Kirjoittaja Aihe: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto  (Luettu 3415 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

perrye

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« : 22.08.2021, 10:18:08 »
Auto: 2012 508 SW GT 2,2 hdi 205 tkm

Kilometrien mukaan loukku oli täyttymässä ja diagbox:kin näytti Noen aiheuttaman karstoittumisen aste % 097 ja Hiukkassuodattimen nokikuormitus 0.245
Mitään vikakoodeja ei siis vielä tullut. Vain omistajan ennakointihulluutta ja oireita ylihuoltamisesta. :-[

Koska pönttö ei ole avattavissa, en oikein uskonut itse tehtävään pesuun, liikkeiden tekemän pesun alkaen 300 € hintaan ja epäilyyn sen toimivuudesta ja jopa toiminnallisesta rikkoontumisesta päädyin uuden hankintaan. 407:sta joskus aikoinaan pesin, mutta sen sai avattua.
Osa 1731YT ei taida olla kovin käytetty (tai sen korvaavat osat), koska sen saatavuus on verkkokaupoista oudon heikkoa.
Tilasin ensin JMJ1232 osan, josta puuttui ne paineanturien pikkuputket kokonaan yms, putkikoko oli pienempi liitoskohdassa vanhaan, olisi edellyttänyt hitsauksia yms. Palautin sen.

Niinpä tilasin briteistä ebayn kautta JD Motorsilta BM11274HP joka on kalliimpi SiC -vaihtoehto. Maksoi tulleineen, veroineen, kuljetuksineen ja kiinnikesarjoineen 686 €
Kiinnikesarjasta FK11274C ei ollut mitään hyötyä kun putki tuli kahdessa pätkässä (pönttöosa 1465 mm + pelkkää putkea toinen pätkä) ja sitä kannakesarjaa tarvitaan lähinnä tuohon loppuosaan.
Loppuosan vaihtaminen on kyllä omasta mielestä turhaa. BM:n mukana tuleva jatkomuhvi EI sovi alkuperäisen putken päälle (on ehkä millin liian pieni), noiden omien putkien päälle kyllä jos siis vaihtaa ne molemmat osat.
Eli varaosan ja vanhan jatkoon käytin FA 114-966 jatkomuhvia (70 mm). Ja etupäässä FA 936-870 laippaliitintä, tämä oli hyvä, ei tarvinnut levityspihtejäkään, paljon parempi kuin BM:n osa. Nämä siis hankin jo tuota JMJ.n palautettua loukkua varten.

Muistinvarainen työn kuvaus
Tärkeää: Putken jousto-osa ei saa taittua!
Pohjapanssari irti (jotta saa tuon lämpösuojan irti)
Etuosan lämpösuoja irti (4 popniittiä poraus)
Etukannakkeen mutterit irti (2 kpl, 10 mm kiintolenkillä, hylsyt ei sovi)
Lämpötila-anturi irti loukun kyljestä (14 mm kiintolenkillä)
Etupään liitospanta irti (olisko ollut 16 mm hylsyllä)
Tarkka mittaus ja merkintä katkaisukohdalle
Putken tukeminen ennen katkaisua
Putken katkaisu tarkoitukseen soveltuvalla työkalulla (esim BGS 133)
Jos saa avattua paineanturien letkujen kannakkeesta klemmari, saa siitä letkuille edes hieman pelivaraa. Ei mahdu isot kädet.
Putkea joutuu kannattelemaan samalla kun irrottaa yläpuolelta ne letkujen klemmarit, ne avautuu yllättävän helposti esim hohtimilla tai muuten puristaen
kunhan saa pihdit jotenkin sopimaan. Työn hankalin vaihe on nämä lyhyet letkut joiden vuoksi noiden avaus ja kiinnitys hankalaa.
Kannattaa ehkä irrottaa tuo kumikannake tapeistaan pois tieltä, itse tajusin tuon vasta kun uutta asensin.
Noiden alkuperäisten klemmarien takaisin asentaminen on hankalaa, varmaan tavalliset putkiklemmarit saa helpommin paikalleen kun ne letkut on niin lyhyet.
Alkuperäiset klemmarit: 6982 97 (MUL) METALLIKIRISTIN 6-13,5 L 6

Ja kasaus käänteisessä järjestyksessä
Diagboxilla (tai muulla vastaavalla) tieto vaihdosta järjestelmälle
« Viimeksi muokattu: 22.08.2021, 10:21:57 kirjoittanut perrye »
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

perrye

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #1 : 17.04.2022, 09:02:25 »
Laitetaan nyt vielä päivitystä miten vaikutti kulutukseen:
-keskikulutus ennen vaihtoa 6,48 (26465 km)
-keskikulutus vaihdon jälkeen 5,89 (33494 km)

Eli jos laskee tämänhetkisellä polttoaineen hinnalla niin on säästänyt n. 450 €. Omassa siis maksaa vuodessa itsensä takaisinkin.
Tai näin sitä itsellensä perustelee ;D
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 802
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #2 : 17.04.2022, 10:16:46 »
Erinomainen työnkuvaus/raportti.
Kiitos kun jaoit tämän muillekin.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #3 : 19.04.2022, 14:07:28 »
Laitetaan nyt vielä päivitystä miten vaikutti kulutukseen:
-keskikulutus ennen vaihtoa 6,48 (26465 km)
-keskikulutus vaihdon jälkeen 5,89 (33494 km)

Eli jos laskee tämänhetkisellä polttoaineen hinnalla niin on säästänyt n. 450 €. Omassa siis maksaa vuodessa itsensä takaisinkin.
Tai näin sitä itsellensä perustelee ;D

Onko kulutus mitattu samoilla renkailla ( kesä VS talvi )? Omassa on ainakin saman tyyppiset kulutuserot ihan vain renkaiden ja ajonopeuden takia.  ;)

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 506
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #4 : 19.04.2022, 17:59:57 »
Maksoi tulleineen, veroineen, kuljetuksineen ja kiinnikesarjoineen 686 €

Minkälaisissa hinnoissa pyörii hiukkasloukkujen vaihtotyöt (hiukkasloukku + vaihtotyö) ensimmäisen sukupolven 508-mallien suhteen Peugeot-merkkihuollossa nykyään?

Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

perrye

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #5 : 19.04.2022, 21:50:54 »
Onko kulutus mitattu samoilla renkailla ( kesä VS talvi )? Omassa on ainakin saman tyyppiset kulutuserot ihan vain renkaiden ja ajonopeuden takia.  ;)
Ei ole kun elokuusta huhtikuuhun ei oikein uskalla ajaa samoilla renkailla, varsinkaan tuota kilometrimäärää ;D
Olet kyllä oikeassa että renkaat ja nopeudet vaikuttavat. Itsellä keskinopeus pyörii talvirajoituksilla 73 km/h ja kesällä muistaakseni 78 km/h.
Saattaa se ero olla suurimmaksi osaksi sitäkin. Koitan muistaa laittaa päivitystä miten vaikuttaa kesäkulutukseen.

Minkälaisissa hinnoissa pyörii hiukkasloukkujen vaihtotyöt (hiukkasloukku + vaihtotyö) ensimmäisen sukupolven 508-mallien suhteen Peugeot-merkkihuollossa nykyään?


Kesällä kun vaihdoin niin rp koodilla 1606417580 (vanhalla ei enää taida saada) maksoi sb:n mukaan hurjat 1955,94 €. Eli kyllä siinä alkoi väkisinkin vaihtoehtoja kartoittamaan.
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 719
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #6 : 19.04.2022, 22:05:56 »
Kohtahan tuo katoaa merkkiosista, kun vanhimmat ykköskopan GT:t on melkein 12 vuotiaita ja nuorimmatkin jo 7 vuoden iässä.

okantol

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #7 : 31.07.2022, 09:46:10 »
Laitetaan nyt vielä päivitystä miten vaikutti kulutukseen:
-keskikulutus ennen vaihtoa 6,48 (26465 km)
-keskikulutus vaihdon jälkeen 5,89 (33494 km)

Eli jos laskee tämänhetkisellä polttoaineen hinnalla niin on säästänyt n. 450 €. Omassa siis maksaa vuodessa itsensä takaisinkin.
Tai näin sitä itsellensä perustelee ;D

Hyvä pohdintaa ja ajattelinkin jakaa omia kokemuksia aiheesta. Itselläni siis 2011 1.6e-hdi ja siinä hiukkassuodattimen aiheuttama vastapaineen huippuarvo nousi jonnekin yli 250mbar tienoille vedossa. Lisäksi regenerointiväli oli vain n. 200km. Toimenpiteeksi valitsin dpf:n pesun, jonka suoritin itse kotitallissa vain kuumaa vettä ja paineilmaa käyttäen (1.6e-hdi:n dpf:n aukeaa tässä mielessä mukavasti, sillä likainen puoli dpf:stä on suoraan "työstettävissä"). Pesuun meni 2-3h aikaa ja kun tuossa oli mahdollista nähdä likaiselta puolelta ulostuleva kuravelli, niin pystyin myös varmistamaan että mistään pillistä ei enää tullut nokea/tuhkaa/eolys-jäämiä.

Autolla nyt ajettu n. 25tkm puhdistuksen jälkeen ja hyvin tuntuu dpf toimivan. Ulostuloputkessa ei ole nokea, joten suodatin toimii ainakin sen perusteella asianmukaisesti. Regenerointiväli on nyt pyörinyt jossain 700km paikkeilla.

Ajotietokoneen kulutuslukemien vertailu on muuten melko turhaa puuhaa tässä tapauksessa, sillä ainakin tuossa omassa oli tehtaan jäljiltä asetettu niin ettei regeneroinnin aikainen lisääntynyt polttoaineenkulutus näy ajotietokoneessa ollenkaan. Diagboxilla asetuksen pystyi kyllä muuttamaan, mutta liekö on kaikilla tiedossa, kun ei ole asiasta mitään ketjussa vielä mainittu.

Tokihan perunan poistaminen pakoputkesta vaikuttaa kulutukseen positiivisesti, mutta se minkä verran riippuu tietysti siitä kuinka pahasti dpf moottoria ahdistaa. Itse en pysty kulutusasiaan ottamaan kantaa, sillä auto ehti olla minulla hyvin lyhyen aikaa ennen dpf:n pesua.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 506
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #8 : 23.08.2022, 14:31:01 »
Minkälaisissa hinnoissa pyörii hiukkasloukkujen vaihtotyöt (hiukkasloukku + vaihtotyö) ensimmäisen sukupolven 508-mallien suhteen Peugeot-merkkihuollossa nykyään?

Tiedustelin hiukkasloukun vaihdolle tarjousta, koska RXH:n loukku rupeaa olemaan melko tukkeutunut huollon mukaan (ei sytytä vielä merkkivaloa). Merkkihuollon suorittamana hiukkasloukku kustantaa 2100€ + vaihtotyö sekä sopeutus 120€. Taidanpa kysellä tarjousta vielä muutamasta riippumattomasta huoltofirmasta ;D
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 593
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #9 : 23.08.2022, 15:21:36 »
hiukkasloukku kustantaa 2100€

Kysyitkö mistä materiaalista se loukku on tehty?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 506
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #10 : 23.08.2022, 17:50:45 »
Missä näiden hiukkasloukkujen kohtuullisen hinnan tulisi karkeasti arvioiden nykyisin pyöriä?           
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 459
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #11 : 23.08.2022, 18:18:33 »
Vaikka ei omaan sovikaan niin googlasin numeroa 1606417580 jolla tuli jonkin varaosamyyjän sivulta 5-10 vaihtoehtoa n. 600-1500€. Tiedä sitten kuinka sopivia ja toimivia nuo ovat.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 379
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #12 : 23.08.2022, 21:10:26 »
Tiedustelin hiukkasloukun vaihdolle tarjousta, koska RXH:n loukku rupeaa olemaan melko tukkeutunut huollon mukaan (ei sytytä vielä merkkivaloa). Merkkihuollon suorittamana hiukkasloukku kustantaa 2100€ + vaihtotyö sekä sopeutus 120€. Taidanpa kysellä tarjousta vielä muutamasta riippumattomasta huoltofirmasta ;D
Eikös noita voi pestäkin.

Varmista nyt rauhassa se tukkoisuus, voi totuus olla aivan toinen.
405, 605, 406, 406, 607, 407

perrye

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #13 : 24.08.2022, 05:28:59 »
Eikös noita voi pestäkin.

Varmista nyt rauhassa se tukkoisuus, voi totuus olla aivan toinen.
Voihan niitä pestä, jos ne on avattavia. Kaikki eivät ole, paitsi tietysti rikkoen.
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: 508 - HDi Hiukkasloukun vaihto
« Vastaus #14 : 24.08.2022, 09:49:50 »
www.dpfpesula.fi
www.ekodpf.fi
dpfpuhdistus.fi
www.hpjuutilainen.fi

Neljä ekaa Googlella
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22