Kiitoksia vastauksista.
Juu vikakoodit ovat luettu ja palaavat toistuvasti. Multiple cylinder misfire ja catalysator effiency low. Puolat, tulpat ja molemmat katit ovat tosiaan vaihdettu. Vaikka vika on hyvin tyypillisen kuuloinen puolavika, joita olen tuohon vaihtanut kuin näkkäreitä, niin alan olla varma, että misfiret ovat nyt polttoaineen syötössä tai sitten ecm alkaa olla pöpi. Tai sitten johtosarja. Kampuran (ckp) asentotunnistin on myös vaihdettu.
Ajoin etanoliboksilla pitkään ja epäilin jo senkin toimintaa. Sekin on jo vaihdettu myös. Sen lokiin on tarttunut kanssa useita herjoja. Valmistaja oli sitä mieltä, että jokin korkeataajuuksinen, kuten sytkä häiritsisi sitä edelleen, koska mm. boksin Bluetooth ei kuulu auton sisälle.
Olen yrittänyt seurata obd:tä myös ajon aikana ja STFT ja LTFT arvot antavat viitteitä että kävisi laihalla ajoittain. Putsailin jo suuttimia ja vaihdoin niihin hienosihdit. Vähän oudon näköinen ruiskutus kuvio. Kaksi aika terävää päävanaa aukeaa pienessä kulmassa eikä oikein suihkua. Kaikki näyttävät kuitenkin samanlaisilta, eivätkä vuoda, joten en ehkä epäile niitäkään.
Uusin mauste ajossa on tuo että saattaa sammua täydestä laukasta. Lähtee käyntiin ennenkuin vauhti loppuu mutta sen jälkeen on julmettu ravistus päällä ja käy osasylintereillä hirveän savun saattelemana. Pysäkillä kun sammutan moottorin, virrat ja nollaan obd:n niin matka voi taas jatkua. Eli vika on toisaikainen ja katoaa virtojen katkaisun jälkeen.
Ok. No jos tuossa ei enää ole relettä pa-pumpulle (vaihdettu tankkilaite), niin alkaa olla tuo ecm vähän syyllisen tuntuinen. Pystyyköhän sellaisen vaihtamaan mistään purkuautosta vai onko se naitettu ajoneston kanssa niin ettei se ole mahdollista järkevästi? Harmillista jos auton joutuu ajamaan paaliin tämän takia ja myös kun on siihen laittanut nyt aika paljon kiinni aikaa ja rahaa.
On vähän sellainen vika, ettei voi viedä minnekään asiantuntevaan huoltoonkaan kun vian etsiminen voi heillekin olla vaikeaa jos vika ei satu juuri sillä hetkellä vaivaamaan. Tuskin tuosta cat effiency low virheestä vielä pääsee merkkitestereillä eteenpäin. Vai pääsisiköhän kuitenkin. Olen muutamasta merkkikorjaamosta kysellyt mutta riemunkiljahteluja vian etsimiseksi ei ole oikein kuulunut.
Tukossa oleva keskipönttökin on käynyt mielessä. Itselläni oli joskus rellu jossa niinikään puolavian takia katalysaattori vioittui ja löytyi palasina takavaimentajasta. Ajoittain kulkupuoli oli tahmeaa riippuen missä asennossa palaset sattuivat olemaan. Vika löytyi vasta kun takavaimentajaan tuli reikä ja oli pakko viedä pakoputkikorjaajalle. Tämä iski kuminuijalla vaimentajan kylkeen ja sanoi, että arvaappa missä sinun katalysaattorisi on.