Kirjoittaja Aihe: 508 RXH: tärinä tyhjäkäynnillä, apulaitehihnan kiristin?  (Luettu 1382 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Smiik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Auto: 508 RXH Hybrid4 2013, 196 tkm
Huomasin tänään sattumalta konepellin avatessani koneen käydessä, että apulaitehihnan(?) kiristinrullat(?) liikkuvat melko jännään tapaan tyhjäkäynnillä, aiheuttaen selvästi pientä tärinää. Tärinän voi tuntea auton sisälläkin, muttei kovin häiritsevästi.  Tältä videolta näkyy paremmin, miltä ilmiö näyttää: https://youtu.be/H7E4l9ssCHQ
Tuo ei nyt omaan silmään näytä ihan normaalilta, vaikka rullien käytös rauhoittuukin heti vähänkin kierroksia antaessa. Mikähän sieltä on porsimassa? Jakohihna on vaihdettu noin 180tkm kohdilla ja mielestäni samalla on vaihdettu muutkin hihnat (pitää tarkastaa se vielä).

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Näyttäisi siltä , että tuo laturin vapaakytkin entinen, kun tuolla lailla lähtee väpättämään..

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Kun tarkemmin katselee niin veikkailen, että kiristin on vain entinen.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
En kyllä yhtään tunne tuota RHX:ää, mutta onhan kiristimet oikein esijännitety? Sielä on varmaankin merkit mille kohtaa kuuluu kääntää asennettaessa / kiristäessä.

Joskus normaalin SS systeemin omaavan auton remmin reittiä kattelin ja siinä näytti olevan kiristimet sekä vedon, että löysän hihnan puolella. Päättelin että juontaisi siitä, että myös laturilla pyöräytetään moottoria niin vedon puoli vaihtuu. Jos toinen on löysällä niin varmasti lähtee remmi väpättämään.

Smiik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
No niin, tätä tutkittiin tänään Turun Autocenterissä. Päätyivät siihen, että hihna oli kulunut ja se myös vaihdettiin. Hihna kiristettiin asennettaessa tietysti oikeaan kireyteensä ja videolla näkynyt väpätys poistui. Kiristinkin tarkastettiin, mutta siinä ei havaittu mitään vikaa. Lysti maksoi 140€, mikä on mielestäni melko kohtuullinen hinta.
Huoltokirjasta bongasin merkinnän, että apulaitehihna olisi viimeksi vaihdettu 2019 (ostin itse auton 2020 alussa). Auto oli kuitenkin melkein vuoden seissyt myyntirivissä ennen minulle tuloaan, joten käytännössä tuo hihna on kestänyt siis lähinnä vain minun ajoni eli noin 15 tkm. Liekö sitten jäänyt jo asennuksessa löysäksi vai mikä sen on noin nopeasti syönyt.. Pitää seurata tilannetta.  :o

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
RXH:n apulaitehihnan kiristin on kyllä hieman peruskiristimiä monimutkaisempi ja hintavampi. RXH:ssa kun apulaitehihna pyörittää ilmastoinnin kompuran yms. Lisäksi 8 kW:n laturia/starttimoottoria vs. Perusautoissa (ei hybrid malleissa) pelkkä laturi, jonka teho on 1-2 kW, joten apulaitehihna joutuu aika suurelle rasitukselle. Tuo hihnahan kuuluisi vaihtaa määrävälein, oliko 60 tkm tai 120 tkm, riippuen onko normaali vai vaativa huolto-ohjelma. Apulaitehihnan kiristimessä ei ole esijännityksen säätöä, vaan se on jousikuormitteinen ja kiristää aina ”oikealla” voimalla. On toki mahdollista että kiristimen jousi on väsynyt ja hihna jää näin ollen hieman liian löysälle, jolloin se kuluu normaalia nopeammin.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Siihen tulee jonkulainen pykälä siihen kiristimeen. Tai likaa. Ja se jumittaa yhteen kohti. Olen havainnut samaa ilmiötä. Jousikin kuoleentuu. Jos on parisataatuhatta ajettu kiristin ja vertaa uuteen, niin niissä on iso ero. Itse olisin vaihtanut kiristimen ehdollisena. Sen tuntee jos se on aivan liian löysä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Nollattiinko laskuri testerillä?
Peugeot 3008 hybrid

Smiik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Nollattiinko laskuri testerillä?
Nollattiin kyllä.
RXH:n apulaitehihnan kiristin on kyllä hieman peruskiristimiä monimutkaisempi ja hintavampi. RXH:ssa kun apulaitehihna pyörittää ilmastoinnin kompuran yms. Lisäksi 8 kW:n laturia/starttimoottoria vs. Perusautoissa (ei hybrid malleissa) pelkkä laturi, jonka teho on 1-2 kW, joten apulaitehihna joutuu aika suurelle rasitukselle. Tuo hihnahan kuuluisi vaihtaa määrävälein, oliko 60 tkm tai 120 tkm, riippuen onko normaali vai vaativa huolto-ohjelma. Apulaitehihnan kiristimessä ei ole esijännityksen säätöä, vaan se on jousikuormitteinen ja kiristää aina ”oikealla” voimalla. On toki mahdollista että kiristimen jousi on väsynyt ja hihna jää näin ollen hieman liian löysälle, jolloin se kuluu normaalia nopeammin.
Kiristin kyllä tutkittiin ja väittivät, että siinä ei olisi vikaa. Puhuivat myös hihnan kiristämisestä oikeaan taajuuteen, joten kai siinä kiristimessä on joku säätö sitten oltava? Ainakin täällä viitataan taajuusperusteiseen kiristysohjeeseen. Tässäkin kuvassa on esitetty jonkinlainen kiristysmekanismi. Tämän videon kielestä en ymmärrä mitään, mutta lopussa näkyy tuo hihna asennettuna.
Joka tapauksessa pitää seurata tilannetta. Onhan tuossa nyt ainakin hihnalle varaosatakuu ja työllekin takuu, jos jotain sattuisi tapahtumaan. Kiristin tosiaan maksaa ilmeisesti noin 350€, joten ihan huvikseni en sitä lähde vaihtamaan, varsinkin jos huollon mielestä siinä ei ollut vikaa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Niinhän tuo on, kuin yllä kirjoitat. Kiristimessä tosiaan on staattinen esijännityksen säätö toisin kuin aiemmin muistelin. Hinta tosiaan on kova, siksi itsekin vaihdoin pelkän hihnan 120 tkm kohdalla. Katsotaan nyt kauanko tuo meidän autossa kestää.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

WiSaFIN

  • Vieras
Tuo ei nyt omaan silmään näytä ihan normaalilta, vaikka rullien käytös rauhoittuukin heti vähänkin kierroksia antaessa. Mikähän sieltä on porsimassa? Jakohihna on vaihdettu noin 180tkm kohdilla ja mielestäni samalla on vaihdettu muutkin hihnat (pitää tarkastaa se vielä).

Itsellä on ihan samaa vikaa. Väittivät huollossa että hertsit on mitattu, mutta silti kiristin näyttää heiluvan tasaisesti käyvän moottorin rinnalla ihan käsittämättömän hirveää tärinää.

Mistäköhän näkis "uuden" hihnakiristimen käyttäytymisen?

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21