Kirjoittaja Aihe: 508 - hdi 110 ja hdi 112 moottorien erot  (Luettu 1338 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
508 - hdi 110 ja hdi 112 moottorien erot
« : 02.07.2021, 12:34:11 »
Mikähän näiden moottoreiden erot ovat fyysisesti, pieni tehoero mutta mitä muuta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 508 - hdi 110 ja hdi 112 moottorien erot
« Vastaus #1 : 02.07.2021, 12:50:30 »
Sama kiinnostaa, ja onko toinen toistaan jotenkin parempi.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 508 - hdi 110 ja hdi 112 moottorien erot
« Vastaus #2 : 02.07.2021, 13:44:23 »
110 hv on DV6TED4-moottori (FAP 9HZ ja ei-FAP 9HY), jossa 16 venttiiliä ja 112 hv DV6C(TED) (FAP 9HR, e-HDI), uudempi moottori 115 hv DV6C (9HC, e-HDI).
BlueHDI moottori 120 hv DV6FC (BHZ). Tuo on myös ikäjärjestys, eri moottoriversioita on vielä muitakin (esim.pakettiautoversioita), mutta nuo yleisimmät.
Itse pidän parhaimpana e-HDI mallia ja huonoimpana 16-venttiilistä, uudemmissa 8-venttiiliä. E-HDI:ssä korjattu jokseenkin kaikki vanhemman version lastentaudit. 110 hv ongelmat liittyivät lähinnä liian suuttimien löystymisiin ja pitkiin öljynvaihtoväleihin, 15 tkm vaihtoväli takaa huolettomat kilometrit.
E-HDI:ssä apulaitehihnaa ja kiristintä vaihdettava huolto-ohjelman mukaan (starttia ei ole vaan käynnistys laturin avulla). E-HDI:ssä Continentalin piezosuuttimet, jotka hajoilivat parina ensimmäisenä vuonna.
BlueHDI:ssä taas ainoat ongelmat ureasyöttöön liittyviä.
Kaikissahan on vaihdettava öljyt  15 tkm välein ja käytettävä oikeaa öljyä. Vanhemmissa näkee huoltokirjoja, joissa öljyjä vaihdettu 30 tkm välein ja siitä ei välttämättä hyvää seuraa.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2021, 14:38:43 kirjoittanut EFL605 »

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 508 - hdi 110 ja hdi 112 moottorien erot
« Vastaus #3 : 02.07.2021, 14:26:29 »
E-HDI:ssä apulaitehihnaa ja kiristintä vaihdettava huolto-ohjelman mukaan (starttia ei ole vaan käynnistys laturin avulla).
Eikö ole starttimoottoria? Tuo oli mulle uutta tiuetoa.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 508 - hdi 110 ja hdi 112 moottorien erot
« Vastaus #4 : 02.07.2021, 14:42:23 »
Laturi on mitoitettu kestämään tolkuton määrä starttauksia ja käynnistystä avittaa superkondensaattori, joka käynnistää auton huonollakin akulla. Silti ottaisin itse heti start/stop-systeemin pois käytöstä, täysin turha toiminto, joka säästää mitättömän vähän.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 508 - hdi 110 ja hdi 112 moottorien erot
« Vastaus #5 : 02.07.2021, 15:00:30 »
Tulipas siinä useampikin rivi uutta tietoa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 508 - hdi 110 ja hdi 112 moottorien erot
« Vastaus #6 : 02.07.2021, 17:15:27 »
Lainaus
112 hv DV6C(TED) (FAP 9HR, e-HDI), uudempi moottori 115 hv DV6C (9HC, e-HDI)
Tuossa on virhe, DV6CTED-moottori on tyypiltään 9HD ja on 115 hv, kuten 9HR. 508:ssa ei tietääkseni ole käytetty 110 hv dieseliä,vaan vanhemmissa 112 hv tehoisia 9HL (manuaali) ja 9HR (robotti). Robottivaihteisista käytetään 508:ssa e-HDI nimitystä, vaikka niissä ei taida olla start-stop-systeemiä vaan e-kirjain tulee robotista. Uudemmissa roboteissa ja automaateissa on moottorina 9HD, jossa 115 hv. 508:n moottoreista 9HL ja 9HR ovat DV6C-moottoreita ja 9HD on DV6CTED. Nuo lyhenteet (9HR) näkyvät valmistusnumerosta.
https://www.youtube.com/watch?v=GPJf8p49KgQ
https://www.youtube.com/watch?v=9plVgsfLmHc
Ohessa on linkeissä 110 hv moottorit ja 112 hv moottorit käyty läpi. 112 hv arvostetaan erittäin korkealle ja 110 hv vähemmän korkealle.
Ja joka tapauksessa kaikki 508 DV-moottorit ovat niitä erinomaisia moottoreita.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2021, 17:21:39 kirjoittanut EFL605 »

okantol

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - hdi 110 ja hdi 112 moottorien erot
« Vastaus #7 : 30.08.2021, 22:03:46 »
Eikö ole starttimoottoria? Tuo oli mulle uutta tiuetoa.

Höpsistä, ainakin vm.2011 112hv 9HR E-HDI omaa starttimoottorin ja start&stopin ja sitä starttia käytetään kylmäkäynnistyksessä. Start and stop n ollessa aktiivisena laturia ja konkkaa käytetään, mutta varsinainen moottorin ensikäynnistys virta-avaimesta starttimoottorilla.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 508 - hdi 110 ja hdi 112 moottorien erot
« Vastaus #8 : 30.08.2021, 22:22:48 »
Onko näin ? Oheisessa kuvassa 9HR-lohko, jossa ei ole toisen kuvan paikkaa lohkossa startille.

okantol

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - hdi 110 ja hdi 112 moottorien erot
« Vastaus #9 : 30.08.2021, 23:00:00 »
Tuossa uskossa olin itsekin, mutta pakko oli uskoa toisin kun jakopääremonttia tehdessä makoilin auton alla ja silmäilin lohkonkylkeä ja sieltä starttimoottori katsoi takaisin.

E. Esim tuolla omia juttujani tukevaa tekstiä: https://www.theregister.com/2011/06/15/review_cars_peugeot_active_e_hdi/ "i-StARS can apparently restart the engine in 400ms or twice as fast the standard starter motor, which only comes into play when you first turn the 508 on."

« Viimeksi muokattu: 30.08.2021, 23:04:16 kirjoittanut okantol »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 508 - hdi 110 ja hdi 112 moottorien erot
« Vastaus #10 : 30.08.2021, 23:45:33 »
Kyllä taidat olla oikeassa, katselin muita moottorikuvia niin melkein kaikissa oli tuo startin paikka. En tiedä sitten onko myös versioita, joissa ei ole starttia. Eipäs kukaan auton omistava ole aikaisemmin korjannut virhettäni.