Auto: 2012 508 SW GT 2,2 hdi 205 tkm
Kilometrien mukaan loukku oli täyttymässä ja diagbox:kin näytti Noen aiheuttaman karstoittumisen aste % 097 ja Hiukkassuodattimen nokikuormitus 0.245
Mitään vikakoodeja ei siis vielä tullut. Vain omistajan ennakointihulluutta ja oireita ylihuoltamisesta.
Koska pönttö ei ole avattavissa, en oikein uskonut itse tehtävään pesuun, liikkeiden tekemän pesun alkaen 300 € hintaan ja epäilyyn sen toimivuudesta ja jopa toiminnallisesta rikkoontumisesta päädyin uuden hankintaan. 407:sta joskus aikoinaan pesin, mutta sen sai avattua.
Osa 1731YT ei taida olla kovin käytetty (tai sen korvaavat osat), koska sen saatavuus on verkkokaupoista oudon heikkoa.
Tilasin ensin JMJ1232 osan, josta puuttui ne paineanturien pikkuputket kokonaan yms, putkikoko oli pienempi liitoskohdassa vanhaan, olisi edellyttänyt hitsauksia yms. Palautin sen.
Niinpä tilasin briteistä ebayn kautta JD Motorsilta BM11274HP joka on kalliimpi SiC -vaihtoehto. Maksoi tulleineen, veroineen, kuljetuksineen ja kiinnikesarjoineen 686 €
Kiinnikesarjasta FK11274C ei ollut mitään hyötyä kun putki tuli kahdessa pätkässä (pönttöosa 1465 mm + pelkkää putkea toinen pätkä) ja sitä kannakesarjaa tarvitaan lähinnä tuohon loppuosaan.
Loppuosan vaihtaminen on kyllä omasta mielestä turhaa. BM:n mukana tuleva jatkomuhvi EI sovi alkuperäisen putken päälle (on ehkä millin liian pieni), noiden omien putkien päälle kyllä jos siis vaihtaa ne molemmat osat.
Eli varaosan ja vanhan jatkoon käytin FA 114-966 jatkomuhvia (70 mm). Ja etupäässä FA 936-870 laippaliitintä, tämä oli hyvä, ei tarvinnut levityspihtejäkään, paljon parempi kuin BM:n osa. Nämä siis hankin jo tuota JMJ.n palautettua loukkua varten.
Muistinvarainen työn kuvaus
Tärkeää: Putken jousto-osa ei saa taittua!
Pohjapanssari irti (jotta saa tuon lämpösuojan irti)
Etuosan lämpösuoja irti (4 popniittiä poraus)
Etukannakkeen mutterit irti (2 kpl, 10 mm kiintolenkillä, hylsyt ei sovi)
Lämpötila-anturi irti loukun kyljestä (14 mm kiintolenkillä)
Etupään liitospanta irti (olisko ollut 16 mm hylsyllä)
Tarkka mittaus ja merkintä katkaisukohdalle
Putken tukeminen ennen katkaisua
Putken katkaisu tarkoitukseen soveltuvalla työkalulla (esim BGS 133)
Jos saa avattua paineanturien letkujen kannakkeesta klemmari, saa siitä letkuille edes hieman pelivaraa. Ei mahdu isot kädet.
Putkea joutuu kannattelemaan samalla kun irrottaa yläpuolelta ne letkujen klemmarit, ne avautuu yllättävän helposti esim hohtimilla tai muuten puristaen
kunhan saa pihdit jotenkin sopimaan. Työn hankalin vaihe on nämä lyhyet letkut joiden vuoksi noiden avaus ja kiinnitys hankalaa.
Kannattaa ehkä irrottaa tuo kumikannake tapeistaan pois tieltä, itse tajusin tuon vasta kun uutta asensin.
Noiden alkuperäisten klemmarien takaisin asentaminen on hankalaa, varmaan tavalliset putkiklemmarit saa helpommin paikalleen kun ne letkut on niin lyhyet.
Alkuperäiset klemmarit: 6982 97 (MUL) METALLIKIRISTIN 6-13,5 L 6
Ja kasaus käänteisessä järjestyksessä
Diagboxilla (tai muulla vastaavalla) tieto vaihdosta järjestelmälle