimmäinen ehkä suurin virhe on ollut siinä, että ensimmäiseksi olisi pitänyt olla yhteydessä myyjään, sillä myyjällä vastuun ottaessaan oikeus yrittää korjata ongelma. Käytännössä siis valita korjaamo ja päättää siitä vaihdetaanko osia satunnaisesti vai tehdäänkö ensin diagnoosi ja korjataan sitten. Toki joskus sen diagnoosin tekeminen on haastavaa.

NOx-anturin vaihtoa on vaikea saada myyjän piikkiin millään osuudella, jos se ei kerran mitään auttanut asiaan. Sama homma SCR-releen kanssa. Jos syyllinen on pumppu, niin sittenkin ongelmaksi voi tulla tuo, että olet toiminut väärässä järjestyksessä. Toki aina kannattaa kysyä, eihän sitä koskaan tiedä miten positiivisesti yllättävät ja pahimmassa tapauksessa sieltä vaan ei saa mitään.

Maahantuojalla ei oikein ole mitään osuutta tuohon tapaukseen. Toki se voi vaikuttaa varaosien hinnoitteluun ja uusilla merkkiosilla on varaosatakuu, jota kautta maahantuoja on taas kuviossa mukana. Autosta on kuitenkin tehdastakuu loppu, etkä ole sen ensimmäinen omistaja, niin goodwilliäkään on paha olettaa saavansa. Toki aina voi kysäistä ja siinäkin merkkiliike on se, jonka kautta kysely on tehtävä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
NOx-anturin vaihto oli oma päätös ja menee nyt sitten ennakkoehkäisyn piikkiin, tää on selvä. Muuten ei kai tehty mitään ”väärässä järjestyksessä”.

Myyjäliike on ollut mukana hienosti ainakin tähän asti, Kuopion Veljekset Laakkonen.
Huoltopaikan osalta kysyin jo heidän mielipidettä NOx-anturin vaihtajan kohdalla (jatkoa ajatellen halusin varmistaa) ja sanoivat että mikä tahansa asiantunteva liike käy. Valkkasin siis lähimmän merkkiliikkeen.

Kun anturi ei ratkaissut asiaa sovittiin saman paikan kanssa että tekevät vikadiagnoosin tästä eteenpäin. Siihen meni mun mielestä liikaa aikaa vaikka ohjeen mukaan kai tehtiinkin. Ainakin oli kuulemani mukaan tehty tarkkaa vikaselvitystä.  Tässä enempi aiempi kokemus olisi auttanut tekemään sivistyneitä arvauksia ajoissa, mun mielestä. Myöhemmin sitten asia selvisi kun otettiin maahantuojaan yhteyttä.

Myös osan hinnoittelu ja/tai paketointi on käsittämätön am_tiaisen kirjoittelun perusteella, ainakin maallikon mielestä ja asiaa tarkemmin tutkimatta. Maahantuojan mukaantulosta pyysin tekemään kyselyn, myyjän ehdotuksesta. Ei haitanne, vaikka huollossakin epäili auton iän olevan liian suuri.

Kiinnostaisi myös jonkun muun, esim juurikin maahantuojan mielipide 6 merkatun tunnin vianhausta. En halua aiheuttaa hankaluuksia työn huolellisesti tehneelle henkilölle, mutta liike saisi minun mielestä osallistua asiaan tutustumiseen ja opiskeluun.

Mutta kiitoksia kannustuksesta... eiköhän tässä kohta saa taas auton alle.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2020, 22:04:02 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 719
Artisti maksaa, kun merkkihuolto opettelee uusia asioita.

Hyvältähän tuo sitten vaikuttaa, jos noin on edetty. En vaan ymmärtänyt tätä kaikkea aiemmasta jutusta.

Nyt kun samoja osia löytyy Peugeotin ja Citroënin lisäksi DS:stä, Opelista ja joltain osin myös Toyotasta, niin kannattaa monessa tapauksessa tarkistaa mitä ne osat maksavat Opeliin tai Toyotaan. Oletettavasti edullisempia kuin Pösöön. Joistakin on myös kokemusta, että näin on.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 507
Kyllä. BlueHDI käyttää kumpaakin ainetta.
Minulla taas on käsitys, että AdBlue-vehkeissä ei ole Eolysta käytetty.
Lainaus
Eolys was widely used by PSA cars (Citreon/Peugeot) up until the mid 2010's when they made the switch to the considerably cheaper Adblue.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 126
Lainaus
Lainaus
Eolys was widely used by PSA cars (Citreon/Peugeot) up until the mid 2010's when they made the switch to the considerably cheaper Adblue.

Tämä ei pidä paikkaansa, aineet eivät korvaa toisiaan. AdBlue liittyy nox katalysaattoriin, joka vähentää typenoksidipäästöjä kun taas eolys liittyy fap nokihiukkassuodattimen toimintaan nokihiukkasten regeneroitumislämpötilaa alentaen. Eolys annostellaan suoraan polttoaineen joukkoon, kun taas AdBlue annostellaan suoraan nox katalysaattoriin.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’