Kirjoittaja Aihe: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)  (Luettu 4378 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #15 : 14.10.2020, 12:08:32 »
Kallistun kyllä edelleen siihen suuntaan, että tärrääminen on laatikosta lähtöisin. Laatikko on pikkuhiljaa alkanut luistattamaan todella paljon etenkin nelosella. Kierrokset saattaa helposti nousta kevyelläkin kaasutuksella kahteen ja puoleen tonniin, ennen kuin alkaa ottamaan kiinni.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #16 : 14.10.2020, 20:37:28 »
Alkaa vaikuttaa selvältä peliltä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #17 : 15.10.2020, 22:52:29 »
Sopeuttaa vaan uusiksi tai sitten joku abs anturi on hajoamassa = silloin laatikko alkaa luistattamaan. Abs merkkivalo ei vielä syty jos se hiukan oireilee, mutta laatikon luistattamiseen se jo vaikuttaa. Testerillä näkee joka pyörän nopeuden.

Tai sitten laitettu väärää öljyä laatikkoon tai väärä määrä öljyä.
Peugeot 3008 hybrid

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #18 : 16.10.2020, 10:17:39 »
Öljyt on JWS 3309 luokituksen öljyä ja määrä oli ainakin vaihto-operaation jälkeen oikea. Seisoskelin itse vieressä, kun mekaanikko tarkasti öljytason. Ennen tarkistusta mekaanikko laittoi auton käyntiin, kävi vaihdekaavion läpi ylhäältä alas ja alhaalta ylös pitäen pari sekuntia keppiä aina yhdessä kohdassa ennen kuin siirtyi seuraavaan, sen jälkeen auto ylös ja moottori käynnissä tarkastustulppa irti ja takasin paikalleen sen jälkeen kun ulos tuleva öljymäärä oli enää pientä noroa/tiputusta. Testerillä nollasin öljynkulutusmittarin.

Täytynee katsoa nuo renkaiden pyörintänopeudet ihan mielenkiinnosta, josko siellä näkyisi jotain normaalista poikkeavaa. Kylmänä ei luistata juurikaan, vaan lämpimänä vasta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #19 : 16.10.2020, 12:02:27 »
Helpointa olisi ajaa ehjällä samanlaisella ja verrata. kaverillani on samanlainen 407 V6 ja vertailin joskus arvoja, pitäisi tulostaa ehjän vehkeen datat. Saman laatikon tietoja katselin ja jos poikkeaa, niin antaa vikakoodin. ABS anturi voi olla vain ehjä tai rikki, mutta dataa kulkee moottorin ja laatikon välisessä CAN-väylässä, vikakoodit on tällöin Uxxx-tyyppisiä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #20 : 16.10.2020, 16:29:56 »
Kyllä se ensin oireilee, ennen kuin vikavalon sytyttää. Esim. Nopeusmittari voi liikkua itsestään vaikka auto olisi paikallaan tai ajossa voi hiukan seilata. Eikä mitään abs vikaa ilmene kuin vasta myöhemmin. Yleensä edestä abs anturi vikaantuu. Ongelman alkaa huomata jos laatikko luistaa hiukan ku kaasua painaa.
Peugeot 3008 hybrid

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #21 : 16.10.2020, 16:41:51 »
Nopeusmittari ei seilaa, mutta ajossa kierroslukumittari tekee maantienopeuksilla tasakaasulla ajettaessa omituista muutaman millin heiluntaa, ikään kuin kierrokset seilais kokoajan +-50 rpm/min.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #22 : 19.10.2020, 09:38:43 »
Eilen huvikseen laitoin testerillä vaihteiston sopeutukset ja ajelin jonku reilu puoli tuntia vaihtelevissa olosuhteissa. Tärrääminen vaimeni hieman, mutta ei poistunut. Tietääkö kukaan, minkälainen projekti tuon askin oikeaoppinen sopeuttaminen/sopeutusajo on?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #23 : 19.10.2020, 16:11:50 »
Nopeusmittari ei seilaa, mutta ajossa kierroslukumittari tekee maantienopeuksilla tasakaasulla ajettaessa omituista muutaman millin heiluntaa, ikään kuin kierrokset seilais kokoajan +-50 rpm/min.

Minulla oli Phaetonissa sama vaiva. Siinä oli ZF:n laatikko. En ikinä perehtynyt vikaan kun se ei mielestäni vaikuttanut mihinkään. Mutta veikkaan sen liittyvän turbiinin lukitukseen?
Audi A4 Tdi Q

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #24 : 20.10.2020, 19:25:08 »
Tuossa talvirenkaita vaihtaessa koitin kangella vähän härnätä laatikkoa kuskin puolen lokasuojan kautta jos se liikkuisi huonon tukikumin myötä. Ei liikkunut. Mutta vetoakselia väännellessä huomasin, että laatikon päässä on useita milliä välystä joka suuntaan. Eli siis vetoakselin pää hölkkää nätisti tyhjää laatikon booreissa. Kuuluuko tämän olla näin? Pitäiskö tuolla booreissa myös olla jotain kankeaa rasvaa? Muistaakseni kun vaihtelin iskarin ylälaakereita ja irrotin vetarin laatikosta, niin boorit oli rutikuivat.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #25 : 21.10.2020, 13:00:10 »
No ei kai siellä mitään välyksiä kuulu olla. Manuaali vaihteistosta tulee kuljettajan puolelta öljyt ulos jos vetoakselin irrottaa. Automaatista minulla ei ole kokemusta. Enkä ole katsonut millä korkeudella automaatin öljyn pinta on. Onko sitten automaattivaihteiston rakenne sellainen ettei välyksestä aiheudu öljyvuotoa?

Kyllä kai tuollainen välys tärinän selittää.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #26 : 21.10.2020, 14:54:58 »
Näistä Aisinin laatikoista ei tule öljyä pihalle vaikka vetarin ottaa kokonaan pois.

Ainakin uskoakseni välys on vetoakselin ja laatikon välissä. Oli hankala varmistaa akselin ollessa paikallaan, kun on sen verran ahtaat näkymät. Toinen missä tuo välys voi olla, on tieten itse tasauspyörästön ja laatikon kuoren välissä. Tätä kyllä epäilen, sillä silloinhan sieltä olisi mennyt jokin laakeri hajalle ja tämä aiheuttaisi varmasti muutakin ongelmaa kuin pelkkää tärräämistä.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #27 : 21.10.2020, 15:58:13 »
Olisikos se turbiini mikä tärisyttää? Tuossa vähän tietoa laatikosta ja sopeutusojettakin löytyy..

https://drive.google.com/file/d/1dv9B8Q2eRGTJ_TTn7HpRPMNaPav_VKFZ/view?usp=drivesdk

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #28 : 21.10.2020, 17:32:48 »
Aika mielenkiintoinen tuo sopeutusproseduuri. Asettaa omanlaisensa rajoitukset touhuamiselle, varsinkin vilkkaammin liikennöidyssä osassa Suomea.

Turbiinia itse veikkaan ainakin osasyyksi tärinälle. Tuo vetarin välys voi tieten tuoda oman mausteensa soppaan vielä lisäksi. Tarvii irrottaa vetari jossain vaiheessa ja tutkia tilannetta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #29 : 27.10.2020, 17:57:32 »
Ennen kuin alan tuolle laatikolle tekemään mitään niin aattelin vielä selvittää ainakin nuo etutukivarsien puslien kunnon. Mahtuuko nuo puslat vaihtamaan ilman apurungon irrottamista? Tuo taaempi yksosanen pusla taitaa olla kahdella pultilla kiinni. Niihin pääsee ainakin helposti alakautta käsiksi.